Basisschool De Maten in Oldenzaal

Het team van Basisschool De Maten in Oldenzaal

Current section: team
Guido Gezellestraat 35
7576 Oldenzaal

Zie hier hoe het team van Basisschool De Maten is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Maten. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Maten bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Maten bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Maten zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 66.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (66.7%)
Man (33.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Maten. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (14.3%)
35-45 jaar (57.1%)
45-55 jaar (14.3%)
55-65 jaar (14.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Maten werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (12.5%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (12.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Maten gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervangingsbeleid Basisschool De Maten: Continuïteit van Onderwijs

Bij Basisschool De Maten staat de continuïteit van het onderwijs voorop. Bij onverwachte afwezigheid van uw kind's leerkracht, zoals bij ziekte, zorgen wij voor een naadloze overname. Wij werken samen met het KONOT, een organisatie die gespecialiseerd is in onderwijspersoneel. Zij stellen een team van ervaren en betrouwbare invalkrachten ter beschikking. Deze vaste invalkrachten zijn direct bij ons of via het KONOT in dienst. Hierdoor kennen ze de school, de lesmethodes en de leerlingen, wat zorgt voor een vertrouwde en effectieve voortzetting van de lessen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op De Maten wordt het onderwijs in de onderbouw op een ontwikkelingsgerichte manier ingericht. We zijn hierdoor in staat goed aan te sluiten bij de ontwikkelpotentie en ontwikkelingsniveau van ieder kind. Spelend leren vormt in de onderbouw de basis van het leerproces.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Taal
29.8%
Sport & Spel / Motorische Ontwikkeling
21.3%
Rekenen
19.1%
Sociale Vaardigheden
17%
Wereldorientatie
8.5%
Engels
4.3%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
23.9%
Rekenen/wiskunde
22.2%
Lezen
21.4%
Kunstzinnige en creatieve vorming
9.8%
Wereldoriëntatie
7.7%
Bewegingsonderwijs
6.9%
Engelse taal
4.2%
Levensbeschouwing
2%
Overig
2%

Specialistische Ondersteuning op Basisschool De Maten

3

Taal en Rekenen: Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Taalspecialist De Maten
Leescoördinator
Specialist Burgerschapsonderwijs

Toelichting van de school:

Basisschool De Maten zet vol in op taal en rekenen met subsidie voor schooljaren 2023-2024 en 2024-2025. We versterken basisvaardigheden met een focus op taal en lezen. Met een doordacht plan en interventies uit de OCW-kaart streven we naar duurzame verbetering van ons taal- en leesonderwijs. In 2023-2024 was er intensieve scholing voor technisch lezen. In 2024-2025 volgt scholing voor begrijpend lezen en is een nieuwe taal- en leesmethode geïntroduceerd. Een vernieuwde schoolbibliotheek, met hulp van Bibliotheek Twente, stimuleert leesplezier. Daarnaast is in 2023-2024 de rekenmethode Pluspunt ingevoerd. Dit jaar focussen we op het borgen van rekenontwikkeling en versterken we de onderbouw met thematische ontwikkeling en een rijk speel-leeraanbod.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welbevinden Centraal

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider (IB)
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Onze proactieve aanpak voor sociaal-emotionele ontwikkeling zorgt voor een goed welbevinden bij alle kinderen. Door nauwkeurige observaties, gesprekken met leerlingen en ouders, en de expertise van onze Intern Begeleider (tevens gedragsspecialist), hebben we een helder beeld. Mochten er uitdagingen zijn waarbij we extra ondersteuning nodig hebben, dan schakelen we het Onderwijs Ondersteunings Centrum (OOC) in. Zij bieden waardevol advies en begeleiding om onze leerlingen optimaal te ondersteunen.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Gezamenlijke Expertise

