Basisschool Het Koloriet in Ommen

Het team van Het Koloriet in Ommen

Current section: team
Patrijsstraat 4c
7731 Ommen

Zie hier hoe het team van Het Koloriet is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Het Koloriet. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Het Koloriet bij jullie?

Ontdek hoe goed Het Koloriet bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Het Koloriet gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op Basisschool Het Koloriet

Ontdek hoe Basisschool Het Koloriet de continuïteit van onderwijs waarborgt bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Door de recente wetswijzigingen en het landelijke lerarentekort, stellen wij alles in het werk om uw kind te voorzien van kwalitatief hoogstaand onderwijs, ongeacht de omstandigheden. Wij zetten proactief in op interne oplossingen om de impact op de leerlingen te minimaliseren. Denk hierbij aan de flexibele inzet van ons toegewijde team, het slim groeperen van leerlingen of, in uitzonderlijke gevallen, een georganiseerde thuissituatie. Voor specifieke vervangingsvragen en de inzet van onze invalpool SLIM, kunt u altijd contact met ons opnemen voor de meest actuele informatie.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek ons team van specialisten voor extra onderwijsondersteuning op Het Koloriet.

4

Deskundige hulp bij taal en rekenen op Het Koloriet

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en spellingsproblemen
Intern begeleider voor leerlingondersteuning
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor uitdaging
Logopedist voor spraak- en taalontwikkeling

Toelichting van de school:

Taal en lezen vormen de basis van ons onderwijs. We gebruiken bewezen effectieve methodes zoals Veilig Leren Lezen voor technisch lezen en Staal voor spelling, gericht op expliciete vaardigheidsinstructie. De overige taaldomeinen, zoals woordenschat en begrijpend lezen, integreren we in onze thematische wereldoriëntatie met de methode 'Alles in 1'. Dit zorgt voor een rijke taalontwikkeling, waarbij kennis centraal staat. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, ontvangen deze via gerichte programma's zoals Bouw! voor technisch lezen en adaptieve computerprogramma's. Voor spelling en lezen zetten we Asgaard Saga in voor leerlingen met dyslexie en Levelwerk voor snelle taalleerders. Dyslexie en logopedie worden zorgvuldig aangepakt. Leerlingen met dyslexie kunnen onderzoek ondergaan via De IJsselgroep, en kleuters met spraak- of taalontwikkelingsproblemen worden gescreend door 2-spraak-logopedie. Bij vermoedens van TOS wordt Kentalis geraadpleegd. Voor rekenen gebruiken we Semsom (groep 3-4) en Getal en Ruimte (groep 5-8) voor een sterke rekenbasis. Leerlingen die voorlopen of extra ondersteuning wensen, krijgen instructie in een passende jaargroep. Bij ernstige rekenproblemen kan het programma 'Rekenroute' ingezet worden vanaf groep 6.

4

Sociaal-emotionele ontwikkeling en gedragsondersteuning

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsuitdagingen
Intern begeleider voor begeleidingstrajecten
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor sociale uitdagingen
Pedagogisch educatief professional voor welbevinden

Toelichting van de school:

Op Het Koloriet stimuleren we een positieve en opbouwende sfeer waar leerlingen leren elkaars sterke en zwakke punten kennen en respecteren. Afspraken als 'we vertrouwen elkaar', 'we helpen elkaar' en 'we werken samen' vormen de kern van onze groepsaanpak. We werken met methodes die passen bij de leeftijd en ontwikkeling van onze leerlingen. In groep 1-3 gebruiken we de Kanjertraining, in groep 4 Geluk voor Kinderen, en vanaf groep 5-8 introduceren we het programma Rots en Water voor sociale vaardigheden. Bij extra ondersteuning voor de groep of individuele leerlingen werken we nauw samen met ouders en externe partners zoals de GGD. Dit kan leiden tot intensivering van programma's, verwijzing naar GGZ-instellingen of begeleiding door ambulante ondersteuners. Leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, kunnen aangemeld worden bij de bovenschoolse plusklas van Floreant. Voor leerlingen die praktisch ingesteld zijn en moeite hebben met het reguliere leerstofaanbod, is er de Variagroep. Verder bieden we begeleiding voor leerlingen met minder schoolmotivatie via Intraverte.

