Basisschool Albertine Agnesschool in Oranjewoud

Het team van Albertine Agnesschool in Oranjewoud

Current section: team
Prins Bernhardweg 33
8453 Oranjewoud

Zie hier hoe het team van Albertine Agnesschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Albertine Agnesschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Albertine Agnesschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Albertine Agnesschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Albertine Agnesschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Albertine Agnesschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (9.1%)
25-35 jaar (27.3%)
35-45 jaar (18.2%)
45-55 jaar (18.2%)
55-65 jaar (27.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Albertine Agnesschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (72.7%)
Direct ondersteunend personeel (18.2%)
Management (9.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Albertine Agnesschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Ons Beleid bij Afwezigheid

De Albertine Agnesschool, onderdeel van de bovenschoolse organisatie Ambion, ervaart net als veel andere onderwijsinstellingen de uitdagingen van het lerarentekort. Het vinden van gekwalificeerde vervangers voor onze gewaardeerde leerkrachten wordt steeds complexer. Ambion heeft een proactieve aanpak ontwikkeld met een eigen vervangingspool. Deze pool bestaat uit toegewijde leerkrachten die direct inzetbaar zijn bij ziekte of andere vormen van afwezigheid. Zij krijgen als eerste de gelegenheid om bij te springen op een van de Ambion-scholen. Daarnaast beschikt Ambion over een uitgebreide database met flexibele krachten, die ook voor andere schoolbesturen werkzaam zijn. Wij anticiperen op situaties waarin een directe vervanging niet mogelijk is. In dergelijke gevallen zoeken we eerst naar mogelijkheden binnen ons eigen team, waarbij collega's eventueel extra uren kunnen draaien. Als dit niet lukt, worden de leerlingen van de afwezige leerkracht tijdelijk verdeeld over andere klassen. Indien er na de eerste dag nog steeds geen vervanging geregeld kan worden, zien we ons genoodzaakt de betreffende groep leerlingen voor die dag vrij te geven. We streven ernaar u hierover zo snel mogelijk te informeren, zodat u tijdig passende opvang kunt regelen. Het onverwacht thuis moeten blijven van uw kind is voor u als ouder ook vervelend, en ook wij willen dit scenario te allen tijde vermijden. We vragen uw begrip voor deze noodzakelijke maatregelen wanneer alternatieven ontbreken. Meer informatie over ons onderwijs en beleid vindt u op onze website.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op de Albertine Agnesschool

2

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

De Albertine Agnesschool biedt gespecialiseerde hulp voor leerlingen met taal- en rekenuitdagingen. Bij een vastgestelde taalontwikkelingsstoornis kan extra ondersteuning via Kentalis (cluster 2) mogelijk zijn, na beoordeling door de Commissie van Onderzoek. Nieuwkomers in de regio Heerenveen en Joure kunnen terecht bij de centrale Schakelklassen Heerenveen (basisschool De Optimist) en Taalklassen Joure (De Brede Basisschool). Deze voorzieningen helpen kinderen die uit het buitenland komen of het Nederlands onvoldoende beheersen, met een maximale verblijfsduur van twee jaar in Nederland. Ze fungeren als diagnose- en adviescentrum en plaatsen leerlingen na maximaal 1,5 jaar terug naar regulier onderwijs. Voor rekenproblemen volgen we het landelijke protocol Ernstige Reken- en Wiskunde-problemen en Dyscalculie (ERWD). Kwalitatief goed rekenonderwijs is de basis, waarbij leerkrachten differentiëren, diagnostische rekengesprekken voeren en handelingsplannen opstellen met ondersteuning van de intern begeleider of rekenspecialist. Signalering vindt plaats vanaf groep 1-4, met een gefaseerde aanpak (groen, geel, oranje, rood) die varieert van extra instructie tot gespecialiseerd onderzoek bij vermoedelijke dyscalculie.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Veiligheid

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Op de Albertine Agnesschool besteden we veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welzijn van onze leerlingen. Jaarlijkse monitoring met Cito LIB helpt ons de sociale vaardigheden en het welbevinden van leerlingen te volgen. Met het preventieve en curatieve programma KiVa pakken we groepsproblemen zoals pesten effectief aan. Dit programma stimuleert sociale vaardigheden en zorgt voor een veilige leeromgeving. Indien nodig organiseren we in overleg met ouders en externe partners zoals de GGD of het Centrum voor Jeugd en Gezin passende ondersteuning.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Specialistische Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Voor leerlingen met specifieke gedragsvraagstukken of uitdagingen in de taakaanpak biedt de Albertine Agnesschool, als onderdeel van Ambion, toegang tot gespecialiseerde hulp. Gedragsspecialisten en specialisten op het gebied van executieve functies werken samen met leerlingen en leerkrachten om handvatten te bieden voor ontwikkeling. Onze eigen specialist meer- en hoogbegaafdheid is beschikbaar om leerlingen met specifieke leerbehoeften extra te ondersteunen. Deze expertise draagt bij aan een optimale leeromgeving waarin elke leerling kan excelleren en zijn of haar potentieel volledig kan benutten.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Inclusieve Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Leerlingen met een lichamelijke beperking ontvangen op de Albertine Agnesschool passende ondersteuning. We maken gebruik van de expertise van Steunpunt Onderwijs Noord, dat samenwerkt met onder andere Revalidatie Friesland. Samen met deze specialisten zoeken we naar de benodigde aanpassingen in de klas om een inclusieve leeromgeving te garanderen. Zo zorgen we ervoor dat alle leerlingen, ongeacht hun fysieke uitdagingen, optimaal kunnen participeren en leren.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Duidelijke Protocollen

