
De resultaten van Basisschool Pius X in Oss
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Pius X, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool Pius X bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool Pius X bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Behalen van het Fundamenteel Niveau op Basisschool Pius X
Ontdek hoe Basisschool Pius X presteert op het gebied van het fundamenteel niveau voor taal en rekenen. Dit essentiële niveau garandeert dat leerlingen de basisvaardigheden beheersen die nodig zijn voor hun verdere schoolcarrière. Het behalen van dit niveau wordt gemeten aan het einde van groep acht met behulp van de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie stelt een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit fundamentele niveau, een norm die voor alle basisscholen in Nederland geldt.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten Basisschool Pius X
Basisschool Pius X streeft naar excellente prestaties, waarbij een aanzienlijk deel van de leerlingen het ambitieuze streefniveau bereikt. Dit niveau vertegenwoordigt een verdere verdieping van de taal- en rekenvaardigheden. De onderwijsinspectie bepaalt per school een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau, afgestemd op de unieke leerlingenpopulatie. Dit zorgt voor een eerlijke en relevante beoordeling van de schoolprestaties.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Pius X?
Basisschool Pius X in Oss hecht veel waarde aan een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs. Wij werken nauw samen met scholen voor basis- en voortgezet onderwijs in de regio Oss, conform de afspraken in de po-vo-kalender. In groep 7 starten we het oriënterende gesprek met u als ouder over het schooladvies. Halverwege groep 7 geven we een voorlopig advies, dat nog niet definitief is. In januari of februari volgt het definitieve advies, dat in principe enkelvoudig is: één aanbevolen onderwijsvorm, zonder specifieke locatie. Naast het formele advies, bieden we ook een plaatsingsadvies. Dit geeft aan in welk type brugklas uw kind het beste tot zijn recht zou komen, bijvoorbeeld een vmbo-t/havo brugklas als dit meer kansen biedt dan een havo/vwo brugklas. De wet stelt dat het schooladvies bepalend is voor de toelating. Tot en met schooljaar 2022-2023 werd de verplichte eindtoets gebruikt om leerlingen een kans te geven hun kennis te tonen. Als de toetsresultaten beter waren dan het leerkrachtenadvies, moest het advies heroverwogen worden. Vanaf schooljaar 2023-2024 wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets, die in februari plaatsvindt. Dit bevordert gelijke kansen bij de aanmelding voor middelbare scholen. De resultaten van deze toets zullen vanaf schooljaar 2024-2025 zichtbaar zijn in de schoolgids.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling Basisschool Pius X Oss: Een Positief Pedagogisch Klimaat
Op Basisschool Pius X in Oss staat een positief pedagogisch klimaat centraal. Wij streven ernaar elk kind optimaal te begeleiden in de ontwikkeling tot een zelfstandige en sociaal vaardige volwassene. Dit integrale aspect van ons onderwijs wordt weerspiegeld in alle dagelijkse activiteiten en interacties binnen de school. Ons team werkt continu samen aan een veilige, positieve en open sfeer. Hierbij hanteren we duidelijke gedragsverwachtingen voor leerkrachten, leerlingen en ouders, die zichtbaar zijn in de school en regelmatig terugkomen in elke klas. Deze consistente aanpak zorgt voor duidelijkheid en structuur, essentieel voor de optimale ontwikkeling van elk kind. Onze vier kernwaarden vormen de basis voor dit beleid: vertrouwen in elkaar, samenwerken, respect voor iedereen en beheersing van eigen gedrag. We moedigen weerbaarheid aan en benadrukken discipline in het eigen leerproces. Plezier in leren en samen zijn is daarbij een belangrijk uitgangspunt op Basisschool Pius X.
Vertrouwen & respect voor elkaar
Openheid & veiligheid creëren
Positieve samenwerking stimuleren
Hoe bevordert Basisschool Pius X de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool Pius X bevordert sociale ontwikkeling door diverse methoden. Denk hierbij aan de inzet van 'gouden, zilveren, bronzen weken' na schoolvakanties, gericht op groepscohesie en een positieve sfeer. We hanteren een anti-pestprotocol als cyclisch proces en bieden wekelijkse sociaal-emotionele lessen aan middels de HIRO-methode. Verder zetten we buddygroepen in en worden de groepen 7 en 8 aangestuurd door 'kapiteins'. Onze Kindercoach speelt een actieve rol, en indien nodig bieden we preventieve trainingen op het gebied van sociale vaardigheden, verzorgd door onze gedragsspecialist en Kindercoach.
Welke instrumenten gebruikt Pius X voor het meten van sociale opbrengsten?
Om de sociale opbrengsten effectief in kaart te brengen, maakt Basisschool Pius X gebruik van de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL). Dit instrument helpt ons om de sociale vaardigheden en vooruitgang van leerlingen systematisch te volgen en te evalueren, zodat we gerichte ondersteuning kunnen bieden waar nodig.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Basisschool Pius X?
Op Basisschool Pius X zetten we effectieve methoden in voor sociaal-emotioneel leren. Dit omvat zowel de 'Taakspel' methode, die gericht is op het aanleren van gewenst gedrag en taakgerichtheid, als de 'HIRO' methode. HIRO focust op het versterken van sociaal-emotionele competenties, waardoor leerlingen zich beter leren uiten en omgaan met elkaar.
Inspectierapport Basisschool Pius X Oss: Kwaliteit en Ontwikkeling
Ontdek de bevindingen van de Onderwijsinspectie over Basisschool Pius X in Oss. Wij presenteren hier de officiële beoordelingen en inzichten die de kwaliteit van ons onderwijs en onze schoolontwikkeling weerspiegelen. Bekijk de details om te zien hoe wij streven naar excellentie voor al onze leerlingen.