Openbare Basisschool De Kweekvijver
Paling 2
1511 LK Oostzaan

Schoolweging

Schoolweging
31.24
Spreiding
5.76

De schoolweging van De Kweekvijver is 31,24 , met een spreiding van 5,76 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 91.5% behaalt de school ruimschoots het fundamenteel niveau (signaleringswaarde 85%). Deze score benadrukt de basiskwaliteit van het onderwijs, waarbij vrijwel alle leerlingen minimaal het vereiste taal- en rekenniveau bereiken.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

43.8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 43.5%. Dit laat zien dat de school ondanks complexe uitdagingen een aanzienlijk deel van de leerlingen naar hogere referentieniveaus begeleidt, vooral op rekengebied (1S-niveau).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een divers beeld: 7.14% praktijkonderwijs (vs. 1.01% regio) en 21.43% vmbo-b. Tegelijkertijd ontvangen 10.71% van de leerlingen een havo/vwo-advies en 3.57% vwo. De brede spreiding reflecteert zowel de complexe populatie als de differentiatie-inspanningen van de school. Opvallend is het relatief hoge aandeel gecombineerde adviezen (17.86% vmbo-k/-(g)t).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe KweekvijverGemeente AmsterdamNederland
LIB172.94176.63175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Leerlingvolgsysteem Met behulp van het leerlingvolgsysteem worden alle kinderen systematisch gevolgd. In de groepen 1/2 gebeurt dit door middel van het observatiesysteem Mijn Kleutergroep. Een systeem wat de dynamische ontwikkeling van de kleuters goed volgt. In de groepen 3 t/m 8 wordt het protocol leesproblemen/dyslexie en het protocol leestoetsen (o.a. AVI) afgenomen. Dit gebeurt twee tot vier keer per jaar. De Cito toetsen die worden afgenomen in groep 3 t/m 8 worden in een geautomatiseerd leerling­volgsysteem opgeslagen, zodat we de ontwikkeling van een kind in beeld kunnen brengen. Zo ontstaat een duidelijke ontwikkelingslijn. Ook kunnen wij onze opbrengsten vergelijken met de resultaten van andere scholen. Hieruit kunnen we conclusies trekken om ons onderwijs te verbeteren. We toetsen de kinderen in groep 3 t/m 8 op de gebieden technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen, woordenschat en spelling. We gebruiken deze informatie en andere gegevens om na te gaan welke kinderen extra ondersteuning nodig hebben van de leerkracht. Twee keer per jaar worden groepsbesprekingen gehouden. Hierbij worden de resultaten en het welbevinden van de leerlingen door het team en de intern begeleider besproken. Leerlingen waar op cognitief of sociaal-emotioneel gebied zorgen over zijn, worden op afspraak door intern begeleider en leerkracht besproken. De schoolondersteuner wordt indien nodig betrokken tijdens het overleg. Hier is de directie ook aanwezig. We gebruiken het leerlingvolgsysteem 'Kindbegrip' op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling. Sinds 1 augustus 2015 is in de wet vastgelegd dat scholen niet alleen aantoonbaar sociaal veiligheidsbeleid moeten voeren, maar dit ook jaarlijks moeten monitoren met een betrouwbaar instrument. Dit doen wij aan de hand van de leerling vragenlijsten. Dit instrument brengt twee keer per jaar de veiligheidsbeleving van onze leerlingen in kaart.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 2.44% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11.81% landelijk), terwijl 39.02% boven het advies uitstroomt. Deze cijfers tonen een zorgvuldige advisering met ruimte voor groei. De combinatie van doorlopende monitoring (Cito/NIO-toetsen) en ontwikkelingsgerichte rapportages draagt hier waarschijnlijk aan bij.

Sociale ontwikkeling

Onze visie is dat kinderen met plezier naar school gaan en zoveel mogelijk leren op het gebied van kennis en vaardigheden, waaronder ook sociale vaardigheden. Wij meten deze opbrengsten met het leerlingvolgsysteem 'Kindbegrip'. 'Kindbegrip' stelt de leerkracht vragen over zeven aspecten. Dat zijn Betrokkenheid, Welbevinden en de vijf sociale vaardigheden: Sociaal initiatief, Sociale flexibiliteit, Sociale autonomie, Impulsbeheersing en Inlevingsvermogen. Bij Betrokkenheid gaat het om de innerlijke gerichtheid op een taak. Denk aan plezier en belangstelling. Vooral concentratie op het werk is duidelijk te zien. Het kind laat zich niet zomaar afleiden, ook al is er bijvoorbeeld drukte van andere kinderen om hem heen. Welbevinden betekent het ‘zich prettig voelen’ en ‘zichzelf kunnen zijn’. Het kind toont een blijde en levenslustige indruk. Wanneer én door het kind én door anderen in zijn omgeving het contact als prettig wordt ervaren, is er balans tussen hoeveel ruimte het kind inneemt én hoeveel ruimte het geeft aan een ander. Er zijn twee ruimte nemende vaardigheden: Wanneer een kind op een ander kind afstapt, toont het kind Sociaal Initiatief. Het kan contact maken met andere kinderen en durft uit zichzelf iets te vertellen. Eigen keuzes maken en voor jezelf opkomen, dat is Sociale Autonomie. Beschikken over ‘eigenheid’ bevordert namelijk dat je bij je eigen keuzes kunt blijven, de groepsdruk kan weerstaan en niet al te afhankelijk bent van wat anderen van je vinden. Er zijn drie ruimte gevende vaardigheden: Sociale Flexibiliteit is een vaardigheid die belangrijk kan zijn om bijvoorbeeld goed te kunnen samenspelen of samenwerken met andere kinderen of jongeren. Het kind is in staat om een compromis te sluiten en kan zijn eigen plan loslaten als dat nodig is. Teleurstellingen horen erbij, maar het kind kan zich over de teleurstelling heen zetten. Wanneer een kind eerst denkt en daarna doet, dan laat hij zien dat hij controle heeft over zijn eigen gedrag. Dit wordt Impulsbeheersing genoemd. Hij vraagt weinig aandacht en kan zich goed aan de regels houden. Dat je je impulsen kunt beheersen, werkt positief door op vriendschappen. Het samenwerken verloopt soepeler en conflicten en ruzies worden sneller opgelost. Een kind met Inlevingsvermogen is in staat om zich te verplaatsen in de ander en kan zijn gevoelens daarop afstemmen. Een kind dat zich inleeft in de ander, laat merken dat het oog heeft voor anderen. Het weet wanneer andere kinderen hulp nodig hebben. Het tonen van deze vaardigheid draagt doorgaans positief bij aan het groepsklimaat. LEES MINDER

Sociale Flexibiliteit / veerkracht

Welbevinden

Betrokkenheid

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Kweekvijver voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool De Kweekvijver gebruikt 'Kindbegrip' om leerlingen te bevragen op vergelijkbare schalen, wat een duidelijk beeld geeft van het welzijn van de leerlingen en de groepen. De resultaten worden gebruikt om de veiligheidsbeleving te verbeteren. Kernwaarden zijn welbevinden (sociaal initiatief, inlevingsvermogen, impulsbeheersing) en betrokkenheid (sociale flexibiliteit en sociale autonomie). Dit systeem helpt om leerlingen te identificeren die extra aandacht of observatie nodig hebben. Ouders worden op de hoogte gesteld als extra interventies worden ingezet.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Kweekvijver om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Kweekvijver gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Kindbegrip en Mijn Kleutergroep.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Kweekvijver?

Openbare Basisschool De Kweekvijver gebruikt de volgende methode voor sociaal-emotioneel leren: Vreedzame school.