
Schoolweging
De schoolweging van De Duizendpoot Oosterhout is 31,38 , met een spreiding van 6,44 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94.31% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit sterke resultaat benadrukt de effectieve basisondersteuning, vooral opvallend gezien de relatief hoge schoolweging. De school presteert hiermee net onder het vergelijkingsgemiddelde van 95.23%, wat contextueel verklaarbaar is door de specifieke leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
52.03% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie berekende signaleringswaarde van 43.5%. Dit toont aan dat de school, ondanks de complexe populatie (schoolweging 31.38), hogere ambities waar maakt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 55.36%, wat wijst op een kleine prestatiekloof die mogelijk door de leerlingensamenstelling wordt verklaard.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een focus op mavo/havo-niveaus: 18.52% vmbo-(g)t en 14.81% havo-advies. Opvallend is het relatief lage vwo-percentage (11.11% vs. 18.61% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs komt met 1.01% regionaal vaker voor dan op deze school (0%). Dit past bij het pedagogisch profiel waarin de school streeft naar 'kansrijke adviezen passend bij de potentiële ontwikkeling'.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Duizendpoot Oosterhout | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De segmenten van De Duizendpoot Ontwikkeling van kinderen gaat in verschillende fases en start al bij de geboorte. We vinden het op onze school belangrijk dat we aansluiten bij het actuele ontwikkelniveau van ieder kind om vanuit daar steeds stapjes in de ontwikkeling te kunnen maken. We gaan dus niet uit van de leeftijd van een kind, maar daar waar het kind staat in zijn ontwikkeling. We sluiten aan bij wat het kind al kan en dagen het steeds uit tot ontwikkeling (en een volgend segment). We organiseren dit door de leerlijn in stukjes op te knippen. Dit zijn de segmenten van De Duizendpoot (je zou dit ook fasen van ontwikkeling kunnen noemen). Bij elk segment horen doelen. Aan het eind van de basisschool dienen kinderen minimaal segment 21 voor taal en segment 20 voor rekenen gehaald te hebben. Dit is het fundamenteel niveau (1F). Het streven is echter dat kinderen voor taal segment 23 halen en voor rekenen segment 22. Zij bereiken dan het streefniveau (1S). De voorschoolse periode is gericht op ervaring opdoen met doelen voor segment 6. Het onderwijs in unit 1 is gericht op het behalen van de doelen van segment 6 t/m 14. Het onderwijs in unit 2 is gericht op het behalen van de doelen van segment 15 t/m 20. Het onderwijs in unit 3 is gericht op het behalen van de doelen van segment 21 t/m 24. Voor kinderen die zich snel ontwikkelen zijn de segmenten 25 en 26 toegevoegd. Formatieve toetsen We streven naar een doorgaande lijn in de ontwikkeling van het individuele kind gedurende de jaren dat het op onze school zit (over het algemeen is dit 8 jaar in de basisschool). Dit betekent dat niet het leerjaar (of leeftijd) leidend is, maar de ontwikkeling van het kind zelf. We kijken bij ieder kind steeds in welk segment het zich bevindt. Bij elk segment horen verschillende doelen. We meten de voortgang regelmatig via observaties en formatieve toetsen. De kinderen hebben allemaal een eigen ontwikkelmap (Mijn Ontwikkel Map). In deze map is voor verschillende kernactiviteiten te zien in welk segment een kind zit. Voor andere kernactiviteiten zijn de doelen per unit beschreven. Per kernactiviteit en per domein is te zien hoe het kind zich binnen zijn segment ontwikkelt: LEERLING: als het is aangeboden/ als het kind eraan is begonnen/ als het aan het oefenen is; PROF: als het kind het kan/ als het kind het (bijna) altijd goed doet (ongeveer 80%); MASTER: als een kind het op meerdere gebieden toepast/ een ander uit kan leggen/ etc. Niet ieder kind hoeft bij elk segment de ontwikkelfase Master te bereiken. Dit is een diepere laag van beheersing. Als een segment voor 80% lukt (Prof), stroomt een kind door naar een volgend segment. Summatieve toetsen Twee keer per jaar nemen we daarnaast een landelijk genormeerde toets af bij elk kind vanaf segment 13. Ze gaan over de onderwerpen