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De scholen van Ambion verlenen onder voorwaarden medewerking aan het verstrekken van medicijnen. Voor medische handelingen geldt echter een principeel beleid waarbij de school hier geen medewerking aan verleent. Ouders dienen hiervoor zelf een arts of de GGD in te schakelen. Voor gedetailleerde informatie over dit beleid verwijzen we naar het protocol 'Medische handelingen op scholen', dat beschikbaar is via de website van Ambion. Dit zorgt voor duidelijkheid en veiligheid voor zowel leerlingen als personeel.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
5
Totaal specialisten
5
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Ontdek de extra ondersteuning voor elke leerling op de Albertine Agnesschool

Gedetailleerde toelichting op ons onderwijsondersteuningsprofiel

Het schoolondersteuningsprofiel van de Albertine Agnesschool is uw gids voor de extra begeleiding die wij bieden. U vindt het volledige profiel op onze website onder 'Onze school' en vervolgens bij 'Documenten'. Onze Intern Begeleider: Een centraal aanspreekpunt voor optimale leerlingenzorg. Bij vragen over de extra begeleiding van uw kind, start u het gesprek met de groepsleerkracht. Deze werkt nauw samen met onze intern begeleider, die verantwoordelijk is voor de coördinatie van de leerlingenzorg. Zij informeert, begeleidt en ondersteunt collega's en ouders, en denkt mee met de directeur over het zorgbeleid. Basisondersteuning door handelingsgericht werken: Samen met de intern begeleider werken we aan de basisondersteuning. Dit houdt in dat we systematisch kijken welke ondersteuning leerlingen nodig hebben en hoe we die het beste kunnen bieden. Deze handelingsgerichte werkwijze stelt de individuele behoefte centraal, met de intern begeleider in een ondersteunende rol. BOU: Indien nodig, kan de school via de intern begeleider een beroep doen op de Bovenschoolse Ondersteuningsunit (BOU) van Ambion. Hier bundelen we expertises zoals orthopedagogiek, dyslexie en logopedie. Ook de 'flexibele schil' van de BOU, met specialisten op het gebied van rekenen, taal, gedrag en hoogbegaafdheid, staat tot onze beschikking. Maatwerk extra ondersteuning: Als basisondersteuning niet volstaat, signaleren leerkracht, intern begeleider, ouders of de leerling zelf stagnatie. Dit kan op cognitief, sociaal-emotioneel of lichamelijk gebied zijn. Samen met u zoeken we naar passende oplossingen en extra ondersteuning. Dit maatwerk vereist een sterke samenwerking tussen team, ouders en eventuele externe specialisten. HGPD-gesprek en zorgondersteuning: In een gesprek met u, de leerkracht en de intern begeleider betrekken we de orthopedagoog van de BOU voor een handelingsgerichte procesdiagnostiek (HGPD). Hierin verkennen we de onderwijsbehoeften om een passend aanbod te realiseren. Soms is tijdelijke, specialistische zorg nodig die essentieel is voor de ontwikkeling van uw kind; hiervoor is de gemeente verantwoordelijk. Ondersteuning binnen de klas: Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften krijgen op onze school zoveel mogelijk ondersteuning binnen hun eigen groep. Dit kan extra instructie, begeleiding of een aparte leerlijn betekenen. Onderwijsassistenten worden ingezet wanneer de groepsleerkracht hier niet aan toekomt, gefinancierd vanuit de extra ondersteuningsmiddelen van de school. Een vliegende start voor jonge kinderen: Voor een warme overdracht vanuit de peuterspeelzaal organiseren we contactmomenten voordat uw kind vier wordt, zodat het geleidelijk kan wennen aan de basisschool. Veilige en prettige omgeving is essentieel voor ontplooiing. Ontwikkeling volgen en stimuleren: We volgen de ontwikkeling van jonge kinderen nauwlettend via observaties, gericht op diverse ontwikkelingsgebieden. De leerkracht bepaalt op basis hiervan de volgende leerdoelen. Kinderen worden spelenderwijs uitgedaagd, bijvoorbeeld met getalbegrip en fonemisch bewustzijn in groep 1 en 2, ter voorbereiding op groep 3. Overgang naar groep 3: De voorbereiding op groep 3 gebeurt zorgvuldig. We brengen de ontwikkeling in groep 2 in kaart en beoordelen of de einddoelen van groep 2 behaald zijn, zowel cognitief als sociaal-emotioneel. Bij een extra kleuterjaar zorgen we voor een passend aanbod, zodat het kind daarna alsnog goed voorbereid start. Jonge kinderen met specifieke behoeften ontvangen de ondersteuning zoals beschreven in ons algemene ondersteuningsbeleid. Dyslexieprotocol voor optimale leesontwikkeling: Ons protocol dyslexie & leesproblemen is gericht op vroege signalering en adequate begeleiding. Ernstige dyslexie, inclusief onderzoek en begeleiding, wordt vergoed door de gemeente. Wij signaleren, interveniëren en documenteren nauwgezet. Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland: De Albertine Agnesschool is aangesloten bij dit samenwerkingsverband. Zij stellen ondersteuningsplannen op, definiëren basisondersteuning en verdelen middelen voor extra ondersteuning. Meer details vindt u op hun website en in de brochure 'Passend onderwijs'.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Een Visie op Excellente Educatie

