
De resultaten van Openbare Basisschool De Kweekvijver in Oostzaan
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool De Kweekvijver, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Openbare Basisschool De Kweekvijver bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Kweekvijver bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op De Kweekvijver
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. Volgens de inspectie is een minimale score van 85% cruciaal voor het behalen van dit basis niveau. Dit percentage, de signaleringswaarde, is een landelijke standaard voor alle basisscholen, inclusief De Kweekvijver.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten: Ambitieus Leren op De Kweekvijver
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden, met als doel een hogere academische prestatie te realiseren aan het einde van groep acht. Elke school heeft een uniek streefniveau, afgestemd op de specifieke leerlingenpopulatie, zoals vastgesteld door de onderwijsinspectie. Op De Kweekvijver streven we ernaar om dit ambitieuze niveau te maximaliseren, met een schoolspecifieke signaleringswaarde die ons helpt onze voortgang te monitoren en te verbeteren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool De Kweekvijver?
De overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs is een spannende stap. Bij Openbare Basisschool De Kweekvijver begeleiden we leerlingen en ouders zorgvuldig bij deze belangrijke keuze. Ons adviestraject begint met een pre-adviesgesprek in januari, gevolgd door de doorstroomtoets in februari. Eind maart ontvangen leerlingen en ouders het definitieve schooladvies. Dit advies, gebaseerd op diverse toetsresultaten en observaties, helpt bij het kiezen van de juiste middelbare school. Open dagen van middelbare scholen in november en december bieden een uitstekende gelegenheid om scholen te verkennen en een weloverwogen keuze te maken. De middelbare scholen beslissen half mei over de definitieve toelating. De Kweekvijver hanteert een uitgebreid proces voor het schooladvies. Resultaten uit het leerlingvolgsysteem, zoals Cito-toetsen, vormen de basis. Ook de cognitieve capaciteiten, gemeten met de NSCCT (eind groep 5) en de NIO (groep 7), en de B-Cito (begin groep 8), spelen een cruciale rol. Daarnaast kijken we naar de sociaal-emotionele ontwikkeling en resultaten van methodetoetsen. Leerkrachten, intern begeleiders en de directie werken samen om een compleet beeld te krijgen van elke leerling. Dit alles draagt bij aan een passend schooladvies dat aansluit bij de mogelijkheden en ambities van uw kind. De referentieniveaus taal en rekenen (1F, 2F, 1S) zijn leidend voor de doorstroom naar het vervolgonderwijs. Basisschoolleerlingen streven naar het 1F-niveau, met ambitie voor 2F (taal) en 1S (rekenen). Deze niveaus zijn essentieel voor het behalen van diploma's in het VMBO, HAVO en VWO, en voor doorstroom naar MBO en hoger onderwijs. Meer informatie vindt u op rijksoverheid.nl.
Grafiek
Grafiek laden...
Stimuleren van Sociale Vaardigheden op Basisschool De Kweekvijver
Op Basisschool De Kweekvijver geloven we dat een positieve en leerzame schoolervaring hand in hand gaat met de ontwikkeling van sterke sociale vaardigheden. We streven ernaar dat elk kind met plezier naar school komt en zich optimaal ontwikkelt, niet alleen op het gebied van kennis, maar zeker ook op sociaal vlak. Om de sociale ontwikkeling van onze leerlingen te volgen en te bevorderen, maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem 'Kindbegrip'. Dit systeem stelt leerkrachten in staat om systematisch de ontwikkeling op zeven cruciale gebieden te observeren en te registreren. Deze gebieden omvatten de algemene aspecten 'Betrokkenheid' en 'Welbevinden', aangevuld met vijf specifieke sociale vaardigheden: Sociaal Initiatief, Sociale Flexibiliteit, Sociale Autonomie, Impulsbeheersing en Inlevingsvermogen. Betrokkenheid richt zich op de innerlijke motivatie en concentratie van een kind tijdens leertaken, waarbij afleidingen, zoals drukte in de klas, minimaal invloed hebben. Welbevinden beschrijft het zich prettig voelen en zichzelf kunnen zijn, wat zich uit in een blije en energieke indruk. Een gezonde balans tussen ruimte innemen en ruimte geven aan anderen kenmerkt positieve sociale interactie. Dit omvat het durven leggen van contact (Sociaal Initiatief), het maken van eigen keuzes en weerstaan van groepsdruk (Sociale Autonomie), het vermogen tot compromissen sluiten en flexibel omgaan met veranderingen (Sociale Flexibiliteit), het beheersen van gedrag en naleven van regels (Impulsbeheersing), en het vermogen om zich in te leven in anderen en hun behoeften te herkennen (Inlevingsvermogen). Deze vaardigheden dragen bij aan een soepeler samenwerken, betere vriendschappen en een positiever groepsklimaat, wat essentieel is voor een succesvolle schoolloopbaan.
