Basisschool De Maten
Guido Gezellestraat 35
7576 AG Oldenzaal

Schoolweging

Schoolweging
33.56
Spreiding
5.91

De schoolweging van De Maten Oldenzaal is 33,56 , met een spreiding van 5,91 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 92,7% behaalt De Maten het fundamenteel niveau ruimschoots, ondanks een leerlingenpopulatie met hogere ondersteuningsbehoeften. Hoewel dit percentage iets onder het vergelijkingsgemiddelde (93,9%) ligt, overstijgt het de landelijke norm van 85% aanzienlijk. Het uitgebreide taalbeleid en extra rekenuren dragen hier vermoedelijk aan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school scoort met 50,7% ruim boven de eigen signaleringswaarde van 38,7% voor het streefniveau. Deze prestatie is vrijwel gelijk aan het vergelijkingsgemiddelde (50,2%) en benadrukt de effectiviteit van het onderwijsaanbod, gezien de complexe leerlingenpopulatie. Het accent op maatwerk en differentiatie in het schoolplan lijkt hier vruchten af te werpen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviesverdeling toont een tweespalt: 14,3% praktijkonderwijs (vergeleken met 1,01% regionaal) versus 35,7% havo/vwo of vwo (41,5% regionaal). De sterke focus op maatwerk resulteert in een breed adviesspectrum, passend bij de hoge schoolweging. Opvallend is het relatief hoge aandeel vmbo-b adviezen (28,57%), wat mogelijk samenhangt met de thuisomgeving van leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Maten OldenzaalGemeente AmsterdamNederland
LIB172.5176.79175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We proberen het maximale resultaat uit elke individuele leerling te halen. Hiervoor is nodig dat we zo systematisch en doelgericht mogelijk gaan werken. Met het benutten van de beschikbare gegevens kunnen we de prestaties verhogen. Formatief toetsen In tegenstelling tot summatief toetsen, heeft formatief toetsen als primair doel leerlingen inzicht te geven in hun eigen leerproces en onderwijs op maat te geven. Door meer op deze manier te toetsen kunnen leerkrachten: een goed beeld krijgen van waar de leerling staat en waar hij of zij naar toe werkt; de leerling feedback geven om (nog) niet behaalde doelstellingen alsnog te bereiken. Op school maken we daarnaast ook gebruik van diverse informatiebronnen zoals observaties, methodegebonden toetsen en de Leerlijnen voor het Jonge Kind. Daarnaast wordt er bij ons op school ook nog summatief getoetst in de groepen 1 t/m 8. We gebruiken hiervoor een tweetal leerlingvolgsystemen: ‘Leerling in beeld’ en ‘Looqin’. Na analyse van de toetsresultaten (medio en einde schooljaar) door leerkrachten en IB-ers, worden deze binnen het team op twee gezamenlijke (studie) middagen besproken. Oorzaken voor vastgestelde (wellicht tegenvallende) leeropbrengsten besproken en mogelijke consequenties op schoolniveau vastgesteld. Op groepsniveau zullen tijdens de groepsbesprekingen met de Intern Begeleider ( kwaliteitscoördinatoren) consequenties voor het onderwijsaanbod worden vastgesteld en deze worden beschreven in de zorgoverzichten en groepsplannen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 29,2% bovenadvies presteren leerlingen significant beter dan het landelijk gemiddelde (25,3%), wat de kwaliteit van het doorstroombeleid onderstreept. Het hoge percentage onderadvies (20,8% vs. 11,8% landelijk) lijkt paradoxaal, maar reflecteert vermoedelijk de complexe populatie. De school hanteert bewust terughoudende adviezen om teleurstellingen in het VO te voorkomen.

Sociale ontwikkeling

Op onze school staan de begrippen veiligheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen voorop. We zien de kinderen graag met plezier naar school toe gaan. Daarom werken we op verschillende manieren aan de sociale veiligheid, een prettig schoolklimaat, onderlinge verbondenheid en de ontwikkeling van sociale vaardigheden.

Veiligheid

Vertrouwen

Verantwoordelijlkheid

Wat is de werkwijze van Basisschool De Maten voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Maten besteedt veel aandacht aan groepsvorming door middel van de Gouden, Zilveren en Bronzen weken. Tijdens deze weken ligt de nadruk op groepsverbindende activiteiten, positieve groepsregels en voorbeeldgedrag van de leerkracht. De leerkrachten zijn bekend met de fases van groepsvorming en zetten verschillende interventies in op groeps- en schoolniveau. De school maakt gebruik van coöperatieve werkvormen en de kennismakingsgesprekken zijn onderdeel van de Gouden weken. Daarnaast wordt in de groepen 1 t/m 8 gebruik gemaakt van de methode Kwink en wordt de sociale veiligheid van de leerlingen 2x per jaar gemonitord met Looqin.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Maten om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Maten gebruikt Looqin om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Maten?

Basisschool De Maten gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.