
Schoolweging
De schoolweging van Franciscusschool Oldenzaal is 24,66 , met een spreiding van 5,83 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Franciscusschool Oldenzaal | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.12 | 176.79 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd? Op onze school bieden wij een breed onderwijs waarin wij naast taal, rekenen en alle andere vakken onze leerlingen ook veel andere vaardigheden bijbrengen. Vakken en vaardigheden waarvan wij van mening zijn dat ze minstens net zo belangrijk zijn om later als volwassen wereldburger op een goede manier te functioneren in de maatschappij. De ontwikkeling van onze leerlingen wordt nauwlettend gevolgd vanaf de instroom. In de groepen 1 en 2 hanteren hiervoor het observatiesysteem van Onderbouwd online en Fonemisch Bewustzijn. Heeft een kind de doelen per thema niet gehaald dan volgt er remediering gedurende een aantal weken. Binnen het Nederlandse onderwijssysteem worden de ontwikkelingen van leerlingen in de groepen 3 t/m 8 met name gevolgd door de ontwikkelingen op het gebied van taal en rekenen te monitoren en het onderwijs daar op af te stemmen. Als school zijn wij dan ook verplicht om die ontwikkelingen op het gebied van taal en rekenen regelmatig te toetsen en de resultaten daarvan vast te leggen in ons leerlingvolgsysteem. Op onze school toetsen wij onze leerlingen 2x per jaar d.m.v. de LIB (Leerling in beeld) M-toetsen en de LIB E-toetsen. Dit zijn wezenlijk andere toetsen dan de Centrale (LIB) doorstroomtoets. Als wij leerlingen toetsen vinden wij het belangrijk dat de leerlingen over het afgelopen halfjaar laten zien dat ze voldoende gegroeid zijn en zich voldoende ontwikkeld hebben. Scoort een leerling daarbij onder het landelijk gemiddelde dan zetten we extra ondersteuning in. Wij proberen ons onderwijs zodanig af te stemmen op de behoefte van het kind dat elk kind zich maximaal kan ontwikkelen in het naar het niveau en in tempo dat bij hem of haar past. De LIB M- en E-toetsen uit ons leerlingvolgsysteem zijn heel geschikt om de ontwikkeling van het kind te volgen. Uiteindelijk is ons doel om elke leerling voor te bereiden voor de school voor voortgezet onderwijs (VO) die bij hem of haar past.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Op de Franciscusschool vinden we het belangrijk dat leerlingen en leerkrachten op een goede manier met elkaar omgaan. Alleen op die manier ontstaat er een goed pedagogisch klimaat waarin kinderen zich veilig voelen en dat o.i. is de belangrijkste randvoorwaarde om tot leren te komen. We besteden dan ook veel aandacht aan hoe we met elkaar omgaan en aan de sociale emotionele ontwikkeling en sociale vaardigheden van onze leerlingen. De basis hiervoor wordt gelegd door een ervaren team waarvan een deel van de leerkrachten al lang met elkaarsamenwerkt. Hierdoor is er een eenduidige manier van met elkaar omgaan ontstaan. Onze leerlingen krijgen dat vanaf de kleuterklassen al min of meer automatisch mee. Wij merken dat we daardoor, onbewust, eigenlijk heel weinig regels nodig hebben om binnen onze school een goede sfeer te creëren. Als methode voor sociaal-emotioneel leren hanteren wij Kwink. Kwink is een online methode voor groep 1 t/m 8 en omvat de thema’s burgerschap en mediawijsheid. Het is praktisch, leuk en altijd actueel en gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep. Desondanks gaat het wel eens mis. Op het moment dat dat resulteert in pesten hanteren we ons Pestprotocol.Voor meer informatie over Kwink verwijzen we u naar de websites van deze methode: www.kwinkopschool.nl LEES MINDER
Veilig
Respect
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?
Enkele keren per jaar zetten we de afname van sociogrammen in elke groep in. Tijdens de groepsbesprekingen worden door de leerkracht(en) en de IB-er de sociale opbrengsten besproken nav de resultaten vanuit LIB, ingevuld door zowel leerkracht als leerling. Aan de hand van deze uitkomsten wordt het groepszorgplan bijgesteld.
Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: LIB sociaal emotioneel