Basisschool Menorah in Oosterhout (Noord-Brabant)

Het team van Basisschool Menorah in Oosterhout (Noord-Brabant)

Current section: team
Krijtenberg 1
4904 Oosterhout (Noord-Brabant)

Zie hier hoe het team van Basisschool Menorah is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Menorah. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Menorah bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Menorah bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Menorah zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85%)
Man (15%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Menorah. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (30%)
55-65 jaar (15%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Menorah werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (65%)
Direct ondersteunend personeel (15%)
Indirect ondersteunend personeel (10%)
Management (10%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Menorah gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervangingsbeleid Basisschool Menorah: Zekerheid voor Uw Kind

Bij Basisschool Menorah zetten we ons in voor een stabiele leeromgeving. Wanneer een groepsleerkracht onverhoopt afwezig is, is het vinden van gekwalificeerde vervanging onze hoogste prioriteit. We begrijpen de zorgen die kunnen ontstaan bij tijdelijke afwezigheid. Daarom garanderen we op de eerste dag van de afwezigheid altijd opvang voor alle leerlingen. Dit kan betekenen dat de leerlingen tijdelijk verdeeld worden over de andere klassen. Gezien het huidige lerarentekort, kan het vanaf de tweede dag van afwezigheid een uitdaging zijn om direct vervanging te regelen. In uitzonderlijke gevallen, en als laatste redmiddel, kan het voorkomen dat een groep tijdelijk niet opgevangen kan worden. Dit is echter iets wat we tot het uiterste proberen te vermijden om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Indien u als ouder geen alternatieve opvang kunt regelen, zullen we er alles aan doen om uw kind binnen de school op te vangen in een andere klas. Uw kind blijft zo zoveel mogelijk deel uitmaken van onze schoolgemeenschap.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij werken volgens het leerstofjaarklassensysteem. De moderne methodes bieden elke leerling om op een passend niveau te werken.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool Menorah: Ons Specialistentoestand

9

Taal en Rekenen: Expertise voor Succesvolle Leerlingen

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Logopedist
Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

Bij Basisschool Menorah geloven we in het bundelen van expertise binnen ons eigen team. Zo kunnen we snel en effectief inspelen op de individuele behoeften van elk kind, wat essentieel is voor hun ontwikkeling. Onze interne begeleiders en gespecialiseerde leerkrachten bieden gerichte hulp. Hoewel dyslexie- en logopedische expertise niet volledig intern aanwezig is, beschikken we over sterke samenwerkingsverbanden. Kinderen kunnen binnen schooltijd rekenen op gespecialiseerde begeleiding, wat de druk na schooltijd vermindert en de leerervaring optimaliseert. Onze orthopedagoog draagt bij aan het intern ondersteuningsteam. Zij adviseert leerkrachten bij ontwikkelingsvragen en ondersteunt leerlingen met specifieke leerbehoeften. Bij intensieve begeleiding of onderzoek vragen wij altijd de toestemming van ouders, waarbij transparantie en samenwerking centraal staan. Alle PCPO-scholen hanteren het dyslexie-protocol. Sinds de invoering van Passend Onderwijs en de decentralisatie van jeugdzorg zijn gemeenten verantwoordelijk voor de financiering van dyslexiezorg. Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs werkt nauw samen met gemeenten om tot uniforme afspraken te komen. Bezoek de gemeentewebsite of die van het samenwerkingsverband voor details over ernstige dyslexie (ED) en de beschikbare ondersteuning: https://www.rsvbreda.nl/primair-onderwijs/1/ernstige-dyslexie-ed

