Basisschool De Leemstee in Oldenzaal

Het team van De Leemstee in Oldenzaal

Current section: team
Helmichtstraat 44
7574 Oldenzaal

Zie hier hoe het team van De Leemstee is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Leemstee. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Leemstee bij jullie?

Ontdek hoe goed De Leemstee bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Leemstee zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 78.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (78.6%)
Man (21.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Leemstee. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (21.4%)
35-45 jaar (28.6%)
45-55 jaar (28.6%)
55-65 jaar (21.4%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Leemstee werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (85.7%)
Direct ondersteunend personeel (7.1%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Leemstee gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsplanning: Zo Zorgen Wij Voor Ononderbroken Onderwijs

Bij Basisschool De Leemstee streven we naar een stabiele leeromgeving. Bij kortdurend verlof zetten we primair onze eigen toegewijde leerkrachten in om de continuïteit van de lessen te waarborgen. Indien kortdurende vervanging intern niet mogelijk is, of bij langdurige afwezigheid van lesgevend personeel, maken we gebruik van een professionele invalpoule. Deze wordt verzorgd door KONOT, via het mobiliteitscentrum van het OBT, wat zorgt voor gekwalificeerde vervangers. In uitzonderlijke situaties, als laatste redmiddel en na zorgvuldige communicatie met ouders en verzorgers, kan het voorkomen dat een leerlingengroep tijdelijk naar huis wordt gestuurd. Dit gebeurt echter nooit op de eerste dag van afwezigheid en altijd met voorafgaande kennisgeving. We minimaliseren de impact op het leerproces. Ontdek meer over onze flexibele aanpak voor optimale leerervaringen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Organisatie van de school:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Leemstee

7

Taal en Rekenen Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Logopedist
Kwaliteitscoördinatoren
Ambulant Leerbegeleider (Pilot)
Diagnostisch Medewerker

Toelichting van de school:

Op De Leemstee bieden we gespecialiseerde hulp voor taal en rekenen. Onze twee intern begeleiders, opgeleid als kwaliteitscoördinatoren, fungeren als zorgregisseurs, leercoördinatoren en trendanalisten. Zij werken nauw samen met de directie om de onderwijskwaliteit continu te waarborgen en te verbeteren. Onze specialisten maken deel uit van vakteams die beleid ontwikkelen en bewaken. Ze houden de laatste ontwikkelingen op het gebied van rekenen en taal actief onder de aandacht. Bovendien coachen zij leerkrachten om de effectiviteit van het onderwijs te maximaliseren en te optimaliseren. Onze diagnostisch medewerker brengt de behoeften van leerlingen in kaart met behulp van gespecialiseerde instrumenten, wat leidt tot een helder beeld en gerichte ondersteuning.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Diagnostisch Medewerker
Kwaliteitscoördinatoren

Toelichting van de school:

De Leemstee legt een sterke nadruk op de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen. Onze leerkrachten blinken uit in pedagogisch inzicht en streven ernaar elk kind te zien en te begrijpen. Via methodes zoals Kwink en de Gouden Weken stimuleren we deze ontwikkeling actief. Indien kinderen of groepen extra ondersteuning nodig hebben op sociaal-emotioneel gebied, staat onze gedragsspecialist klaar. Leerlingen in groepen 4, 6 en 8 ontvangen preventief een training van 6 tot 8 lessen. Bij complexere behoeften werken we nauw samen met externe professionals, vaak ook binnen ons schoolgebouw. Onze diagnostisch medewerker zet het 'Wereldspel' in, een methode die ook het sociaal-emotionele aspect meeneemt om leerlingen optimaal te begeleiden.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Ambulant Leerbegeleider (Pilot)
Kwaliteitscoördinatoren

Toelichting van de school:

Op De Leemstee hanteren we het gedachtengoed van Positive Behaviour Support (PBS). Positieve gedragsverwachtingen vormen de kern van ons onderwijs, worden wekelijks aangeleerd en continu onder de aandacht gebracht. Zo spreken we binnen de hele school dezelfde taal met betrekking tot gedrag. Elke groep werkt met een motiverend beloningssysteem dat gericht is op gedrag, werkhouding en taakaanpak. We monitoren PBS-gerelateerde incidenten in ons leerlingvolgsysteem om de voortgang te volgen en te beoordelen wat nodig is voor positieve groei. Onze gedragsspecialist biedt, in afstemming met de kwaliteitscoördinatoren en leerkrachten, één dag per week begeleiding aan individuele leerlingen of kleine groepen. Deze interventies, gericht op specifieke leerdoelen, kunnen zowel situationeel als structureel worden ingezet.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Kwaliteitscoördinatoren
Fysiotherapeut en Vakdocent Gym: MRT
Beweeg-Leer-Speel Coach

