De Wendakker in Oldenzaal

Het team van De Wendakker in Oldenzaal

Current section: team
Zandhorstlaan 95
7576 Oldenzaal

Zie hier hoe het team van De Wendakker is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Wendakker. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Wendakker bij jullie?

Ontdek hoe goed De Wendakker bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Wendakker zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.7%)
Man (14.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Wendakker. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (21.4%)
35-45 jaar (28.6%)
45-55 jaar (14.3%)
55-65 jaar (21.4%)
&ge;65 jaar (7.1%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Wendakker werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (71.4%)
Direct ondersteunend personeel (14.3%)
Management (14.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Wendakker gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Continuïteit van Onderwijs op De Wendakker

Op basisschool De Wendakker zorgen we voor een naadloze voortzetting van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. In situaties van ziekte of andere vormen van uitval, zetten wij ons in om direct professionele vervanging te regelen. Voor deze vervangingen werken wij nauw samen met het Onderwijsbureau Twente, een betrouwbare partner die gespecialiseerd is in het onderwijsveld. Binnen Stichting Konot, waar De Wendakker deel van uitmaakt, beschikken we over een eigen A-pool. Deze pool bestaat uit ervaren en toegewijde leerkrachten met een vaste aanstelling binnen onze stichting, waardoor wij snel kunnen schakelen en de kwaliteit van het onderwijs gewaarborgd blijft.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op De Wendakker

1

Taal en Rekenen: Verbeter uw Kind's Academische Prestaties

Beschikbare specialisten:

Gespecialiseerde Rekencoach voor Basisscholen

Toelichting van de school:

Onze toegewijde rekenspecialist versterkt de didactische vaardigheden van ons onderwijsteam. Zij deelt de nieuwste inzichten en methodieken om de rekenvaardigheid van uw kind te optimaliseren. Dit leidt tot een nog betere begeleiding in de klas, waarbij de focus ligt op zowel de basisvaardigheden als de verdere ontwikkeling binnen het vakgebied.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Basisonderwijs
Ervaren Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Gecertificeerde Rots en Water Trainer

Toelichting van de school:

Onze Intern Begeleiders (IB'ers) zijn het centrale aanspreekpunt voor de zorgcoördinatie binnen onze school. Zij zorgen voor een soepele afstemming en begeleiding van leerlingen. Daarnaast zetten wij onze gedragsspecialist in voor specifieke onderwijsarrangementen, om zo de optimale leeromgeving te creëren. Onze specialist voor meer- en hoogbegaafdheid begeleidt wekelijks onze denkgroepen, wat stimuleert tot diepgaand leren.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Succesvol Leren Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Basisonderwijs
Ervaren Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Gecertificeerde Rots en Water Trainer

Toelichting van de school:

Onze interne specialisten, waaronder de gedragsspecialist en intern begeleiders, bieden gerichte ondersteuning bij gedrag en werkhouding. Zij helpen leerlingen om effectieve taakaanpakken te ontwikkelen. Voor extra expertise werken we nauw samen met het Onderwijs Ondersteuningscentrum Noord Oost Twente (Konot). Dit biedt ons de mogelijkheid om, indien nodig, gespecialiseerde hulp in te schakelen voor complexe vraagstukken.

4

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Kinderen, Betere Prestaties

Beschikbare specialisten:

Pedagogisch Educatief Professional
Ervaren Intern Begeleider
Gespecialiseerde Remedial Teacher
Deskundige Logopedist

Toelichting van de school:

Onze toegewijde vakleerkracht bewegingsonderwijs verzorgt wekelijks een inspirerende les van een uur na schooltijd. Deze lessen, bekend als MRT-lessen, stimuleren de motorische ontwikkeling van alle leerlingen. Door deze gerichte aandacht voor beweging, bevorderen we niet alleen de fysieke gezondheid, maar ook de cognitieve vaardigheden en het algehele welzijn van uw kind.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid en Welzijn Voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool De Wendakker hanteert strikt het protocol medisch handelen van Konot. Dit zorgt voor een veilige en consistente aanpak bij alle medische situaties. Het meest actuele protocol is altijd beschikbaar via de officiële website van Konot, waar u gedetailleerde informatie kunt vinden over de procedures en richtlijnen: https://www.konot.nl/ouders/protocollen/