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilig en Ondersteunend Klimaat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Onze gedragsspecialist zorgt voor actuele protocollen en de juiste inzet van ondersteuning op sociaal-emotioneel gebied. Door het organiseren van specifieke activiteiten, zoals Rots&Water trainingen, bevorderen we de sociale vaardigheden van onze leerlingen. Soms schakelen we externe experts in voor gerichte interventies in groepen. Met diverse orthopedagogen binnen onze stichting kunnen we onderzoeken en interventies versneld initiëren. Dit draagt direct bij aan een optimale ontwikkeling van elk kind binnen onze school. Leerkrachten kunnen bij deze gespecialiseerde collega's terecht met al hun vragen over de sociaal-emotionele ontwikkeling en eventuele uitdagingen die leerlingen ervaren. Samen vinden we de beste aanpak voor elk kind.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur voor Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Basisschool Menorah hanteert een duidelijk beleid dat gewenst gedrag definieert en strategieën biedt voor leerlingen die hierin ondersteuning nodig hebben. Duidelijke regels, consequente routines en positieve bekrachtiging creëren een rustige en voorspelbare leeromgeving, wat de concentratie en het leerplezier bevordert. De gedragsspecialist monitort de naleving van deze gedragsregels en faciliteert teamoverleg bij uitdagingen. Zij biedt leerkrachten praktische handvatten en ondersteuning bij specifieke gedragsproblematiek. Er is een helder protocol voor situaties als time-outs of schorsingen, met transparante communicatie naar ouders. Deze gestructureerde aanpak zorgt voor een positief schoolklimaat waarin elk kind zich veilig voelt en optimaal kan presteren. Uitzonderlijke situaties die leiden tot verwijdering zijn uiterst zeldzaam dankzij onze proactieve en ondersteunende methoden.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Groei

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Binnen ons team is een collega gespecialiseerd als motorisch remedial teacher. Zij adviseert collega's bij twijfels over de motorische ontwikkeling van leerlingen. Ook onze gymdocenten worden ingeschakeld om mee te kijken en te adviseren. Ouders worden altijd geïnformeerd over eventuele zorgen en geadviseerd om een huisarts of fysiotherapeut te raadplegen voor gespecialiseerde medische zorg. Op school besteden we veel aandacht aan het stimuleren van de motorische ontwikkeling door middel van gerichte activiteiten.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veilige Zorg

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Medewerkers van Basisschool Menorah voeren in principe geen medische handelingen uit, aangezien zij hiervoor niet zijn opgeleid of bevoegd. De veiligheid en gezondheid van de leerlingen staan voorop. In uitzonderlijke gevallen, waarbij een leerling medicatie nodig heeft, worden er specifieke afspraken gemaakt in overleg met ouders. Deze afspraken worden gedocumenteerd en goedgekeurd door de clusterdirecteur om de correcte procedures te waarborgen en de verantwoordelijkheden duidelijk af te bakenen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Ruime aula met leer-werkplekken

Elke Leerling Uniek: Extra Ondersteuning op Maat

Hoe Basisschool Menorah Leerlingen Begeleidt

Bij Basisschool Menorah geloven we in het potentieel van elke leerling. We bieden gerichte extra ondersteuning aan kinderen die meer begeleiding nodig hebben bij de kernvakken zoals rekenen, spelling en taal. Deze leerlingen ontvangen verlengde instructie en extra oefenmomenten om specifieke leerdoelen te behalen. Ook voor leerlingen die behoefte hebben aan meer uitdaging, hebben we een passend aanbod. Zij krijgen eveneens verlengde instructie en opdrachten die aansluiten bij hun individuele niveau en interesses. Onze moderne lesmethodes zijn zo ingericht dat ze flexibel zijn en op verschillende niveaus kunnen worden ingezet, wat zorgt voor optimale leerresultaten. Ons team is versterkt met gespecialiseerde collega's om u en uw kind optimaal te ondersteunen. Drie gedragsspecialisten zijn getraind om trainingen zoals Rots en Water te geven, gericht op sociale en emotionele ontwikkeling. Daarnaast heeft een collega de opleiding tot rekencoördinator afgerond en begeleidt zij het rekenonderwijs in alle groepen, wat de kwaliteit van ons rekenonderwijs verder verhoogt. Deze experts zetten hun kennis en vaardigheden in om zowel leerlingen als leerkrachten te ondersteunen, en dragen zo bij aan een stimulerende leeromgeving. We investeren continu in de ontwikkeling van ons onderwijsaanbod om aan te sluiten bij de veranderende onderwijsbehoeften. Vooruitblik: Innovatief Onderwijs in 2025/2026. In het schooljaar 2025/2026 introduceren we een vernieuwde aanvankelijk leesmethode voor groep 3. Deze methode integreert leesonderwijs naadloos met wereldoriëntatie en burgerschap, en stelt hoge verwachtingen aan de leesontwikkeling van alle leerlingen. Goed kunnen lezen is essentieel voor participatie in de maatschappij. Daarnaast kiezen we dit schooljaar een nieuwe methode voor wereldoriëntatie en burgerschap die perfect aansluit bij onze schoolvisie. Deze methode zal ook uitgebreid lesmateriaal bieden voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, zodat iedereen kan meedoen en succesvol kan zijn in zijn of haar leerproces.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid: Schoolplan en Toekomstvisie

Welke ambitieuze doelen stellen we voor ons schoolplan?

