
De resultaten van Openbare Basisschool De Koningsspil in Oosthuizen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool De Koningsspil, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Openbare Basisschool De Koningsspil bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Koningsspil bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op De Koningsspil
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool dient te beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep 8 middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% leerlingen die dit basisniveau behalen, wat geldt als de signaleringswaarde voor alle basisscholen in Nederland. Op Openbare Basisschool De Koningsspil streven we ernaar dit fundamentele niveau voor al onze leerlingen te waarborgen, met een focus op een solide basis voor hun verdere educatieve loopbaan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Prestaties op De Koningsspil
Het streefniveau markeert een uitdagender prestatieniveau dan het fundamentele niveau, met als doel dat een zo groot mogelijk aantal leerlingen dit niveau bereikt voor het verlaten van de basisschool. De onderwijsinspectie stelt voor elke school individueel een percentage vast, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie, dat als signaleringswaarde voor het streefniveau fungeert. Openbare Basisschool De Koningsspil stimuleert actief de ontwikkeling van leerlingen om ook dit hogere streefniveau te behalen, ter voorbereiding op succes in het voortgezet onderwijs en daarbuiten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool De Koningsspil?
Openbare Basisschool De Koningsspil stimuleert elke leerling om het maximale uit zichzelf te halen, passend bij de individuele capaciteiten. Ons team begeleidt de kinderen met zorg, zodat zij een uitstroomniveau bereiken dat aansluit bij hun potentieel. Hoewel de officiële uitstroomgegevens later gepubliceerd worden in Vensters PO, presenteren wij hierbij onze actuele uitstroomgegevens voor groep 8 van het schooljaar 2024-2025. Deze cijfers geven een helder beeld van de brede ontwikkeling die onze leerlingen doormaken. De uitstroomverdeling toont een diversiteit aan adviezen, van basis tot VWO/gymnasium. Dit weerspiegelt onze aanpak om elke leerling optimaal voor te bereiden op de volgende stap in hun onderwijsloopbaan, met percentages variërend per adviesniveau. Bij De Koningsspil geloven we in gepersonaliseerd onderwijs. Hierdoor zien we dat leerlingen verschillende paden bewandelen na groep 8, elk met een passend advies dat hun ontwikkeling gedurende de basisschoolperiode weerspiegelt.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op Basisschool De Koningsspil
Bij Openbare Basisschool De Koningsspil staat de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind centraal. Wij geloven dat een veilige en ondersteunende omgeving essentieel is voor optimale groei. Elk kind wordt gezien als een uniek individu, waarbij we inspelen op hun natuurlijke nieuwsgierigheid en leerbehoeften. We stimuleren een sterk groepsgevoel en saamhorigheid door jaarlijks een sociaal-emotioneel thema centraal te stellen. Genegenheid, zelfvertrouwen en een gevoel van veiligheid zijn de fundamenten waarop ons onderwijs rust. Deze kernwaarden bevorderen een gezonde ontwikkeling en maken de weg vrij voor academisch succes. Onze toegewijde leerkrachten tonen dagelijks plezier, humor en respect in hun interacties, wat een positieve invloed heeft op de sfeer en het leerproces binnen de school.
Respectvol omgaan met elkaar
Vertrouwen geven en krijgen
Verbinding zoeken en onderhouden
Hoe bevordert Basisschool De Koningsspil de sociale competenties van leerlingen?
Op De Koningsspil leren kinderen essentiële sociale vaardigheden die hen helpen op een positieve manier met anderen om te gaan en een bijdrage te leveren aan de maatschappij. Denk hierbij aan samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Deze competenties dragen bij aan een veilig schoolklimaat, verbeteren de leerprestaties en stimuleren de ontwikkeling tot actieve burgers. Komend schooljaar implementeren we het Rots & Water programma, gericht op het versterken van sociale en emotionele vaardigheden. Dit programma helpt leerlingen hun eigen welbevinden te verbeteren en conflicten, zoals pesten of agressief gedrag, te voorkomen of te verminderen. Door fysieke oefeningen, rollenspellen en reflectie leren leerlingen hun grenzen aan te geven, weloverwogen beslissingen te nemen en respectvol met elkaar om te gaan. Het Rots & Water concept leert kinderen zowel 'Rots' (zelfstandigheid, grenzen stellen) als 'Water' (communicatie, samenwerken, respect voor anderen) te omarmen. Dit zorgt voor meer inzicht in sociale situaties en helpt hen diverse gedragsalternatieven te ontwikkelen. Daarnaast besteden we aandacht aan actief burgerschap, waarbij we leerlingen voorbereiden op een actieve rol in onze democratische samenleving door basisnormen en -waarden te integreren in ons onderwijs.
