Christelijke Basisschool De Korenaar
Dokter de Boerstraat 42
1511 VH Oostzaan

Schoolweging

Schoolweging
27.79
Spreiding
5.86

De schoolweging van De Korenaar Oostzaan is 27,79 , met een spreiding van 5,86 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94.9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit laat zien dat de basiskwaliteit van taal- en rekenonderwijs goed is verankerd, ondanks de daling in leerlingenaantal. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 96.4%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 51.7% leerlingen die het streefniveau behalen, presteert de school net boven de signaleringswaarde (50.1%). Dit ligt wel iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 61.1%, wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie. De school zet in op maatwerk, zoals vermeld in het schoolondersteuningsplan, maar heeft nog ruimte voor groei op rekenvaardigheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op havo (23.9%) en vwo (17.4%), samen goed voor 41.3% van de uitstroom. Praktijkonderwijs blijft met 13% vmbo-b-adviezen iets boven het regionale gemiddelde (5.5%). Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (6.5%), wat past bij de nadruk op doorlopende leerlijnen in het schoolbeleid.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Korenaar OostzaanGemeente AmsterdamNederland
DOE289.51289.51297.47

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
269

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op CBS De Korenaar werken wij planmatig en systematisch aan het verbeteren van ons onderwijs. Hiervoor maken wij gebruik van: vragenlijsten (sociaal emotionele ontwikkeling, ZIEN), observaties leerkrachten, ouder- en kindgesprekken. In de groepen 1/2 wordt gebruik gemaakt van het observatiesysteem KIJK. Daarnaast maken wij gebruik van de methodetoetsen en methode onafhankelijke toetsen (Cito LOVS, centrale eindtoets). Wij analyseren de data op schoolniveau, op leerjaarniveau en op leerlingniveau. Als het nodig is stellen we een verbeteraanpak op die we na een periode van uitvoeren evalueren en zo nodig bijstellen en/of vastleggen in onze onderwijsplannen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Maar liefst 51.1% van de leerlingen presteert boven hun advies – ruim dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde (25.3%). Slechts 8.5% zit onder advies, tegen 11.8% nationaal. Dit succes wordt toegeschreven aan het ‘opwaarts adviseren’ en intensieve mentorprogramma’s, zoals beschreven in het schoolplan 2022-2026.

Sociale ontwikkeling

Wij verwijzen naar onze schoolgids voor meer informatie over de sociale opbrengsten.

Relatie

Competentie

Autonomie

Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool De Korenaar voor sociale ontwikkeling?

Voor meer informatie over de sociale opbrengsten bij Christelijke Basisschool De Korenaar, wordt verwezen naar de schoolgids en het beleidsplan sociale veiligheid.

Welke registratievormen gebruikt Christelijke Basisschool De Korenaar om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijke Basisschool De Korenaar gebruikt Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool De Korenaar?

Christelijke Basisschool De Korenaar gebruikt de Kanjer trainingen, Kinderen en… hun sociale talenten en Taakspel als methodes voor sociaal-emotioneel leren.