Openbare Basisschool de Pionier
Zeislaan 3
4904 VC Oosterhout

Schoolweging

Schoolweging
26.61
Spreiding
6.52

De schoolweging van De Pionier Oosterhout is 26,61 , met een spreiding van 6,52 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,33% scoren vrijwel alle leerlingen het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Deze stabiele basis vormt een sterk uitgangspunt voor adaptief onderwijs, zoals omschreven in hun visie op 'kansrijk adviseren'.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 60,24% een streefniveau dat ruim boven de inspectienorm van 51,8% ligt. Dit toont aan dat meer dan de helft van de leerlingen het hoogste taal- en rekenniveau bereikt, ondanks de krimpcontext. Bij vergelijkbare scholen is dit 63,35%, wat suggereert dat De Pionier potentieel nog beter kan presteren gegeven de lagere schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerpaden: 25,58% havo/vwo en 20,93% vwo (t.o.v. 10,93% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het lage percentage praktijkonderwijs (0%) tegenover 1,01% regionaal. De combinatieadviezen zoals vmbo-(g)t/havo (16,28%) tonen aandacht voor doorstroommogelijkheden, passend bij het 'realistische én optimistische' uitstroombeleid.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Pionier OosterhoutGemeente AmsterdamNederland
LIB176.19176.01175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

TUSSENTIJDSE OPBRENGSTEN: RELEVANTE DATA NAAR BOVEN HALEN EN BESPREKEN EN EVALUEREN Hoe houden we zicht op de ononderbroken ontwikkelingslijn van leerlingen? We houden de ontwikkeling van onze leerling in het oog door deze systematisch te volgen en vervolgens door een goede organisatie van de zorg voor de ontwikkeling van de leerling. Hoe volgen we de ontwikkeling van de leerlingen? We willen dat leerlingen het beste uit zichzelf halen. Daarom is het van groot belang dat we de ontwikkeling van ons onderwijs, de groepen en vooral de leerlingen goed in beeld hebben. Hiervoor moeten we goed zicht hebben op ons onderwijs. De intern begeleiders en de directie staan daarom dichtbij het primaire proces. Dit is bijvoorbeeld te zien aan de frequentie waarin deze medewerkers in de klassen zijn te vinden. Hoe volgen we de onderwijskwaliteit? Om de onderwijskwaliteit van onze school goed in beeld te hebben is er een jaarlijkse (maart)zelfevaluatie. De tussenresultaten zijn daar een onderdeel van. Resultatenanalyse 2x per schooljaar (midden en eind) Voor de tussenresultaten is er een jaarplanning waarin beschreven staat op welke momenten we in ieder geval samen naar ons onderwijs, de voortgang van de groepsplannen, de uitkomsten van de methodetoetsen, toetsen van ons leerlingvolgsysteem en de voortgang van de individuele leerlingen kijken. We hanteren voor de groepen 1 t/m 8 het leerlingvolgsysteem van Cito en nemen toetsen af voor de vakken rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen, spelling en taal en rekenen. (volgens de bestuurlijke toetskalender). Daarnaast volgen we bij de kleuters de (cognitieve) ontwikkeling met het registratiesysteem MijnKleuterGroep. We verwerken de gegevens voor verdere analyse vervolgens in ons administratie- en volgsysteem LOVS van Cito. De informatie die uit de bovengenoemde bronnen komt bespreken we met de leerlingen en hun ouders. Op deze manier betrekken we enerzijds de leerlingen nauwer bij hun eigen proces anderzijds krijgen we bij de oordeelsvorming met betrekking tot de data input vanuit alle betrokken partijen. Dit verhoogt de betrokkenheid. Bevindingen Op basis van de bevindingen die we opdoen maken de leerkrachten voor de basisvakken groepsplannen. In deze plannen wordt beschreven hoe de leerlingen zoveel mogelijk instructie en verwerking op passend niveau krijgen. Als onderdeel van de onderwijsagenda wordt met het hele schoolteam, naar de cognitieve opbrengsten gekeken. Deze bijeenkomsten zijn de schakel tussen ons systeem van leerlingenzorg en het systeem voor kwaliteitszorg. We bepalen mogelijke verbeterplannen mede op basis van deze bijeenkomst. Hoe is onze leerlingenzorg ingericht? Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, moeten een passend onderwijsaanbod krijgen. Dat betekent dat het samenwerkingsverband waaronder wij vallen de zorgplicht heeft om elk kind een passende onderwijsplek te bieden. Leerlingenzorg is de hulp die gegeven wordt aan leerlingen die extra zorg nodig hebben. Het kan te maken hebben met leer- of sociale problemen of juist de behoefte aan extra uitdaging. Op onze school is een intern begeleider mede verantwoordelijk voor de leerlingenzorg. De leerkracht signaleert vroegtijdig welke leerlingen daarvoor ondersteuning nodig hebben en probeert aan te sluiten bij deze zorg. Deze Ontwikkeling van leerlingenzorg wordt in samenwerking met de intern begeleider in kaart gebracht. De intern begeleider ondersteunt leerkrachten bij het zoeken naar de juiste ondersteuning. Leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften Soms vraagt de ontwikkeling van leerlingen om ander aanbod dan het niveau van het aanbod van de leerlingen in de leeftijdsgroep. Onze school zorgt dan voor onderwijsaanbod passend bij de ontwikkeling van deze leerling en beschrijft dit in een specifiek plan voor deze leerling, het zogenaamde ontwikkelingsperspectief.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 7,69% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 15,38% bovenadviezer is. Deze resultaatrealiteit onderstreept de zorgvuldige adviescommissie-procedure met aandacht voor 'kindkenmerken VO'. Het hoge percentage leerlingen op advies (76,92%) weerspiegelt de combinatie van brede monitoring en transparante communicatie over doorstroomroutes.

