Basisschool Franciscusschool in Oldenzaal

Het team van Franciscusschool in Oldenzaal

Current section: team
Lyceumstraat 2 B
7572 Oldenzaal

Zie hier hoe het team van Franciscusschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Franciscusschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Franciscusschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Franciscusschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Franciscusschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90.9%)
Man (9.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Franciscusschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (9.1%)
35-45 jaar (36.4%)
45-55 jaar (36.4%)
55-65 jaar (18.2%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Franciscusschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (16.7%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Franciscusschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op Franciscusschool: Betrouwbare Oplossingen

Op de Franciscusschool in Oldenzaal zorgen we voor een naadloze continuïteit van het onderwijs, zelfs bij onverwachte uitval van leerkrachten. We maken gebruik van een efficiënt systeem voor personeelsvervanging om ervoor te zorgen dat uw kind altijd les krijgt van een bekwame professional. Voor het regelen van leerkrachtvervanging werken wij nauw samen met het Mobiliteitscentrum OBT, gevestigd in Borne. Dit samenwerkingsverband stelt ons in staat om snel te beschikken over gekwalificeerde invallers, zowel vanuit ons eigen netwerk binnen Konot als van andere schoolbesturen. Deze samenwerking garandeert een breed scala aan beschikbare docenten. Onze eigen teamleden tonen een sterke collegialiteit en zijn bereid om bij acute noodsituaties in te springen voor collega's. Dit onderstreept de hechte gemeenschap binnen onze school. We zijn er trots op dat het ziekteverzuim binnen de Franciscusschool relatief laag is, wat bijdraagt aan de stabiliteit van ons onderwijsteam. Tot op heden zijn wij er altijd in geslaagd om adequate vervanging te regelen wanneer dit nodig was. De Franciscusschool committeert zich aan het leveren van hoogwaardig basisonderwijs, waarbij de aanwezigheid van gekwalificeerd personeel voorop staat.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Expert Ondersteuning voor Elke Leerling op de Franciscusschool

7

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist Franciscusschool
Orthopedagoog Oldenzaal
Rekenspecialist Franciscusschool
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist Franciscusschool
Logopedist Oldenzaal
Kwaliteitscoördinator Franciscusschool

Toelichting van de school:

De Franciscusschool in Oldenzaal investeert in optimale leerontwikkeling met een breed scala aan specialisten. Onze interne experts, waaronder de kwaliteitscoördinator, rekenspecialist en taalspecialist, zijn direct beschikbaar voor onze leerlingen. Zij werken nauw samen om de leerresultaten te verbeteren. Daarnaast versterkt een externe orthopedagoog ons team vanuit het Onderwijsondersteuningscentrum (OOC), altijd oproepbaar en toegankelijk. Onze dyslexiespecialist en logopedist zijn eveneens intern aanwezig via een externe samenwerking, wat zorgt voor laagdrempelige hulp. De specialist voor meer- en hoogbegaafdheid (MHB) biedt gerichte uitdaging en ondersteuning, zodat elk talent volledig tot bloei kan komen.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Franciscusschool
Orthopedagoog Oldenzaal
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid
Schoolmaatschappelijk Werk & Schoolverpleegkundige
Kwaliteitscoördinator Franciscusschool

Toelichting van de school:

Op de Franciscusschool in Oldenzaal staat de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind centraal. Onze eigen gedragsspecialist, MHB-specialist en kwaliteitscoördinator vormen een sterk intern ondersteuningsteam. Zij werken aan een positief schoolklimaat en individuele begeleiding. De orthopedagoog, verbonden aan het OOC, biedt expertise en ondersteuning op maat. Schoolmaatschappelijk werk is elke twee weken aanwezig voor ondersteuning, en de schoolverpleegkundige onderhoudt nauwe contacten met de school. Tweemaal per jaar organiseren we een ZAT (Zorg-Adviesteam) overleg met deze professionals om de zorg en ondersteuning voor onze leerlingen te optimaliseren.