Toelichting van de school:

Via onze vakleerkracht bewegingsonderwijs en de fysiotherapeut bieden we, bij voldoende aanmeldingen, wekelijks MRT (Medisch Rectificerende Training) aan in onze sporthal. Deze training is gericht op het verbeteren van de motorische vaardigheden van leerlingen. De fysiotherapeut biedt tevens ondersteuning op het gebied van schrijven, mochten leerlingen hier extra hulp bij nodig hebben. Dit kan variëren van fijne motoriek tot specifieke schrijfhoudingen. Een van onze collega's fungeert als Beweeg-Leer-Speel Coach. Deze coach deelt waardevolle kennis en inzichten met zowel het schoolteam als met de ouders, om beweging en spel te integreren in het leerproces.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

BHV

Toelichting van de school:

Onze BHV-ers (Bedrijfshulpverleners) staan direct klaar wanneer een kind zich heeft bezeerd. Zij beoordelen de situatie, signaleren de klachten en passen de juiste interventie toe om het kind te helpen. Voor leerlingen die extra persoonlijke verzorging nodig hebben, zoeken we in nauw overleg met ouders naar passende interne en externe oplossingen. We streven naar een veilige en ondersteunende omgeving voor elk kind. Binnen onze stichting volgen we het protocol medisch handelen van de PO-Raad. Dit protocol waarborgt de juiste procedures en zorgvuldigheid bij medische situaties op school.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
19
Totaal specialisten
19
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Grote keuken
Theaterzaal
Lift

Maatwerk Ondersteuning voor Elk Kind op De Leemstee

Ontdek Onze Aanpak voor Educatieve Behoeften

Op basisschool De Leemstee streven we naar een inspirerend leerklimaat waar elke leerling zich gewaardeerd voelt en optimaal kan ontwikkelen. Ons toegewijde team beschikt over gespecialiseerde leerkrachten en ondersteunend personeel om aan de unieke onderwijsbehoeften van ieder kind te voldoen. Binnen ons zorgteam werken ervaren intern begeleiders en een gedragsspecialist nauw samen. Zij worden ondersteund door coördinatoren voor taal, rekenen, lezen en begeleiding van meer- en hoogbegaafde leerlingen. Dit interne netwerk zorgt voor gerichte aandacht en passende interventies. Daarnaast maken we gebruik van externe expertise via het Onderwijs OndersteuningsCentrum (OOC). Een logopedist en een schrijftherapeut zijn wekelijks op school aanwezig om leerlingen direct te helpen. Deze externe samenwerking versterkt onze zorgstructuur aanzienlijk. Periodiek vindt er intern zorgoverleg plaats met directie en het zorgteam, aangevuld met driemaandelijkse ZorgAdviesTeam overleggen met externe partners. Ons volledige kwaliteitszorgbeleid is gedetailleerd beschreven in het document "Stelsel van kwaliteitszorg", beschikbaar via de onderstaande link. Maatschappelijk werk van 'Wijkracht' biedt eveneens wekelijks ondersteuning aan leerlingen en gezinnen. Ontdek ons "Stelsel van kwaliteitszorg De Leemstee" voor een compleet overzicht. Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning: Inclusief Onderwijs en Talentontwikkeling Wij zetten vol in op een steeds inclusievere onderwijsomgeving, waarbij we continu werken aan de professionalisering van ons team. Door de vorming van onderwijsteams en vakteams bundelen we onze krachten, geïnspireerd door het model van New Educational Workforce. Dit stelt ons in staat om effectiever in te spelen op de diverse behoeften van onze leerlingen. Onze strategische focus ligt op het integreren en clusteren van lesaanbod, om zo de ondersteuning voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften verder te optimaliseren. We stimuleren een actieve leerhouding en versterken de verbinding met de omgeving, waarbij we de kracht van onze diversiteit omarmen. Daarnaast besteden we extra aandacht aan inclusief onderwijs, traumasensitief onderwijs, gezamenlijke professionalisering en de ontwikkeling van individuele talenten. Een schoolcoach van het OOC zal wekelijks preventief meedenken over thema's als traumasensitief en inclusief onderwijs. De nauwe samenwerking met onze toegewijde orthopedagoog van het OOC is hierbij van onschatbare waarde. In het schooljaar 2025-2026 lanceren we een pilot met een Ambulant Leer Begeleider. Deze specialist zal veertien uur per week beschikbaar zijn om, in samenwerking met onze kwaliteitscoördinatoren, gerichte ondersteuning te bieden aan groepjes leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Ontwikkeling: Ons Schoolplan

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan voor onderwijskwaliteit?

