
Schoolweging
De schoolweging van Noorderschool is 26,41 , met een spreiding van 5,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99.2% van de leerlingen op het fundamentele niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit, zelfs iets boven het regionaal gemiddelde van 96.7%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op hogere leerwegen: 52.9% havo/vwo-advies (17.65% havo, 17.65% havo/vwo, 17.65% vwo) tegenover 45.4% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het relatief hoge percentage vmbo-(g)t/havo-advies (17.65% vs. 10.3% regionaal), wat wijst op maatwerk voor doorstroomkansen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Noorderschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.63 | 175.23 | 180.27 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We vinden het van belang dat we uit de leerlingen halen wat erin zit. Leerkrachten kijken dagelijks naar de kinderen in hun groep. Hoe ontwikkelen zij zich? Voelen zij zich prettig? Hoe is hun werkhouding? Hoe zijn de resultaten? Hoe kan ik de leerling zo optimaal mogelijk begeleiden en stimuleren? Door gebruik te maken van observaties, methodegebonden toetsen (toetsen die bij de methoden horen die we gebruiken) en de toetsen van Leerling in Beeld kunnen we de ontwikkeling van de leerlingen goed volgen en krijgen we veel informatie en zetten die af tegen de eigen mogelijkheden van het kind. Natuurlijk willen we ons beeld van de leerling compleet maken. We hechten dan ook belang aan de mening van de ouders. In een open gesprek over de ontwikkeling van hun kind worden de bevindingen van de leerkracht en de ouders aan elkaar gekoppeld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 9.1% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11.8% landelijk), terwijl 72.7% op advies functioneert. De combinatie van gedifferentieerde adviezen en intensieve begeleiding (zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel) lijkt hier vrucht af te werpen.
Sociale ontwikkeling
Wij hechten veel waarde aan een positief en vriendelijk leer- en speelklimaat. Het motto van de Noorderschool is: Elk kind telt mee… Alle leerlingen moeten zich in hun basisschoolperiode veilig voelen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Door regels en afspraken zichtbaar te maken kunnen kinderen en volwassenen, als er zich ongewenste situaties voordoen, elkaar aanspreken op deze regels en afspraken. Door elkaar te steunen en wederzijds respect te tonen stellen we alle kinderen in de gelegenheid om met veel plezier naar school te gaan! Kernpunten vanuit onze visie ten aanzien de sociale opbrengsten van ons onderwijs zijn: Wij leren kinderen respectvol met elkaar om te gaan. Wij leren kinderen om te gaan met verschillen. Wij stimuleren de zelfredzaamheid van ieder kind. Daarnaast geven wij de kinderen verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces. Wij begeleiden elk kind naar zijn/haar plaats in de maatschappij. LEES MINDER
Persoonlijk leiderschap
Zelfvertrouwen
Samenwerken
Wat is de werkwijze van obs Noorderschool voor sociale ontwikkeling?
obs Noorderschool besteedt extra aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. In de kleutergroepen wordt de methode KIJK! gebruikt, een observatiesysteem dat de totale ontwikkeling van kinderen van 0 tot 7 jaar in kaart brengt, inclusief de sociaal-emotionele ontwikkeling. Voor leerlingen in groep 3 t/m 8 wordt het instrument Leerling in Beeld ingezet om een beeld te krijgen van het sociaal-emotioneel functioneren en de sfeer in de groep. Taakspel wordt gebruikt in de groepen 3 t/m 8 om het klassenklimaat en het werkgedrag positief te beïnvloeden.
Welke registratievorm(en) gebruikt obs Noorderschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
obs Noorderschool gebruikt KIJK! en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt obs Noorderschool?
obs Noorderschool gebruikt Taakspel en The Leader in me als methoden voor sociaal-emotioneel leren.