Welke Strategische Doelen Begeleiden Ons Onderwijs?

Ons Koersplan 2023-2027, ontwikkeld door Ambion, vormt de ruggengraat van onze educatieve visie. Dit plan definieert zes kerngebieden voor ontwikkeling, voortkomend uit eerdere evaluaties. Komende jaren focussen we op een professionele cultuur, bevordering van onderzoekend leren, uitdagend en gepersonaliseerd onderwijs, effectieve samenwerking en een optimale organisatie-inrichting. De versterking van 'De Basis' is cruciaal; dit omvat niet alleen taal, rekenen en digitale vaardigheden, maar ook wereldburgerschap als fundamenteel onderdeel van ons curriculum. Onze vier kernwaarden – Vertrouwen, Vakmanschap, Verbinding en Vindingrijkheid – weerspiegelen onze openbare identiteit en drijfveren. Elke school binnen Ambion vertaalt deze strategische thema's naar concrete schoolplannen, met jaarlijkse evaluaties in de schooljaarverslagen om onze voortgang te waarborgen.

Hoe Realiseren Wij Onze Educatieve Ambitie?

De directeur en het onderwijsteam werken synergetisch aan de continue verbetering van ons onderwijs. We rapporteren transparant over onze kwaliteit via de schoolgids, Scholen op de Kaart, ons schoolplan en de jaarlijkse schoolplannen en -verslagen. Elk schooljaarplan specificeert concrete doelen, verantwoordelijkheden, budgetten en tijdlijnen. Deze plannen worden in samenspraak met het team opgesteld en voorgelegd aan de medezeggenschapsraad voor monitoring en feedback. De evaluatie van het schooljaarplan door het team is essentieel. Bij het niet behalen van doelen analyseren we de oorzaken en formuleren we vervolgstappen voor verbetering. Door het schooljaarverslag van het voorgaande jaar op te nemen in het nieuwe schooljaarplan, creëren we een duidelijke continuïteit en een cyclisch proces van leren en ontwikkelen.

Peuteropvang en Voorschoolse Educatie bij de Albertine Agnesschool

Toelichting van de school

De Albertine Agnesschool biedt opvang en educatie voor peuters op dinsdagochtend, woensdagochtend en donderdagochtend. Deze peuteropvang wordt verzorgd door Kinderwoud, een organisatie die gespecialiseerd is in voorschoolse educatie. Samen met de gemeente Heerenveen hebben we afspraken gemaakt om de ontwikkeling van kinderen van 0 tot 6 jaar optimaal te ondersteunen. We zorgen voor een soepele overgang van de peuteropvang naar de basisschool. Door nauwe samenwerking en kennisuitwisseling met Kinderwoud, stemmen we de leerlijnen steeds beter op elkaar af. Dit garandeert een doorlopende educatieve lijn voor uw kind. Meer informatie vindt u op www.kinderwoud.nl of neem telefonisch contact op via 0513-610825.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod is er voor jonge kinderen op de Albertine Agnesschool?

De Albertine Agnesschool biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder peuteropvang en voorschoolse educatie in samenwerking met Kinderwoud. Dit programma is ontworpen om de ontwikkeling van peuters te stimuleren en een goede voorbereiding te bieden op het basisonderwijs.

Met welke partners werkt de Albertine Agnesschool samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

De Albertine Agnesschool werkt nauw samen met Kinderwoud om een doorlopende leerlijn te garanderen voor kinderen van 0 tot 6 jaar. Deze samenwerking zorgt voor een 'warme overdracht' en een naadloze aansluiting tussen de peuteropvang en de basisschool.

De Albertine Agnesschool werkt nauw samen met Kinderwoud om een doorlopende leerlijn te garanderen voor kinderen van 0 tot 6 jaar. Deze samenwerking zorgt voor een 'warme overdracht' en een naadloze aansluiting tussen de peuteropvang en de basisschool.

Team | Albertine Agnesschool in Oranjewoud | [2025] Schoolregister