Welke methoden gebruikt De Koningsspil voor het meten van sociale resultaten?
Openbare Basisschool De Koningsspil hanteert specifieke registratievormen om de sociale opbrengsten van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen. Dit stelt ons in staat om de voortgang op sociaal-emotioneel gebied te monitoren en waar nodig ondersteuning te bieden. De gebruikte registratievormen zijn: * Registratie onderbouwd * IEP Hart en Handen
- registratie onderbouwd
- IEP Hart en Handen
Welke lesprogramma's voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet?
Om de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen te stimuleren, maakt Openbare Basisschool De Koningsspil gebruik van beproefde methodieken. Deze programma's zijn ontworpen om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van belangrijke sociale en emotionele vaardigheden. De methoden die wij toepassen zijn: * Taakspel * De Bikkeltraining * Rots en Water
- Taakspel
- de Bikkeltraining
- Rots en Water
Inspectierapport Openbare Basisschool De Koningsspil: Kwaliteit en Verbeterpunten
Ontdek hoe Openbare Basisschool De Koningsspil de kwaliteit van het onderwijs waarborgt en continu verbetert, zoals beschreven in het inspectierapport. De school en het schoolbestuur reageren hier op de bevindingen van de onderwijsinspectie. We geven inzicht in onze ontwikkelingsrichting, onze eigen kwaliteitsbeoordelingen en de concrete stappen die we zetten om de onderwijskwaliteit op obs De Koningsspil te optimaliseren. We erkennen de aandachtspunten die de inspectie heeft geconstateerd en onderschrijven het belang van het handhaven van een voldoende onderwijsniveau. Met een verbeterplan, opgesteld in samenwerking met het team, de medezeggenschapsraad en het bestuur, pakken we deze punten gericht aan. We hebben er alle vertrouwen in dat de kwaliteitsverbeteringen succesvol zullen worden afgerond, mede dankzij de sterke aansturing en samenwerking tussen de directie, het team en de intern begeleider, zoals ook benoemd in het rapport. **Leeropbrengsten en Analyse** De eindresultaten van onze leerlingen zijn door de inspectie beoordeeld. Voor het schooljaar 2017-2018 hebben we een grondige analyse uitgevoerd van het onderwijsaanbod voor groep 8. Hierbij keken we niet alleen naar de resultaten van de leerlingvolgsysteemtoetsen en methodegebonden toetsen, maar ook naar observaties van leerkrachten en de inbreng van specifieke ondersteuning (SBZW). Op basis hiervan stellen we een plan van aanpak op, dat beter aansluit bij de individuele onderwijsbehoeften van elke leerling. De analyses van de leerlingvolgsysteemtoetsen van november 2017 laten al duidelijke verbeteringen zien. **Didactisch Handelen en Klassenmanagement** De aandachtspunten op het gebied van taakgerichte werksfeer en doelmatig klassenmanagement waren reeds opgenomen in ons lopende verbeterplan. We zullen deze aspecten tijdens de geplande scholingsactiviteiten nog explicieter behandelen om onze didactische aanpak verder te versterken. **Ondersteuning en Zorg op Maat** We benutten de uitkomsten van toetsen en observaties om de specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen te signaleren. Om deze analyses effectief om te zetten in een praktisch weekrooster en een individuele leerlingenkaart, gaan we het instrument ‘werken zonder groepsplan’ implementeren. Alle teamleden ontvangen hiervoor gerichte scholing en begeleiding van de intern begeleider, wat ons planmatig handelen versterkt. Bovendien evalueren en passen we de werkwijze voor het volgen van de ontwikkeling van kleuters aan, zodat hun specifieke onderwijsbehoeften beter in beeld komen en de juiste interventies tijdig kunnen worden ingezet. Namens de school, Sieta Dolstra Directeur obs de Koningsspil