Openbare Basisschool De Kweekvijver in Oostzaan

Het team van Openbare Basisschool De Kweekvijver in Oostzaan

Current section: team
Paling 2
1511 Oostzaan

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Kweekvijver is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Kweekvijver. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Kweekvijver bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Kweekvijver bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool De Kweekvijver zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Kweekvijver. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (45%)
45-55 jaar (10%)
55-65 jaar (15%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool De Kweekvijver werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (55.6%)
Direct ondersteunend personeel (38.9%)
Management (5.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Kweekvijver gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van leerkrachten: Zo regelen wij het op De Kweekvijver

Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht, bijvoorbeeld door ziekte, bijscholing of geplande verlofdagen, zet de directie van Openbare Basisschool De Kweekvijver zich volledig in om passende vervanging te vinden. We begrijpen hoe belangrijk consistente begeleiding is voor de ontwikkeling van uw kind. Momenteel ervaren we, net als veel andere scholen, de uitdagingen van personeelstekorten in het onderwijs. Dit kan soms betekenen dat het vinden van gekwalificeerde vervangers niet altijd direct lukt. In dergelijke situaties treffen wij alternatieve maatregelen om het onderwijs zo goed mogelijk doorgang te laten vinden. Dit kan bijvoorbeeld door het inzetten van ons toegewijde ondersteunend personeel, het tijdelijk verdelen van leerlingen over andere groepen, of in uitzonderlijke gevallen, leerlingen de opdracht geven om thuis aan de slag te gaan. Uiteraard informeren wij u als ouder direct bij ziekte of verlof van de leerkracht en leggen we uit hoe de vervanging is geregeld. Transparantie is hierbij essentieel.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ons team Op onze school werken ongeveer 20 leerkrachten, waarvan een aantal fulltime en anderen parttime. Zij hebben voornamelijk een lesgevende taak. Naast het begeleiden en de verantwoordelijkheid dragen voor de kinderen binnen een groep, draagt elke medewerker bij aan gedeelde verantwoordelijkheid. Dat houdt in dat alle teamleden alle kinderen kunnen bevragen en of zorg voor hebben. Daarnaast werkt een aantal leerkrachten met andere specialistische taken waarvoor zij een extra studie hebben gevolgd. Op school hebben we een rekenspecialist, een gedragsspecialist en een cultuurcoördinator. Tevens is er onderwijsondersteunend personeel die ondersteuning bieden in de leerjaren 1 t/m 8. Op onze school werkt een Intern Begeleider. Hij coördineert de leerlingenzorg en de afname van toetsen en testen. Zij zoekt samen met de groepsleerkracht naar manieren om kinderen die problemen hebben op het gebied van leren of sociaal-emotionele ontwikkeling zo goed mogelijk te begeleiden. De directeur bepaalt in overleg met de specialisten, intern begeleider en het team wat de speerpunten voor het komende schooljaar (of voor meerdere jaren) zullen zijn. De specialisten schrijven voor dit onderdeel een verbeterplan dat uitgevoerd gaat worden. Er is een vakleerkracht voor gymnastiek, die volgens een rooster gymles geeft aan de leerjaren 1 t/m 8. De leerjaren 1/2 krijgen ook van onze partner Broeks Events bijna het hele jaar door gymles. Ze leren hierdoor op andere manieren buiten te spelen dan zij gewend zijn tijdens het vrij spelen. Daarnaast zijn er vakleerkrachten voor muziek. Muzieklessen brengen kinderen dichter bij hun creativiteit. Daarom besteden we extra aandacht aan de muzikale ontwikkeling van de leerlingen. Dit doen we via Hallo Muziek. In de onderbouw krijgen de leerlingen wekelijks zangles en leren zij ritmes en noten zingen. In leerjaar 5 krijgen de leerlingen instrumentenles. De professionele muziekvakdocenten zijn veelal orkestmusici die zich speciaal voor dit type onderwijs bijscholen en certificeren. Omdat we een grote school hebben is er een organisatiestructuur waarbij we in kleinere delen kunnen overleggen. Wij spreken van onderbouw (leerjaren 1 t/m 4) en bovenbouw (leerjaren 5 t/m 8).

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Kweekvijver

5

Verbetering Taal en Rekenen met Vakkundige Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerontwikkeling
Rekenspecialist voor Sterke Rekenvaardigheden
Hoogbegaafdheid Specialist voor Talentontwikkeling
Taalspecialist voor Taalvaardigheid
Innovatieve Leerteams voor Onderwijsverbetering

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool De Kweekvijver zetten we ons actief in voor de ontwikkeling van taal en rekenen. Onze school werkt met gespecialiseerde leerteams: een rekenteam, een ontwikkelingsteam en een taalteam. Alle leerkrachten maken deel uit van deze teams. Deze leerteams onderzoeken specifieke vraagstukken binnen hun expertisegebied en doen voorstellen voor de continue verbetering van ons onderwijs en onze organisatie. Voorbeelden hiervan zijn het ontwikkelen, uitvoeren en borgen van kwaliteitskaarten, het schrijven van beleidsvoorstellen gebaseerd op urgentie en ontwikkelpunten, en het onderzoeken van nieuwe instrumenten zoals digitale volgsystemen. Elk leerteam heeft de mogelijkheid om externe expertise in te schakelen voor waardevolle inzichten bij schoolontwikkelingen. Denk hierbij aan ondersteuning vanuit het OPSPOOR ondersteuningscentrum, het samenwerkingsverband Zaandam of de Schoolconsultent van de Openbare Bibliotheek.

4

Sociaal-emotionele Ontwikkeling en Gedragsondersteuning

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Brede Ondersteuning
Specialist voor Meer- en Hoogbegaafde Kinderen
RID Specialist voor Dyslexiebegeleiding

Toelichting van de school:

Binnen De Kweekvijver zijn twee toegewijde leerkrachten gespecialiseerd in gedrag. Zij hebben, in nauwe samenwerking met het gehele team, een effectief gedragsprotocol ontworpen om een positieve leeromgeving te waarborgen. Daarnaast beschikt onze school over een intern begeleider en een leerkracht die zich verder specialiseert in meer- en hoogbegaafdheid. Bij specifieke vraagstukken kunnen wij de expertise van Vostok inschakelen, een organisatie die bestuurlijke specialistische hulp biedt aan leerlingen, leerkrachten en ouders op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid. We onderhouden een nauwe band met het RID, een gespecialiseerde instantie die kinderen met dyslexie ondersteunt. Een RID-specialist is wekelijks op onze school aanwezig, wat zorgt voor minimale onderbreking van de onderwijstijd voor de begeleide kinderen.

2

Ondersteuning bij Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Werk- en Leerhulp
Intern Begeleider voor Studieaanpak

Toelichting van de school:

De Kweekvijver maakt gebruik van de gespecialiseerde hulp van gedragsexperts wanneer leerkrachten, ouders of leerlingen tegen uitdagingen aanlopen op het gebied van werkhouding of taakaanpak. Onze school werkt tevens nauw samen met ambulante begeleiders die gespecialiseerd zijn in deze specifieke ondersteuningsgebieden. Samen streven we naar een optimale leeromgeving voor elk kind.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment zijn er geen specifieke specialisten aangewezen voor motorische en lichamelijke ontwikkeling binnen ons team. We richten ons primair op de kernvakken en sociaal-emotionele ontwikkeling.

1

Deskundige Hulp bij Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Pedagogisch Educatief Professional voor Zorgondersteuning

Toelichting van de school:

Onze Pedagogisch Educatief Professional biedt ondersteuning op het gebied van medisch handelen en persoonlijke verzorging, zodat elk kind zich veilig en verzorgd voelt op school.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Klus(bevo)lokaal
RID; behandeling van dyslexie en dyscalculie
Buitenklas op het vernieuwde schoolplein