4

Gedrag, werkhouding en taakaanpak: Optimaliseer je schoolprestaties

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor gedragsanalyse
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor uitdagende leerlingen
Specialist Leren Leren voor effectieve studievaardigheden
Specialist Groeimindset voor een positieve leerhouding

Toelichting van de school:

Wij bieden gestructureerde ondersteuning voor gedrag en werkhouding, passend bij elke leerfase. In groep 5 introduceren we de 'Autometafoor' om leerlingen inzicht te geven in hun breinfuncties en vaardigheden te oefenen. Groep 6 verkent het brein met 'Breinlessen' gebaseerd op 'Je Fantastische Elastische Brein'. In groep 7 focussen we met 'LEF' op het ontwikkelen van zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen bij nieuwe uitdagingen. Voor groep 8 staat 'Ik leer leren' centraal, waarbij leerlingen hun persoonlijke leerstijl ontdekken en effectieve leermethodes aanleren. Dit bereidt hen optimaal voor op toekomstig onderwijs. Bij extra ondersteuning op het gebied van gedrag en werkhouding werken we samen met ambulante begeleiders en de GGD. Afhankelijk van de behoefte kan dit leiden tot intensieve begeleiding, verwijzing naar externe specialisten of deelname aan bovenschoolse programma's zoals de plusklas, Variagroep of begeleiding via Intraverte.

3

Motorische en lichamelijke ontwikkeling: Beweging en welzijn voorop

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor coördinatie
Fysiotherapeut voor motorische vaardigheden
Vakleerkracht bewegingsonderwijs voor sportieve ontwikkeling

Toelichting van de school:

Leerlingen met specifieke motorische ontwikkelingsbehoeften ontvangen gespecialiseerde ondersteuning van onze fysiotherapeut tijdens schooluren. Er is nauwe communicatie tussen de fysiotherapeut, leerkracht en intern begeleider om de aanpak af te stemmen. De fysiotherapeut biedt therapie voor zowel grove als fijne motoriek, wat essentieel is voor onder andere schrijfvaardigheid. We werken proactief samen met de GGD voor advies bij geconstateerde problemen in de motorische of lichamelijke ontwikkeling. Hoewel de school zelf niet over de expertise beschikt voor intensieve begeleiding, houden we rekening met mogelijke beperkingen en faciliteren we de zorg waar mogelijk. De aanwezigheid van een lift in de school draagt bij aan de toegankelijkheid.

0

Medisch handelen en persoonlijke verzorging: Zorg op maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke zorgvragen op het gebied van medisch handelen en persoonlijke verzorging werken we nauw samen met ouders en externe zorgverleners. In overleg met de school kan een passend ondersteuningsplan worden opgesteld, waarbij de school faciliteert in de organisatie van deze zorg.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
VSO
BSO
Huiswerk maken op school

