De Parelburcht
Dongestraat 109
4388 VL Oost-Souburg

Schoolweging

Schoolweging
31.17
Spreiding
5.55

De schoolweging van De Parelburcht is 31,17 , met een spreiding van 5,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 93,73% scoren leerlingen ruim boven de signaleringswaarde van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit is iets lager dan het vergelijkingsgemiddelde (95,23%), maar toont dat vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden beheersen. De school benadrukt in haar beleid extra aandacht voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 56,47%, ruim boven de inspectienorm van 43,5%. Dit ligt ook hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (55,36%). De focus op maatwerk en de beschreven 'doorgaande ontwikkelingslijn' in het ondersteuningsprofiel dragen waarschijnlijk bij aan deze prestaties.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het hoge percentage vmbo-(g)t-adviezen (21,95%), gevolgd door havo/vwo (14,63%). Praktijkonderwijs ontbreekt volledig, terwijl het landelijk gemiddeld 1,01% is. Dit reflecteert een sterk theoretische oriëntatie. Wel is 12,2% van de adviezen vmbo-b, wat aansluit bij de hogere schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe ParelburchtGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school volgen we de ontwikkeling en de resultaten van de leerlingen binnen de cyclus van Handelingsgericht werken: We kijken op vaste momenten in het schooljaar vanuit verschillende invalshoeken cyclisch naar de ontwikkeling van de leerlingen. Heel belangrijk is dat we kijken naar de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. We kijken ook naar de leerresultaten. Voor het volgen van de leerontwikkeling van de kinderen maken we gebruik van toetsen gekoppeld aan de lesmethodes voor de verschillende vakken, hiermee meten we gedurende het gehele schooljaar de beheersing van de aangeboden lesstof. Daarnaast maken we twee keer per schooljaar gebruik van de methode-onafhankelijke toetsen van CITO. Hiermee meten we de ontwikkelde vaardigheid van een leerling op een bepaald vakgebied afgezet tegen het landelijk gemiddelde. Ze geven ons waardevolle informatie over de ontwikkeling van de leerlingen en afstemming van het onderwijs, de groepen en onze school. Deze tussenresultaten worden meegenomen in de groepsbesprekingen (voortgangsbespreking per groep) waarbij zowel op leerlingniveau als op groepsniveau gekeken wordt naar groei en ontwikkeling en in het datagesprek waarbij op groepsniveau gekeken wordt welke ontwikkeling een groep heeft doorgemaakt. We bespreken wat er is gedaan om deze ontwikkeling tot stand te brengen en welke mogelijke acties nodig zijn om de ontwikkeling verder positief te stimuleren. Al deze acties stellen we vast in groepsplannen waarbij per vakgebied in kaart is gebracht welke instructiebehoefte de leerlingen hebben. Aan de hand van de resultaten van de tussentoetsen van CITO en de methodetoetsen wordt nagegaan of op de juiste wijze tegemoet wordt gekomen aan deze instructiebehoefte. We evalueren deze groepsplannen. We analyseren onze opbrengsten op schoolniveau waarbij wordt gekeken of met de tussenresultaten de beoogde streefdoelen zijn behaald en of de acties die op basis van de eindresultaten zijn opgesteld effect hebben gehad om kwaliteit en resultaten te verbeteren. De analyse van de tussenresultaten in de verschillende hierboven genoemde situaties levert aanwijzingen op om de afstemming op onderwijsbehoeften van leerlingen te verbeteren en op groeps- en schoolniveau gericht activiteiten in te zetten om resultaten te verbeteren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallende 50% van de leerlingen presteert boven hun advies – dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde (25,27%). Slechts 6,67% zit onder advies, tegen 11,81% nationaal. Dit duidt op een terughoudend adviesbeleid en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het IEP-toetsprotocol.

Sociale ontwikkeling

Wij zien onze school en onze groepen als een leefgemeenschap. In deze leefgemeenschap voelen kinderen zich gezien en gehoord, hebben ze een stem en leren ze samen beslissingen te nemen. Kinderen leren verantwoordelijk te zijn voor elkaar en voor de gemeenschap. Als school hechten we veel belang aan het bijbrengen van sociale normen en waarden. Hierbij zijn groepsvormende activiteiten die jaarlijks terugkomen essentieel. Op deze wijze bereiken we een sociaal veilig schoolklimaat. LEES MINDER

vertrouwen

samenwerken

veiligheid

Wat is de aanpak van De Parelburcht voor sociale ontwikkeling?

De Parelburcht hecht veel waarde aan goede sociale vaardigheden. De school hanteert een doorgaande lijn in het aanleren van deze vaardigheden, waarbij bewuste keuzes zijn gemaakt in wat kinderen nodig hebben. Ze maken gebruik van het programma 'Goed van Start' om groepsvorming en sociale betrokkenheid te stimuleren, de KiVa-aanpak om pestgedrag te voorkomen, de methode 'Leefstijl Nieuw', en weerbaarheidstrainingen vanuit het project 'Rots en Water'. De school neemt ook vragenlijsten af om de sociale veiligheid te meten en past de werkwijze aan op basis van de resultaten.

Welke registratievormen gebruikt De Parelburcht om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Parelburcht gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Zien, en KiVa.

Welke methoden gebruikt De Parelburcht voor sociaal-emotioneel leren?

De Parelburcht gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: KiVa, Leefstijl, Goed van Start, en Rots en Water.