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij De Kweekvijver

Ontdek Ons Unieke Onderwijsaanbod en Begeleiding

Openbare Basisschool De Kweekvijver in Oostzaan biedt een stimulerende omgeving voor basisonderwijs aan 222 leerlingen. Wij geloven in de kracht van zowel homogene als heterogene groepen, waarbij elke leerling de kans krijgt om zich optimaal te ontwikkelen. Ons onderwijs is gericht op het bevorderen van een actieve en zelfstandige werkhouding, van groep 1 tot en met groep 8. Ons vernieuwende weektaak-systeem stelt leerlingen in staat om naast de reguliere lesstof verdiepende of juist remediërende lesstof te volgen op minimaal drie verschillende niveurs. Hierdoor sluiten we naadloos aan bij de individuele leerbehoeften en het tempo van elk kind. Onze toegewijde leerkrachten verzorgen gedifferentieerde instructies, ondersteund door ervaren onderwijsassistenten. Bovendien beschikt De Kweekvijver over gespecialiseerde leerkrachten op het gebied van rekenen, cultuur en gedrag, evenals een intern begeleider. Ons beleid 'De Vreedzame School' en het protocol 'Gewenst Gedrag', visueel ondersteund door een duidelijke routekaart, creëren een positieve en veilige leeromgeving. Bij specifieke hulpvragen werken we nauw samen met het samenwerkingsverband Zaanstad om de expertise van onze specialisten aan te vullen. Voor de toekomst hebben we ambitieuze plannen om onze ondersteuning verder te optimaliseren. Dit omvat het continu doorontwikkelen van onderwijs op maat, het verrijken van ons aanbod met thematisch werken, het opstellen van een protocol voor dyscalculie en het proactief aanpakken van gedragsproblematiek. We zetten sterk in op het versterken van de samenwerking tussen kind, ouder en school, onder andere door gezamenlijke opstelling van ontwikkelingsperspectiefplannen (OPP's). Een OPP beschrijft het uitstroomprofiel, de onderwijsdoelen, en de benodigde begeleiding voor een optimale schoolloopbaan.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Visie op Toekomstig Onderwijs

Wat Zijn de Kern Doelen Vastegelegd in Ons Schoolplan?

Kwaliteitsbeleid op Maat Bij Openbare Basisschool De Kweekvijver staat het optimale onderwijs voor elk kind centraal. Ons gedeelde kwaliteitsbeleid stelt ons in staat om onderwijs te leveren dat verder reikt dan de standaardresultaten. We zetten ons in voor de brede ontwikkeling van kinderen, met nadruk op algemene kennis, burgerschapsvorming, cruciale 21e-eeuwse vaardigheden, sociale competenties en een veilige leeromgeving. Voortdurende Monitoring en Verbetering We volgen de voortgang van onze leerlingen nauwgezet via observaties, interactieve gesprekken en gerichte toetsen, allemaal samengebracht in een gestroomlijnd leerlingvolgsysteem. Ons toegewijde team analyseert gezamenlijk groeps- en schoolresultaten na midden- en eindtoetsen, evenals de resultaten van veiligheidsenquêtes. Op basis van deze inzichten formuleren we specifieke, doelgerichte plannen. Docenten voeren regelmatig klassenbezoeken uit om elkaar te ondersteunen en de onderwijskwaliteit continu te verhogen. Transparantie en Verantwoording Om de vier jaar organiseren we een uitgebreid tevredenheidsonderzoek onder ouders, leerlingen en ons personeel. We leggen verantwoording af over de kwaliteit van ons onderwijs en de actuele ontwikkelingen. Dit proces vindt plaats via ons jaarverslag en in open communicatie met ouders, de Medezeggenschapsraad (MR), het College van Bestuur en de Inspectie van het Onderwijs. Strategische Schoolontwikkeling Ons schoolplan schetst de ambitieuze doelen voor de komende vier jaar en vormt de ruggengraat van onze langetermijnstrategie. Jaarplannen vertalen deze strategische doelen naar concrete, uitvoerbare acties in de dagelijkse onderwijspraktijk. Op deze manier garanderen we een constante verbetering van het onderwijs voor ieder kind. Onze Verbeterdoelen voor 2023-2027: * De Kweekvijver fungeren als een dynamische oefenplaats waar leerlingen proactief eigenaarschap tonen en actief participeren in hun leerproces. * Een professionele cultuur bevorderen waarin effectieve samenwerking tussen alle geledingen het onderwijsaanbod versterkt. * Het team toerusten met de nodige vaardigheden om diverse ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen adequaat te adresseren. * Significante vooruitgang realiseren in de taal- en rekenopbrengsten van onze leerlingen. * Digitale geletterdheid verankeren in een doorlopende leerlijn binnen ons onderwijsaanbod.