Op basisschool De Leemstee hanteren we een gezamenlijke visie op onderwijsontwikkeling en streven we naar continue verbetering van de onderwijskwaliteit. Onze kwaliteitsborging is gestructureerd rond vier kernlijnen die essentieel zijn voor excellent onderwijs. Deze lijnen zorgen ervoor dat we onze ambitieuze doelen effectief realiseren en onze leerlingen optimaal kunnen laten ontwikkelen. 1. **Professionele Expertise van Leerkrachten:** De leerkrachten zijn het hart van onze kwaliteitszorg. Hun pedagogische en didactische bekwaamheid vormt de basis voor een stimulerend leerklimaat. Ons personeelsbeleid richt zich op het aantrekken en behouden van bevoegd en bekwaam personeel, het bevorderen van effectief leerkrachthandelen en het bieden van uitgebreide professionaliseringsmogelijkheden. Leren is een continu proces; via methoden zoals School Video Interactie Begeleiding (SVIB) analyseren we interacties in de klas om de onderwijspraktijk te verfijnen. 2. **Professionele Dialoog op Alle Niveaus:** We cultiveren een professionele omgeving waarin open communicatie en eigenaarschap centraal staan. Op alle niveaus voeren we constructieve dialogen over onze onderwijsambities, waarbij we successen erkennen en streven naar voortdurende verbetering. Pedagogisch-didactisch handelen en innovatief onderwijs staan hierbij centraal. We faciliteren ontmoetingen en inspiratiesessies tussen collega's, zowel binnen als buiten de school, om van elkaar te leren. 3. **Bovenschools Kwaliteitsbeleid:** Periodieke schoolbesprekingen tussen directie en college van bestuur, georganiseerd volgens een vastgestelde cyclus, waarborgen de afstemming en naleving van ons kwaliteitsbeleid. Deze gesprekken, die plaatsvinden aan het begin van het schooljaar en gedurende het jaar over onderwijs, kwaliteit, personeel en financiën, zorgen voor een consistente kwaliteitsaanpak. 4. **Optimale Inrichting van Kwaliteitszorg:** De PDSA-cyclus (Plan, Do, Study, Act) vormt de kern van onze kwaliteitszorg. In combinatie met vijf essentiële kwaliteitsvragen – ‘Doen we de juiste dingen?’, ‘Doen we ze goed?’, ‘Hoe weten we dat?’, ‘Vinden anderen dat ook?’ en ‘Wat doen we ermee?’ – reflecteren we continu op onze onderwijskwaliteit en processen. Deze cyclus bevordert een balans tussen ontwikkeling en verantwoording, met oog voor zowel resultaten als vakmanschap. Jaarlijks stellen we 'Big Rocks' vast, onze strategische prioriteiten, die worden uitgewerkt in overzichtelijke 1-pagina-plannen.

Hoe realiseert De Leemstee haar educatieve en burgerschapsdoelen?

De Leemstee onderscheidt zich door een sterke focus op burgerschapsvorming, geworteld in de kernwaarden vertrouwen, respect, verantwoordelijkheid en betrokkenheid. We streven naar een veilige en waarderende omgeving voor leerlingen, leerkrachten en ouders, om zo bij te dragen aan de ontwikkeling van zelfstandige, kritische en verantwoordelijke wereldburgers. Onze school fungeert als een oefenplaats waar leerlingen burgerschapscompetenties ontwikkelen in realistische situaties. De organisatie van burgerschapsvorming wordt continu geëvalueerd, met recente quickscans die leiden tot concrete vervolgstappen. Voor het schooljaar 2025-2026 ligt de nadruk op het versterken van verbindingen met de omgeving en het omarmen van diversiteit, om zo van elkaar te blijven leren. We willen de betrokkenheid van ouders vergroten en de verbinding met gezinnen uit diverse culturele achtergronden verdiepen. Door actiever deel te nemen aan de wijk en ons te presenteren, willen we een realistisch beeld schetsen van onze school, onze leerlingen en de kwaliteit van ons onderwijs. De evaluatie van onze doelen gebeurt via de PDSA-cyclus, waarbij de jaarlijkse Quickscan een cruciale rol speelt. Goed burgerschap begint bij een bewuste houding en zelfinzicht, waarbij wij als volwassenen een voorbeeldfunctie vervullen. We integreren de principes van SWPBS (Positive Behavioral Support) en besteden expliciet aandacht aan diversiteit, met respect voor verschillen en ruimte voor dialoog. Onze leerlijn burgerschap omvat kennis over de wereld, mediawijsheid, wetenschap & techniek en actuele gebeurtenissen, mede ondersteund door methodes zoals Kwink en Taaljacht. Reflectie en meningsvorming worden gestimuleerd om leerlingen zelfstandig te laten nadenken en leiding te geven aan hun eigen leerproces, een thema dat extra aandacht krijgt in het kader van het strategisch thema 'actieve leerhouding'.

