
Schoolweging
De schoolweging van De Toekan is 30,47 , met een spreiding van 6,14 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,4% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. De school garandeert hiermee sterke basisvaardigheden voor alle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
58,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 45,5%. Dit duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig beeld: 31,7% vmbo-(g)t en 39% havo/vwo-advies (vergeleken met 26,8% en 29,5% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het percentage praktijkonderwijs/vso (4,88%), dat ruim boven het regionale gemiddelde (1,13%) ligt. Dit reflecteert de brede onderwijsvisie van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Toekan | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De resultaten van het onderwijs worden van alle groepen in het leerling volgsysteem bijgehouden d.m.v. methode gebonden toetsen en methode onafhankelijke toetsen. Voor de methode onafhankelijke toetsen maken wij gebruik van het CITO Leerlingvolgsysteem. Ook de sociaal – emotionele ontwikkeling wordt van iedere leerling gevolgd, dit door middel van KIVA monitor, soms Kindbegrip en voor groep 7 en 8 de PO vensters tevredenheidslijsten. De resultaten van de toetsen liggen voor de ouders ter inzage en worden minimaal twee keer per jaar door de groepsleerkracht mondeling toegelicht tijdens de leerkracht- ouder - leerling gesprekken. De tussentijdse resultaten worden geanalyseerd middels het Comprix model \"Zelfevaluatie\". Dit model bevat het toezichtkader Primair Onderwijs van de Inspectie van het Onderwijs (op basis waarvan de inspectie de kwaliteit van het onderwijs op een school beoordeelt). We scoren onze school aan de hand van een aantal indicatoren. Deze indicatoren zijn: Onderwijsproces; krijgen de leerlingen goed les? Schoolklimaat; zijn de leerlingen veilig? Onderwijsresultaten; leren de kinderen genoeg? Kwaliteitszorg; is het voortbestaan van de kwaliteit duurzaam? Met behulp van de diagnose scoren we de bovenstaande indicatoren en de bijbehorende kernkwaliteiten. Deze analyses worden in teamverband aan elkaar gepresenteerd en tijdens groepsbesprekingen uiteen gezet. Afspraken n.a.v. deze presentaties en groepsbesprekingen worden geborgd. Met onze Zelfevaluatie leggen wij verantwoording af aan het bestuur en de inspectie.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
36,6% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), wat aansluit bij de 'warme overdracht' naar het VO. Slechts 17,1% zit onder advies, wat de kwaliteit van het plaatsingsproces onderstreept. Het intensieve monitoringstraject vanuit de Plaatsingswijzer lijkt hier succesvol.
Sociale ontwikkeling
We leren kinderen om op basis van de maatschappelijke normen en waarden en hun eigen idealen te functioneren in een democratische, diverse samenleving. Jezelf goed leren kennen, voor jezelf kunnen zorgen en gezonde keuzes kunnen maken voor jezelf en je omgeving zorgt dat je in evenwicht bent en je kunt ontwikkelen Dit willen we bereiken middels een breed aanbod op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling zoals, KIVA, Kunst en cultuur onderwijs, beeldende vorming, burgerschapsonderwijs. LEES MINDER
Zelfkennis ontwikkelen
Beredeneerde keuzes maken
Respect voor medemens
Wat is de werkwijze van obs De Toekan voor sociale ontwikkeling?
Obs De Toekan verbindt kennisonderwijs met burgerschap, kunst en cultuur, en beweging voor een brede ontwikkeling. De school gebruikt KiVa, kunst- en cultuuronderwijs, beeldende vorming en burgerschapsonderwijs. Twee keer per jaar wordt de KiVa monitor afgenomen bij groep 3 t/m 8. Jaarlijks nemen de leerlingen van groep 6 t/m 8 de vragenlijst af uit Vensters. Sinds 2023-2024 wordt burgerschap om het jaar gemeten bij de leerlingen van groep 7/8 op drie aspecten: kennis, houding en vaardigheden. Contactpersoon is mevr. Linda Kruiper (linda.kruiper@comprix.nl). De vertrouwenspersoon is Anneke Westerhuis- Veenstra (vertrouwenspersonen@ggdfryslan.nl).
Welke registratievorm(en) gebruikt obs De Toekan om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Obs De Toekan gebruikt Kindbegrip, de KIVA monitor en leerlijnen Parnassys jonge kind om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Obs De Toekan?
Obs De Toekan gebruikt de KiVa methode voor sociaal-emotioneel leren.