Hoe Realiseert Onze School de Gestelde Onderwijsdoelen?

Gerichte Keuzes voor Maximale Impact Bij het formuleren van onze ambities kiezen we bewust voor focus. Door als team zorgvuldig na te denken over onze prioriteiten, voorkomen we versnippering en maximaliseren we onze effectiviteit. De vastgestelde doelen zijn altijd afgestemd op de beschikbare middelen, de benodigde tijd, de expertise binnen ons team en het draagvlak van onze docenten. Continu Proces van Reflectie en Verbetering We gaan structureel in gesprek over wat succesvol is en wat nog verbetering behoeft. Hierbij stellen we ons voortdurend de vraag: Wat hebben we al bereikt en wat nog niet? En wat is de volgende logische stap die we moeten zetten? Het ultieme doel is om voldoende tijd en ruimte te creëren om ons te concentreren op de kernactiviteit van de school: het leveren van kwalitatief hoogstaand onderwijs en het bieden van essentiële extra ondersteuning aan leerlingen die dat nodig hebben. Het borgen van de opgebouwde kennis binnen ons schoolteam is hierbij van cruciaal belang. Dit realiseren we door processen systematisch vast te leggen en regelmatig met elkaar te bespreken. Implementatie en Monitoring via LeerKRACHT Onze ambities worden helder uiteengezet in het school- en jaarplan, en verder gevisualiseerd in ambitiekaarten. De leerteams, de schoolleiding en de interne begeleiding werken nauw samen aan de implementatie en borging van de processen die aan deze ambities verbonden zijn. De voortgang wordt cyclisch geëvalueerd met het team, waarna nieuwe doelen worden gesteld tijdens speciale sprint sessies. Stichting LeerKRACHT fungeert hierbij als een waardevol instrument om de voortgang van onze doelen zichtbaar te maken tijdens deze sprint- en bordsessies.

Ontdek Ons Stimulerende Programma voor het Jonge Kind

Toelichting van de school

Openbare Basisschool De Kweekvijver werkt intensief samen met vooraanstaande kinderopvangorganisaties. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze en warme overgang van peuters naar de kleuterfase. Door gezamenlijke schoolbrede thema's en projecten, integreren we de educatieve ervaringen van jonge kinderen optimaal. Bovendien wordt het programma 'De Vreedzame School' aangeboden, wat bijdraagt aan een positieve sociaal-emotionele ontwikkeling.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Kweekvijver Speciaal Programma's voor Peuters en Kleuters?

Ja, Openbare Basisschool De Kweekvijver verrijkt het leerproces van jonge kinderen met specifieke programma's. Deze initiatieven zijn ontworpen om een solide basis te leggen voor verdere academische en persoonlijke groei. Ontdek ons uitgebreide aanbod dat is afgestemd op de ontwikkelingsbehoeften van elk kind.

Ja, Openbare Basisschool De Kweekvijver verrijkt het leerproces van jonge kinderen met specifieke programma's. Deze initiatieven zijn ontworpen om een solide basis te leggen voor verdere academische en persoonlijke groei. Ontdek ons uitgebreide aanbod dat is afgestemd op de ontwikkelingsbehoeften van elk kind.

Kinderopvang Diensten
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met Welke Partijen Werkt De Kweekvijver Samen voor Jong Kind Ontwikkeling?

Openbare Basisschool De Kweekvijver onderhoudt waardevolle samenwerkingen om de beste zorg en educatie voor jonge kinderen te garanderen. Een van onze gewaardeerde partners is Tinteltuin, een organisatie die gespecialiseerd is in hoogwaardige kinderopvang. Deze samenwerking zorgt voor een harmonieuze overgang en een verrijkende leeromgeving.

Openbare Basisschool De Kweekvijver onderhoudt waardevolle samenwerkingen om de beste zorg en educatie voor jonge kinderen te garanderen. Een van onze gewaardeerde partners is Tinteltuin, een organisatie die gespecialiseerd is in hoogwaardige kinderopvang. Deze samenwerking zorgt voor een harmonieuze overgang en een verrijkende leeromgeving.

Team | Openbare Basisschool De Kweekvijver in Oostzaan | [2025] Schoolregister