Welke strategische thema's en ontwikkelingen sturen onze onderwijsaanpak?

De Leemstee navigeert de toekomst met een herijkte visie en drie strategische thema's die de komende jaren (2025-2028) richting geven aan onze onderwijsontwikkeling. Deze thema's omvatten basisvaardigheden, zelfregulerend leren, burgerschap en digitale geletterdheid, en vormen de basis voor onze jaarplannen. **Onze Drie Strategische Thema's:** 1. **Actieve Leerhouding en Eigenaarschap:** We stimuleren leerlingen om actief deel te nemen aan hun leerproces en eigenaar te worden van hun eigen ontwikkeling. Hoewel leerkrachten veel energie steken in de lesstofoverdracht, zien we uit analyses dat het leerling-eigenaarschap nog verdere ontwikkeling behoeft. 2. **Verbinding met Omgeving en Diversiteit:** We streven naar een verhoogde betrokkenheid van ouders en een betere benutting van de talenten en mogelijkheden in onze wijk. Leren van en met verschillende culturen verrijkt onze schoolgemeenschap. 3. **Bewust Organiseren en Integreren:** We onderzoeken synergieën tussen lesstof en vakken om het weekprogramma te optimaliseren en lesaanbod te integreren. Samenwerking binnen de teams per bouw wordt gestimuleerd, geïnspireerd door nieuwe werkmodellen, om gezamenlijke verantwoordelijkheid voor leerlingen te creëren. **Aanvullende Ontwikkelingen:** * **Traumasensitief Onderwijs:** Vier teamleden volgen een gespecialiseerde leergang om onze aanpak voor kinderen met heftige ervaringen te versterken. Onze onderwijscoach ondersteunt dit proces. * **Professionalisering in Teams:** We implementeren onderwijs- en vakteams, geïnspireerd door de TAO-gedachte, om gezamenlijk te werken aan professionaliteit, intervisie en de strategische thema's. * **Talentontwikkeling:** Naast creatieve talenten ('Tijd voor talent'), richten we ons ook op het herkennen en ontwikkelen van 'stille talenten'. Een collega vertegenwoordigt ons in de Konot werkgroep talentontwikkeling om inspiratie te delen.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen in Oldenzaal

Toelichting van de school

Bij Basisschool De Leemstee in Oldenzaal geloven we in een naadloze overgang van kinderopvang naar basisschool. We werken nauw samen met kinderopvangorganisaties om een soepele en warme start te garanderen voor elk kind. Deze samenwerking is essentieel voor het bieden van een doorlopende leerlijn en het creëren van een veilige, stimulerende omgeving. We streven ernaar deze samenwerking continu te verbeteren, zodat uw kind optimaal kan ontwikkelen vanaf de jongste jaren.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod biedt De Leemstee voor jonge kinderen?

Basisschool De Leemstee biedt een rijk programma voor jonge kinderen, gericht op een optimale voorbereiding op de basisschool. Ons aanbod is ontworpen om de nieuwsgierigheid te prikkelen en de ontwikkelingskansen voor elk kind te maximaliseren. We zorgen voor een stimulerende omgeving waar kinderen spelenderwijs leren.

Basisschool De Leemstee biedt een rijk programma voor jonge kinderen, gericht op een optimale voorbereiding op de basisschool. Ons aanbod is ontworpen om de nieuwsgierigheid te prikkelen en de ontwikkelingskansen voor elk kind te maximaliseren. We zorgen voor een stimulerende omgeving waar kinderen spelenderwijs leren.

Kinderopvang in Oldenzaal
Peuteropvang en Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE)

Met welke partners werkt Basisschool De Leemstee samen voor het jonge kind programma?

Om een optimale start en doorlopende ontwikkeling voor onze jongste leerlingen te waarborgen, werkt Basisschool De Leemstee nauw samen met lokale partners. Een van onze gewaardeerde samenwerkingspartners is Kosmo Kinderopvang "De Schuit", die ons helpt bij het creëren van een gestroomlijnde overgang van de peuteropvang naar onze school.

Om een optimale start en doorlopende ontwikkeling voor onze jongste leerlingen te waarborgen, werkt Basisschool De Leemstee nauw samen met lokale partners. Een van onze gewaardeerde samenwerkingspartners is Kosmo Kinderopvang "De Schuit", die ons helpt bij het creëren van een gestroomlijnde overgang van de peuteropvang naar onze school.

Kosmo Kinderopvang "De Schuit"
Team | De Leemstee in Oldenzaal | [2025] Schoolregister