Obs De Woert
Beatrixlaan 25
7861 AG Oosterhesselen

Schoolweging

Schoolweging
27.67
Spreiding
4.93

De schoolweging van De Woert is 27,67 , met een spreiding van 4,93 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95.8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de effectiviteit van de basisondersteuning, vooral gezien de spreiding in schoolweging (4.93). De score ligt wel 0.7% onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

49.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets onder de signaleringswaarde van 50.1%. Dit reflecteert de uitdagingen in een gemengde populatie, maar ligt slechts 0.8% onder het schoolspecifieke doel. De school zet in op maatwerk via het ‘ontwikkelingsgericht leren’ zoals beschreven in hun pedagogisch plan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische niveaus: 36.7% vmbo-(g)t en 26.7% havo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1.01% regio). De combinatie van 13.3% vmbo-b en 6.7% vwo laat zien dat de school breed differentieert binnen zijn leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe WoertGemeente AmsterdamNederland
193.1193.1199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In de maanden januari/februari en mei/juni nemen wij toetsen af van het leerlingvolgsysteem. Aan de resultaten kunnen we zien of een kind niet alleen de leerstof van nu, maar ook de leerstof van de afgelopen jaren beheerst. Ook kunnen we zien of een kind al meer aankan dan het niveau van de groep waarin het zit. Tussendoor nemen we ook de toetsen die horen bij de methodes af, meestal volgt er na elk hoofdstuk een toets om te kijken of het kind alles goed begrepen heeft. Verder observeren we de kinderen natuurlijk ook tijdens de lessen. Als een kind extra begeleiding nodig heeft dan passen we dit in in ons onderwijsaanbod. Mocht een kind ver voorlopen op het niveau van de groep, dan kan een kind bij één van de twee plusklassen 'Leren in Verbinding' of 'Breinstein' worden aangemeld. Dit gebeurt altijd in overleg met ouders en de IB-er.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11.81% landelijk), terwijl 33.3% boven het advies uitstroomt. Dit onderstreept de zorgvuldige advisering en sluit aan bij de ‘warme overdracht’ die de school hanteert. De cijfers reflecteren een sterk monitoringssysteem voor doorstroom.

Sociale ontwikkeling

Op OBS De Woert geloven we dat een veilige, respectvolle en ondersteunende omgeving de basis vormt voor persoonlijke en sociale groei. Onze visie is erop gericht kinderen niet alleen te onderwijzen, maar hen ook te begeleiden in hun ontwikkeling tot zelfstandige, veerkrachtige en empathische individuen die stevig in hun schoenen staan. Weerbaarheid We leren onze leerlingen omgaan met uitdagingen en veranderingen door hen het vertrouwen te geven in hun eigen kracht. Dit doen we door hen vaardigheden aan te reiken om problemen op te lossen, grenzen aan te geven en verantwoordelijkheid te nemen voor hun keuzes. Fouten zien wij als kansen om te leren en te groeien, waardoor kinderen sterker en zelfbewuster worden. Respect Bij ons staat respect centraal: respect voor jezelf, voor anderen en voor de wereld om ons heen. Wij creëren een omgeving waarin iedereen zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt, ongeacht afkomst, overtuiging of mogelijkheden. Door actief in te zetten op samenwerking en het vieren van diversiteit, leren kinderen begrip en waardering te ontwikkelen voor verschillende perspectieven. Vertrouwen Vertrouwen vormt de basis van alles wat we doen. We werken aan een cultuur waarin leerlingen, ouders en leerkrachten elkaar kunnen vertrouwen. We geloven in de kracht van positieve relaties en een open communicatie, waarin kinderen zich veilig voelen om zichzelf te zijn en om hulp te vragen wanneer nodig. Door vertrouwen te geven, stimuleren we zelfvertrouwen en eigenaarschap over leren en persoonlijke groei. Met deze kernwaarden als kompas bereiden we onze leerlingen voor op een samenleving waarin ze stevig in hun schoenen staan, respectvol omgaan met anderen en met vertrouwen de toekomst tegemoet treden. Samen bouwen we aan een school waar sociale opbrengsten net zo belangrijk zijn als leerprestaties. LEES MINDER

Weerbaarheid

Vertrouwen

Respect

Wat is de werkwijze van Obs De Woert voor sociale ontwikkeling?

Obs De Woert gebruikt de methode 'Kwink' voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Leerkrachten houden de sfeer in de groep en op het schoolplein in de gaten en passen regels aan indien nodig. Na de zomervakantie starten ze met 'De Gouden Weken' om de band tussen de kinderen te versterken en groepsregels op te stellen.

Welke registratievormen gebruikt Obs De Woert om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Obs De Woert gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en de methode Kwink, samen met observaties van de leerkrachten, om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Obs De Woert?

Obs De Woert maakt gebruik van de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.