Prins Willem Alexanderschool in Ophemert - Resultaten

Prins Willem Alexanderschool
Blankenburgsestraat 1
4061 AR Ophemert

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
28.94
Spreiding
6.12

De schoolweging van Prins Willem Alexanderschool Ophemert is 28,94 , met een spreiding van 6,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

99,1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit bevestigt dat de basiskwaliteit van onderwijs sterk is en aansluit bij de missie om alle leerlingen een stevige basis te bieden.

Fundamenteel niveau

Score: 99.1228%

Streefniveau

67,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 47,1%. Dit laat zien dat de school met succes uitdaagt tot hogere prestaties, vooral in rekenen en taal. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57,8%.

Streefniveau

Score: 67.5438%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen richten zich voornamelijk op theoretische leerwegen: 30,8% havo en 23,1% vwo (vs. 16,1% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs blijft beperkt (0,12% vs. 1,01% regio), wat past bij de relatief hoge schoolweging. Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (15,4%), wat wijst op een zorgvuldige afweging per leerling.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

De school scoort consistent hoger op taalvaardigheid (+3,1% t.o.v. groep 7) dankzij de ingezette taalstimuleringsprogramma's. Bij rekenen/wiskunde is de groei beperkter (+1,8%), wat mogelijk verklaard wordt door de focus op basisvaardigheden in complexe leeromgevingen.

ToetsPrins Willem Alexanderschool OphemertGemeente AmsterdamNederland
LIB176.38175.23177.56

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Planmatig werken Wij werken cyclisch en planmatig met groepsplannen en blokplannen. Daarin staan duidelijke afspraken over interventies op school-, groeps- en leerlingniveau. Groepsplan Per vakgebied (rekenen, spelling, technisch lezen, begrijpend lezen en in groep 7/8 ook taal) hebben we beschreven welke afspraken zijn gemaakt over de opbrengsten die we nastreven, de schoolambities en de manier waarop het onderwijs passend wordt gemaakt. Het groepsplan is de standaard die voor alle leerkrachten en alle groepen geldt. Voor de evaluatie van dit groepsplan hebben we met de uitkomsten van de Cito LiB-toetsen een tweetal monitors: de groepsanalyse en de leerlinganalyse. Samen geven ze aan of de groep en individuele leerlingen opbrengstgericht en passend onderwijs hebben genoten. Blokplan Naast de evaluatie van de uitkomsten van de Cito LiB-toetsen, wordt er aan de hand van de methodetoetsen geëvalueerd hoe het onderwijs het afgelopen blok verlopen is. Daarbij worden de gestelde doelen geëvalueerd en worden er nieuwe doelen geformuleerd en zo nodig aanvullingen/aanpassingen op de methode gedaan. Schoolbesprekingen Jaarlijks vinden er twee schoolbesprekingen plaats; na de opbrengstmetingen halverwege en aan het einde van het schooljaar. De intern begeleider brengt het team op de hoogte van de analyse van de resultaten op schoolniveau. Hierbij worden ook de schoolambities meegenomen. Eventueel worden interventies op schoolniveau vastgesteld en zo nodig worden de kwaliteitskaarten aangepast/aangevuld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

20% van de leerlingen presteert onder advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 11,8%. Dit kan verklaard worden door de complexe leerlingenpopulatie. Tegelijkertijd scoort 66,7% op adviesniveau, wat aansluit bij het beleid voor realistische advisering zoals beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Wij streven er naar dat alle kinderen zich fijn en veilig voelen op onze school. Hoe we dit vormgeven binnen de school is terug te vinden in ons sociaal veiligheidsprotocol en onze kwaliteitskaart 'Kanjertraining'.

Respect

Vertrouwen

Samen

Wat is de werkwijze van de Prins Willem Alexanderschool voor sociale ontwikkeling?

De Prins Willem Alexanderschool werkt met de principes van de Kanjertraining. Via vragenlijsten voor leerlingen en leerkrachten wordt twee keer per jaar in kaart gebracht hoe het met individuele leerlingen en de groepen gaat. Deze gegevens worden geanalyseerd en op basis hiervan wordt, indien nodig, een groepsplan opgesteld met het aanbod voor de komende periode. Bijzonderheden uit de vragenlijsten worden met de intern begeleider besproken.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Prins Willem Alexanderschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Prins Willem Alexanderschool gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Prins Willem Alexanderschool?

De Prins Willem Alexanderschool gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.