
Schoolweging
De schoolweging van De Leemstee is 32,73 , met een spreiding van 6,15 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,1% van de leerlingen scoort op het fundamenteel niveau, significant boven de signaleringswaarde van 85%. Dit past bij de beschreven focus op basisvaardigheden zoals rekenen en taalverzorging in het schoolbeleid.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
54,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 41,2%. Dit benadrukt de aandacht voor hogere leerdoelen, ondanks de complexe populatie. De score ligt ook boven het vergelijkingsgemiddelde (53,4%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een nadruk op het vmbo-k/-gt (27,59%) en vmbo-gt (20,69%), terwijl havo (13,79%) en vwo (6,9%) lager scoren dan regionale vergelijkingsscholen (16,07% havo, 18,61% vwo). Praktijkonderwijs (3,45%) is weliswaar hoger dan het regionale gemiddelde (1,01%), maar binnenkomen beperkt. Dit sluit aan bij het profiel van een school met een brede populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Leemstee | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175 | 176.79 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De resultaten worden gemeten middels methodegebonden toetsen en Citotoetsen. We hanteren het leerlingvolgsysteem van Cito en nemen toetsen af voor de vakken rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen, spelling en taal. Bij de kleutergroepen gebruiken we de observatielijsten van ‘Looqin'. We verwerken de gegevens voor verdere analyse vervolgens in ons administratie- en leerlingvolgsysteem ParnasSys. Deze worden door de leerkracht ingevoerd en geanalyseerd. Aan de hand daarvan wordt een groepsplan opgesteld. Dit is een 'levend' document wat regelmatig wordt bijgesteld en/of aangevuld. Minimaal twee keer per jaar wordt het groepsplan geëvalueerd en wordt gekeken of de gestelde doelen zijn behaald. Zo niet, dan wordt het doel bijgesteld of verlengd en wordt de manier waarop dit doel wordt bereikt aangepast. Eigenaarschap van het kind is hierbij van belang. Twee keer per jaar monitoren wij de Citotoetsen en de observatielijsten van ‘Looqin’. Leerkrachten bespreken de resultaten eerst met de intern begeleider. Vervolgens bespreken de intern begeleiders en de directie deze resultaten. De laatste stap is dat de gegevens met het gehele team worden besproken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat boven advies presteert (30,3% vs. 25,3% landelijk). Slechts 9,1% zit onder advies (vs. 11,8% gemiddeld), wat wijst op zorgvuldige advisering. Dit correleert met de schoolbeschrijving over 'warme overdracht' en individuele ontwikkelplannen.
Sociale ontwikkeling
Op onze school proberen we voor de kinderen een veilig klimaat te scheppen. Een veilig klimaat waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Ongewenst gedrag vormt een bedreiging voor een plezierig werk- en leefklimaat op school. Met SWPBS hebben wij op De Leemstee het doel een positief schoolklimaat te creëren, waarin alle leerlingen en volwassenen zich veilig voelen, zowel fysiek als psychisch, waardoor zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Wij gaan daarbij uit van de volgende waarden: respect – veiligheid – verantwoordelijkheid/betrokkenheid. Hieruit volgen algemene gedragsverwachtingen die wij hanteren, welke staan beschreven in het beleidsplan sociale veiligheid, te vinden op de website van De Leemstee. LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van De Leemstee voor sociale ontwikkeling?
De Leemstee hanteert een positieve aanpak voor sociale ontwikkeling, waarbij het sociaal-emotioneel leren van de hele school centraal staat. De school streeft naar een veilige omgeving voor alle leerlingen en investeert in een stevig positief schoolsysteem, SWPBS (School Wide Positive Behavior Support), waarin ook het voorkomen van ongewenst gedrag is opgenomen. De school maakt actief gebruik van systematische gegevensverzameling, zoals incidentenregistratie (SWISSuite), om de ontwikkeling van leerlingen te volgen en vroegtijdig in te grijpen bij problemen.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Leemstee om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Leemstee gebruikt de VeiligheidsMonitor om sociale opbrengsten in kaart te brengen.