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke ondersteuning op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak zetten we geen extra specialisten in. Leerkrachten bespreken eventuele zorgen met de Intern Begeleider. Samen bepalen zij de meest effectieve aanpak om de leerling te ondersteunen en de leeromgeving te optimaliseren.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider (IB)
Vakdocent Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Onze vakdocent bewegingsonderwijs verzorgt tweemaal per week gymlessen voor groep 3 tot en met 8. Leerlingen die extra aandacht nodig hebben voor hun motorische ontwikkeling worden besproken met de IB-er. Samen wordt beoordeeld of de leerling in aanmerking komt voor de Motorische Remedial Teaching (MRT), die na schooltijd door de vakleerkracht wordt gegeven. Voor groep 1 en 2 doet de leerkracht de observatie en kan, in overleg met de IB-er, de leerling doorverwezen worden naar de MRT.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

Bedrijfshulpverleners (BHV-ers)

Toelichting van de school:

Onze getrainde BHV-ers treden adequaat op bij medische situaties. Zij beoordelen of doorverwijzing naar een huisarts of specialist noodzakelijk is, altijd in nauw overleg met de ouders. De BHV-ers volgen strikt het protocol 'medisch handelen' om de veiligheid en gezondheid van onze leerlingen te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Mediatheek
Technieklokaal
Speellokaal
Peuter-Kleuter plein
Flexibele werk- en leerplekken voor de leerlingen
Kantoor logopediste
Actief na school
Typelessen na schooltijd

Optimale Leerlingondersteuning op Basisschool De Maten

Onze Visie op Educatieve Ondersteuning

Basisschool De Maten zet zich volledig in voor passend onderwijs en hoogwaardige educatieve ondersteuning. Wij streven naar een optimale balans tussen een veilige leeromgeving en uitdagende leermogelijkheden, gericht op de individuele ontwikkeling van elk kind. Ontdek onze uitgebreide schoolondersteuningsprofiel, waarin we gedetailleerd beschrijven hoe wij leerbehoeften aanpakken. Dit profiel is eenvoudig te vinden op onze website onder het kopje 'Ons onderwijs'. Bezoek ons online op https://www.dematenoldenzaal.nl/. Soms kunnen specifieke onderwijsbehoeften van uw kind extra aandacht vereisen. In dergelijke gevallen zoeken wij actief naar gespecialiseerde bovenschoolse ondersteuning via het Onderwijs Ondersteuningscentrum (OOC). Indien de ondersteuning van het OOC niet volstaat, werken we nauw samen met het Samenwerkingsverband Twente Oost PO. Dit samenwerkingsverband omvat 172 scholen voor primair en speciaal onderwijs in de regio, waaronder gemeenten als Enschede, Hengelo en Dinkelland. Voor een integrale aanpak stemmen we onze begeleiding af met instanties uit de Jeugdhulpverlening. Dit zorgt voor een consistente ondersteuning, zowel op school als thuis. Ouders kunnen ook zelf hulp zoeken via het Sociaal Plein Oldenzaal voor opvoedingsondersteuning. Bekijk de mogelijkheden via deze link: https://www.sociaalpleinoldenzaal.nl/is/een-vraag-over/opvoeding. Toekomstgerichte Ondersteuningsinitiatieven: Komend schooljaar implementeren en borgen we ons vernieuwde taal- en leesprogramma, versterkt door recente scholing in basisvaardigheden. Daarnaast focussen we op het optimaliseren van het lesaanbod voor de jongste leerlingen, met professionele begeleiding van Expertis onderwijsadviseurs voor onze onderbouwteams.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Strategisch Schoolplan

Wat zijn de kernambities uit ons schoolplan voor de komende jaren?