Sociale Flexibiliteit en Veerkracht
Welbevinden en Zelfvertrouwen
Betrokkenheid en Leergierigheid
Hoe volgt Basisschool De Kweekvijver de sociale vooruitgang van leerlingen?
Onze school hanteert een gestructureerde aanpak voor het volgen van de sociale ontwikkeling, voornamelijk via het leerlingvolgsysteem 'Kindbegrip'. Dit systeem stelt ons in staat om zowel individuele leerlingen als groepen te evalueren en eventuele ondersteuningsbehoeften tijdig te signaleren. De resultaten van 'Kindbegrip' helpen ons om de veiligheid en het welzijn binnen de school te waarborgen en te verbeteren. Onze kernwaarden, zoals welbevinden (inclusief sociaal initiatief, inlevingsvermogen, impulsbeheersing) en betrokkenheid (inclusief sociale flexibiliteit en sociale autonomie), vormen de basis van ons handelen. Door deze nauwlettende observatie kunnen we proactief handelen door gerichte observaties of gesprekken met leerlingen te initiëren. Indien nodig, betrekken we ouders bij deze gesprekken om een gezamenlijke aanpak te garanderen. Op groepsniveau analyseren we trends om het onderwijs en de sociale interactie verder te optimaliseren, ervan uitgaande dat de groepsdynamiek relatief stabiel blijft.
Welke methoden gebruikt Basisschool De Kweekvijver voor het registreren van sociale opbrengsten?
Basisschool De Kweekvijver zet diverse registratiemethoden in om de sociale ontwikkeling van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen. Dit omvat het gebruik van het leerlingvolgsysteem 'Kindbegrip' voor de bovenbouw en 'Mijn Kleutergroep' voor de jongere leerlingen. Deze systemen bieden ons waardevolle inzichten in de sociale vooruitgang van onze leerlingen, waardoor we gerichte ondersteuning kunnen bieden waar nodig. De data helpt ons om effectieve interventies te plannen en de algehele sociale competentie binnen de school te versterken.
Welke programma's voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op deze basisschool?
Op Basisschool De Kweekvijver hechten we veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Om deze ontwikkeling te stimuleren, maken wij gebruik van het erkende programma 'Vreedzame School'. Dit programma biedt onze leerlingen een gestructureerde en positieve benadering om sociale vaardigheden te ontwikkelen, conflicten op een constructieve manier op te lossen en een sterk gemeenschapsgevoel te bevorderen. 'Vreedzame School' ondersteunt ons bij het creëren van een veilige en respectvolle leeromgeving waarin elk kind zich gewaardeerd voelt.
Inspectierapport Openbare Basisschool De Kweekvijver: Kwaliteit en Vooruitgang Gekoppeld
Openbare Basisschool De Kweekvijver in Oostzaan staat garant voor kwalitatief hoogstaand onderwijs, waarbij we continu streven naar verbetering en innovatie. Onze school kent een stabiele populatie van 222 leerlingen, wat ons in staat stelt om persoonlijke aandacht te bieden aan elk kind. De onderwijsinspectie beoordeelt onze prestaties en de kwaliteit van onze leeromgeving, zodat u als ouder een helder beeld krijgt van onze voortdurende inzet voor excellentie.