
Schoolweging
De schoolweging van Pius X Oss is 30,94 , met een spreiding van 6,73 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit resultaat onderstreept de effectiviteit van basisondersteuning, zelfs bij een relatief hoge schoolweging (30,94).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
45,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, exact op de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde (45,5%). Dit wijst op een passende ambitie gezien de complexe leerlingenpopulatie, waarbij de school zich profileert op maatwerk voor verschillen in ontwikkelingsperspectief.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
32,1% van de adviezen is vmbo-(g)t, gevolgd door 28,6% havo. Opvallend is het lagere percentage vwo-adviezen (7,1% vs. 18,6% bij vergelijkbare scholen). Tegelijkertijd is het aandeel praktijkgerichte adviezen (vmbo-b/k: 10,7%) hoger dan het regionaal gemiddelde (9,6%), wat past bij de aanwezigheid van leerlingen met ondersteuningsbehoeften.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Pius X Oss | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tijdens de schoolloopbaan volgen wij de ontwikkeling van onze leerlingen in de volle breedte; dus ook op de onderwerpen die niet in getallen meetbaar zijn zoals sociale redzaamheid, samenwerken, initiatief nemen, zichzelf kunnen presenteren. Ook toetsen wij leerlingen op een aantal vakgebieden. Beiden hebben een rol bij het bewaken van de kwaliteit en het vormgeven van ons onderwijsaanbod: doen we nog steeds de goede dingen, op de goede manier, met het gewenste resultaat. De zorg voor alle kinderen neemt op onze school een belangrijke plaats in. De ontwikkeling van elk kind wordt gedurende de gehele schoolperiode, middels observatie, toetsing en rapportage gevolgd en in kaart gebracht. De leerkracht heeft door middel van observaties en methode-gebonden toetsen zicht op de vorderingen van kinderen. Daarnaast worden de kinderen twee keer per jaar (januari/februari en mei/juni) getoetst met behulp van landelijk ontwikkelde Dia toetsen. Tijdens de groepsbesprekingen worden alle kinderen, de uitslagen en andere belangrijke zaken besproken en worden naar aanleiding daarvan de arrangeerplannen aangepast. In de kleutergroepen volgen we de kinderen intensief door middel van het observatie- en registratieprogramma KIJK!
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
14,7% van de leerlingen zit onder advies, iets boven het landelijk gemiddelde (11,8%). Desondanks presteert 26,5% boven het gegeven advies – een indicator voor zorgvuldige advisering. De school scoort hiermee beter dan vergelijkbare scholen in de regio (25,3% boven advies).
Sociale ontwikkeling
Pedagogisch klimaat op de Pius X: zo doen wij dat! De kern van het onderwijs op Pius X word gevormd door het pedagogische klimaat. Alle betrokkenen binnen de school willen de kinderen optimaal begeleiden bij het ontwikkelen tot een sociale, zelfstandige volwassene. Dit komt tot uiting in alle facetten van ons onderwijs. We werken binnen onze school samen aan een positief pedagogisch klimaat. De vier kernwaarden uit onze missie spelen een belangrijke rol.We hebben veel vertrouwen in kinderen, we bieden hen een veilige omgeving, in een positieve open sfeer met respect voor de kinderen en hun ouders. Dit doen we onder andere door concrete gedragsverwachtingen voor leerkrachten, leerlingen en ouders te hanteren. Deze gedragsverwachtingen zijn zichtbaar in de school en komen regelmatig terug in iedere groep. Iedereen binnen de school hanteert hierbij dezelfde beelden. Dit geeft duidelijkheid en structuur. Met elkaar staan we voor het creëren van een uitdagende en veilige schoolomgeving waar kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Onze gedragsverwachtingen zijn: Ik weet wat mijn talenten zijn en laat ze zien! Ik durf te vragen Ik ben aanspreekbaar op mijn gedrag. Ik draag zorg voor mijn eigen spullen en die van een ander Ik ben open en eerlijk en waardeer de inbreng van anderen. Ik ken mijn grens en houd rekening met de grens van een ander LEES MINDER
Vertrouwen
Respect
Openheid en veiligheid
Wat is de werkwijze van Basisschool Pius X voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Pius X bevordert de sociale ontwikkeling door middel van gouden, zilveren en bronzen weken, een anti-pestprotocol, wekelijkse lessen sociaal-emotionele ontwikkeling via de methode HIRO, inzet van buddygroepen en kapiteins van de groepen 7 en 8, de inzet van een eigen kindercoach en preventieve sociale vaardigheidstraining indien nodig.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Pius X om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Pius X gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Pius X?
Basisschool Pius X gebruikt Taakspel en HIRO als methodes voor sociaal-emotioneel leren.