De Akker
Meibloem 46
1716 VA Opmeer

Schoolweging

Schoolweging
33.25
Spreiding
5.16

De schoolweging van De Akker Opmeer is 33,25 , met een spreiding van 5,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,8% behaalt bijna elke leerling het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Deze score is 3,9% hoger dan het landelijk gemiddelde (93,9%) en onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in basisvaardigheden, mede dankzij het werken in combinatiegroepen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau van 73,3% overtreft de signaleringswaarde van 38,7% ruimschoots. Dit geeft aan dat De Akker, ondanks de hogere schoolweging, een sterke focus houdt op het realiseren van bovenmatige leerprestaties. De score ligt 23,2% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (50,2%).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De uitstroomcijfers tonen een sterk theoretische focus: 80% van de leerlingen stroomt uit naar een theoretische leerweg (4 van de 5 leerlingen). Dit is aanzienlijk hoger dan het regionale en landelijke gemiddelde. Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 20% (1 leerling), wat in lijn is met de schoolvisie op maximale cognitieve ontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Akker OpmeerGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het volgen van de cognitieve ontwikkeling van het kind Alle leerkrachten gebruiken leerstofmethodes en –methodieken om de lesstof over te dragen aan de kinderen. Vanaf groep 3 volgt er na elk leerstofblok een methodegebonden toets. De leerkracht analyseert deze toetsen en verwerkt de resultaten in een overzicht. De te ondernemen stappen zijn terug te vinden in de dagplanning. Daarnaast nemen we bij de groepen 3 t/m 8 (half)jaarlijkse genormeerde onafhankelijke CITO Leerling in Beeld toetsen af (januari en juni) m.b.t. de vakgebieden rekenen, spelling, begrijpend lezen en technisch lezen. De resultaten worden verwerkt in het digitale kindvolgsysteem van Leerling in Beeld. Toetsing vindt klassikaal plaats. Bij het toetsen worden geen aanwijzingen gegeven, maar er wordt gehandeld volgens de handleiding van Leerling in Beeld. De kinderen van groep 8 doen mee aan de IEP Doorstroom toets. Analyse Citotoetsen Bij het analyseren van de resultaten van deze toetsen wordt de gemiddelde vaardigheidsscore per groep bekeken (jan/feb en juni/juli). Aan de hand van vastgestelde schoolnormen wordt gekeken welke scores we normaliter hadden moeten behalen en of we deze hebben gehaald. De intern begeleidster maakt daar een verslag van. De groepsleerkrachten analyseren de Citotoetsen op kindniveau en verwerken deze analyses in een evaluatie. Zij gebruiken deze analyse om een gericht aanbod op te stellen voor de volgende periode. In de nieuwsbrief geven wij aan wanneer de onafhankelijke toetsen worden afgenomen, zodat ouders tijdig op de hoogte zijn. De leerkrachten hanteren de toetskalender voor de planning van de toetsen. De interpretatie van toetsgegevens De intern begeleidster en de groepsleerkracht hebben 2x per jaar een groepsbespreking. Na de toetsperiodes worden tijdens de besprekingen ook de toetsresultaten besproken, met als doel inzicht te krijgen in de leervorderingen van de groep en om haalbare doelen te kunnen stellen voor het volgende halfjaar. De intern begeleidster en de directie maken na een toetsperiode (jan) met het team een analyse op school- en groepsniveau. Op deze wijze worden alle personeelsleden zich bewust van het gezamenlijk dragen van verantwoordelijkheid voor de opbrengsten van de school. Na de toetsronde van juni wordt de analyse gemaakt door de intern begeleidster en gepresenteerd aan het team, waarna eventuele op- en aanmerkingen in het document aangepast zullen worden. De conclusies van deze analyse worden meegenomen in de beleidsvoornemens van het schoolontwikkelplan voor het komende schooljaar.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat **geen enkele leerling** onder advies presteert, tegen 11,8% landelijk. Maar liefst 81,8% van de leerlingen zit op advies, wat aansluit bij de nauwgezette adviseringstrajecten met NIO-toetsen en ontwikkelingsgesprekken. De 18,2% die boven advies presteert, benadrukt de kwaliteit van doorstroombegeleiding.

Sociale ontwikkeling

De sfeer waarin kinderen opgroeien, is belangrijk voor hun ontwikkeling. We streven ernaar dat er op school een veilige en rustige sfeer heerst. Ook vinden wij het belangrijk dat er structuur is. Dit zie je dan ook door de hele school terug. Leerkrachten die enthousiast zijn over hun vak en goed met elkaar samenwerken, dragen eraan bij dat kinderen zich geborgen en thuis voelen op onze school. Onze methode voor de sociaal emotionele ontwikkeling ‘De Vreedzame School’ draagt bij aan ons prettige klimaat. De school zien wij niet alleen als een plek waar geleerd wordt, maar ook als een plek waar kinderen leren zelfstandiger te worden, hun persoonlijkheid verder kunnen ontwikkelen en leren omgaan met anderen. LEES MINDER

Respect

Veiligheid

Relatie

Wat is de werkwijze van De Akker voor sociale ontwikkeling?

De Akker gebruikt in alle groepen de methode 'De Vreedzame School', een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Dit helpt de school een gemeenschap te vormen waarin leerlingen actief worden aangesproken op hun verantwoordelijkheid voor elkaar, hun omgeving, de schoolgemeenschap en de samenleving. De Vreedzame School besteedt aandacht aan burgerschaps- en sociaal-emotionele competenties, zoals empathie, democratische besluitvorming, openstaan voor diversiteit, constructieve conflictoplossing, omgangsvaardigheden en verantwoordelijkheid voor de gemeenschap. De Akker wil dat leerlingen zich optimaal ontwikkelen in zowel academische vakken als in hun sociale en maatschappelijke vorming, zodat ze een bijdrage kunnen leveren aan de samenleving.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Akker om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Akker gebruikt Zien, Kind in Beeld (van het Cito leerlingvolgsysteem) en Vensters sociale veiligheid groep 6/7/8 om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Akker?

De Akker gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.