
De resultaten van Albertine Agnesschool in Oranjewoud
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Albertine Agnesschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Albertine Agnesschool bij jullie?
Ontdek hoe goed Albertine Agnesschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Prestaties Fundamenteel Niveau Basisonderwijs Albertine Agnesschool
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd middels de doorstroomtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit percentage geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland, waaronder de Albertine Agnesschool.
Grafiek
Grafiek laden...
Prestaties Streefniveau Basisonderwijs Albertine Agnesschool
Het streefniveau markeert een ambitieuzer doel dan het fundamentele niveau, gericht op het stimuleren van optimale leerontwikkeling bij alle leerlingen. Voor elke basisschool, inclusief de Albertine Agnesschool, stelt de inspectie een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau vast. Deze waarde is afgestemd op de unieke leerlingenpopulatie van de school, met als doel de hoogst mogelijke prestaties te stimuleren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Albertine Agnesschool?
De Albertine Agnesschool Oranjewoud biedt uitgebreide begeleiding bij de overstap naar het voortgezet onderwijs. In het najaar ontvangen alle ouders en leerlingen van groep 8 de Schoolkeuzegids. Deze gids bevat essentiële informatie over het vmbo, de havo en het vwo, inclusief een voorstelronde van regionale middelbare scholen. Voor een passend schooladvies maakt de Albertine Agnesschool gebruik van de Plaatsingswijzer. Dit instrument beoordeelt de resultaten uit het Cito Leerlingvolgsysteem van groep 6, 7 en 8 om een indicatie te geven van het juiste niveau in het voortgezet onderwijs. Samen met observaties over de sociaal-emotionele ontwikkeling en werkhouding, bepalen de leerkrachten, de intern begeleider en de directie het schooladvies. Het voorlopige schooladvies wordt uiterlijk 31 januari met de leerling en ouders besproken. Vanaf schooljaar 2023-2024 heet de eindtoets de doorstroomtoets. Deze toets, gemaakt in februari, helpt de ontwikkeling van de leerling te volgen. Het definitieve advies, uiterlijk 24 maart ontvangen, houdt rekening met het voorlopige advies en de resultaten van de doorstroomtoets. Het advies van de school is leidend, tenzij een lager advies in het belang van de leerling wordt geacht, met een duidelijke onderbouwing. De school organiseert informatieavonden en biedt mogelijkheden om middelbare scholen te bezoeken. Een warme overdracht met een digitaal dossier zorgt voor een soepele start in het voortgezet onderwijs. Door de doorstroomgegevens te monitoren en overleg te plegen met middelbare scholen, waarborgt de Albertine Agnesschool de kwaliteit van de schooladviezen.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op de Albertine Agnesschool
De Albertine Agnesschool streeft naar een veilige en stimulerende leeromgeving waar elke leerling zich sociaal optimaal kan ontwikkelen. Wij geloven in een gestructureerde aanpak, versterkt door een nauwe samenwerking tussen ons toegewijde team, betrokken ouders en onze leerlingen. Deze 'gouden' driehoek is essentieel voor het creëren van een sfeer van acceptatie en waardering, waarin iedereen – jong en oud – zich thuis voelt. Iedereen op school deelt de verantwoordelijkheid voor een open en prettige sfeer. Gedurende hun acht jaar op de basisschool groeien leerlingen van kleuters naar tieners, waarbij elke ontwikkelingsfase nieuwe uitdagingen en verantwoordelijkheden met zich meebrengt. De Albertine Agnesschool stimuleert deze groei actief, in samenspel met de ouders. We versterken de aandacht voor burgerschap, zowel geïntegreerd in diverse vakken als specifiek. Ons onderwijspersoneel is zich bewust van het belang van deze ontwikkeling en integreert dit actief in het curriculum, met als doel leerlingen voor te bereiden op een actieve deelname aan de maatschappij.
Respect voor elkaar
Gedeelde verantwoordelijkheid
Veiligheid creëren
Hoe bevordert de Albertine Agnesschool sociale ontwikkeling bij leerlingen?
Op de Albertine Agnesschool erkennen we de unieke waarde van de verschillen en overeenkomsten tussen onze leerlingen. Door positieve interacties en respectvolle omgangsvormen leren leerlingen elkaar te waarderen. Onze sociaal-emotionele aanpak is gebaseerd op de KiVa-methode, die u verder kunt verkennen op www.kivaschool.nl. Leerlingen worden actief betrokken bij hun eigen welzijn en dat van hun medeleerlingen, binnen een thematische en schoolbrede aanpak. We spelen ook in op actuele gebeurtenissen en de dagelijkse realiteit. Open communicatie en dialoog met ouders zijn cruciaal om onze visie breed gedragen te houden. Twee keer per jaar monitoren we de sociale vooruitgang met de observatie-instrumenten ZIEN en Cito Leerling in Beeld, zowel individueel als op groepsniveau, om ons aanbod waar nodig bij te sturen.
Welke registratiemethoden gebruikt de Albertine Agnesschool voor sociale opbrengsten?
De Albertine Agnesschool monitort de sociale opbrengsten met behulp van de volgende registratiemethoden:
- Zien
- KiVa
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op de Albertine Agnesschool?
De Albertine Agnesschool maakt gebruik van de volgende bewezen methoden voor sociaal-emotioneel leren:
- KiVa
Inspectierapport Albertine Agnesschool: Inzicht in Onderwijskwaliteit
De Albertine Agnesschool in Oranjewoud wordt erkend voor haar stabiele onderwijskwaliteit. Een recente inspectie in oktober 2014 bevestigde het vertrouwen van de onderwijsinspectie in onze school. Wij hechten enorm veel waarde aan continue verbetering van ons onderwijs. Daarom werken we nauw samen met een extern audit-team. Dit team fungeert als onze 'critical friend' en biedt waardevolle inzichten in cruciale gebieden zoals didactisch handelen, kwaliteitszorg en onze professionele cultuur. De meest recente audit vond plaats in oktober 2022. De bevindingen uit deze audit, met zowel onze sterke punten als ontwikkelpunten, zijn zorgvuldig verwerkt in ons schoolplan voor de periode 2023-2027. Dit plan vormt de leidraad voor onze verdere groei en kwaliteitsverbetering.