Basisschool Pius X in Oss

Het team van Basisschool Pius X in Oss

Current section: team
Wilhelminalaan 20
5342 Oss

Zie hier hoe het team van Basisschool Pius X is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Pius X. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Pius X bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Pius X bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Pius X zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 78.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (78.9%)
Man (21.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Pius X. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.3%)
25-35 jaar (21.1%)
35-45 jaar (31.6%)
45-55 jaar (26.3%)
55-65 jaar (15.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Pius X werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (57.9%)
Direct ondersteunend personeel (31.6%)
Indirect ondersteunend personeel (5.3%)
Management (5.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Pius X gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen

Vervangingsbeleid: Continuïteit van Onderwijs op Basisschool Pius X

Op Basisschool Pius X garanderen we de continuïteit van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. Of het nu gaat om ziekte of deelname aan professionele ontwikkeling, wij zorgen ervoor dat uw kind kan blijven leren. Onze flexibele inzetbare leerkrachten, die nauw verbonden zijn aan onze school en zelfs aan ons bredere scholennnetwerk, staan klaar om in te springen. Zij zijn volledig bekend met onze onderwijsmethoden en de schoolcultuur, wat zorgt voor een naadloze overgang. Ondanks de landelijke uitdagingen zoals het lerarentekort, streven we ernaar om altijd passende oplossingen te vinden. Wanneer interne vervanging niet direct mogelijk is, onderzoeken we alle opties om de impact op de leerlingen te minimaliseren. Uw kind blijft centraal staan. In situaties waarin een externe leerkracht niet beschikbaar is, hanteren we diverse proactieve maatregelen. Een klassengroep kan bijvoorbeeld tijdelijk worden opgesplitst en verdeeld over andere klassen, onder begeleiding van ervaren leerkrachten. Ook kunnen onze toegewijde onderwijsassistenten, Lio-stagiaires of ambulante collega's de les overnemen, altijd onder de eindverantwoordelijkheid van een aanwezige leerkracht. Soms kan een leerkracht een andere groep overnemen als daarvoor wel een vervanger beschikbaar is, maar niet voor de eigen jaargroep. Bij langdurige afwezigheid en indien nodig, kunnen we, na zorgvuldige overweging, tijdelijke maatregelen treffen om de educatieve voortgang te waarborgen, waarbij we de communicatie met u als ouder zeer serieus nemen. De directie beoordeelt per situatie de meest geschikte aanpak, met als doel de leerervaring van elk kind te beschermen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam voor Uw Kind op Basisschool Pius X

9

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en spellingproblemen
Intern Begeleider voor brede onderwijsbegeleiding
Orthopedagoog voor ontwikkelingsondersteuning
Rekenspecialist voor wiskundige uitdagingen
Remedial Teacher voor gerichte bijles
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor talentontwikkeling
Taalspecialist voor taalvaardigheid
Logopedist voor spraak- en taalontwikkeling
Jeugdprofessional vanuit Ons Welzijn voor integrale jeugdhulp.

Toelichting van de school:

Op Basisschool Pius X streven we ernaar om elke leerling optimaal te begeleiden. Onze kwaliteitskaarten beschrijven de didactische aanpak en methodieken per vakgebied, gericht op het behalen van leerdoelen. Voor leerlingen die ondanks extra onderwijstijd, gerichte instructie en aangepaste leerstrategieën hun doelen nog niet bereiken, werken leerkrachten nauw samen met onze Intern Begeleider. Samen verkennen we alternatieve onderwijsroutes, waarbij de leerdoelen centraal blijven staan. Indien nodig betrekken we ons samenwerkingsverband om aanvullende expertise en middelen in te zetten, conform ons arrangeerplan, om zo de beste resultaten voor elk kind te garanderen.

7

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsuitdagingen
Intern Begeleider voor brede onderwijsbegeleiding
Orthopedagoog voor ontwikkelingsondersteuning
Remedial Teacher voor gerichte bijles
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor talentontwikkeling
Kindercoaches voor sociaal-emotionele begeleiding
Jeugdprofessional vanuit Ons Welzijn voor integrale jeugdhulp.

