Basisschool De Maten in Oldenzaal

De resultaten van Basisschool De Maten in Oldenzaal

Current section: resultaten
Guido Gezellestraat 35
7576 Oldenzaal

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Maten, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool De Maten bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Maten bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op De Maten

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. In groep acht meten we deze prestaties via de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% leerlingen die dit basisniveau halen. Dit percentage dient als signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Basisschool De Maten.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Resultaten op Basisschool De Maten

Het streefniveau op Basisschool De Maten daagt leerlingen uit om hogere academische doelen te bereiken dan het fundamentele niveau. We streven ernaar dat zoveel mogelijk leerlingen in groep acht dit ambitieuze niveau behalen. De onderwijsinspectie stelt voor elke school individueel een streefniveau vast, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie. Dit percentage fungeert als de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van onze school.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Maten?

Bij Basisschool De Maten in Oldenzaal volgen we een zorgvuldig proces om tot een passend schooladvies te komen voor elke leerling. In groep 7 starten we met een voorlopige advisering na de Cito Leerling in Beeld (LIB) toetsen. Hierbij zijn de leerkracht, intern begeleider en directie betrokken. De advisering baseert zich op resultaten van methodetoetsen, het leerlingvolgsysteem, sociaal-emotionele ontwikkeling, inzet en werkhouding. Dit voorlopige advies wordt in groep 8 opnieuw geëvalueerd, met name na de herfstvakantie. Een team van leerkrachten en de intern begeleider beoordeelt de voortgang. Oudergesprekken vinden plaats in januari, gevolgd door de doorstroomtoets begin februari. De definitieve adviezen worden uiterlijk eind maart 2026 verstrekt, na ontvangst van de doorstroomtoetsresultaten. Een hogere toets score kan leiden tot een aangepast, hoger advies, mits dit in het belang van de leerling is en dit met de ouders besproken wordt.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Maten: Groei en Welzijn

Bij Basisschool De Maten stellen we een veilige leeromgeving centraal, waarin elk kind zich gewaardeerd voelt. Wij geloven dat kinderen met plezier naar school gaan wanneer ze zich geborgen en begrepen voelen. Daarom zetten we ons dagelijks in om een positief schoolklimaat te creëren, de onderlinge verbondenheid te versterken en essentiële sociale vaardigheden te ontwikkelen bij al onze leerlingen.

Veiligheid voorop: Een veilige omgeving is de basis voor groei.

Vertrouwen creëren: Wij bouwen aan een vertrouwensband tussen leerlingen en leerkrachten.

Verantwoordelijkheid stimuleren: Kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf en anderen.

Hoe bevordert Basisschool De Maten de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Wij hanteren een gestructureerde aanpak voor groepsvorming, met speciale aandacht voor de 'Gouden', 'Zilveren' en 'Bronzen' weken. Deze periodes, die starten na de zomervakantie, kerstvakantie en meivakantie, zijn ontworpen om de sociale cohesie te versterken en sociale vaardigheden te onderhouden. Centraal staan groepsverbindende activiteiten zoals energizers en coöperatieve leervormen. Samen met de leerlingen formuleren we positieve groepsregels, waarbij de leerkracht een cruciale rol speelt als rolmodel. Daarnaast maken we in alle groepen gebruik van Kwink, een uitgebreide online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL). Kwink integreert ook burgerschap en mediawijsheid, en biedt een programma dat gebaseerd is op actuele wetenschappelijke inzichten. Dit helpt ons om een solide basis te leggen voor het welzijn en de ontwikkeling van uw kind. Om de sociale veiligheid continu te monitoren, maken we twee keer per jaar gebruik van het leerlingvolgsysteem Looqin. Dit geeft ons waardevolle inzichten in het welzijn van onze leerlingen.

Welke registratiemethoden gebruikt De Maten voor het meten van sociale vooruitgang?

Basisschool De Maten gebruikt de volgende methoden om de sociale ontwikkeling en het welzijn van leerlingen in kaart te brengen: * **Looqin:** Een leerlingvolgsysteem dat ons helpt de sociale veiligheid te monitoren. * **Burgerschap meten:** Door specifieke observaties en evaluaties op het gebied van burgerschapsvorming.

  • 1. Looqin
  • 2. Burgerschap meten

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden op De Maten toegepast?

Op Basisschool De Maten zetten we de methode Kwink in voor sociaal-emotioneel leren. Kwink biedt een breed scala aan activiteiten en inzichten, gericht op de persoonlijke en sociale groei van onze leerlingen. Meer informatie over Kwink vindt u op http://www.kwinkopschool.nl/.

  • Kwink; http://www.kwinkopschool.nl/

Inspectierapport Basisschool De Maten: Kwaliteit en Ontwikkeling in Beeld

Op 16 januari 2020 verwelkomde Basisschool De Maten de onderwijsinspectie voor een grondige beoordeling van ons didactisch handelen. Met trots presenteren we de positieve bevindingen: de inspecteur was zeer onder de indruk van onze onderwijsaanpak. Onze leerkrachten tonen dagelijks passie voor hun vak, creëren een rustige en stimulerende leeromgeving en bieden heldere, beknopte instructies. We moedigen leerlingen actief aan om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerkeuzes en zetten vol in op het bevorderen van hun leerproces. Leerlingen op De Maten zijn enthousiast en betrokken bij hun schoolwerk. Vanaf de eerste schooljaren stimuleren we samenwerking en het behalen van persoonlijke leerdoelen. Elk kind wordt aangemoedigd om eigenaar te worden van zijn of haar eigen leerpad, wat resulteert in gemotiveerde en zelfstandige leerlingen.

Resultaten | Basisschool De Maten in Oldenzaal | [2025] Schoolregister