Albertine Agnesschool
Prins Bernhardweg 33
8453 XC Oranjewoud

Schoolweging

Schoolweging
25.45
Spreiding
6.01

De schoolweging van Albertine Agnesschool Oranjewoud is 25,45 , met een spreiding van 6,01 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96.9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt de effectiviteit van het basisonderwijs, ondanks een licht heterogene populatie (schoolweging 25.45).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

63.6% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 53.8%. Dit reflecteert de nadruk op maatwerk en hoge ambities, passend bij de groeiende theoretische focus van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een tweespalt: enerzijds een sterke focus op vmbo-(g)t (28.57%) en vwo (23.81%), anderzijds een beperkt aandeel hogere combi-adviezen (4.76% havo/vwo). Vergeleken met vergelijkbare scholen scoort de school hoger op vwo-adviezen (+5.2%) en lager op praktijkonderwijs (0% vs. 1.01% regionaal). De brede spreiding past bij een complexe leerlingenpopulatie met een spreiding van 6.01.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsAlbertine Agnesschool OranjewoudGemeente AmsterdamNederland
LIB178.11176.15175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De school werkt planmatig aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. De vorderingen van de leerlingen worden systematisch gevolgd met behulp van observatiegegevens (dagelijks, leergedrag), methodegebonden en- methodeonafhankelijke (Cito-) toetsen. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt geobserveerd en geregistreerd. De toetsgegevens worden gebruikt voor analyse op leerling-, groeps- en schoolniveau. We kunnen op deze wijze nagaan of het onderwijs voldoet aan zijn doelen en het behaalde niveau toetsen aan het landelijk gemiddelde. Na een toets worden op basis van de analyse ambitieuze - maar ook realistische - doelen voor de komende periode vastgesteld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat slechts 8.33% van de leerlingen onder advies presteert, tegenover 11.81% landelijk. Het hoge percentage leerlingen dat op advies zit (83.33% vs. 62.93% gemiddeld), sluit aan bij de systematische monitoring en 'warme overdracht' die de school hanteert. De school lijkt adviezen vooral bewust conservatief in te zetten.

Sociale ontwikkeling

Op de Albertine Agnesschool willen we een sociaal klimaat creëren waarbij alle leerlingen zich veilig kunnen voelen. Om tot zo’n klimaat te kunnen komen is een duidelijke en gestructureerde omgeving gecreëerd, waarbinnen een goede samenwerking tussen het team, de ouders en de leerlingen mogelijk is. Een 'gouden' driehoek waarin alle partijen een belangrijke rol spelen, zodat eenieder (jong en oud) zich geaccepteerd en gewaardeerd voelt. Iedereen draagt zijn eigen verantwoordelijkheid voor een open en prettige sfeer op school. Een leerling zal gemiddeld acht jaar naar de basisschool gaan en ontwikkelt zich in die periode van kleuter tot tiener. Bij elke volgende ontwikkelingsfase komen meer taken en verantwoordelijkheden om de hoek kijken. De Albertine Agnesschool vindt het belangrijk dat dit proces gestimuleerd wordt door zowel school als ouders. We zullen nog meer aandacht gaan schenken aan het vak Burgerschap. In bepaalde situaties en vakken is het al veelal geïntegreerd. Voor ons als leerkracht is het van belang dat er bewustwording plaatsvindt. LEES MINDER

respect

samen verantwoordelijk

veiligheid

Wat is de werkwijze van de Albertine Agnesschool voor sociale ontwikkeling?

De Albertine Agnesschool vindt het belangrijk dat leerlingen respectvol met elkaar omgaan en elkaars verschillen waarderen. De school gebruikt de Kiva-methode om het sociaal klimaat vorm te geven. Leerlingen worden actief betrokken en zijn verantwoordelijk voor hun eigen welzijn en dat van anderen. Er wordt schoolbreed binnen een thematische aanpak gewerkt. Daarnaast wordt ingespeeld op de dagelijkse realiteit en de actualiteit. Communicatie en dialoog met ouders zijn belangrijk om de visie breed gedragen te houden. Twee keer per jaar worden de observatie-instrumenten ZIEN en Cito Leerling in Beeld gebruikt om de sociale opbrengsten te monitoren en het aanbod bij te stellen, zowel op individueel als op groepsniveau.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Albertine Agnesschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Albertine Agnesschool gebruikt ZIEN en Kiva om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Albertine Agnesschool?

De Albertine Agnesschool gebruikt de KiVa-methode voor sociaal-emotioneel leren.