daltonschool de Bongerd in Oldenzaal

Het team van daltonschool de Bongerd in Oldenzaal

Current section: team
Wieldraaierlaan 120
7577 Oldenzaal

Zie hier hoe het team van daltonschool de Bongerd is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van daltonschool de Bongerd. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past daltonschool de Bongerd bij jullie?

Ontdek hoe goed daltonschool de Bongerd bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij daltonschool de Bongerd zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 77.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (77.4%)
Man (22.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83%)
Man (17%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij daltonschool de Bongerd. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (3.2%)
25-35 jaar (9.7%)
35-45 jaar (38.7%)
45-55 jaar (25.8%)
55-65 jaar (22.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7%)
25-35 jaar (26.1%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (17.6%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij daltonschool de Bongerd werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (87.1%)
Direct ondersteunend personeel (3.2%)
Management (9.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor daltonschool de Bongerd gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invallers en Onderwijsondersteuning bij Daltonschool De Bongerd

Daltonschool De Bongerd maakt deel uit van Stichting Katholiek Onderwijs Noord Oost Twente (Konot). Deze stichting heeft een strategisch partnerschap met een gespecialiseerd mobiliteitscentrum voor de organisatie van effectieve personeelsvervanging. Ons doel is om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht zorgen wij voor een passende oplossing. Dit kan een interne vervanging zijn door een getalenteerde collega van Daltonschool De Bongerd, die extra taken op zich neemt, of een professionele invaller via ons mobiliteitscentrum. Ondanks de huidige uitdagingen op de arbeidsmarkt, streven we ernaar onderbrekingen te minimaliseren. In uitzonderlijke situaties waarin het toch noodzakelijk is om een groep tijdelijk naar huis te sturen, informeren wij u proactief en zo spoedig mogelijk over de genomen maatregelen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Dit schooljaar zijn de leerlingen verdeeld over 13 groepen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Taal
28.4%
Rekenen
25.3%
Bewegingsonderwijs/motorische ontwikkeling
21.1%
Kunstzinnige en creatieve vorming
16.8%
Wereldoriëntatie
8.4%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
25.5%
Rekenen/wiskunde
24.7%
Lezen
18.3%
Wereldoriëntatie
14.8%
Kunstzinnige en creatieve vorming
8%
Bewegingsonderwijs
7%
Engelse taal
1.7%

Deskundige Ondersteuning op Daltonschool de Bongerd: Een Overzicht

8

Specifieke Leervakken: Taal, Rekenen en Meer

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Rekenspecialist
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Logopedist
ICT-coördinator
Specialist Jonge Kind
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Daltonschool de Bongerd biedt gespecialiseerde hulp voor leerlingen met specifieke leerbehoeften op het gebied van taal en rekenen. Onze logopedisten en dyslexiespecialisten zijn wekelijks aanwezig om leerlingen te ondersteunen, met minimale impact op de lestijd. Externe specialisten werken vanuit een eigen ruimte binnen de school. Ouders regelen afspraken en facturatie direct met deze externe partijen. Dit zorgt voor een efficiënte en laagdrempelige ondersteuning. Twee toegewijde kwaliteitscoördinatoren, opgeleid en benoemd voor deze rol, fungeren als zorgregisseurs, leercoördinatoren en trendanalisten. Zij werken nauw samen met de schoolleiding om de onderwijskwaliteit continu te waarborgen en te verbeteren. Onze reken-, taal-, jonge kind- en hoogbegaafdheidsspecialisten coördineren binnen hun werkgroepen. Zij ontwikkelen mede het beleid om de kwaliteit van ons onderwijs te borgen en te verhogen. Indien nodig, werken we nauw samen met externe experts om optimale resultaten te behalen.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Mediacoaches
Specialist Jonge Kind
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Daltonschool de Bongerd legt een sterke nadruk op de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen. Onze leerkrachten zijn pedagogisch vaardig en toegewijd aan het begrijpen van elk kind. Programma's zoals 'Kind in Kracht' en de 'Gouden, Zilveren en Bronzen Weken' bevorderen dit welzijn. Onze gedragsspecialist biedt aanvullende ondersteuning aan leerlingen en groepen die extra begeleiding nodig hebben op sociaal-emotioneel gebied. In de groepen 5, 5/6 en 6 organiseren we preventieve trainingen gericht op groepsvorming en sociale vaardigheden. Bij specifieke behoeften zoeken we actief naar samenwerking met externe professionals om de best mogelijke ondersteuning te bieden.

