
Schoolweging
De schoolweging van Tweemaster-Kameleon is 29,28 , met een spreiding van 6,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 90,2% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school de landelijke norm (85%) ruimschoots. Dit bevestigt dat vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden beheersen, ondanks de dalende leerlingaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen liggen in lijn met de complexe populatie: 27,5% vmbo-(g)t/havo of hoger versus 48,6% landelijk. Opvallend is het stabiele percentage vwo-adviezen (15%) dat ruim boven de vergelijkbare scholen in Zeeland (9,2%) ligt. Tegelijkertijd blijft praktijkonderwijs beperkt tot 0%, wat lager is dan regionale trends (1,01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Tweemaster-Kameleon | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De leraren houden zicht op ontwikkeling met behulp van: toetsen, observaties, gesprekken (met IB, kind, ouders en collega’s) en leerlingwerk. De intern begeleider is verantwoordelijk dat de zicht op ontwikkeling op een cyclische (evalueren, analyseren, doelen stellen en aanpak bepalen) en planmatige wijze verloopt. De leerkrachten beschrijven de doelen en vaardigheden die op langere termijn behaald moeten worden in de groeps- en handelingsplannen die we zelf als team hebben ontwikkeld en waar de inspectie erg over te spreken was. De inspectie heeft deze standaard beoordeeld met “goed”. Ze noemden bovenstaande “praktisch en dynamisch, bijstellingen in het aanbod of de werkwijze worden meteen doorgevoerd in het groepsplan. Het gaat hierbij niet alleen om de cognitieve ontwikkeling, maar ook om de emotionele ontwikkeling.”
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 28,95% van de leerlingen boven advies presteert (vs. 25,27% landelijk), terwijl 0% onder advies scoort (landelijk 11,81%). Dit sterke resultaat onderstreept de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Op de Tweemaster-Kameleon maken we integraal gebruik van de methode 'Kanjertraining'. Deze methode leert kinderen om vanuit hun eigen gedrag te bepalen hoe processen kunnen worden beïnvloed, om daarmee een plezierige en veilige sfeer te creëren. Daarnaast zetten wij in op de groepsvorming met de aanpak 'Goed van Start' om kinderen te betrekken bij de groepssfeer en leren we hen daar ook verantwoordelijkheid voor te nemen. LEES MINDER
Kanjertraining
Weinig pestgedrag
Samenwerken in leren en spelen
Wat is de werkwijze van Archipelschool Tweemaster-Kameleon voor sociale ontwikkeling?
Archipelschool Tweemaster-Kameleon gebruikt Kanjertraining, met het leerlingvolgsysteem 'Kanvas', om te bepalen welke kinderen verdere begeleiding nodig hebben. Deze punten worden jaarlijks met de ouders besproken in een gesprek over de sociaal-emotionele ontwikkeling van hun kind.
Welke registratievorm(en) gebruikt Archipelschool Tweemaster-Kameleon om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Archipelschool Tweemaster-Kameleon gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Archipelschool Tweemaster-Kameleon?
Archipelschool Tweemaster-Kameleon gebruikt Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.