Ons Strategisch Beleidsplan, om de vier jaar vernieuwd, schetst de onderwijsambities van KONOT. Deze ambities vormen de leidraad voor onze schoolontwikkeling en dialoog. Twee keer per jaar evalueren we onze voortgang en sturen we bij waar nodig, zodat u altijd op de hoogte bent van onze onderwijsdoelen. Bekijk ons jaarplan via de downloadlink. Ambitie 1: Jouw eigen leerreis We richten ons onderwijs leerkrachtgestuurd in, met een groeiende focus op leerling-autonomie. Leerlingen krijgen meer ruimte voor zelfstandig werken, het stellen van eigen leerdoelen en het nemen van verantwoordelijkheid voor hun ontwikkeling. Op termijn streven we naar meer thematisch onderwijs. In het schooljaar 2024-2025 hebben we onze visie op het jonge kind aangescherpt, met speciale aandacht voor een gebalanceerd aanbod. Voor schooljaar '25-'26 ontwerpen we in de onderbouw thematische lesplannen met een beredeneerd aanbod. Ambitie 2: Een betekenisvol onderwijsaanbod Ons onderwijs verweeft basisvaardigheden met de unieke talenten van elke leerling. Hoewel we kiezen voor leerkrachtgestuurd onderwijs, integreren we de wens voor meer ontwikkelingsgericht en thematisch werken, afgestemd op onze leerlingpopulatie. In het schooljaar '24-'25 hebben we significante stappen gezet in technisch en begrijpend lezen, mede dankzij de basisvaardigheden subsidie. Deze verbeteringen worden komend schooljaar verder geïmplementeerd en geborgd. Ambitie 3: De kunst van het ambacht We streven naar een doorlopende ontwikkel- en leerlijn voor kinderen van 2 tot 13 jaar. De expertise van onze leerkrachten is hierbij cruciaal. Afgelopen jaar hebben we intensief geïnvesteerd in de vak-didactische bekwaamheid van onze leerkrachten, met name op het gebied van lees- en rekenonderwijs. Het effectief toepassen van het EDI-model is grotendeels gerealiseerd, wat wordt erkend door ons deelname aan het netwerk basisvaardigheden. Komend jaar focussen we op het bestendigen van deze expertise. Ambitie 4: Bewust organiseren De complexiteit van het leerkrachtberoep vraagt om continue reflectie. We onderzoeken nieuwe organisatiemodellen zoals 'Next Education Workforce' en 'Teamgericht Arbeidsorganisatie' om onze leerkrachten optimaal te ondersteunen in hun voorbereiding op een veranderende maatschappij. Het creëren van draagvlak voor deze concepten is een belangrijk doel voor het komende schooljaar. Burgerschapsvorming - Democratisch Burgerschap Wij zien elke leerling als een actieve deelnemer aan onze samenleving. Ons onderwijs is gebaseerd op democratische waarden en de kernwaarden: Veiligheid, Verantwoordelijkheid en Vertrouwen. We creëren een omgeving waar leerlingen leren grenzen te respecteren en ruimte te geven, en waar zij actief kunnen bijdragen aan het gemeenschapsleven. De invoering van een escalatieladder in schooljaar '25-'26 zal ons helpen dit evenwicht te bewaken en te communiceren. Onze leerlingen ontwikkelen zich op het gebied van: Houding: Meer respect, samenwerking en zelfvertrouwen. Vaardigheden: Zelfstandige conflictoplossing, deelname aan de leerlingraad en reflectie op gedrag. Kennis: Begrip van democratie, afspraken en gelijke rechten. We blijven aandacht besteden aan individuele verschillen en specifieke ontwikkelpunten zoals kritisch denken en omgaan met maatschappelijke thema's. De ontwikkeling van leerlingen volgen we via Looqin, observaties, reflectiegesprekken en teamevaluaties, zodat we ons aanbod continu kunnen verbeteren en elk kind kunnen begeleiden naar een actieve en respectvolle deelname aan de samenleving.

Hoe waarborgt Basisschool De Maten de onderwijskwaliteit en hoe wordt deze verbeterd?

