Basisschool De Leemstee in Oldenzaal

De resultaten van De Leemstee in Oldenzaal

Current section: resultaten
Helmichtstraat 44
7574 Oldenzaal

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Leemstee, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past De Leemstee bij jullie?

Ontdek hoe goed De Leemstee bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing van het Fundamentele Niveau op De Leemstee

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Op De Leemstee streven we ernaar dat al onze leerlingen dit basisniveau bereiken, wat cruciaal is voor hun verdere educatieve pad. Dit niveau wordt getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van 85% als minimumnorm voor het behalen van dit fundamentele niveau, een standaard die we met trots nastreven.

Grafiek

Grafiek laden...

Het Streefniveau: Ambitie en Resultaten op De Leemstee

Naast het fundamentele niveau zetten we ons op De Leemstee in voor het behalen van het streefniveau, een ambitieuzer doel dat een dieper begrip en meer geavanceerde vaardigheden vereist. We moedigen al onze leerlingen aan om hun potentieel volledig te benutten en dit hogere niveau te bereiken. De onderwijsinspectie stelt per school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Deze maatstaf helpt ons om gericht te werken aan de individuele ontwikkeling van elke leerling en de algehele onderwijskwaliteit te waarborgen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Leemstee?

Bij basisschool De Leemstee staat een zorgvuldig schooladvies centraal. Wij evalueren leerlingen op executieve functies, essentieel voor zelfsturing en leervermogen, en volgen hun academische groei nauwgezet. Ons leerlingvolgsysteem (voorheen CITO LOVS, nu CITO Leerling in Beeld) en methodegebonden toetsen bieden inzicht in de voortgang. Vanaf groep 7 ontvangen leerlingen een prognose voor het voortgezet onderwijs (V.O.), met een voorlopig en definitief advies. In groep 7 focussen we op rekenen en begrijpend lezen om het juiste uitstroomprofiel te bepalen. In het begin van groep 8 worden de Cito B-toetsen afgenomen, gevolgd door een voorlopig adviesgesprek. Na de doorstroomtoets in februari wordt het definitieve advies bepaald, rekening houdend met alle resultaten en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Het definitieve advies wordt vastgesteld in samenspraak met het schoolteam en ouders, waarbij de doorstroomtoetsresultaten en het voorlopig advies leidend zijn. Een hoger advies is mogelijk indien dit in het belang van de leerling is, mits goed gemotiveerd. De Leemstee begeleidt leerlingen van PRO tot VWO+ niveau en zorgt voor een soepele overdracht naar het voortgezet onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op De Leemstee: Een Veilige Basis voor Elk Kind

Op basisschool De Leemstee in Oldenzaal creëren we een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontplooien. Een positief schoolklimaat is essentieel voor de persoonlijke groei en het welzijn van onze leerlingen. Ongewenst gedrag kan dit prettige leer- en leefklimaat verstoren, daarom zetten we proactief in op een omgeving waarin iedereen zich gerespecteerd en veilig voelt. Met de implementatie van School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) streven we naar een schoolbrede aanpak die zowel fysieke als psychische veiligheid waarborgt. Dit draagt bij aan een optimale ontwikkeling voor al onze leerlingen en medewerkers. Onze aanpak is gebaseerd op de kernwaarden respect, veiligheid, verantwoordelijkheid en betrokkenheid. Deze waarden vormen de basis voor onze gedragsverwachtingen, gedetailleerd beschreven in ons beleidsplan sociale veiligheid, beschikbaar op onze website. De voortgang van onze sociale opbrengsten wordt tweemaal per jaar geëvalueerd in samenwerking met de kwaliteitsregisseur en de directie. Hierbij analyseren we de benodigde interventies op individueel, groeps- en schoolniveau. Door structureel overleg met ketenpartners en interprofessionele samenwerking versterken we onze aanpak continu. Wij erkennen dat kinderen tegenwoordig geconfronteerd kunnen worden met ingrijpende levensgebeurtenissen. Daarom streven we ernaar een traumasensitieve school te zijn, waarbij we deze ondersteunende benadering toepassen voor alle leerlingen.

Maximale veiligheid voor elke leerling.

Diepgaand respect voor elkaar en de omgeving.

Gedeelde verantwoordelijkheid en actieve betrokkenheid bij de schoolgemeenschap.

Hoe bevordert De Leemstee de sociale ontwikkeling van leerlingen?

De Leemstee hanteert een proactieve aanpak voor sociale ontwikkeling, geworteld in onze schoolvisie en het gedachtegoed van Positive Behavior Support (PBS). We geloven dat een positieve benadering, consequent toegepast in alle schoolomgevingen, effectiever is dan enkel focussen op het bestrijden van ongewenst gedrag. Ons SWPBS-systeem richt zich op het creëren van een positief schoolklimaat dat ongewenst gedrag voorkomt, en wordt pas aangevuld met specifieke anti-pestprogramma's indien nodig. We zetten systematisch gegevens in om de voortgang van leerlingen te monitoren en vroegtijdig te kunnen ingrijpen bij mogelijke problemen. Incidentregistratie, bijvoorbeeld via Parnassys, is een vast agendapunt tijdens zowel groepsbesprekingen als managementoverleggen. Dit zorgt voor een continue monitoring en bijsturing van onze sociaal-emotionele leerstrategieën. Onze focus ligt op het creëren van een veilige omgeving waarin sociaal-emotioneel leren centraal staat. Dit holistische perspectief, in plaats van enkel reactief pestbeleid, is de kern van onze succesvolle aanpak voor sociale ontwikkeling op De Leemstee.

Welke methoden gebruikt De Leemstee om sociale vooruitgang te meten?

Om de sociale ontwikkeling en opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt basisschool De Leemstee gebruik van diverse gestandaardiseerde registratie- en evaluatie-instrumenten.

  • CLIB sociaal-emotionele instrumenten voor gedragsanalyse.
  • Looqin-evaluaties voor de groepen 1-4, gericht op vroege sociaal-emotionele ontwikkeling.

Welke lesmethoden hanteert De Leemstee voor sociaal-emotioneel leren?

Basisschool De Leemstee zet effectieve methodieken in om sociaal-emotioneel leren te stimuleren en te versterken bij alle leerlingen.

  • School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) voor een positief en voorspelbaar schoolklimaat.
  • Kwink, een uitgebreide methode voor sociaal leren en burgerschap.
  • Kwink Burgerschap, specifiek gericht op de ontwikkeling van actieve en verantwoordelijke burgers.

Inspectierapport Basisschool De Leemstee: Kwaliteit en Ontwikkeling

Basisschool De Leemstee, gelegen in het hart van Oldenzaal, streeft naar uitmuntendheid in het basisonderwijs. Met 193 leerlingen bieden wij een stimulerende leeromgeving waar elk kind zich kan ontwikkelen. Onze school legt de nadruk op persoonlijke aandacht en een breed curriculum. We geloven in een toekomstgerichte aanpak, waarbij we de talenten van elk kind erkennen en koesteren. Dit inspectierapport geeft u een helder beeld van onze onderwijskwaliteit en de voortdurende inspanningen die wij leveren voor de groei en het welzijn van onze leerlingen.

Resultaten | De Leemstee in Oldenzaal | [2025] Schoolregister