
De resultaten van Prins Willem Alexanderschool in Ophemert
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Prins Willem Alexanderschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van Prins Willem Alexanderschool
De schoolweging van Prins Willem Alexanderschool Ophemert is 28,94 , met een spreiding van 6,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past Prins Willem Alexanderschool bij jullie?
Ontdek hoe goed Prins Willem Alexanderschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
99,1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit bevestigt dat de basiskwaliteit van onderwijs sterk is en aansluit bij de missie om alle leerlingen een stevige basis te bieden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Prins Willem Alexanderschool?
De adviezen richten zich voornamelijk op theoretische leerwegen: 30,8% havo en 23,1% vwo (vs. 16,1% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs blijft beperkt (0,12% vs. 1,01% regio), wat past bij de relatief hoge schoolweging. Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (15,4%), wat wijst op een zorgvuldige afweging per leerling.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Prins Willem Alexanderschool Ophemert | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.38 | 175.23 | 177.56 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Planmatig werken Wij werken cyclisch en planmatig met groepsplannen en blokplannen. Daarin staan duidelijke afspraken over interventies op school-, groeps- en leerlingniveau. Groepsplan Per vakgebied (rekenen, spelling, technisch lezen, begrijpend lezen en in groep 7/8 ook taal) hebben we beschreven welke afspraken zijn gemaakt over de opbrengsten die we nastreven, de schoolambities en de manier waarop het onderwijs passend wordt gemaakt. Het groepsplan is de standaard die voor alle leerkrachten en alle groepen geldt. Voor de evaluatie van dit groepsplan hebben we met de uitkomsten van de Cito LiB-toetsen een tweetal monitors: de groepsanalyse en de leerlinganalyse. Samen geven ze aan of de groep en individuele leerlingen opbrengstgericht en passend onderwijs hebben genoten. Blokplan Naast de evaluatie van de uitkomsten van de Cito LiB-toetsen, wordt er aan de hand van de methodetoetsen geëvalueerd hoe het onderwijs het afgelopen blok verlopen is. Daarbij worden de gestelde doelen geëvalueerd en worden er nieuwe doelen geformuleerd en zo nodig aanvullingen/aanpassingen op de methode gedaan. Schoolbesprekingen Jaarlijks vinden er twee schoolbesprekingen plaats; na de opbrengstmetingen halverwege en aan het einde van het schooljaar. De intern begeleider brengt het team op de hoogte van de analyse van de resultaten op schoolniveau. Hierbij worden ook de schoolambities meegenomen. Eventueel worden interventies op schoolniveau vastgesteld en zo nodig worden de kwaliteitskaarten aangepast/aangevuld.
Zitten de oud-leerlingen van Prins Willem Alexanderschool in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
20% van de leerlingen presteert onder advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 11,8%. Dit kan verklaard worden door de complexe leerlingenpopulatie. Tegelijkertijd scoort 66,7% op adviesniveau, wat aansluit bij het beleid voor realistische advisering zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Wij streven er naar dat alle kinderen zich fijn en veilig voelen op onze school. Hoe we dit vormgeven binnen de school is terug te vinden in ons sociaal veiligheidsprotocol en onze kwaliteitskaart 'Kanjertraining'.
Respect
Vertrouwen
Samen
Wat is de werkwijze van de Prins Willem Alexanderschool voor sociale ontwikkeling?
De Prins Willem Alexanderschool werkt met de principes van de Kanjertraining. Via vragenlijsten voor leerlingen en leerkrachten wordt twee keer per jaar in kaart gebracht hoe het met individuele leerlingen en de groepen gaat. Deze gegevens worden geanalyseerd en op basis hiervan wordt, indien nodig, een groepsplan opgesteld met het aanbod voor de komende periode. Bijzonderheden uit de vragenlijsten worden met de intern begeleider besproken.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Prins Willem Alexanderschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Prins Willem Alexanderschool gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Prins Willem Alexanderschool?
De Prins Willem Alexanderschool gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.