CNS De Nieuwe Weg in Oostvoorne - Resultaten

CNS De Nieuwe Weg
Nieuweweg 12
3233 BK Oostvoorne

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
28.02
Spreiding
5.66

De schoolweging van De Nieuwe Weg Oostvoorne is 28,02 , met een spreiding van 5,66 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,32% beheersing van het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Deze score ligt zelfs 0,87% hoger dan vergelijkbare scholen.

Fundamenteel niveau

Score: 97.318%

Streefniveau

67,05% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50,1%. Dit onderstreept de effectiviteit van het beredeneerd aanbod voor meerbegaafden.

Streefniveau

Score: 67.0498%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Hoog aandeel theoretische adviezen: 21,43% havo en 21,43% vwo (vs. 16,07% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het beperkte percentage praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio), passend bij de relatief lage schoolweging.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Verticale analyse toont vooruitgang: groep 8 scoort 4,1% hoger op rekenen/wiskunde dan groep 7. De school overtreft regionale peers op meetvaardigheden (IEP-score +2,3% t.o.v. scholen met gelijke schoolweging).

ToetsDe Nieuwe Weg OostvoorneGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We gebruiken de methodegebonden toetsen en de IEP-toetsen om te reflecteren op ons onderwijs. Doen we de goede dingen en doen we deze goed? Als we onvoldoende groei zien, zullen we bespreken welke interventies we zullen inzetten. We zijn tevreden over de resultaten die behaald worden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

Relatief veel leerlingen presteren onder advies: 25,93% vs. 11,81% landelijk. Dit kan samenhangen met de brede adviesrange. Positief is dat 18,52% boven advies presteert, wat aansluit bij het adaptieve onderwijsconcept.

Sociale ontwikkeling

Om op een goede wijze te kunnen functioneren in onze maatschappij is het van groot belang dat de kinderen over goede sociale vaardigheden beschikken. Sociale vaardigheden worden op ieder moment van de dag geoefend in ontmoeting met anderen. Tijdens onze lessen Trefwoord (godsdienstonderwijs) komt het onderwerp omgaan met jezelf en anderen ook veelvuldig aan de orde. Wij zijn officieel geregistreerd als Rots en Water school. Rots en Water is een fysieke sociale vaardigheidstraining waarin veel aandacht besteed wordt aan lichaamsbesef en de wijze waarop we reageren. Rots staat voor het kunnen afsluiten voor de mening en gevoelens van anderen. Dat is positief op het moment dat er sprake is van groepsdruk. Het is negatief als je deze houding aanneemt uit onmacht omdat je niet in staat bent om ideeën, standpunten en gevoelens uit te wisselen. Water staat voor het sterk bewust zijn van je eigen gevoelens en ideeën en het hebben van aandacht voor de gevoelens en ideeën van anderen. Vanuit een gevoel van zelfvertrouwen ontstaat de mogelijkheid en bereidheid met anderen samen te werken en te delen. Bij Rots en Water staan communicatie en verbondenheid centraal. LEES MINDER

Samen

Trots op ....

Doelgerichte ontwikkeling

Wat is de werkwijze van CNS De Nieuwe Weg voor sociale ontwikkeling?

Twee leerkrachten van CNS De Nieuwe Weg zijn opgeleid tot Rots en Water specialist en geven elke twee weken Rots en Water les aan alle leerlingen. Alle leerkrachten zijn op de hoogte van deze werkwijze en geven er zelf ook vorm aan in de klas. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gevolgd middels een zelf ontwikkeld formulier waarin de relatie met Rots en Water en samenwerken terug komt.

Welke registratievorm(en) gebruikt CNS De Nieuwe Weg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

CNS De Nieuwe Weg gebruikt MijnKleutergroep om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CNS De Nieuwe Weg?

CNS De Nieuwe Weg gebruikt Rots en Water als methode voor sociaal-emotioneel leren.