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Ruimte voor onze logopediste
Grote gemeenschappelijke hal
Patio/buitenspeelhoek kleuters
Invaliden toilet
Werklokaal voor specifieke ondersteuning groep lln

Extra Ondersteuning voor Elk Kind op De Wendakker

Ons Toegewijde Onderwijs en Passende Zorg

Op basisschool De Wendakker in Oldenzaal staat passend onderwijs centraal. Wij streven ernaar om alle leerlingen een veilige omgeving te bieden die zowel uitdaging als stimulans biedt voor hun persoonlijke ontwikkeling. Onze kerntaak is het faciliteren van optimale groei voor elk kind. Soms kunnen de onderwijsbehoeften van een leerling specifieker zijn dan wat we binnen onze schoolmuren volledig kunnen bieden. In dergelijke gevallen onderzoeken we actief de mogelijkheden voor bovenschoolse ondersteuning via het Onderwijs Ondersteuningscentrum (OOC). Dit zorgt ervoor dat we, indien nodig, aanvullende expertise inschakelen. Als de ondersteuning via het OOC niet volstaat, zoeken we naar een passend onderwijsarrangement. Dit doen we in samenwerking met onze partners binnen het Samenwerkingsverband Twente Oost PO. Dit samenwerkingsverband omvat 172 scholen voor basis- en speciaal onderwijs in de regio, waaronder gemeenten als Enschede, Hengelo, en Oldenzaal. We werken tevens nauw samen met instellingen voor jeugdhulpverlening. Dit garandeert een consistente en afgestemde begeleiding, zowel op school als thuis. Ouders kunnen ook zelf hulp zoeken via het Sociaal Plein Oldenzaal voor vragen over opvoeding. Meer informatie vindt u via deze link: https://www.sociaalpleinoldenzaal.nl/is/een-vraag-over/opvoeding. Toekomstig Aanbod voor Verbeterde Ondersteuning Om onze expertise verder te vergroten, leiden we momenteel twee collega's op tot specialisten op het gebied van taal en rekenen. Twee leerkrachten zijn actief betrokken bij het Konot netwerk van rekenspecialisten. Daarnaast kunnen leerkrachten gebruik maken van trainingen in co-teaching en Video-interactiebegeleiding. Voor schooljaar 2025-2026 staat er een schoolbreed scholingsprogramma gepland, gericht op taal- en leesontwikkeling, met speciale aandacht voor technisch en begrijpend lezen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan: De Wendakker

Wat zijn de onderwijskundige ambities van De Wendakker?