5

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Specialist Jonge Kind
Daltoncoördinatoren
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Binnen Daltonschool de Bongerd hanteren we een consistente aanpak voor gedrag, werkhouding en taakaanpak. Elke groep maakt gebruik van een effectief beloningssysteem dat deze aspecten stimuleert. Dit uniforme systeem zorgt voor duidelijkheid en bevordert een positieve leeromgeving waarin leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Waar aanvullende ondersteuning gewenst is, zoeken we actief de samenwerking met externe deskundigen.

2

Motorische en Fysieke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Logopedist
Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Voor de motorische en fysieke ontwikkeling van onze leerlingen werken we samen met gespecialiseerde professionals. Onze vakleerkracht bewegingsonderwijs zorgt voor een stimulerende en uitdagende gymles. Indien specifieke behoeften zich voordoen op dit gebied, onderzoeken we in overleg met ouders en externe partijen de meest geschikte oplossingen om de ontwikkeling van elk kind te ondersteunen.

1

Medische Assistentie en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Bedrijfshulpverleners (BHV'ers)

Toelichting van de school:

Onze getrainde bedrijfshulpverleners (BHV'ers) zijn paraat om eerste hulp te verlenen bij ongevallen of medische incidenten. Zij beoordelen de situatie en bieden de nodige zorg, zodat leerlingen snel weer veilig verder kunnen. Voor leerlingen die extra persoonlijke verzorging nodig hebben, werken we nauw samen met ouders. Samen zoeken we naar passende interne en externe oplossingen om aan deze individuele behoeften te voldoen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
21
Totaal specialisten
21
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Patio buitenlokaal
Freerunning-beweegplein
Kinderopvang KOSMO, Kunstenschool Kaliber
Logopedie-Oost, Typeles CSD
Dyslexiecentrum Ijsselgroep

Optimale Leerlingondersteuning op Daltonschool de Bongerd

Onze Visie op Passend Onderwijs en Ontwikkeling

Bij Daltonschool de Bongerd begeleiden we leerlingen van kleuters tot en met groep 8 in hun volledige ontwikkeling. We richten ons op cognitieve, sociale, emotionele, motorische en creatieve groei, zodat elk kind zijn of haar potentieel bereikt. Onze leermiddelen en schoolorganisatie zijn ingericht om de persoonlijke ontwikkeling centraal te stellen. We vinden een gezonde balans tussen kennisoverdracht, persoonlijke groei en praktische vaardigheden, conform de Daltonkernwaarden. Naast de basisvakken zoals taal, lezen en rekenen, besteden we veel aandacht aan burgerschap, digitale geletterdheid, Wetenschap & Techniek en samenwerking. Variatie in leermethoden zorgt ervoor dat ieder kind op zijn of haar manier leert. Passend onderwijs is onze kerntaak. Door vroegtijdig inzicht te krijgen in de specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen, kunnen we het onderwijs optimaal afstemmen. We hanteren de cyclus van handelingsgericht werken (HGW) om effectief in te spelen op individuele behoeften en differentiatie. Indien nodig stellen we een Ontwikkelingsperspectief (OPP) op. Als de ondersteuning binnen onze school ontoereikend is, zoeken we actief naar externe oplossingen. Dit doen we via het Onderwijs Ondersteuningscentrum (OOC) en onze partners binnen Samenwerkingsverband 23-02 (Twente Zuid). Samenwerking met jeugdhulpverleningsinstanties zorgt voor een gecoördineerde aanpak thuis en op school. Voor startende kleuters hanteren we een zorgvuldige intakeprocedure. Observaties vanaf dag één helpen ons om de ontwikkeling en eventuele extra onderwijsbehoeften vroegtijdig te signaleren, zoals beschreven in onze visie 'het jonge kind'. We streven naar continuïteit in begeleiding gedurende de kleuterperiode. Leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, ontvangen verrijkend leermateriaal op hun niveau. Bij een significant verschil met de groep kan, in overleg met ouders, versnelling of een vroegtijdige overstap naar een hogere groep overwogen worden. Dit besluit wordt genomen door het schoolteam. We streven naar inclusief onderwijs door samenwerking binnen ons team (geïnspireerd door de New Educational Workforce). Teamleden zetten hun expertise in om gezamenlijk beter in te spelen op de diversiteit aan leerbehoeften. We integreren en clusteren lesaanbod en focussen op professionalisering en verdere daltonontwikkeling. Een onderwijscoach van het OOC ondersteunt ons wekelijks, en we onderhouden nauw contact met de orthopedagoog van het OOC voor optimale leerlingbegeleiding.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Toekomstgericht Onderwijs op Daltonschool De Bongerd

Welke ambitieuze doelen stelt Daltonschool De Bongerd voor de komende jaren?

