Openbare Basisschool De Koningsspil
Seevancksweg 93
1474 HT Oosthuizen

Schoolweging

Schoolweging
30.42
Spreiding
6.91

De schoolweging van De Koningsspil Oosthuizen is 30,42 , met een spreiding van 6,91 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97.3% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, significant hoger dan zowel de landelijke signaleringswaarde (85%) als vergelijkbare scholen (95.7%). De school garandeert hiermee een stevige basis voor alle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

67.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 45.5% en het regionale gemiddelde (57.3%). Dit weerspiegelt een effectieve focus op maatwerk voor cognitief talent.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert 25.7% van de leerlingen vwo (versus 18.6% regionaal), met een scherpe focus op theoretische leerwegen: 65.7% van de adviezen ligt op vmbo-(g)t niveau of hoger. Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 1.4% (regionaal 1.01%), passend bij het hoge streefniveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Koningsspil OosthuizenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Welke informatie halen wij uit de toetsen? Hoe ontwikkelt een leerling zich en is deze ontwikkeling voldoende? Hoe ontwikkelt een leerling zich in vergelijking met leeftijds- en groepsgenoten? Behaalt een leerling gestelde tussen- en einddoelen? Hoe scoort een groep ten opzichte van het landelijk gemiddelde? Kwaliteit op schoolniveau: hoe verloopt de ontwikkeling bij verschillende leergebieden en in verschillende groepen? Effectief sturen op onderwijskwaliteit! NSCCT Kinderen verschillen sterk Alle kinderen zijn uniek. Hierdoor zijn er veel verschillende onderwijsbehoeftes. Onze school komt daaraan tegemoet door Passend Onderwijs te bieden. Daarom maken we gebruik van een leerlingvolgsysteem. Dat systeem bestaat uit toetsen, observaties en registraties. We volgen onze leerlingen goed en op basis van die gegevens nemen we de juiste stappen. Ons onderwijs sluit aan bij wat kinderen nodig hebben. We willen dit nog verder verbeteren. Daarom nemen we een extra test af: de Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test (afgekort als NSCCT). Deze test geeft ons belangrijke informatie. Daarmee onderzoeken we of we ons onderwijsaanbod nog verder kunnen verbeteren. Wat houdt de NSCCT in? Deze korte klassikale test geeft in een uur een indruk van de vermogens van het kind om iets te leren en te begrijpen. Het is een test over het leggen van verbanden, relaties en dergelijke. Met andere woorden: wat het leerpotentieel van het kind is. Deze test blijkt een goede voorspeller van het schoolsucces te zijn. Het is dus geen toets over schoolvaardigheden (zoals lezen en rekenen). Dat onderzoeken we met de toetsen uit het leerlingvolgsysteem (IEP). Hoe vaak wordt de NSCCT afgenomen? De school heeft bepaald dat de NSCCT in groep 5 of 6 en in groep 7 wordt afgenomen. Samen met de toetsen uit het volgsysteem ontstaat er een compleet beeld. Dat beeld laat zien: wat mogen we verwachten van het kind? Gemeten met de NSCCT toets. wat zien we van het kind aan schoolvorderingen? Gemeten met de toetsen uit het volgsysteem. hoe verloopt de cognitieve ontwikkeling en werkt onze didactische aanpak bij taal en rekenen voor uw kind? Met de gegevens van de NSCCT, de toetsen uit het volgsysteem en onze eigen professionaliteit kunnen we vroegtijdig de juiste stappen nemen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

73.9% van de leerlingen presteert op adviesniveau, ruim boven het landelijk gemiddelde (62.9%). Opvallend is het relatief hoge percentage onderadvisering (13.0% tegen 11.8% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie. De in het schoolplan beschreven 'risicogerichte monitoring' lijkt hier nog ontwikkelruimte te bieden.

Sociale ontwikkeling

De zorg voor de sociaal-emotionele ontwikkeling vormt de basis van ons onderwijs. Wij benaderen de kinderen als individuen en maken bij hun ontwikkeling gebruik van hun nieuwsgierigheid, interesse en (onderwijs)behoefte. Kinderen ontwikkelen zich het beste in een sociale gemeenschap: wij besteden aandacht aan groepsgevoel en saamhorigheid o.a. door jaarlijks aan het begin van het jaar een sociaal-emotioneel thema centraal te stellen. Genegenheid, zelfvertrouwen en veiligheid zijn kernwaarden in ons onderwijs en zijn de basis voor een optimale ontwikkeling van de kinderen. De leerkrachten laten in hun gedrag plezier, humor en respect zien. LEES MINDER

respect

vertrouwen

verbinden

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Koningsspil voor sociale ontwikkeling?

Binnen Openbare Basisschool De Koningsspil leren kinderen de competenties die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving, zoals samenwerken en conflicten oplossen. De school ontwikkelt zich verder tot een Rots & Water-school. Rots & Water bevordert de ontwikkeling van sociale en emotionele competenties en vermindert problemen op het intrapersoonlijke (zelfbeeld) en interpersoonlijke domein (omgang met elkaar). Kinderen krijgen inzicht in sociale situaties en de impact van hun gedrag. Rots staat voor grenzen aangeven en zelfstandig beslissingen nemen, Water staat voor communicatie, luisteren en respect voor grenzen van anderen. Burgerschapsonderwijs binnen Openbare Basisschool De Koningsspil gaat over de basisnormen en -waarden van de samenleving. De school is dé oefenplaats voor de democratische samenleving.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Koningsspil om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Koningsspil gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: onderbouwd registratie en IEP Hart en Handen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Koningsspil?

Openbare Basisschool De Koningsspil gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Taakspel, de Bikkeltraining en Rots en Water.