5

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Succesvol Leren Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Franciscusschool
Orthopedagoog Oldenzaal
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid
Schoolmaatschappelijk Werk & Schoolverpleegkundige
Kwaliteitscoördinator Franciscusschool

Toelichting van de school:

De Franciscusschool in Oldenzaal bevordert een effectieve werkhouding en taakaanpak bij alle leerlingen. Onze interne specialisten, waaronder de kwaliteitscoördinator, gedragsspecialist en MHB-expert, bieden gerichte begeleiding en strategieën. De orthopedagoog van het OOC is een waardevolle partner voor extra expertise. Schoolmaatschappelijk werk ondersteunt leerlingen en gezinnen, terwijl de schoolverpleegkundige nauwe banden onderhoudt. Jaarlijks nemen onze leerlingen in groep 6 deel aan de KIK-training (Kinderen In Hun Kracht), wat bijdraagt aan zelfvertrouwen en een proactieve leerhouding.

4

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog Oldenzaal
Logopedist Franciscusschool
Vakleerkracht Bewegingsonderwijs & MRT
Kwaliteitscoördinator Franciscusschool

Toelichting van de school:

De Franciscusschool in Oldenzaal stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Onze interne kwaliteitscoördinator zorgt voor de coördinatie van het aanbod. De vakleerkracht bewegingsonderwijs en MRT begeleidt de lessen met enthousiasme. De orthopedagoog van het OOC biedt aanvullende expertise, en onze interne logopedist ondersteunt leerlingen met spraak- en taalontwikkeling. In groep 5 bieden we jaarlijks de 'Zit met Pit'-training aan, gericht op een actieve en gezonde levensstijl.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De Franciscusschool in Oldenzaal hecht veel waarde aan de veiligheid en het welzijn van alle leerlingen. Voor de toediening van medicatie door leerkrachten is een duidelijk protocol opgesteld. Ouders kunnen hiervoor een toestemmingsformulier invullen, wat de zorg en veiligheid waarborgt. Alle relevante informatie over medische zorg en procedures is vastgelegd in het veiligheidsplan van Konot, zodat iedereen op de hoogte is van de geldende richtlijnen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
21
Totaal specialisten
21
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Leerlingen op Franciscusschool

Ons Toekomstig Aanbod: Versterkte Ondersteuning voor Uw Kind

Op de Franciscusschool in Oldenzaal zetten we ons actief in voor de ontwikkeling van elke leerling. We streven ernaar om ons aanbod van extra ondersteuning continu te verbeteren en te verrijken. In de komende schooljaren focussen we sterk op het optimaliseren van interprofessioneel werken. Dit betekent dat we nauw samenwerken met diverse professionals om de best mogelijke begeleiding te garanderen. De eerste stappen in het implementeren van dit interprofessionele model zijn gezet in het schooljaar 2022-2023. We kijken ernaar uit om deze aanpak verder uit te bouwen en zo een nog betere leeromgeving te creëren voor alle kinderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Franciscusschool: Kwaliteitszorg en Ontwikkelingsplannen voor Toekomstgericht Onderwijs

Welke strategische doelen streeft de Franciscusschool na in het schoolplan 2024-2028?

Het schoolplan 2024-2028 van de Franciscusschool is gebaseerd op vier kernambities van KONOT, gericht op een optimale ontwikkeling van elke leerling. De vier KONOT-ambities zijn: Jouw eigen leerreis, Een betekenisvol onderwijsaanbod, De kunst van het ambacht, en Bewust organiseren. Jouw eigen leerreis: We personaliseren het onderwijs om aan te sluiten bij de unieke ontwikkeling, talenten en behoeften van elk kind. Door nauwkeurige monitoring en regelmatige evaluatie zorgen we voor een passend leerpad. Een betekenisvol onderwijsaanbod: We bieden een breed en uitdagend curriculum dat nieuwsgierigheid prikkelt en sociale en persoonlijke groei bevordert. Met moderne methodes, inclusief hybride lesvormen, bereiden we leerlingen voor op de toekomst. Ontdekkend leren stimuleert zelfleiderschap. De kunst van het ambacht: De professionele ontwikkeling van onze leerkrachten staat centraal. Via coaching, studiedagen en collegiale consultatie blijven zij hun didactische en pedagogische vaardigheden verbeteren, wat ten goede komt aan de leerlingen. Bewust organiseren: We streven naar een organisatie die elk kind ziet, hoort en begrijpt, en die flexibel inspeelt op nieuwe onderwijsvormen en maatschappelijke ontwikkelingen. Reflectie en voortdurende verbetering zijn hierbij leidend.