Daltonschool De Bongerd heeft een nieuw schoolplan opgesteld voor de periode 2025-2028, in nauwe samenwerking met leerlingen, teamleden, ouders en partners. Dit plan is een vernieuwing van onze maatschappelijke opdracht, afgestemd op de behoeften van onze leerlingen en omgeving, met als doel ons onderwijs nog waardevoller te maken voor hun toekomst. Centraal in ons onderwijs staat de brede en optimale ontwikkeling van de talenten van elk kind. We streven ernaar dat leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen en goed voorbereid zijn op de toekomst. Dit vereist uitstekend onderwijs, verzorgd door bekwame leerkrachten in een organisatie die openstaat voor dialoog over onderwijskwaliteit en ieders rol daarin. Onze kwaliteitszorg is gebaseerd op vier strategische ambities: Ambitie 1: Jouw unieke leerreis We richten ons op het waarderen en begeleiden van de individuele ontwikkeling van elk kind. We kijken naar het hele kind, inclusief hun achtergrond, en benaderen hen als unieke individuen met eigen talenten en leertempo. Het doel is de ontwikkeling en implementatie van een nieuw Bongerd dalton-rapportagesysteem in 2026-2027, inclusief een aangepaste gesprekkencyclus en een klankbordgroep van ouders en leerlingen. Ambitie 2: Een betekenisvol en toekomstgericht onderwijsaanbod We herdefiniëren ons onderwijsaanbod om beter aan te sluiten bij de hedendaagse en toekomstige behoeften van kinderen. We ondersteunen kinderen in hun ontwikkeling en stimuleren hen om bij te dragen aan een positieve toekomst, met veerkracht en zelfleiderschap als leidraad. Ons doel is het aanscherpen en verbeteren van ons onderwijsaanbod, waarbij methodes onze visie ondersteunen. We onderzoeken momenteel nieuwe methodes voor taal en Engels en implementeren de visie op het jonge kind verder in de kleuterbouw tot en met groep 3. Ambitie 3: De kunst van het onderwijsambacht Werken in het onderwijs is een ambacht waarbij het raken van de kern van elk kind centraal staat. Leren wordt gezien als een interactief proces, waarbij we meer zijn dan alleen kennisoverdragers; we zijn rolmodellen. Normen en waarden worden niet alleen besproken, maar ook geleefd. We bereiden ons voor op het behalen van Daltoncertificaten en de Dalton visitatie, waarbij we de kernwaarden van Dalton (zelfstandigheid, reflectie, verantwoordelijkheid) versterken. Ambitie 4: Bewust organiseren en innoveren We stellen onze werkwijzen voortdurend ter discussie om groei te stimuleren. Deze ambitie moedigt ons aan om bestaande onderwijspraktijken te evalueren, methoden en systemen kritisch te bevragen en ruimte te maken voor nieuwe benaderingen. Ons doel is het versterken van de aansluiting bij de onderwijsbehoeften van leerlingen door middel van groepsoverstijgend lesgeven en intensieve begeleiding van stagiaires. Burgerschapsvorming op De Bongerd Burgerschap betekent voor ons dat leerlingen nadenken over hun rol als burger in de Nederlandse samenleving. We stimuleren participatie en bieden leeromgevingen waarin leerlingen leren om meningen te vormen, elkaars perspectieven te respecteren, samen te werken en bij te dragen aan een betere wereld. Onze burgerschapsdoelen zijn verankerd in de kernwaarden van Dalton en worden ondersteund door een sociaal leerlingvolgsysteem (LIB!) en een tweejaarlijkse burgerschapsscan voor groep 8. In schooljaar 2025-2026 ligt de focus op het respecteren van meningen, openstaan voor diversiteit, samenwerken en zelfstandig keuzes maken. Pedagogisch klimaat en leerkrachtgedrag We hechten veel waarde aan een positief pedagogisch klimaat, met speciale aandacht voor de 'gouden weken' aan het begin van het schooljaar om een goede groepsdynamiek te bevorderen en pestgedrag te voorkomen. We werken met gedragsverwachtingen gebaseerd op KIK (Kind In Kracht) en organiseren 'zilveren' en 'bronzen' weken na vakanties. Het team geeft zelf het goede voorbeeld door eerlijkheid, oprechtheid, openheid, rechtvaardigheid en respect in de omgang met leerlingen, ouders en collega's.

Hoe waarborgt Daltonschool De Bongerd de kwaliteit van het onderwijs?

