
De resultaten van De Wendakker in Oldenzaal
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Wendakker, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Wendakker bij jullie?
Ontdek hoe goed De Wendakker bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing Fundamenteel Niveau op De Wendakker
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten middels de eindtoets in groep acht. De Onderwijsinspectie hanteert een signaleringswaarde van 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit geldt als een landelijke norm voor alle basisscholen, inclusief De Wendakker. Onze school presteert sterk met 96.55% van de leerlingen die het fundamentele niveau behalen, beter dan de vergelijkingsscore van 95.88%.
Grafiek
Grafiek laden...
Ambitie: Streefniveau Behalen op Basisschool De Wendakker
Het streefniveau markeert een uitdagender prestatieniveau dan het fundamentele niveau. Ons doel is om een significant deel van onze leerlingen in groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De Onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als maatstaf voor schoolsucces. Op De Wendakker behaalt 64.37% van de leerlingen het streefniveau, wat beter is dan de vergelijkingsscore van 57.79% en de signaleringswaarde van 47.1%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Wendakker?
Het schooladviesproces op De Wendakker is zorgvuldig samengesteld om elke leerling een passend vervolgonderwijsadvies te bieden. In groep 7 starten we met een voorlopige advisering na de Cito-toetsen uit het Leerling in Beeld (LIB) leerlingvolgsysteem. Tijdens deze bijeenkomst, met deelname van de leerkracht, IB’er en directie, evalueren we de resultaten van methodetoetsen en het leerlingvolgsysteem. Daarnaast wegen we de sociaal-emotionele ontwikkeling, de inzet, werkhouding en zelfstandigheid van de leerling mee voor een gefundeerd advies. Begin groep 8 worden de begin-toetsen van Cito LIB afgenomen. Vóór 10 januari beoordelen we of het voorlopige advies nog actueel is, rekening houdend met de groei in groep 8. Dit proces omvat wederom gesprekken met de leerkrachten van groep 7 en 8, de IB’er en de directie. In januari vinden de oudergesprekken plaats, waarin het voorlopige uitstroomadvies wordt besproken met leerling en ouders. Begin februari 2026 nemen leerlingen de doorstroomtoets af, de officiële eindtoets van het basisonderwijs. Na ontvangst van de doorstroomtoets-uitslag, uiterlijk 17 maart 2024, stellen we het definitieve schooladvies vast. Dit advies ontvangen leerling en ouders uiterlijk 23 maart. Indien een leerling een significant hogere toetsscore behaalt dan het voorlopige advies, kan het definitieve advies worden verhoogd. Enkel wanneer de school dit niet in het belang van de leerling acht, kan het advies ongewijzigd blijven, met een duidelijke onderbouwing naar de ouders.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Leiderschap op De Wendakker
Op basisschool De Wendakker in Oldenzaal stimuleren we dagelijks de sociale ontwikkeling van onze leerlingen. Met de principes van 'The Leader in Me' cultiveren we sterke sociale vaardigheden en zelfvertrouwen. Onze leerlingen leren zelfverzekerd te zijn, zowel individueel als in groepsverband. Ze ontwikkelen het vermogen om weloverwogen beslissingen te nemen en de verantwoordelijkheid daarvoor te dragen. Initiatief tonen, moedig zijn en doorzetten, zelfs bij tegenslagen, zijn kernonderdelen van ons onderwijs. Zo leiden we onze leerlingen op tot zelfbewuste, betrokken en veerkrachtige individuen, die met vertrouwen de toekomst tegemoet treden.
Ontwikkel vertrouwen in jezelf en anderen
Omarm verantwoordelijkheid voor je daden
Koester verbinding en samenwerking
Hoe bevordert De Wendakker sociale ontwikkeling bij leerlingen?
Wij hanteren een gestructureerde aanpak voor sociale ontwikkeling, gebaseerd op 'The Leader in Me'. Samen met de leerkrachten stellen leerlingen een 'Mission Statement' op, wat zorgt voor gedeelde verantwoordelijkheid voor een positief klassenklimaat. Met een specifiek 7-wekenplan, 'Follow-up plan I en II', leren leerlingen constructief met elkaar om te gaan. Hierin staan sleutelbegrippen, groepsverbindende activiteiten zoals energizers en coöperatieve leervormen centraal. Leerlingen formuleren zelf positieve groepsregels, en leerkrachten fungeren als rolmodellen. Daarnaast gebruiken we 'Kwink', een digitale methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL), inclusief burgerschap en mediawijsheid. Kringgesprekken over burgerschapsdoelen, observaties van samenwerkingsopdrachten en het ondersteunen van democratische besluitvormingsprocessen versterken deze ontwikkeling. Individuele gesprekken over ieders bijdrage aan het groepsdemocratie verankeren deze vaardigheden.
Welke tools worden gebruikt om sociale vooruitgang te meten op De Wendakker?
Op De Wendakker monitoren we de sociale veiligheid en competenties van leerlingen nauwkeurig. Hiervoor maken we gebruik van het volgsysteem Looqin, dat specifiek gericht is op het in kaart brengen van competenties binnen het primair onderwijs. Daarnaast zetten we het evaluatie-instrument 'Burgerschap Meten' in, met name bij leerlingen in groep 7 en 8. Dit instrument evalueert burgerschapscompetenties op drie niveaus: kennis, houding en vaardigheden. De focus ligt op vier essentiële maatschappelijke taken: democratisch handelen, maatschappelijk verantwoord handelen en conflicthantering. Deze methoden bieden ons een gedetailleerd inzicht in de sociale groei van onze leerlingen, wat essentieel is voor hun ontwikkeling tot actieve en verantwoordelijke burgers.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet?
De Wendakker implementeert 'Kwink', een uitgebreide online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL). Deze methode integreert ook burgerschapsvorming en mediawijsheid, gebaseerd op de nieuwste wetenschappelijke inzichten. Kwink biedt een gestructureerd programma dat leerlingen helpt bij het ontwikkelen van cruciale sociaal-emotionele vaardigheden. Dit draagt bij aan een positief schoolklimaat en de persoonlijke groei van elke leerling. Meer informatie over Kwink vindt u op hun website: https://www.kwinkopschool.nl/?utm_source=
Onderwijsinspectie Oordeel: Kwaliteitsinzichten De Wendakker
Bent u benieuwd naar de officiële beoordeling van onze basisschool door de onderwijsinspectie? Alle details en bevindingen van het meest recente kwaliteitsonderzoek op 7 maart 2024 zijn te vinden op de website van de inspectie. Met deze inzichten bieden we transparantie over ons onderwijs en onze voortdurende inzet voor optimale leerresultaten voor uw kind. Lees het volledige inspectierapport voor een diepgaand beeld van onze schoolprestaties.