
Schoolweging
De schoolweging van Mozaïek Oss is 36,97 , met een spreiding van 6,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,04% behaalde het fundamenteel niveau overschrijdt de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit resultaat ligt ook 2,9% hoger dan het regionaal gemiddelde (92,10%), wat wijst op stevige basisvaardigheden in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau van 28,37% ligt onder de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 32% en het regionaal gemiddelde van 45,39%. Dit duidt op uitdagingen in het bereiken van hogere cognitieve doelen, mogelijk beïnvloed door de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een focus op theoretische routes: 40% vmbo-(g)t en 20% vwo, tegenover regionale gemiddelden van 16,45% en 18,61%. Praktijkonderwijs (0%) blijft ver onder het regionale gemiddelde van 1,01%, passend bij het academische profiel. De brede adviesrange (vmbo-k tot vwo) reflecteert de diversiteit in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Oss | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De school werkt planmatig aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. De vorderingen van de leerlingen worden systematisch gevolgd met behulp van observatiegegevens (dagelijks) en methodegebonden (maandelijks) en methodeonafhankelijke toetsen (twee keer per jaar). Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt geobserveerd en geregistreerd. De toetsgegevens worden gebruikt voor analyse op leerling-, groeps- en schoolniveau. De intern voert opbrengstgesprekken met de leerkrachten en de resultaten worden in een teambijeenkomst gepresenteerd. We kunnen op deze wijze nagaan of het onderwijs voldoet aan zijn doelen en het behaalde niveau toetsen aan het landelijk gemiddelde. Na een toets worden op basis van de analyse ambitieuze, maar ook realistische doelen voor de komende periode vastgesteld en een plan van aanpak opgesteld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
57,89% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25,27% landelijk), wat de kwaliteit van het adviesproces onderstreept. Het percentage onder advies (15,79%) is weliswaar hoger dan gemiddeld (11,81%), mogelijk door de complexere populatie. De school zet hierop in met nazorgtrajecten in het VO.
Sociale ontwikkeling
De leraren van onze school zorgen voor een veilig en gestructureerd pedagogisch klimaat, door: Zorgvuldig te zijn in het eigen taalgebruik. Het respect tussen kinderen te bevorderen en een prettige sfeer te creëren in de groep en de school in het algemeen. Het zelfvertrouwen van de kinderen te vergroten door het geven van positieveFeedback. Het uitspreken van positieve verwachtingen en beschikbaar te zijn bij problemen. Pestgedrag bespreekbaar te maken en pesten tegen te gaan. Op schoolniveau en op klassenniveau besproken gedragsregels te hanteren. Een uitdagende leeromgeving te creëren in een ordelijk en opgeruimd lokaal. De zelfstandigheid van leerlingen te stimuleren. De school wil graag dat leerkrachten bewust worden van hun eigen leerkrachtgedrag en de invloed daarvan op het leerproces van kinderen. Hierdoor staat het leerkrachtgedrag in ieder verandertraject centraal en zeker in de trajecten die betrekking hebben op het pedagogisch klimaat aangezien hier de rol van de leerkracht cruciaal is. LEES MINDER
Veiligheid
Betrokkenheid
Welbevinden
Wat is de werkwijze van Basisschool Mozaïek voor sociale ontwikkeling?
Om de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen in kaart te brengen, maakt Basisschool Mozaïek gebruik van 'Leerling in beeld'. Dit geeft inzicht in het zelfbeeld, welbevinden en het sociale gedrag van leerlingen. Op basis van de resultaten kunnen gerichte interventies en ondersteuning worden geboden. Door middel van observaties en vragenlijsten worden de sociale vaardigheden van leerlingen in kaart gebracht en geanalyseerd. De leerlingen vullen sociale vragenlijsten in, waarin ze zelfreflectie kunnen uitoefenen op hun eigen sociaal-emotionele ontwikkeling. Er vinden individuele gesprekken plaats tussen leerkrachten en leerlingen. Ouders worden actief betrokken en worden op de hoogte gesteld van de resultaten en ontwikkelingen van hun kind.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Mozaïek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Mozaïek gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Leerling in beeld.