Ons schoolplan 2025-2026 is een gedetailleerde routekaart voor optimale leerontwikkeling. We focussen op doelgericht werken met niveauverschillen in kernvakken zoals rekenen en spelling. Dit betekent dat we ons lesaanbod afstemmen op de schoolweging en onze ambitieuze schooldoelen, zodat elke leerling de juiste uitdaging krijgt. Het EDI-model (Expliciete Directe Instructie) wordt toegepast voor heldere en effectieve lessen. Dit zorgt voor gestructureerde instructiemomenten die de leeropbrengsten maximaliseren. Onze rekenvaardigheden verbeteren we door gerichte analyse en een planmatige aanpak. We streven ernaar dat 100% van de leerlingen 1F beheerst en 70% de niveaus 2F/1S bereikt, wat een significante groei in rekencompetentie garandeert. De Veilig Leren Lezen ZOEM-versie wordt geïmplementeerd om ons aanvankelijk leesonderwijs naar een hoger niveau te tillen. Dit helpt beginnende lezers de basisvaardigheden stevig onder de knie te krijgen. Dagelijks passen we elementen uit 'Teach like a Champion' toe om de leskwaliteit te borgen en te verhogen. Deze bewezen strategieën zorgen voor een effectieve en stimulerende leeromgeving. We hanteren schoolbreed ondersteuningsniveaus, waarbij taken en verantwoordelijkheden duidelijk zijn voor het hele team. Iedereen werkt conform deze heldere structuur om de ondersteuning optimaal te laten verlopen. Een leerlingenraad wordt opgericht met structurele overlegmomenten. Dit bevordert de betrokkenheid van leerlingen bij schoolontwikkelingen, waardoor hun stem gehoord wordt. Een concept-burgerschapsplan wordt ontwikkeld met input van het team, gebaseerd op onze visie en de dagelijkse praktijk. Dit plan vormt de basis voor actief burgerschap binnen de school. Het anti-pest- en gedragsprotocol worden herzien en geïmplementeerd met breed draagvlak in het team. Dit creëert een veilige en respectvolle schoolomgeving voor iedereen. We volgen de leerlijn 'digitale geletterdheid' aan de hand van de SLO-domeinen: ICT-basisvaardigheden, Mediawijsheid, Informatievaardigheden en Computational thinking. De leerdoelen worden gekoppeld aan concrete lessen per bouw, wat zorgt voor een gestructureerde digitale ontwikkeling. Ouderparticipatie wordt verhoogd door actieve betrokkenheid bij schoolactiviteiten en het vragen om input via oudercontactmomenten en klankbordgroepen. Samen met ouders werken we aan de schoolontwikkeling. Heldere en transparante communicatiekanalen, zoals nieuwsbrieven, een ouderportaal en inloopmomenten, worden ingericht. We inventariseren de behoeften en ideeën van ouders via enquêtes en gesprekken om onze communicatie te optimaliseren. In de onderbouw breiden we het ontwikkelingsgericht werken verder uit, volgens de bewezen methodiek van Speelplezier. Dit stimuleert de brede ontwikkeling van jonge kinderen.

Hoe realiseren we onze schoolse ambities en doelen?

Voorafgaand aan elk schooljaar stellen we duidelijke focusdoelen vast en bespreken deze uitgebreid met het voltallige team. Het team is actief betrokken bij het behalen van deze doelstellingen door deel te nemen aan stuurgroepen. Halverwege het schooljaar, in januari, vindt een tussentijdse evaluatie plaats. Aan het einde van het schooljaar evalueren we de resultaten grondig. Op basis van deze evaluaties bepalen we welke doelen zijn behaald en stellen we het plan voor het komende jaar op. Regelmatig overleg tussen het stichtingsbestuur, de clusterdirecteur, locatiedirecteuren en kwaliteitscoördinatoren zorgt voor continue monitoring van de voortgang en de algehele schoolresultaten. Dit waarborgt dat we effectief blijven werken aan onze ambitieuze doelen.