Elke vier jaar stellen we binnen KONOT onze strategische onderwijsambities vast in een Beleidsplan. Deze ambities vormen de basis voor onze dialogen over de toekomst van ons onderwijs. We evalueren tweemaal per jaar de voortgang op onze doelstellingen en passen waar nodig onze aanpak aan. Ons jaarplan 2025-2026, met concrete ontwikkeldoelen per ambitie, is beschikbaar voor ouders en belangstellenden op onze website. **Leader in Me: Persoonlijk Leiderschap Centraal** In november 2025 streven we naar certificering als ‘Leader in Me’ school. Dit betekent een verdere focus op persoonlijk leiderschap, zelfsturing en eigenaarschap in leer- en ontwikkelactiviteiten. Elke leerling wordt verantwoordelijk voor een persoonlijk ontwikkelportfolio, waarbij leerkrachten fungeren als leercoaches. Ons onderwijs verschuift van een leerkracht- en leerstofgestuurde aanpak naar een ontwikkelingsgericht model. Dit is een doorlopend proces, met concrete doelen vastgelegd in ons jaarplan 2025-2026. Ook verrijken we ons aanbod met thematische projecten die de basisvaardigheden integreren. **Betekenisvol Leren: Vaardigheden en Talentontwikkeling** Betekenisvol onderwijs verbindt basisvaardigheden zoals rekenen, taal, digitale geletterdheid en burgerschap met de unieke talenten van elke leerling. Taken worden zo ontworpen dat leerlingen hun eigen potentieel kunnen ontdekken en ontwikkelen. In schooljaar '24-'25 hebben we hierin stappen gezet. Komend schooljaar focussen we op het versterken van executieve functies, gekoppeld aan de 7 Gewoonten van Leader in Me. Expliciete lessen over deze gewoonten worden verrijkt met gerichte aandacht voor deze cruciale vaardigheden. **De Kracht van de Leerkracht: Vakmanschap en Ontwikkeling** De kwaliteit van ons onderwijs rust op de expertise van onze leerkrachten. Zij hebben zicht op leerlijnen en bouwen voort op kennis, ook zonder vaste methodes. Onze leerkrachten zijn bedreven in diverse instructiemodellen, zoals het EDI-model dat we afgelopen jaar evalueerden voor rekenen. Met de subsidie voor basisvaardigheden richten we ons komend schooljaar op technisch en begrijpend lezen. Daarnaast versterken we de vaardigheden van leerkrachten op het gebied van burgerschap en digitale geletterdheid, zoals beschreven in ons jaarplan. **Bewust Organiseren: Teamgerichte Aanpak** De complexiteit van het leerkrachtenberoep vraagt om een kritische blik op onze organisatie. Afgelopen jaar hebben we in de onderbouw een teamgerichte aanpak geïntroduceerd, geïnspireerd door 'Next Education Workforce'. Komend schooljaar verdiepen we deze aanpak in de onderbouw en breiden we deze uit naar de midden- en bovenbouw, om zo de samenwerking en expertisedeling te optimaliseren. **Democratisch Burgerschap: Verantwoordelijkheid en Respect** Onze visie op democratisch burgerschap, gebaseerd op Micha de Winter, zoekt de balans tussen grenzen stellen en ruimte bieden. De school is een oefenplaats waar kinderen actief bijdragen aan het gemeenschapsleven, geleid door onze kernwaarden: ‘Veiligheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen’. Als Leader in Me school werken we dagelijks aan de 7 Gewoonten. Dit bevordert wederzijdse afhankelijkheid en persoonlijke groei. Burgerschap is geïntegreerd in de hele schooldag. **Resultaten Burgerschapsonderwijs:** Leerlingen voelen zich veilig en dragen bij aan een positieve groep. Ze herkennen en respecteren verschillen, durven hun mening te uiten en luisteren naar anderen. Ze nemen verantwoordelijkheid voor zichzelf, elkaar en hun omgeving. We zien groei in houding (respect, samenwerking, zelfvertrouwen), vaardigheden (conflict hanteren, meedenken, reflecteren) en kennis (begrip van democratie, afspraken, gelijke rechten). We blijven alert op individuele verschillen en aandachtspunten zoals kritisch denken en omgaan met maatschappelijke thema's. **Monitoring en Evaluatie:** De ontwikkeling van leerlingen volgen we via Looqin (sociaal-emotionele groei), observaties, reflectiegesprekken, individuele kindgesprekken en het evaluatie-instrument 'Burgerschap meten'. Inbreng van leerlingen via het lighthouseteam en teamevaluaties zijn essentieel. Op basis hiervan stellen we jaarlijks ons aanbod bij, zodat elk kind een actieve, betrokken en respectvolle maatschappijburger wordt.

Welke methoden gebruikt De Wendakker voor kwaliteitsverbetering?