Sociale ontwikkeling

Sociale opbrengsten op de Pionier Centraal staat het ontwikkelen van een warme, open relatie met kinderen, gebaseerd op gelijkwaardigheid, wederzijds respect en liefde, waardoor kinderen kunnen opgroeien tot zelfstandige, weerbare mensen. Voor ouders en ook als leerkrachten is communicatie is een belangrijk middel in effectief opvoeden. Volgens Gordon dienen opvoeders zo goed naar een kind te luisteren dat ze hem ook echt begrijpen en moeten ze op een manier praten die het kind kan begrijpen Er wordt gewerkt aan het opbouwen en onderhouden van een goede relatie tussen ouders, kinderen en leerkrachten door open, duidelijk, respectvol en invoelend met elkaar te communiceren, op basis van gelijkwaardigheid. Leefstijl op de Pionier in combinatie met de gouden weken Op basis van onderzoek en overzichtsstudies naar de bijdrage van schoolprogramma’s gericht op de ontwikkeling van sociaal-emotionele vaardigheden blijkt dat deze een positief effect hebben op onder meer pro-sociaal gedrag en schoolprestaties. Zie: https://boomberoepsonderwijs.nl/lesmethode/leefstijl/po/ LEES MINDER

Samen leren (werkhouding)

Samen leven (sociaal gedrag)

Samen delen (zelfbeeld)

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool de Pionier voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool de Pionier realiseert haar sociale opbrengsten door op een bepaalde manier met de kinderen om te gaan. Dit omvat het gebruik van ik-boodschappen, actief luisteren naar de gevoelens en behoeften van kinderen, rekening houden met anderen, en de kinderen leren om voor zichzelf op te komen, rekening houdend met de gevoelens en behoeften van anderen. De school geeft kinderen de tijd en ruimte om zich te ontwikkelen, ieder op zijn eigen manier en tempo, en oordeelt niet over gedrag, maar kijkt naar wat een kind nodig heeft.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool de Pionier om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool de Pionier gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, eigen vragen gebaseerd op Zien en Leefstijl, en een vragenlijst van Vensters voor de groepen 6, 7 en 8.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool de Pionier?

Openbare Basisschool de Pionier gebruikt de methode Leefstijl voor sociaal-emotioneel leren.