Basisschool Menorah
Krijtenberg 1
4904 PW Oosterhout

Schoolweging

Schoolweging
34.4
Spreiding
6.32

De schoolweging van Menorah is 34,40 , met een spreiding van 6,32 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (93,9%). Dit laat zien dat de basisvaardigheden structureel goed worden aangeleerd.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

47,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat iets onder het vergelijkingsgemiddelde (50,2%) ligt maar ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 38,7%. De school scoort hiermee conform verwachtingen gezien de complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 31,0% havo en 27,6% vwo (samen 58,6%), wat ruim boven het regionaal gemiddelde ligt. Tegelijkertijd is er aandacht voor maatwerk, met 3,5% vmbo-b/k-adviezen. De brede range sluit aan bij de hoge spreiding in schoolweging (6,32), wat differentiatie in het aanbod vereist.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsMenorahGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij houden onze tussenresultaten nauwkeurig in de gaten. Dat doen we door middel van leerling- en groepsbesprekingen waarbij de groepsleerkracht en de intern begeleider aanwezig zijn. We gebruiken methode-gebonden toetsen en methode-onafhankelijke toetsen om de onderwijsresultaten in de gaten te houden. We maken gebruik van het leerlingvolgsysteem van IEP om de individuele groei en ontwikkeling van de kinderen te volgen. We maken aan de hand van de gegevens keuzes voor specifieke interventies. Wij kijken daarbij naar de individuele resultaten en de lijn in de ontwikkeling. We vragen ons af waarop een kind het opvallend goed doet of waar een kind nog extra oefening nodig heeft. We kijken vervolgens welke consequenties dit heeft voor ons onderwijs? Ook kijken wij naar de groeps - en schoolresultaten. Hoe presteert de groep in zijn geheel? Hoe was dat voorgaande periode, of afgelopen schooljaar? Moet dit resultaat consequenties hebben voor ons onderwijs? En zo ja, hoe gaan we dit aanpakken? De directeur en intern begeleider bekijken de tussentijdse resultaten en bespreken deze met elkaar en de leerkrachten

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 28,6% van de leerlingen boven advies presteert (vs. 25,3% landelijk), wat het accuraat inschatten van potentieel toont. Slechts 14,3% zit onder advies, tegen 11,8% landelijk. Deze resultaten onderstrepen de effectiviteit van de warme overdracht en driejarige monitoring die de school hanteert.

Sociale ontwikkeling

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op het totale functioneren van de kinderen. Op onze school besteden we daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde wereldburgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt tijdens de groeps-/leerling bespreking besproken (leerkracht en IB’er). In deze gesprekken worden ook mogelijke aanpakken voor een groep of voor een individuele leerling op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling besproken. Vanaf schooljaar 23/24 'GAAN WIJ VOOR GOUD'. We volgen met de hele school een intensief traject om alle kanten van ons onderwijs te bekijken en mogelijk te versterken. Met GOUD-ONDERWIJS (CED-groep) bekijken we de didactische, pedagogische en organisatorische kant van ons onderwijs. We leren hoe we nog beter les kunnen geven, hoe we kinderen nog beter kunnen leren om te gaan met zichzelf en anderen en we bekijken welke zaken er inhoudelijk echt toe doen en wat minder belangrijk is of zelfs weggelaten kan worden. Het terugbrengen van rust, structuur en duidelijkheid is een eerste stap die de kinderen zal helpen meer tijd over te houden om zich te kunnen ontwikkelen. LEES MINDER

Respect voor elkaar

Zelfredzaamheid

Samen

Wat is de werkwijze van Basisschool Menorah voor sociale ontwikkeling?

Twee keer per jaar wordt het leerlingvolgsysteem ZIEN! ingevuld door leerkrachten en in de groepen 5, 6, 7 en 8 ook door de leerlingen. Op deze manier wordt de sociale ontwikkeling structureel gevolgd en vinden er interventies plaats op groeps- of individueel niveau.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Menorah om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Menorah gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Zien en Scholen met Succes Leerlingtevredenheidspeiling.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Menorah?

Basisschool Menorah gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Taakspel en KWINK.