
Schoolweging
De schoolweging van De Meander Oosterhout is 26,63 , met een spreiding van 6,02 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,3% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant hoger dan de landelijke norm van 85%. Deze score benadrukt de solide basiskwaliteit, ook al ligt hij net onder het vergelijkingsgemiddelde (96,7%). De school weet hiermee vrijwel alle leerlingen minimaal het vereiste niveau te laten behalen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
60,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de signaleringswaarde van 51,8%. Dit laat zien dat de school ondanks haar complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 26,63) effectief differentieert. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 63,3%, wat De Meanders prestatie relatieveerbaar maakt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerroutes: 22,7% havo en 9,1% vwo-advies. Opvallend is het aandeel gecombineerde adviezen zoals havo/vwo (15,9%), wat het kansrijke karakter onderstreept. Vergeleken met regionale scholen scoort De Meander hoger op havo (+6,6 procentpunt) en lager op praktijkonderwijs (-1,0 procentpunt).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Meander Oosterhout | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We gebruiken de IEP-toetsen om te kijken waar kinderen qua leerstof in hun ontwikkeling staan. Deze worden tweemaal per schooljaar afgenomen en geanalyseerd, op groepsniveau en op individueel niveau. Naast deze toetsen nemen we methodetoetsen af en vragen we steeds vaker aan leerlingen om hun kennis op een andere manier dan toetsen te laten zien. Ook dat observeren we. Alle informatie verwerken we in een groepsplan om zo gericht met de doelen aan de slag te kunnen gaan. Bij de kleuters en de Voorschool observeren we voornamelijk. Hier gebruiken we het Kijk! observatiesysteem en MijnKleutergroep voor.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 2,3% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,8%), dankzij het zorgvuldige adviesproces met 'warme overdracht'. Maar liefst 29,6% stroomt door boven advies, wat de kwaliteit van het kansrijk adviseren bevestigt. Deze cijfers sluiten aan bij de gehanteerde methode van ontwikkelingsgericht monitoren.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. De sociale opbrengsten van De Meander worden regelmatig in kaart gebracht. Dit doen wij onder andere door een tevredenheidsonderzoek af te nemen onder leerlingen, ouders en kinderen. Daarnaast zijn wij een Kanjerschool en staan sociale vaardigheden en welbevinden hoog op onze prioriteitenlijst. We schenken daartoe aandacht aan de juiste scholing voor (nieuw) personeel. LEES MINDER
Samen
Vertrouwen
Betrokken
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Voor- en Basisschool De Meander voor sociale ontwikkeling?
De werkwijze van Rooms Katholieke Voor- en Basisschool De Meander voor sociale ontwikkeling is gebaseerd op de waarden Samen, Autonomie, Betrokken en Vertrouwen. De Kanjertraining is hier een onderdeel van en richt zich op vertrouwen, samenwerking en het maken van eigen keuzes.
Welke registratievormen gebruikt Rooms Katholieke Voor- en Basisschool De Meander om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Voor- en Basisschool De Meander gebruikt Kijk!, Kanvas, Groepsanalyse (gericht op groepsdynamiek), MijnKleutergroep en tevredenheidspeilingen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Voor- en Basisschool De Meander?
Rooms Katholieke Voor- en Basisschool De Meander gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, Kanjertrainingen en IGA.