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Onze kwaliteitskaarten beschrijven de aanpak binnen de klas, gericht op een positief leerklimaat. Wanneer leerlingen extra ondersteuning nodig hebben op sociaal-emotioneel gebied, werken leerkrachten samen met de Intern Begeleider en gespecialiseerde collega's. Samen zoeken we naar passende strategieën en interventies om elk kind zich veilig en gewaardeerd te laten voelen. Onze expertise op dit gebied, aangevuld door samenwerking met externe partners, zorgt ervoor dat we uitdagingen effectief kunnen aanpakken en de algehele ontwikkeling van onze leerlingen stimuleren.

7

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Succesvol Leren Bevorderen

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsaanpak
Intern Begeleider voor onderwijsondersteuning
Orthopedagoog voor ontwikkelingsvraagstukken
Remedial Teacher voor gerichte instructie
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor uitdagende leertrajecten
Kindercoaches voor faalangst en motivatie
Jeugdprofessional vanuit Ons Welzijn voor brede ondersteuning.

Toelichting van de school:

Een positieve werkhouding en een gestructureerde taakaanpak zijn essentieel voor schools succes. Op Basisschool Pius X bieden we ondersteuning om deze vaardigheden te ontwikkelen. Onze leerkrachten, ondersteund door de Intern Begeleider en gespecialiseerde collega's, analyseren de specifieke behoeften van leerlingen. We stellen individuele leerplannen op en passen methodieken aan om de motivatie en focus te verhogen. Door een proactieve aanpak en samenwerking met deskundigen zorgen we ervoor dat leerlingen effectieve leerstrategieën ontwikkelen en met plezier naar school gaan.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs voor sportieve ontwikkeling

Toelichting van de school:

Basisschool Pius X stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen door middel van een gevarieerd bewegingsprogramma. Indien er specifieke ondersteuning nodig is, zoals fysiotherapie of ergotherapie, kunnen ouders in overleg met school deze externe expertise inschakelen om het welzijn van hun kind te waarborgen. Wij geloven in de kracht van bewegen voor een gezonde ontwikkeling en een actieve schoolervaring.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische handelingen of persoonlijke verzorging werken wij nauw samen met ouders en, indien nodig, met medische professionals om een adequate ondersteuning te garanderen. De schoolfaciliteiten zijn ingericht om waar mogelijk aan deze behoeften tegemoet te komen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
24
Totaal specialisten
24
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Schooltuin

Ontdek de extra ondersteuning op maat voor uw kind bij Basisschool Pius X

Ons toekomstig aanbod: Vele mogelijkheden voor extra begeleiding

Bij Basisschool Pius X in Oss streven we naar een echt inclusieve leeromgeving waar elk kind zich welkom voelt en de kans krijgt om uit te groeien tot een zelfstandige, zelfverzekerde persoonlijkheid. We geloven in een brede ontwikkeling, waarbij we het potentieel van elk kind maximaal benutten. Onze focus ligt op een harmonieuze balans tussen sociale vaardigheden en cognitieve groei. Door spelend te leren en samen te werken, creëren we een positief en stimulerend schoolklimaat. Wij hanteren het motto: 'Denken doe je alleen, leren doe je samen!' Dit weerspiegelt onze overtuiging dat gezamenlijk leren essentieel is voor persoonlijke ontwikkeling.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Kansen voor Groei

Welke Ambitieuze Doelen Bevat Ons Vierjarige Schoolplan?

Bij Basisschool Pius X stellen we heldere doelen, zowel voor onze leerlingen als voor onze schoolontwikkeling. Ons schoolplan, dat vier jaar geldig is (2020-2024), vormt de leidraad voor onze educatieve missie. Na deze periode evalueren we onze visie, integreren we nieuwe onderwijsontwikkelingen en borgen we de behaalde successen. Jaarlijks concretiseren we dit plan in ons 'SAAM* voornemen en verantwoorden'. Hierin formuleren we de schoolplan-doelen tastbaar, koppelen we resultaten en zetten we de tijdlijnen uit. Voor het komende jaar focussen we op: - Ontwikkeling naar een inclusieve school met mediërend leren. - Implementatie van kindportfolio's voor persoonlijke groei. - Het voeren van betekenisvolle kindgesprekken. - Versterking van leesvaardigheid met 'Blink lezen'. - Optimalisatie van rekenonderwijs. Samen streven we naar inspirerend onderwijs, waarbij elke leerling centraal staat. De kernwaarden vertrouwen, respect, openheid en veiligheid vormen de basis voor een stimulerende leeromgeving. Wij geloven in 'onderwijs vanuit het hart', gedreven door enthousiasme en een continue zoektocht naar verbetering. Het schoolplan biedt ons hierbij inspiratie, focus en een duidelijk perspectief, met als ultiem doel een optimale leeromgeving te creëren waarin zowel kinderen als professionals floreren.