Ontwikkeling van het Jonge Kind op Basisschool Menorah

Toelichting van de school

Bij Basisschool Menorah bieden we een rijk en stimulerend programma voor het jonge kind, specifiek gericht op onze voorschool en de groepen 1 en 2. Ontdek onze visie en unieke aanpak voor een optimale start. Ons onderwijs voor kinderen van 2 tot 6 jaar is gebaseerd op spelenderwijs leren. Wij geloven dat kinderen zich het beste ontwikkelen tot veelzijdige persoonlijkheden in een veilige en inspirerende omgeving. Deze omgeving stimuleert zelfontdekking en nieuwsgierigheid, essentieel voor groei en bloei. Wij creëren een duidelijke structuur met thematisch onderwijs, waardoor kinderen betekenisvol leren. Centraal staan de drie B's: Betekenisvol leren, Bemiddelen door de leerkracht en Brede ontwikkeling (hoofd, hart, handen). Betekenisvol leren betekent dat kinderen leren door gezamenlijke, zinvolle activiteiten. Bemiddeling door de leerkracht zorgt ervoor dat thema's aansluiten bij de interesse van het kind, wat leidt tot intrinsieke motivatie en ontwikkeling. Brede ontwikkeling omvat cognitieve vaardigheden (hoofd), welbevinden en betrokkenheid (hart), en leerstrategieën en experimenteren (handen). Deze aspecten vormen een samenhangend geheel voor een complete persoonsontwikkeling. Voorschool: Groei met ons mee! Onze voorschool, gevestigd op beide locaties van Menorah, is voor kinderen van 2,5 tot 4 jaar. Vanaf schooljaar 2025-2026 valt de voorschool onder de koepel van KOBER, wat zorgt voor een versterkte samenwerking en meerwaarde voor de kinderontwikkeling. Peuters kunnen hier meerdere dagdelen doorbrengen. De voorschool is gericht op spel, creativiteit en sociale interactie. Kinderen leren rekening te houden met leeftijdsgenootjes, ontwikkelen fijne motoriek door knutselen en vergroten hun taalvaardigheid met verhalen en liedjes. We bereiden uw kind optimaal voor op het basisonderwijs door nauwe samenwerking met de kleutergroepen en gezamenlijke vieringen van feestdagen. Kernwaarden van onze voorschool zijn: Geborgenheid, Regelmaat, Ontwikkeling in eigen tempo, Eigenheid erkennen en Integriteit. Onze slogan: 'GROEI jij met ons mee?' Groep 1 en 2: Ontwikkelingsgericht Onderwijs Onze visie op onderwijs voor groep 1 en 2 is gebaseerd op de principes van ontwikkelingsgericht onderwijs, geïnspireerd door Vygotsky. Wij erkennen dat elk kind uniek is en zich in een eigen tempo ontwikkelt. Kinderen van verschillende leeftijden leren samen, wat een waardevol sociaal leerproces bevordert. Een uitdagende, veilige en overzichtelijke omgeving stimuleert hun natuurlijke nieuwsgierigheid en zintuiglijke ontdekkingen. We stemmen ons onderwijs af op individuele verschillen, met als doel het hoogst haalbare voor elk kind te realiseren. De pijlers van ons onderwijs zijn strategisch leren, betekenisvol leren en sociaal leren. Begeleid spel is hierbij de sleutelactiviteit, omdat het de beste ontwikkelingskansen biedt. We leggen extra nadruk op de ontwikkeling van de persoonlijke identiteit en het stimuleren van de zone van naaste ontwikkeling.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Menorah specifieke programma's voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool Menorah biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, inclusief onze voorschool en de groepen 1 en 2, met een focus op spelenderwijs leren en brede ontwikkeling.

Ja, Basisschool Menorah biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, inclusief onze voorschool en de groepen 1 en 2, met een focus op spelenderwijs leren en brede ontwikkeling.

Kinderopvang Oosterhout
Peuteropvang en VVE in Oosterhout

Met welke organisaties werkt Basisschool Menorah samen voor het jonge kind?

Basisschool Menorah werkt nauw samen met Delta Kinderopvang om een doorlopende ontwikkeling van jonge kinderen te waarborgen.

Basisschool Menorah werkt nauw samen met Delta Kinderopvang om een doorlopende ontwikkeling van jonge kinderen te waarborgen.

Team | Basisschool Menorah in Oosterhout (Noord-Brabant) | [2025] Schoolregister