
Schoolweging
De schoolweging van De Rietkraag Oostzaan is 28,43 , met een spreiding van 6,26 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Maar liefst 96,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze score onderstreept het succes van de intensieve monitoring en pre-voorlopige adviesgesprekken vanaf groep 6.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 69,3% van de leerlingen behaald, ruim boven de inspectienorm van 48,6%. Dit benadrukt de effectiviteit van het adaptieve onderwijsconcept, waarbij zowel harde toetsresultaten als zachte factoren zoals werkhouding worden meegenomen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn ambitieus met 34,8% havo/vwo-advies (17,4% havo en 17,4% vwo), ver boven regionale vergelijkingscijfers (10,9% havo/vwo). Praktijkonderwijs (4,35%) en vmbo-b (4,35%) blijven beperkt. Het hoge aandeel combinatieadviezen (30,4% bij vmbo-(g)t/havo en havo/vwo) past bij de nauwkeurige, meerlagige adviseringsprocedure.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Rietkraag Oostzaan | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.67 | 176.63 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We vinden het belangrijk om het beste uit onze leerlingen te halen. Leerkrachten kijken dagelijks naar de ontwikkeling van de leerlingen in hun groep. Voelen zij zich prettig? Hoe is hun werkhouding? Hoe zijn de resultaten? Hoe kan ik de leerling optimaal begeleiden en stimuleren? Door middel van observaties, methodetoetsen en de toetsen van het leerlingvolgsysteem van CITO Leerling in Beeld, volgen we de ontwikkeling van de leerlingen nauwkeurig. Zo krijgen we veel informatie die we afzetten tegen de mogelijkheden van het kind. We vinden het ook belangrijk om de mening van de ouders mee te nemen. In open gesprekken koppelen we de bevindingen van de leerkracht en de ouders aan elkaar om een compleet beeld van de leerling te krijgen. Twee keer per jaar analyseert het team van De Rietkraag de opbrengsten van de niet-methode gebonden toetsen. Uit deze analyses komen signalen naar voren die we bespreken en op basis waarvan we onze plannen bijstellen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 7,7% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,8%), terwijl 30,8% boven het advies uitstroomt. Deze cijfers onderstrepen het zorgvuldige, kansrijke adviseren waarbij de school bewust 'twijfelgevallen' hoger inschaalt, zoals beschreven in de doorstroomprocedures.
Sociale ontwikkeling
Op De Rietkraag integreren we sociaal emotioneel leren in ons bewegingsonderwijs. Hiervoor gebruiken we de methode Move a head. De Move a Head methode geeft vanuit een positieve invalshoek handvatten om met belemmeringen om te gaan. In klas- en judolessen leren kinderen mentale, emotionele en sociale vaardigheden en overtuigingen. Leerlingen, leerkrachten en pedagogisch medewerkers gaan door de methode één taal spreken. Het resultaat is dat kinderen in hun hoofd sterker worden, zich socialer gedragen en hierdoor effectiever presteren. Tijdens de lessen leren kinderen belemmeringen herkennen en oefenen ze vaardigheden om deze te overwinnen. De volgende onderwerpen komen aan de orde: - het ontstaan en oplossen van ruzies - de kracht van samenwerken - de invloed van het zelfbeeld De eerste weken na de zomervakantie staan op De Rietkraag bekend als de Gouden Weken. Deze weken zijn gericht op positieve groepsvorming. Na de kerstvakantie volgen de Zilveren Weken. LEES MINDER
Vertrouwen
Veiligheid
Eigenwaardigheid
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Rietkraag voor sociale ontwikkeling?
Op Openbare Basisschool De Rietkraag gebruiken we het observatie- en registratiesysteem van het Digikeuzebord als hulpmiddel voor het kiezen van activiteiten in groep 1 en 2, met aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Er wordt gewerkt met Leerling in beeld, het volgsysteem van Cito. Een goed welbevinden en grote betrokkenheid zijn een goede graadmeter over welke sociale vaardigheden een leerling beschikt. Als blijkt dat betrokkenheid en/of welbevinden minder dan gemiddeld aanwezig zijn in vergelijking met leeftijdgenoten dan signaleert Leerling in beeld een zorgbehoefte bij de groep en/of individuele leerlingen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Rietkraag om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Rietkraag gebruikt de vragenlijst Vensters.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Rietkraag?
Openbare Basisschool De Rietkraag gebruikt Move a head.