
Schoolweging
De schoolweging van De Rank Onstwedde is 30,12 , met een spreiding van 5,52 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98.4% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant hoger dan zowel de inspectienorm (85%) als vergelijkbare scholen (95.7%). Dit benadrukt een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen ondanks de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
60.6% van de leerlingen behaalt het streefniveau (inspectienorm: 45.5%), ruim boven vergelijkbare scholen (57.3%). Deze score weerspiegelt effectief maatwerkonderwijs, mede dankzij de schoolweging van 30.12 die intensievere ondersteuning vereist.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert 59.4% van de leerlingen een theoretische leerweg (37.5% havo, 21.9% vwo), ver boven regionale gemiddelden (16.1% havo, 18.6% vwo). Tegelijkertijd is het vmbo-k-advies (21.9%) drievoudig hoger dan vergelijkbare scholen (9.2%), wat past bij de iets hogere schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Rank Onstwedde | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De analyses van de tussenresultaten worden, evenals de eindresultaten, twee keer per jaar tijdens de Ondersteuningsbesprekingen met directie, ib en betreffende leerkrachten besproken. Er wordt gekeken naar de vaardigheidsgroei van het groepsgemiddelde en naar de vaardigheidsgroei van de individuele kinderen. Uiteraard beïnvloeden individuele resultaten het groepsgemiddelde. Ook bekijken we of we een trend kunnen ontdekken. De analyse leidt tot het delen van ervaringen tussen leerkrachten op groepsniveau maar ook op individueel niveau: welke aanpak leidt tot groei en welk voordeel hebben andere leerkrachten hiervan? Op welke manier kunnen we onze aanpak bijstellen om individuele kinderen ook groei te laten doormaken? Deze analyse leidt tot direct handelen in de groep. Dit is terug te zien in de Lijst Indeling Instructiegroepen, het overzicht Vaste Oefenmomenten en het Maatwerkbriefje (groep 5 t/m 8). Voor kinderen die dat nodig hebben, wordt een ontwikkelingsperspectief (OPP) in ParnasSys opgesteld waarin een individuele leerlijn wordt beschreven.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 6.5% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11.8%), terwijl 22.6% bovenadviezers zijn. Dit toont accurate plaatsingspraktijken en robuuste doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel met 'voortdurende ontwikkelingsgesprekken'.
Sociale ontwikkeling
Op onze school willen we met elkaar - team, kinderen én ouders/verzorgers - de zorg dragen voor een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Een kind ontwikkelt zich het best in een omgeving waarin het geaccepteerd wordt zoals het is. We besteden aandacht aan groepsgevoel en saamhorigheid. Samen maken we er een fijne school van!
Respect
Vertrouwen
Omzien naar elkaar
Wat is de werkwijze van CBS De Rank voor sociale ontwikkeling?
CBS De Rank werkt sinds schooljaar 2017/2018 met KiVa, een schoolbrede aanpak waarbij de groep centraal staat. Er wordt wekelijks aandacht besteed aan een thema en in alle groepen zijn de KiVa-regels zichtbaar. Ouders/verzorgers ontvangen bij aanvang van elk nieuw thema de KiVa-ouderbrief. Tijdens de pauzes zijn de leerkrachten goed zichtbaar door het dragen van een geel KiVa-hesje. Twee keer per jaar wordt de KiVa-monitor door de kinderen anoniem ingevuld. De resultaten worden samengevat tot een verslag waarin zichtbaar wordt gemaakt waar de knelpunten in een groep zitten. Om de twee jaar wordt de Leerlingtevredenheidsenquête afgenomen. Het team stemt de aanpak af op de resultaten van deze verslagen en uitkomsten. Wanneer er sprake is van pesten, handelt CBS De Rank volgens procedures en protocollen waarnaar verwezen wordt in het Rank Veiligheidsplan en het Rank Veiligheidsprotocol KiVa.
Welke registratievorm(en) gebruikt CBS De Rank om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
CBS De Rank gebruikt de KiVa-monitor om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS De Rank?
CBS De Rank gebruikt KiVa als methode voor sociaal-emotioneel leren.