Archipelschool 't Mozaïek
Kroonjuweel 7
4388 MD Oost-Souburg

Schoolweging

Schoolweging
30.5
Spreiding
5.87

De schoolweging van Het Kompas Oost-Souburg is 30,50 , met een spreiding van 5,87 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Een indrukwekkende 98,7% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. Dit laat zien dat de school basisvaardigheden sterk verankerd heeft, ondanks wisselende instroom.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

65,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde uitkomt. Dit onderstreept de effectiviteit van het beredeneerde aanbod voor talentontwikkeling, vooral gezien de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweesprong: 33,3% vmbo-(g)t en 22,2% havo advies liggen boven het regionale gemiddelde, terwijl 11,1% praktijkonderwijs advies opvallend hoger is dan bij vergelijkbare scholen (1,01%). De focus op maatwerk blijkt uit de brede spreiding van adviezen, passend bij de diversiteit in de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet Kompas Oost-SouburgGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Een belangrijke taak voor de leerkrachten is het zo goed mogelijk afstemmen van het onderwijsaanbod op de behoeften van uw kind. Daarvoor is het nodig dat de school zicht heeft op de ontwikkeling van individuele kinderen. De groepsleerkrachten observeren dagelijks de kinderen en noteren in de klassenmap en in het leerlingvolgsysteem wat hen opvalt aan leerprestaties en gedrag. Om een objectief beeld van de vorderingen te krijgen worden de prestaties vergeleken met de gemiddelde prestaties van leeftijdgenoten. Dit vergelijken gebeurt met de lesmaterialen die we op school gebruiken en met het “DIA-leerlingvolgsysteem” voor groep 3 t/m 8. Hierbij worden de kinderen op gezette tijden getoetst en vergeleken met landelijke normen. Op deze wijze krijgen we op school een goed beeld van de vorderingen van uw kind. De kinderen van groep 1 en 2 worden in hun ontwikkeling gevolgd door het \"Kijk\" observatiesysteem. Daarnaast volgen we de prestaties over een langere periode. Deze trendanalyses op groeps- en individueel niveau zijn onderwerp van gesprek in de voortgangsbesprekingen en zijn onderdeel van onze kwaliteitszorg. De groepsleerkracht staat niet alleen in het volgen van de vorderingen van de kinderen. Steeds voordat aan de ouders door middel van een rapport verslag wordt gedaan, worden de prestaties van alle kinderen besproken in voortgangsbesprekingen. Wanneer kinderen bij deze besprekingen opvallen, wordt voor hen een extra uitgebreide bespreking gepland, de leerlingbespreking. Opvallen kan in deze situatie betekenen dat een kind opvalt door een wat tragere of een snellere ontwikkeling. Ook dan dient gekeken te worden wat dit kind nodig heeft! In de leerlingbespreking wordt de aanpak afgesproken die voor een leerling nodig is. Deze aanpak wordt opgenomen in het groepsplan en soms in een individueel handelingsplan. De groepsleerkracht doet, soms samen met de intern begeleider, verslag aan de betreffende ouders van de resultaten van de bespreking en licht de eventuele plannen en afspraken toe. Veelal zal dat in een rapportgesprek aan de orde komen, maar soms in een apart gesprek.Een plan kan bijvoorbeeld inhouden: een ander leerstofaanbod buiten de groep – individueel of in een kleine groep – door een andere leerkracht of het vragen van hulp aan mensen buiten de school.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

36,4% van de leerlingen presteert onder advies, wat significant hoger is dan het landelijk gemiddelde van 11,81%. Dit mogelijk veroorzaakt door de relatief hoge schoolweging. Desondanks presteert 54,5% op adviesniveau, wat aansluit bij de gestructureerde monitoring van leerlingontwikkeling die de school beschrijft.

Sociale ontwikkeling

Kinderen hebben recht op een veilige omgeving, een omgeving waarin zij zich zonder uitzondering geaccepteerd kunnen voelen. ‘t Mozaïek wil er alles aan doen om pesten, agressie, geweld en seksuele intimidatie tegen te gaan. Wij willen voor kinderen een veilige school zijn. Dialoog met de ouders is hierbij van wezenlijk belang. We werken op school met gedrags- en omgangsregels, waar leerkrachten, leerlingen en de ouders van de kinderen zich aan dienen te conformeren. Op school zijn er protocollen m.b.t. ongewenst gedrag (o.a. pestgedrag). LEES MINDER

Veiligheid

Samenwerken

Dialoog

Wat is de werkwijze van Archipelschool 't Mozaïek voor sociale ontwikkeling?

Voor de sociale ontwikkeling van kinderen gebruikt Archipelschool 't Mozaïek de methoden 'Jeelo' en 'Kwink' in de groepen 1 tot en met 8. Deze methoden bevorderen vaardigheden zoals zelfvertrouwen, doordachte besluitvorming, luisteren, het uiten van gevoelens en leren van fouten. Het doel is dat kinderen met plezier leren in een veilige, sfeervolle schoolomgeving. Observeringen van de inspectie en enquêtes onder ouders en leerlingen tonen aan dat de school een veilig, ondersteunend en uitdagend schoolklimaat creëert, gekenmerkt door respect en een motiverende omgeving.

Welke registratievorm(en) gebruikt Archipelschool 't Mozaïek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Archipelschool 't Mozaïek gebruikt de volgende registratievormen om de sociale ontwikkeling van leerlingen te volgen en in kaart te brengen: Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL).

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Archipelschool 't Mozaïek?

Archipelschool 't Mozaïek maakt gebruik van de methode 'Jeelo' voor sociaal-emotioneel leren.