Ontdek Ons Uitgebreide Ondersteuningsaanbod voor Elke Leerling

Gedetailleerde Toelichting van Basisschool Het Koloriet

Bij Het Koloriet in Ommen bieden we een gelaagd ondersteuningssysteem, opgebouwd in vijf niveaus, om ervoor te zorgen dat elke leerling de juiste hulp krijgt. Hoe hoger het niveau in onze ondersteuningspiramide, hoe specifieker de hulp en hoe intensiever het overleg. Niveau 1: Het Sterke Basisaanbod Dit fundament van ons onderwijs garandeert dat alle leerlingen in elke groep uitstekend onderwijs ontvangen. We focussen op een rijk en doordacht lesaanbod, conform onze vastgelegde didactische en pedagogische kwaliteitsprincipes. Onze leerkrachten, ervaren en gepassioneerd, zorgen voor betrokkenheid bij de lessen en sluiten aan bij bewezen leermethoden. Rust, structuur, veiligheid en deskundigheid van onze leerkrachten staan centraal. Continu monitoren we de voortgang van elke leerling via 'Mijn Leerlijn' (implementatie 2025-2028). Door observaties, opdrachten, leerdoelen, toetsen en gesprekken signaleren we snel waar extra ondersteuning nodig is. Niveau 2: Verrijking van het Basisonderwijs Indien een leerling behoefte heeft aan meer dan het standaard aanbod, zoals aanvullende uitleg of extra oefening, bieden we dit binnen de klas. De eigen leerkracht verzorgt deze verdieping en kan daarbij advies inwinnen bij collega's of de kwaliteitscoördinator. Dit zorgt voor een flexibele aanpak die direct aansluit bij de leerbehoefte. Niveau 3: Gerichte Schoolse Begeleiding Blijkt de ondersteuning binnen de groep onvoldoende, dan intensiveren we de begeleiding. De kwaliteitscoördinator en de leerkracht werken nauw samen om passende hulp te bieden, zowel binnen als buiten de klas, eventueel met ondersteuning van een onderwijsassistent. Een handelingsplan documenteert deze aanpak, gericht op leerproblemen, ontwikkelingsvoorsprong, gedrags- of sociaal-emotionele uitdagingen, of fysieke beperkingen. Niveau 4: Intensieve Interventies en Multidisciplinair Overleg Is de interne ondersteuning niet toereikend, dan schakelen we gespecialiseerde hulp in. Een multidisciplinair overleg (MDO) brengt expertise samen om aanvullende ondersteuning te bepalen. De afspraken worden vastgelegd in een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP), waarbij ouders instemmingsrecht hebben op het handelingsdeel. Vanaf augustus 2025 wordt ook de stem van het kind meegenomen. Niveau 5: Doorverwijzing naar Speciaal (Basis)onderwijs Als alle inspanningen onvoldoende blijken, verkennen we in samenspraak met ouders en een orthopedagoog welke onderwijsplek het beste aansluit bij de behoeften van de leerling. Dit kan een doorverwijzing naar het speciaal (basis)onderwijs betekenen. Aanvullende Voorzieningen en Bestuursbrede Ondersteuning Naast onze schoolse ondersteuning maken we gebruik van externe expertise, zoals de bovenschoolse Plusklas voor hoogbegaafde leerlingen en de praktijkgerichte Variagroep, gefaciliteerd door ons schoolbestuur en samenwerkingsverband. Zorgplicht en Grensgevallen Binnen Ons Bestuur Wij heten elk kind welkom en zetten ons volledig in voor een passende leeromgeving. Echter, wanneer de benodigde ondersteuning de capaciteiten van onze school overstijgt, gaan we een zorgvuldig proces aan met ouders. In overleg met ambulante begeleiders en externe orthopedagogen zoeken we actief naar de meest geschikte onderwijsplek. Hierbij wordt een afweging gemaakt of de ondersteuningsvraag elders beter kan worden vervuld, of dat doorverwijzing naar speciaal (basis)onderwijs noodzakelijk is. Bij onacceptabel gedrag dat de grenzen van onze school overschrijdt, kunnen protocollen voor time-out, schorsing of verwijdering van toepassing zijn, zoals beschreven in ons veiligheidsplan. Specifieke afwegingen voor passende plaatsing In samenwerking met externe specialisten evalueren we de specifieke behoeften van leerlingen. Hierbij kijken we onder andere naar leerlingen die individuele begeleiding nodig hebben, waarbij de groepsdynamiek in het geding komt, of leerlingen die aanzienlijke leer- of gedragsmatige uitdagingen ondervinden die de leerbaarheid beïnvloeden. Daarnaast hanteren we grenzen voor zorg waar het zeer specialistische medische ondersteuning betreft. Essentieel voor succesvolle ondersteuning is ook een constructieve samenwerking en communicatie met ouders of verzorgers. Toekomstvisie: Inclusief Onderwijs en Onze Voorbereiding De overheid streeft naar volledig inclusief onderwijs in 2035. Op Het Koloriet anticiperen we actief op deze transitie door ons onderwijs continu te evalueren en aan te passen aan de diversiteit aan leerbehoeften. Ons uitgangspunt is 'goed onderwijs', geïnspireerd door inzichten over het verschuiven van individueel maatwerk naar inclusieve benaderingen, met als doel het aantal leerlingen dat extra ondersteuning nodig heeft te minimaliseren. Ons plan van aanpak omvat: - Evidence-informed werken met hoge verwachtingen, waarbij we investeren in de kennis van onze leerkrachten over effectief leren en de impact van verwachtingen. - Het bevorderen van heterogene groepsdynamiek, waarbij leerlingen zoveel mogelijk samenwerken aan gedeelde leerdoelen. - De implementatie van een nieuwe methode voor thematisch onderwijs, gericht op het verrijken van de kennisbasis van elke leerling en het waarborgen van gelijke kansen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan | Het Koloriet