Daltonschool De Bongerd hanteert een proactieve kwaliteitszorgcyclus, in lijn met het Konot-kwaliteitsbeleid, om de onderwijskwaliteit te borgen en continu te verbeteren. Dit proces omvat diverse methoden en instrumenten die zorgen voor inzicht in onze voortgang en effectiviteit. Onze kwaliteitsborging is gebaseerd op een vierluik: 1. Zelfevaluatie (Schoolbespreking): Minimaal tweemaal per jaar evalueert het team, onder leiding van de directie, de voortgang van onze strategische ambities. We analyseren data uit leerlingvolgsystemen (zoals Cito en LIB!), veiligheidsmonitoring en ontwikkelingsmetingen. Deze reflectie beantwoordt de vragen: 'Doen we de juiste dingen?' en 'Doen we die dingen goed?', en vormt de basis voor de officiële schoolbespreking met het College van Bestuur. 2. Verdiepende Kwaliteitsrondes: Jaarlijks voeren we verdiepende gesprekken over onze schoolontwikkelingen, onderverdeeld in de disciplines onderwijs & kwaliteit, personeel & organisatie, en financiën & huisvesting. Deze rondes worden ondersteund door specifieke vragenlijsten die helpen bij het voeren van gerichte gesprekken. 3. Collegiale Visitatie en Externe Analyse: Om de vraag 'Vinden anderen ook dat we het goed doen?' te beantwoorden, passen we collegiale visitatie toe. Bij geen signalen van risico's nodigen we regelmatig een extern team uit voor een waarderende en nieuwsgierige evaluatie van onze ontwikkeling. Indien er vermoedens zijn van risico's voor de onderwijskwaliteit, schakelen we een externe analist in voor een diepgaande schoolanalyse, gebaseerd op de richtlijnen van de onderwijsinspectie, inclusief een beoordeling van onze ontwikkelingscapaciteit. 4. Beeld van de Schoolontwikkeling: De resultaten van de zelfevaluaties, kwaliteitsrondes, collegiale visitaties en eventuele externe analyses geven ons een helder beeld van onze voortgang ten opzichte van de schoolplanambities. Dit stelt ons in staat om gerichte vervolgstappen te zetten voor verdere verbetering. Continu Monitoring en Evaluatie: Jaarlijks monitoren we leeropbrengsten, sociale competenties, sociaal-emotionele ontwikkeling en rendementsgegevens. We voeren groepsobservaties uit, houden groeps- en leerlingbesprekingen en organiseren schoolbesprekingen met het bestuur. Tweejaarlijks vindt een waarderende collegiale consultatie plaats, een integraal tevredenheidsonderzoek onder alle betrokkenen, en een evaluatie van burgerschapsonderwijs. Specifieke periodieke evaluaties: De RI&E (Risico-inventarisatie en -evaluatie) voor sociale en fysieke veiligheid wordt vierjaarlijks uitgevoerd. Vijfjaarlijks ondergaat de school een Daltonvisitatie om de continuïteit van ons Daltoncertificaat te waarborgen.

Voor- en Vroegschoolse Educatie: Start Uw Kind met Succes op Daltonschool de Bongerd

Toelichting van de school

Daltonschool de Bongerd richt zich op een naadloze overgang van kinderopvang naar basisschool. Hoewel wij geen eigen VVE-programma aanbieden, onderhouden we sterke samenwerkingsverbanden met peuterspeelzalen en kinderdagverblijven in de buurt. Uw kind kan profiteren van een gestructureerde overdracht van informatie tussen de kinderopvang en onze school. Dit waarborgt een consistente ontwikkelingslijn, essentieel voor een goede start. We faciliteren een 'warme overdracht' in nauw overleg met ouders. Hierbij delen we belangrijke inzichten over uw kind om een soepele en succesvolle schoolloopbaan te garanderen. Uw betrokkenheid staat centraal in dit proces.

Veelgestelde vragen

Biedt Daltonschool de Bongerd extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Daltonschool de Bongerd biedt geen afzonderlijke extra programma's specifiek voor jonge kinderen buiten het reguliere basisonderwijs. De focus ligt op een goede integratie en begeleiding binnen de klassikale setting.

Met welke partners werkt Daltonschool de Bongerd samen voor jonge kinderen?

Daltonschool de Bongerd werkt nauw samen met externe partners zoals Kinderopvang KOSMO om de continuïteit in de ontwikkeling van jonge kinderen te waarborgen. Deze samenwerking zorgt voor een soepele overgang en gedeelde expertise.

Daltonschool de Bongerd werkt nauw samen met externe partners zoals Kinderopvang KOSMO om de continuïteit in de ontwikkeling van jonge kinderen te waarborgen. Deze samenwerking zorgt voor een soepele overgang en gedeelde expertise.

Team | daltonschool de Bongerd in Oldenzaal | [2025] Schoolregister