Hoe Realiseert Onze School de Gestelde Educatieve Doelen?

Gedurende het schooljaar werken we planmatig aan onze ambitieuze doelen. Deze worden actief besproken tijdens studiedagen en unitvergaderingen, waardoor ze de kern vormen van onze professionele ontwikkeling. Door continue reflectie en evaluatie zorgen we dat de doelen levend blijven en voor iedereen binnen Basisschool Pius X helder zijn. Tweemaal per jaar evalueren we onze voortgang en rapporteren we hierover aan het College van Bestuur. In de vorm van een 'SAAM&Vatting' presenteren we deze ontwikkelingen ook aan ouders en andere betrokkenen. We maken hierbij gebruik van de innovatieve methode Blink Wereld, die alle kerndoelen voor burgerschap integreert. Blink Wereld stimuleert onderzoekend en ontdekkend leren. Dit betekent dat leerlingen niet alleen kennis opdoen over diverse thema's, maar ook leren over gewenst gedrag, zelfreflectie en het omgaan met dilemma's. Ze ontwikkelen empathie door zich in te leven in verschillende situaties, wat essentieel is voor hun persoonlijke en sociale ontwikkeling. Wij vinden het cruciaal dat burgerschapsonderwijs naadloos geïntegreerd wordt in ons dagelijkse lesaanbod, zodat het een natuurlijk onderdeel wordt van de leerervaring.

Optimale Start: Ons Programma voor Jonge Kinderen op Pius X

Toelichting van de school

Op Basisschool Pius X garanderen we een naadloze overgang van peuteropvang naar basisschool. Onze intern begeleider voor groep 1 tot en met 5 onderhoudt nauw contact met de pedagogisch medewerkers van AVEM. Deze samenwerking zorgt voor een consistente leerlijn en een optimale ontwikkeling van uw kind. Voordat uw kind start op onze school, vindt er een warme overdracht plaats. De intern begeleider en de pedagogisch medewerker bespreken de ontwikkeling van elk kind. Dit proactieve overleg legt de basis voor een succesvolle schoolcarrière en bevordert de continuïteit in het leerproces.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt Basisschool Pius X voor jonge kinderen?

Basisschool Pius X biedt een verrijkend programma voor jonge kinderen, met speciale aandacht voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit programma is ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en hen een vliegende start te geven in hun schoolcarrière. Ons aanbod omvat ook een geïntegreerde peuteropvang, die naadloos aansluit op het basisonderwijs. Zo zorgen we voor een optimale voorbereiding op de basisschooljaren.

Basisschool Pius X biedt een verrijkend programma voor jonge kinderen, met speciale aandacht voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit programma is ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en hen een vliegende start te geven in hun schoolcarrière. Ons aanbod omvat ook een geïntegreerde peuteropvang, die naadloos aansluit op het basisonderwijs. Zo zorgen we voor een optimale voorbereiding op de basisschooljaren.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke kinderopvangpartners werkt Basisschool Pius X samen voor jonge kinderen?

Basisschool Pius X werkt nauw samen met AVEM Kinderopvang om een doorlopende leerlijn te garanderen. Deze samenwerking is cruciaal voor de ontwikkeling van jonge kinderen, van de peuteropvang tot de eerste schooljaren. Door deze gezamenlijke aanpak, met gedeelde expertise en een focus op kindontwikkeling, bieden we uw kind de best mogelijke start. AVEM Kinderopvang is een gewaardeerde partner in ons streven naar excellent onderwijs.

Basisschool Pius X werkt nauw samen met AVEM Kinderopvang om een doorlopende leerlijn te garanderen. Deze samenwerking is cruciaal voor de ontwikkeling van jonge kinderen, van de peuteropvang tot de eerste schooljaren. Door deze gezamenlijke aanpak, met gedeelde expertise en een focus op kindontwikkeling, bieden we uw kind de best mogelijke start. AVEM Kinderopvang is een gewaardeerde partner in ons streven naar excellent onderwijs.

Team | Basisschool Pius X in Oss | [2025] Schoolregister