Het Koloriet
Patrijsstraat 4c
7731 ZL Ommen

Schoolweging

Schoolweging
27.63
Spreiding
5.1

De schoolweging van Het Koloriet is 27,63 , met een spreiding van 5,10 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,1% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, scoort de school zeer hoog (signaleringswaarde: 85%). Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit, waarbij vrijwel alle leerlingen aan de landelijk gestelde minimumeisen voldoen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het Koloriet behaalt een streefniveau van 53,0%, ruim boven de signaleringswaarde van 50,1%. Dit onderstreept de effectieve focus op hogere leerdoelen, vooral in rekenen en taal, waarbij meer dan de helft van de leerlingen het gevraagde niveau overstijgt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen liggen sterk in het theoretische domein: 39,1% vmbo-(g)t/havo en 26,1% havo/vwo, wat duidelijk boven het regionale gemiddelde uitsteekt. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio), wat past bij het profiel van een school met een academische focus.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet KolorietGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Start schooljaar invullen groeidocument met ouders (gr 3 en 4) en ouders en leerling (gr 5 t/m 8) invullen groepsoverzichten algemeen (gr 1 t/m 3) en ondersteuningskaart in klassenmap (gr 4 t/m 8) Midden schooljaar analyseren opbrengsten presentatie opbrengsten schoolniveau door IB-er presentatie opbrengsten groepsniveau door leerkrachten bijstellen groeidocumenten (rapportbespreking) en ondersteuningskaart n.a.v. resultaten Cito-toetsen en gesprekken met ouders (en leerling gr 5 t/m 8) Eind schooljaar analyseren opbrengsten presentatie opbrengsten schoolniveau door IB-er presentatie opbrengsten groepsniveau door leerkrachten bijstellen groeidocumenten en groepsoverzichten en ondersteuningskaart n.a.v. resultaten Cito-toetsen en eventueel gesprekken met ouders (en leerling gr 5 t/m 8) overdracht naar nieuwe leerkracht groeidocument laten ondertekenen door ouders en in ParnasSys hangen Extra hulp De leerkracht is het eerste aanspreekpunt voor ouders. De IB-er kan aanschuiven bij gesprek indien nodig. Wanneer leerkracht, IB-er en ouders er niet uit komen, kan de directeur als gesprekspartner worden ingeroepen. Extra hulp wordt in principe in de klas geboden. Wanneer hulp niet in de klas geboden kan worden, of er toetsen en onderzoeken moeten worden gedaan, kan een beroep gedaan worden op de IB-er of directeur. Wanneer hulp buiten de groep noodzakelijk is, wordt dit aangegeven bij de IB-er. De IB-er coördineert.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Van de oud-leerlingen presteert 40% boven hun advies (vs. 25,3% landelijk), terwijl slechts 8% onder advies presteert (11,8% landelijk). Dit benadrukt de zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

De school streeft een positieve, opbouwende sfeer na en doet dat binnen de kaders van de wet enerzijds en binnen het kader van de Kanjerafspraken anderzijds: We vertrouwen elkaar - We helpen elkaar - We werken samen - We hebben plezier - We doen mee! De Kanjertraining wordt ingezet in groep 1 t/m 3. Vanaf groep 4 werken we met verschillende projecten rondom de sociale en emotionele ontwikkeling. Alle activiteiten zijn gericht op bewustwording van het eigen gedrag. We streven naar een basishoudeing van vertrouwen en respect. LEES MINDER

samen leven en leren

samen werken

zelfstandig leren

Wat is de werkwijze van Het Koloriet voor sociale ontwikkeling?

Het Koloriet monitort de sociale veiligheidsbeleving door middel van een vragenlijst via WMK-PO. De uitslag wordt besproken met de leerlingenraad, het team en de MR. De leerkrachten en/of kinderen uit de leerlingenraad bespreken de uitkomsten in de groep. Op basis van deze informatie wordt gezocht naar mogelijkheden om punten te verbeteren. Leerkrachten voeren regelmatig individuele gesprekken met kinderen. Voor iedere leerling wordt een groeidocument opgesteld in samenwerking met ouders (en in de toekomst leerlingen).

Welke registratievorm(en) gebruikt Het Koloriet om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Het Koloriet gebruikt de WMK PO om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Het Koloriet?

Het Koloriet gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kanjer trainingen, Mindset, Geluk voor kinderen en Trefwoord.