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan 2023-2027?

Het schoolplan 2023-2027 van Basisschool Het Koloriet in Ommen stelt duidelijke doelen centraal. Ons onderwijs is gericht op het verhogen van de leseffectiviteit door bewuste inzet van didactische en pedagogische vaardigheden van onze leerkrachten. Dit leidt tot succeservaringen en optimale leerresultaten, afgestemd op de individuele mogelijkheden van elke leerling. Collegiale consultaties, teamvergaderingen en gerichte scholing zijn hierbij essentieel. Voor rekenonderwijs volgen we de nieuwste inzichten. We zorgen voor een gestructureerd rekenaanbod met aandacht voor rekenleerlijnen, actieve werkvormen en herhaling op maat. Scholing van het team, gespecialiseerde rekencoördinatoren en analyse van leerresultaten waarborgen de kwaliteit. Het leesonderwijs focust op het vergroten van leesplezier en motivatie. Dit realiseren we door externe expertise, leescoördinatoren en het initiatief 'De Bieb op School'. Daarnaast werken we nauw samen met het Vechtdalcollege om een naadloze doorgaande leerlijn te creëren van groep 8 naar de brugklas. Keuzevakken, gegeven door docenten uit het voortgezet onderwijs en onze eigen leerkrachten, versterken deze samenwerking. Meer details vindt u in ons jaarplan en schoolplan op de website. Onze ambitie voor burgerschap is dat leerlingen aan het einde van groep 8 de werking van onze democratische rechtsstaat begrijpen en vaardigheden ontwikkelen voor een positieve bijdrage aan hun omgeving. Overheidsvereisten voor burgerschap: 1. Kennis en respect voor de basiswaarden van de democratische rechtsstaat wordt expliciet bijgebracht. 2. We ontwikkelen sociale en maatschappelijke competenties voor deelname aan een diverse samenleving. 3. Diversiteit wordt erkend en geaccepteerd op groeps- en individueel niveau. 4. De school fungeert als oefenplaats voor democratisch burgerschap. Schoolspecifieke aandachtspunten voor burgerschap: Een veilige leeromgeving is de basis. Onze kernwaarden zijn: Vrijheid van meningsuiting: Respectvol je mening uiten, met oog voor de gevoelens van anderen. Gelijkwaardigheid: Iedereen is gelijkwaardig, ongeacht achtergrond of overtuiging. Luisteren naar elkaar is cruciaal. Begrip voor anderen: Proberen de denkbeelden en gebruiken van anderen te begrijpen. Verdraagzaamheid: Acceptatie van meningen en gedragingen die binnen de wet vallen. Verantwoordelijkheidsbesef: Verantwoordelijkheid nemen voor eigen uitspraken en gedrag. Autonomie: Vrijheid om zelf te bepalen wie je bent, binnen de wettelijke kaders. Afwijzen van onverdraagzaamheid en discriminatie: Actief verzet tegen intolerantie en ongelijke behandeling. Teamreflectie op burgerschap: De burgerschapsdoelen sluiten grotendeels aan bij ons bestaande aanbod. We onderschrijven de benodigde attitudes en vaardigheden. Wel maken we ons zorgen over een te sterke focus op afvinklijsten en cijfers, wat haaks kan staan op de ontwikkeling van deze vaardigheden. Daarnaast pleiten we voor een bredere maatschappelijke reflectie in het onderwijs, rekening houdend met de impact van beleidskeuzes op de samenleving en het onderwijsveld.