Hoe realiseert de Franciscusschool haar onderwijsdoelen en waar ligt de focus voor het komende schooljaar?

De Franciscusschool volgt een gestructureerde jaarcyclus om de ontwikkeling van leerlingen optimaal te begeleiden, zowel onderwijskundig als sociaal-emotioneel. Dit omvat een zorgvuldige overdracht aan het begin van het schooljaar, continue monitoring, kindgesprekken en communicatie met ouders. Onze school maakt gebruik van diverse instrumenten, zoals dagelijks contact, oudergesprekken, groepsplannen, en leerlingbesprekingen om de behoeften van elke leerling in kaart te brengen en hier effectief op in te spelen. Dit zorgt voor een diepgaand inzicht in de onderwijsbehoeften. Voor de professionele ontwikkeling van leerkrachten zetten we Video Interactie Begeleiding (VIB) in. Korte video-opnames helpen leerkrachten hun interactie met leerlingen, klassenmanagement en instructie te analysiseren en te verbeteren. Burgerschapsonderwijs wordt zowel formatief (observaties, presentaties) als summatief (kennistoetsen) gemeten. We evalueren de effectiviteit van onze aanpak en zoeken naar verbeterde meetinstrumenten voor een nog betere onderbouwing van onze doelen. Focus komende periode: We evalueren de voortgang op speerpunten zoals de oriëntatie op een nieuwe taal- en spellingmethode en de implementatie van rekenmethodes. Voor schooljaar 2025-2026 ligt de nadruk op de definitieve keuze voor een nieuwe taal-/leesmethode en het verder verankeren van ons instructiemodel 'Doordacht Passend Leren' en GRIMM. Daarnaast richten we ons op het ontwikkelen van een doorlopende leerlijn voor een positief pedagogisch schoolklimaat, de transitie van IB-er naar KC-er, en het opstellen van een beleidsplan digitale geletterdheid. Ook de verdere ontwikkeling en evaluatie van burgerschapsonderwijs blijft een prioriteit.

Ontwikkeling van Jonge Kinderen op Franciscusschool Oldenzaal

Toelichting van de school

Op de Franciscusschool in Oldenzaal bieden we voor onze jongste leerlingen in groep 1 en 2 een stimulerende leeromgeving. We maken gebruik van de bewezen methodiek Onderbouwd Online, aangevuld met een sterke focus op Fonemisch Bewustzijn. Dit curriculum wordt verrijkt met inspirerende thema's die ontdekkend en onderzoekend leren bevorderen. Zo stimuleren we de natuurlijke nieuwsgierigheid en creëren we een solide basis voor de verdere schoolloopbaan van uw kind.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt de Franciscusschool voor jonge kinderen?

De Franciscusschool Oldenzaal zet vol in op een rijke ontwikkeling voor jonge kinderen vanaf groep 1. We combineren de effectieve methodiek Onderbouwd Online met een focus op fonemisch bewustzijn. Daarnaast integreren we thematische projecten die actief leren en onderzoekend verkennen stimuleren, waardoor een brede basis wordt gelegd voor hun verdere educatie.

Met welke partnerschappen versterkt de Franciscusschool het programma voor jonge kinderen?

De Franciscusschool werkt nauw samen met Humankind, een erkende partner in kinderopvang en educatie in Oldenzaal. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en een doorlopende leerlijn voor onze jongste leerlingen. Door deze samenwerking bieden we een gestructureerd en ondersteunend programma dat is afgestemd op de behoeften van jonge kinderen, met als doel hun persoonlijke en educatieve groei te maximaliseren.

De Franciscusschool werkt nauw samen met Humankind, een erkende partner in kinderopvang en educatie in Oldenzaal. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en een doorlopende leerlijn voor onze jongste leerlingen. Door deze samenwerking bieden we een gestructureerd en ondersteunend programma dat is afgestemd op de behoeften van jonge kinderen, met als doel hun persoonlijke en educatieve groei te maximaliseren.

Team | Franciscusschool in Oldenzaal | [2025] Schoolregister