Onze kwaliteitszorg is gebaseerd op de vijf PDSA-cyclus (Plan, Do, Study, Act) en de vijf kwaliteitsvragen: 'Doen we de juiste dingen?', 'Doen we ze goed?', 'Hoe weten we dit?', 'Vinden anderen dit ook?' en 'Wat doen we met deze kennis?'. Deze cyclus zorgt voor een continue verbetering van ons onderwijs, waarbij de expertise van onze medewerkers en de optimalisatie van onze processen centraal staan. We evalueren ons onderwijs en onze ontwikkeldoelen twee keer per jaar. KONOT hanteert een systematische aanpak voor kwaliteitsborging, inclusief zelfevaluatie, kwaliteitsrondes en collegiale visitatie. Dit proces wordt ondersteund door diverse methoden en instrumenten: Jaarlijks: Monitoring van sociale en sociaal-emotionele ontwikkeling met Looqin; Groepsobservaties en -besprekingen; Schoolbesprekingen tussen directie en het College van Bestuur; Kwaliteitsrondes op het gebied van Onderwijs & Kwaliteit, Personeel & Organisatie, en Financiën & Huisvesting (éénmaal per jaar). Tweejaarlijks: Zelfevaluatie en waarderende collegiale consultatie op school- en bestuursniveau. Vierjaarlijks: Integraal Kwaliteitsonderzoek onder leerlingen, ouders en medewerkers voor strategische beleidsevaluatie en monitoring van tevredenheid en sociale veiligheid; RI&E (Risico-Inventarisatie en -Evaluatie) voor sociale en fysieke veiligheid binnen KONOT en de scholen.

Ontdek Ons Stimulerende Programma voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Basisschool De Maten biedt een uniek en rijk programma speciaal ontworpen voor de allerkleinsten. Wij geloven in een veilige, liefdevolle en uitdagende omgeving waar uw kind de ruimte krijgt om te ontdekken, te leren en te groeien. Onze focus ligt op de brede ontwikkeling van jonge kinderen, met aandacht voor sociale, emotionele, cognitieve en motorische vaardigheden. Door middel van spelend leren en gerichte activiteiten bereiden we uw kind optimaal voor op de volgende stappen in het onderwijs. Ontdek hoe wij de nieuwsgierigheid prikkelen en een solide basis leggen voor een leven lang leren.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft Basisschool De Maten voor jonge kinderen?

Bij Basisschool De Maten vinden we de ontwikkeling van jonge kinderen essentieel. Daarom bieden we specifieke programma's die aansluiten bij de behoeften van peuters en kleuters. Deze programma's zijn ontworpen om een soepele overgang naar de basisschool te garanderen. We stimuleren vroege taalontwikkeling, sociaal bewustzijn en ontdekkend leren. Ons doel is om elk kind een vliegende start te geven en hun natuurlijke nieuwsgierigheid te voeden.

Bij Basisschool De Maten vinden we de ontwikkeling van jonge kinderen essentieel. Daarom bieden we specifieke programma's die aansluiten bij de behoeften van peuters en kleuters. Deze programma's zijn ontworpen om een soepele overgang naar de basisschool te garanderen. We stimuleren vroege taalontwikkeling, sociaal bewustzijn en ontdekkend leren. Ons doel is om elk kind een vliegende start te geven en hun natuurlijke nieuwsgierigheid te voeden.

Kinderopvang
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)

Met welke partners werkt Basisschool De Maten samen voor het jonge kind programma?

Om een naadloze en verrijkende ervaring te garanderen, werkt Basisschool De Maten nauw samen met vertrouwde partners. Een van onze belangrijke samenwerkingspartners is Peuteropvang Pinokkio. Deze samenwerking zorgt voor een consistente pedagogische aanpak en een soepele doorstroom van kinderen. Via Peuteropvang Pinokkio wordt de ontwikkeling van jonge kinderen gestimuleerd, wat een uitstekende voorbereiding biedt op het basisonderwijs.

Om een naadloze en verrijkende ervaring te garanderen, werkt Basisschool De Maten nauw samen met vertrouwde partners. Een van onze belangrijke samenwerkingspartners is Peuteropvang Pinokkio. Deze samenwerking zorgt voor een consistente pedagogische aanpak en een soepele doorstroom van kinderen. Via Peuteropvang Pinokkio wordt de ontwikkeling van jonge kinderen gestimuleerd, wat een uitstekende voorbereiding biedt op het basisonderwijs.

Team | Basisschool De Maten in Oldenzaal | [2025] Schoolregister