
Schoolweging
De schoolweging van Openbare Buttingaschool is 31,43 , met een spreiding van 5,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
90% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit is 5,2 procentpunt lager dan vergelijkbare scholen (95,2%), maar toont wel basiskwaliteit ondanks de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
40,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets onder de signaleringswaarde van 43,5%. Dit ligt 14,5 procentpunt onder vergelijkbare scholen (55,4%). De beperkte differentiatie in het onderwijsaanbod, zoals beschreven in het schoolplan, zou hier een verklaring voor kunnen zijn.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op gemengde theoretiche paden: 29,4% vmbo-(g)t/havo en 23,5% havo/vwo, tegenover respectievelijk 10,3% en 10,9% in de regio. Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen (0% vs 1,01% regionaal), wat mogelijk wijst op onderadvisering of selectieve instroom.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Openbare Buttingaschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerling in Beeld Twee keer per jaar nemen wij de Cito-toetsen af. We maken gebruik van het programma Cito leerlingvolgsysteem voor de methode onafhankelijke toetsen en ParnaSsys voor de methodetoetsen. Deze instrumenten gebruiken we om de resultaten te analyseren en de tussen- en eindopbrengsten te waarderen. Naar aanleiding van de Cito toetsen in februari is er een rapport geschreven “Zelfevaluatie M-afname LVS CITO 20”. Het nieuwe leerlingvolgsysteem legt de focus op de groei van iedere leerling, met aandacht voor het cognitieve én sociaal-emotionele aspect.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.
Wij zijn aardig voor elkaar
Wij helpen elkaar
Wij lossen problemen samen op.
Wat is de werkwijze van de Openbare Buttingaschool voor sociale ontwikkeling?
De Openbare Buttingaschool besteedt structurele aandacht aan de sfeer in de groep. De leerkrachten zijn open naar de leerlingen, stellen grenzen en bewaken deze consequent. De school gebruikt de methode KWINK van groep 1 tot en met 8, omdat deze aansluit bij de actualiteit. KWINK is handelingsgericht, sluit aan bij passend onderwijs, voorkomt verstorend gedrag en pesten, kent een groepsbrede preventieve aanpak en verhoogt de leeropbrengsten.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Openbare Buttingaschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Openbare Buttingaschool gebruikt 'Zien' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school, de Openbare Buttingaschool?
De Openbare Buttingaschool maakt gebruik van de methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren.