de Bongerd in Oldenzaal - Resultaten

de Bongerd
Wieldraaierlaan 120
7577 NR Oldenzaal

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
27.48
Spreiding
6.86

De schoolweging van De Bongerd Oldenzaal is 27,48 , met een spreiding van 6,86 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,5% behaalde het fundamenteel niveau overtreft De Bongerd zowel de inspectienorm (85%) als het landelijk vergelijkingspercentage (96,7%). Dit benadrukt de effectiviteit van het adaptieve onderwijsprogramma, met name bij taalverwerving.

Fundamenteel niveau

Score: 98.4674%

Streefniveau

60,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat lager is dan het vergelijkingspercentage van 63,3%. Desondanks overtreft de school de inspectienorm (51,8%) ruimschoots, wat past bij de gehanteerde methodiek van ontwerpend leren en domeingericht rekenonderwijs.

Streefniveau

Score: 60.3448%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 27,4% havo/vwo en 14,5% vwo. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar 18,6% vwo-advies voorkomt. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio), passend bij de relatief hoge referentieniveaus.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Verticale analyse toont een groei van 3,2% in leesvaardigheid tussen groep 7 en 8, dankzij de geïntensiveerde inzet van begrijpend lezen via de 'LIST'-methodiek. De rekenresultaten overtreffen stelselmatig die van vergelijkbare scholen in Twente.

ToetsDe Bongerd OldenzaalGemeente AmsterdamNederland
LIB176.54176.79175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op basis van onze visie 'het jonge kind', hanteren we voor de kleutergroepen het observatie-volgsysteem 'Mijn Kleutergroep'. Dit volgsysteem gebruiken we voor de brede ontwikkeling van leerlingen. Naast de cognitieve, motorische, creatieve en sociaal-emotionele ontwikkeling is er expliciet aandacht voor doelen rondom zelfredzaamheid en executieve functies. Het volgsysteem volgt de leerlingen in hun ontwikkeling naar start groep 3. Vanaf groep 3 tot en met groep 8 worden de resultaten op de cognitieve ontwikkeling (taal, lezen, rekenen) gemeten middels methodegebonden toetsen en Cito Leerling in Beeld (LIB) toetsen. Ook de executieve functies meten we middels Cito LIB toetsen. De resultaten van de Cito LIB toetsen evalueren we op schoolniveau, groepsniveau en leerlingniveau. Voor de leerlingen worden de resultaten door middel van een apart inlegvel meegegeven met het rapport van februari en juni. De resultaten van de methodegebonden toetsen kunnen ouders te allen tijde inzien in ParnasSys. Methodetoetsen en Cito LIB toetsen worden door de leerkracht geanalyseerd en aan de hand daarvan wordt opnieuw gereflecteerd op het onderwijsaanbod. Indien nodig wordt het onderwijsaanbod aangepast voor de hele groep en/of voor individuele leerlingen. Voor de individuele leerlingen kan een interventieplan opgesteld worden. Na maximaal 6 weken wordt een interventie geëvalueerd en wordt gekeken of de gestelde doelen zijn behaald. Zo niet, dan wordt het doel bijgesteld of verlengd en wordt de manier waarop dit doel wordt bereikt, aangepast. Eigenaarschap van het kind is hierbij van belang. De daltonkernwaarden zelfreflectie en verantwoordelijkheid spelen hierbij een belangrijke rol. Regelmatig worden de resultaten besproken met de leerkracht en de intern begeleider.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

Slechts 4,55% van de leerlingen presteert onder advies, significant lager dan landelijk (11,81%). Met 40,91% boven advies bevestigt de school haar kwaliteit in advisering. Deze resultaten sluiten aan bij het beschreven maatwerktraject voor talentontwikkeling en doorlopende leerlijnen.

Sociale ontwikkeling

De basisvoorwaarden voor een goede sociale emotionele ontwikkeling is dat er op school een goed pedagogisch klimaat is waarbij leerlingen zich gewaardeerd en veilig voelen. Middels de drie kernwaarden op sociale opbrengsten (respect voor elkaar, zorgdragen voor de omgeving en reflectie op je eigen rol) in de omgang met anderen wordt hier dagelijks aandacht aan besteed in de groep.

Respect voor elkaar

Zorg voor duurzame omgeving

Reflectie op eigen rol

Wat is de werkwijze van de Bongerd voor sociale ontwikkeling?

De Bongerd besteedt tijdens de eerste lesweken na de zomervakantie extra aandacht aan sociale groepsvorming, de zogenaamde 'gouden weken'. Deze weken zijn bedoeld om een solide basis te leggen voor de groep door middel van groepsvormende activiteiten. Binnen de pedagogische driehoek (ouder, leerling, school) worden ouders gezien als ervaringsdeskundigen. Gesprekken vinden bij voorkeur samen met het kind plaats, waarbij open communicatie centraal staat. Dit gebeurt middels kindgesprekken, oudervertelavonden en oudergesprekken naar aanleiding van het rapport. De sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen wordt in kaart gebracht met behulp van de sociaal-emotionele vragenlijst van Cito LIB. De resultaten geven inzicht in eventuele ondersteuningsvragen en helpen de leerkracht om het gedrag van leerlingen beter te begrijpen en de sterke kanten te benutten.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Bongerd om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Bongerd gebruikt de Cito LIB sociaal-emotionele ontwikkeling vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Bongerd?

De Bongerd gebruikt SOEMO-kaarten als methode voor sociaal-emotioneel leren.