Hoe monitort Het Koloriet de onderwijskwaliteit en schoolontwikkeling?

Basisschool Het Koloriet monitort de onderwijskwaliteit en schoolontwikkeling via diverse methoden. We betrekken leerlingen via de leerlingenraad en organiseren groepsdoorbrekende instructies voor een breder perspectief. Teamwerkgroepen werken aan beleidsthema's, en collegiale consultaties bevorderen kennisdeling. Na elke vakantie evalueren we ons onderwijs en de leerresultaten, zowel methodegebonden als methode-onafhankelijk, tijdens teambesprekingen. De implementatie van 'Werken Met Kwaliteitskaarten' en de jaarlijkse evaluatie van het schooljaarplan vormen vaste onderdelen. Tweejaarlijks voeren we tevredenheidsonderzoeken uit onder ouders, leerkrachten en leerlingen om de tevredenheid te meten. Actieve communicatie met de oudercommissie (OAC) en de medezeggenschapsraad (MR) is cruciaal. Twee teamleden nemen deel aan OAC-overleggen, en de directeur deelt actief informatie met beide organen. Professionele ontwikkeling is een prioriteit. Teamleden volgen diverse scholingen, zowel individueel als in teamverband. Scholingssessies worden vaak met collega's gevolgd en intern gedeeld om de opgedane kennis breed toe te passen.

Stimulerend Onderwijs voor Jonge Kinderen bij Het Koloriet

Toelichting van de school

Bij Het KolorietOmmen geloven we dat jonge kinderen leren door te spelen, te ontdekken en te ervaren. Ons onderwijs is gericht op spelend leren, waarbij kinderen actief betrokken zijn bij hun eigen leerproces. We stimuleren nieuwsgierigheid en verwondering door middel van thematisch onderwijs, waarbij elk thema ongeveer zes weken duurt en de kinderen mede-eigenaar zijn van de inhoud. Wij bieden onderwijs op maat, met gerichte instructie voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, bekend als de 'kleine kring'. Dit zorgt ervoor dat elke leerling de aandacht krijgt die hij of zij verdient. De thematische aanpak wordt gezamenlijk afgesloten, wat een gevoel van verbondenheid en prestatie bevordert. Kinderen uit verschillende groepen ontmoeten elkaar en leren samen op ons uitnodigende speelleerplein. Dit bevordert sociale interactie en samenwerking. Ons onderwijssysteem, 'Mijn Kleutergroep' (MKG), helpt ons om aanbod- en beheersingsdoelen bij te houden, gekoppeld aan de ontwikkeling van elk kind. We bieden een rijke leeromgeving met rekenactiviteiten, auditieve en luisteractiviteiten, beginnende geletterdheid, eindeloze spelmogelijkheden en begeleid spel, zowel binnen als op ons speelleerplein.

Veelgestelde vragen

Welke extra ondersteuning is er voor jonge kinderen op Het Koloriet?

Basisschool Het Koloriet biedt een rijk en stimulerend programma voor alle jonge kinderen, met een focus op spelend leren en thematisch onderwijs. De 'kleine kring'-aanpak zorgt voor persoonlijke aandacht waar nodig, en het speelleerplein biedt volop kansen voor ontwikkeling en interactie.

Met welke organisaties werkt Basisschool Het Koloriet samen voor het jonge kind?

Basisschool Het Koloriet werkt samen met De Kleine Kunst om het aanbod voor jonge kinderen te verrijken en te verbreden. Deze samenwerking stelt ons in staat om een nog completere en creatievere leerervaring te bieden.

Basisschool Het Koloriet werkt samen met De Kleine Kunst om het aanbod voor jonge kinderen te verrijken en te verbreden. Deze samenwerking stelt ons in staat om een nog completere en creatievere leerervaring te bieden.

Team | Het Koloriet in Ommen | [2025] Schoolregister