Ons kwaliteitszorgsysteem is gebouwd op vijf kernvragen en de PDSA-cyclus (Plan, Do, Study, Act). Deze cyclus waarborgt continue verbetering, met aandacht voor resultaten, vakmanschap van medewerkers, processen en organisatie-optimalisatie. **De Vijf Kwaliteitsvragen:** 1. Doen we de juiste dingen? 2. Doen we deze dingen op de juiste manier? 3. Hoe weten we dat? 4. Vinden anderen dat ook? 5. Wat doen we met deze kennis? **PDSA-Cyclus voor Onderwijsverbetering:** We werken aan de hand van de PDSA-cyclus om ons onderwijs continu te verbeteren. Hierbij balanceren we tussen ontwikkeling en verantwoording. De ontwikkeldoelen voor dit jaar zijn vastgelegd in ons jaarplan '25-'26 en worden tweemaal geëvalueerd. **Systematiek voor Kwaliteitsborging:** Binnen KONOT gebruiken we een systematische aanpak voor kwaliteitsinzicht en strategievertaling. Dit omvat zelfevaluatie, verdiepende kwaliteitsrondes, collegiale visitatie en, indien nodig, externe schoolanalyses. **Instrumenten voor Monitoring en Evaluatie:** We hanteren een breed scala aan methoden en instrumenten voor kwaliteitsverbetering: **Jaarlijks:** * Monitoring sociale competenties en sociaal-emotionele ontwikkeling met Looqin. * Groepsobservaties en besprekingen. * Schoolbesprekingen tussen directie en het College van Bestuur. * Kwaliteitsrondes op het gebied van Onderwijs & Kwaliteit, Personeel & Organisatie, en Financiën & Huisvesting. **Tweejaarlijks:** * Zelfevaluatie en waarderende collegiale consultatie op school- en bestuursniveau. **Vierjaarlijks:** * Integraal Kwaliteitsonderzoek onder leerlingen, ouders, medewerkers en leidinggevenden voor strategische beleidsevaluatie, tevredenheid en sociale veiligheid. * Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) voor sociale en fysieke veiligheid. Op basis van deze data verbeteren we ons onderwijs continu. De gesprekkencyclus binnen Konot is geoptimaliseerd, met duidelijke afspraken voor de professionele ontwikkeling van onze leerkrachten.

Ontdek het Jonge Kind Programma op Basisschool De Wendakker

Toelichting van de school

Basisschool De Wendakker in Oldenzaal biedt een warm en stimulerend leeromgeving voor jonge kinderen. Ons onderwijs is gericht op de brede ontwikkeling van uw kind, met aandacht voor zowel cognitieve als sociale vaardigheden. Wij geloven in een speelse en ontdekkende manier van leren, waarbij elk kind de ruimte krijgt om zijn of haar talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Ons team van toegewijde leerkrachten zorgt voor een veilige en gezellige sfeer waarin kinderen zich thuis voelen. Ontdek hoe De Wendakker uw kind een vliegende start geeft in het basisonderwijs. Wij nodigen u van harte uit voor een kennismaking.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft Basisschool De Wendakker voor jonge kinderen?

Basisschool De Wendakker zet zich in voor een optimale start voor jonge kinderen met specifieke programma's. Dit omvat zowel Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) als een naadloze aansluiting met peuteropvang. Deze initiatieven zijn ontworpen om de taalontwikkeling, sociaal-emotionele vaardigheden en de algemene ontwikkelingsvoorsprong van uw kind te stimuleren.

Basisschool De Wendakker zet zich in voor een optimale start voor jonge kinderen met specifieke programma's. Dit omvat zowel Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) als een naadloze aansluiting met peuteropvang. Deze initiatieven zijn ontworpen om de taalontwikkeling, sociaal-emotionele vaardigheden en de algemene ontwikkelingsvoorsprong van uw kind te stimuleren.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke partners werkt De Wendakker samen voor het jonge kind programma?

Om een uitstekende doorlopende leerlijn te garanderen, werkt Basisschool De Wendakker nauw samen met lokale partners. Deze samenwerkingen zorgen voor een soepele overgang van de peuteropvang naar de basisschool. Onze gewaardeerde partners zijn Peuterspeelzaal Pinokkio en Peuterspeelzaal De Speellinder, die elk bijdragen aan de brede ontwikkeling van onze jongste leerlingen.

Om een uitstekende doorlopende leerlijn te garanderen, werkt Basisschool De Wendakker nauw samen met lokale partners. Deze samenwerkingen zorgen voor een soepele overgang van de peuteropvang naar de basisschool. Onze gewaardeerde partners zijn Peuterspeelzaal Pinokkio en Peuterspeelzaal De Speellinder, die elk bijdragen aan de brede ontwikkeling van onze jongste leerlingen.

Team | De Wendakker in Oldenzaal | [2025] Schoolregister