
Schoolweging
De schoolweging van De Lockaert is 30,52 , met een spreiding van 6,39 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, vooral op het gebied van taal en rekenen. De score ligt ook iets hoger dan bij vergelijkbare scholen (95,7%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
48,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 45,5%. Dit geeft aan dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30,52) goede prestaties levert. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57,3%, wat aangeeft dat er nog groeimogelijkheden zijn in het bereiken van hogere niveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 31,6% vwo-advies (vs. 18,6% landelijk) en 15,8% vmbo-(g)t. Praktijkonderwijs blijft met 5,3% beperkt, maar is wel iets hoger dan het regionale gemiddelde (1,0%). De brede adviesrange – van praktijkonderwijs tot vwo – reflecteert de diverse leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Lockaert | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Voor iedere groep stelt de leerkracht een groepsbegeleidingsplan (GBP) op. Het doel van een GBP is om als leerkracht een overzicht te hebben van wat de groep nodig heeft. De ontwikkeling van de leerlingen wordt gevolgd door observaties door de leerkracht en de afname van methodegebonden toetsen. Twee keer per jaar worden de Cito toetsen van Leerling in beeld afgenomen bij de leerlingen van groep 3 tot en met 8. De leerlingen van de groepen 1 en 2 worden gevolgd m.b.v. het observatie-instrument KIJK. Deze resultaten worden gebruikt om de doelen van het GBP te evalueren. Het maken van analyses geeft inzicht om het onderwijs zo goed mogelijk op de leerlingen te kunnen afstemmen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5% van de oud-leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 90% op advies en 5% boven advies scoort. Deze resultaten benadrukken de nauwkeurigheid van de adviezen en sluiten aan bij het beschreven 'maatwerkbeleid' in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Onze school wil een prettige omgeving bieden waarin de leerlingen zich thuis en op hun gemak voelen. We streven ernaar leerlingen naast optimaal cognitieve vaardigheden tevens optimale sociaal-emotionele competenties aan te leren om zich zo goed mogelijk te kunnen redden in de maatschappij. Door rekening te houden met de mogelijkheden van de leerlingen, proberen wij ieder kind de kennis en vaardigheden bij te brengen die het aankan. Elke leerling is hierin voor ons belangrijk. De eigenheid wordt gerespecteerd en als waardevol beschouwd. We vinden het belangrijk dat elke leerling een positief beeld heeft/krijgt van zichzelf. Wij willen de leerlingen zelfvertrouwen bijbrengen door vertrouwen uit te spreken in hun vermogens om te leren. Ook willen we ze op deze manier vormen tot zelfstandige, kritische en zelfverantwoordelijke mensen, zonder daarbij uit het oog te verliezen dat de leerling deel uitmaakt van een leerlingengroep. De kinderen leren zelfstandig werken, maar ook goed samenwerken. Ze leren dat ze mede verantwoordelijk zijn voor hun eigen leerproces. Iedere leerling dient de school te verlaten met een goed competentiegevoel, zodat hij/ zij positief op de toekomst gericht is. Een volwaardige en open relatie tussen leerlingen, leerkrachten en ouders staat daarin centraal. LEES MINDER
Geborgenheid
Geluk
Groei
Wat is de werkwijze van Basisschool De Lockaert voor sociale ontwikkeling?
Binnen Filios worden gedragscodes gehanteerd om ongewenst seksueel gedrag, pesten en discriminatie te voorkomen. De schoolregels zijn zichtbaar en worden structureel herhaald tijdens maandopeningen. Klassenregels worden samen met de kinderen opgesteld. De school gebruikt de methode Fides in de groepen 1 tot en met 8 om de sociale vaardigheden te vergroten. Taakspel wordt schoolbreed ingezet om de taak-werkhouding te verbeteren en pestgedrag te verminderen. In groep 5 is er Sowebales, een sociale vaardigheidstraining gegeven door een specialist. Groepsgeluklessen worden ingezet bij groepen waar de groepsvorming niet positief is.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool De Lockaert om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Lockaert gebruikt Kijk!, Viseon, sociogrammen en rollen in de groep om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Lockaert?
Basisschool De Lockaert gebruikt een doos vol gevoelens, Taakspel, Fides, Grip op de groep en Rots en Water als methoden voor sociaal-emotioneel leren.