rekenen-spelling-lezen en begrijpend lezen. Met de toets bekijken we of het kind scoort zoals we dit op grond van de dagelijkse resultaten verwachten. Mocht dit niet zo zijn, bekijken we (vaak samen met ouders/ kind) wat de reden kan zijn. Hierbij gaan we niet uit van een gemiddelde, maar van de groei van het individuele kind op basis van zijn potentie. Ook bij summatieve toetsen stellen we ons dus de vragen: - Heeft het kind deze toets naar vermogen gemaakt? Zoniet: waarom niet? Wat is ervoor nodig om dit wel te doen? - Ontwikkelt dit kind zich naar verwachting (van kind, ouders en leerkracht)? Zoniet: Wat heeft dit kind van ons nodig om zich naar vermogen te ontwikkelen? D.m.v. het maken van trendanalyses kijken we hoe we het in de verschillende units en als school doen ten opzichte van het landelijk gemiddelde. Deze krijgen een plaats in het intern kwaliteitsonderzoek. Waar nodig sturen we bij. Interventies worden direct opgenomen in Zo doen wij dat! Twee keer per jaar wordt de kwaliteit van het onderwijs inclusief de opbrengsten/tussenresultaten gezamenlijk besproken in het gehele team.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 10.26% van de leerlingen presteert onder advies, beter dan het landelijk gemiddelde (11.81%). De school scoort met 69.23% op-adviesplaatsingen hoger dan de referentiegroep (62.93%), wat het zorgvuldige adviesproces onderstreept. De 'gouden gesprekken' en ontwikkelgerichte monitoring lijken hier effectief.
Sociale ontwikkeling
Op De Duizendpoot geloven we dat elk kind van nature ‘goed’ is en het goede wil doen. Bij signalen van gedrag wat hierbij niet passend is, hebben we als volwassenen een duidelijke opdracht. Op de Duizendpoot: * Willen we dat iedereen zich veilig en ‘thuis’ kan voelen; * Begrijpen we dat kinderen moeten léren met elkaar om te gaan; * Oefenen we het gedrag wat past bij de samenleving waarnaar we streven; * Streven we ernaar dat ieder zich ontwikkelt tot de beste en mooiste versie van zichzelf; * Geven volwassenen het goede voorbeeld. We willen als school een oefentuin zijn voor het leven en een afspiegeling van ‘de wereld’. Een plek waar kinderen, ouders (en wijkbewoners) elkaar ontmoeten, waar iedereen erbij hoort en waar je je ‘thuis’ voelt. Dit is voorwaardelijk aan het kunnen ontwikkelen tot je mooiste en beste versie van jezelf. Kinderen zijn niet alleen op de wereld, maar maken deel uit van een sociale context: de groep, de wijk, de samenleving. Wij willen kinderen opleiden tot burgers van één wereld! Ons pedagogisch uitgangspunt is dat alle kinderen met elkaar moeten leren omgaan. De volwassenen bevorderen deze ontwikkeling door het scheppen van een veilig klimaat in een prettige, rustige (werk)sfeer in de units en daarbuiten. Dat betekent voor het handelen van de volwassenen dat we oog hebben voor de individuele behoeften van elk kind. We gaan uit van erkende ongelijkheid. Niet de overeenkomsten, maar de verschillen tussen kinderen zijn uitgangspunt van het onderwijs. We dragen zorg dat we zoveel als mogelijk kindgericht en doelgericht werken. Vanzelfsprekend doen wij er op school alles aan om ieder kind een gelijke kans te bieden om zich zo optimaal mogelijk te kunnen ontwikkelen. LEES MINDER
We zorgen goed voor onszelf!
We zorgen goed voor de ander!
We zorgen goed voor de wereld!
Wat is de werkwijze van OBS De Duizendpoot voor sociale ontwikkeling?
OBS De Duizendpoot streeft naar een veilige en prettige omgeving waar kinderen zich thuis voelen. Ongewenst gedrag wordt gezien als een signaal dat een kind extra ondersteuning nodig heeft. De school werkt met duidelijke gedragsverwachtingen, ritmes en routines. Er is dagelijks een start- en reflectiekring waar het welbevinden centraal staat. Medewerkers zetten in op de relatie tussen kind en volwassene en betrekken kinderen bij het pedagogisch klimaat. Wekelijks wordt aandacht besteed aan sociaal-emotionele ontwikkeling. De school gebruikt de oplossingsgerichte methodiek 'No Blame' bij onveilig gedrag.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS De Duizendpoot om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS De Duizendpoot gebruikt 'Kijk!' en 'Dit ben ik' in het MOP (Mijn Ontwikkel Plan) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.