Basisschool Basisschool De Esch in Oldenzaal

Het team van Basisschool De Esch in Oldenzaal

Current section: team
Oosterikweg 1
7577 Oldenzaal

Zie hier hoe het team van Basisschool De Esch is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Esch. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Esch bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Esch bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Esch zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.8%)
Man (18.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Esch. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (9.1%)
35-45 jaar (18.2%)
45-55 jaar (18.2%)
55-65 jaar (54.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Esch werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (90.9%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Management (9.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Esch gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Personeelsvervanging bij Basisschool De Esch

Bij Basisschool De Esch garanderen we continuïteit in het onderwijs door een efficiënt systeem voor personeelsvervanging. We maken gebruik van de expertise van het Mobiliteitscentrum OBT uit Borne om gekwalificeerde invallers in te zetten wanneer dit nodig is. Ons toegewijde team neemt doorgaans geen verlof buiten de schoolvakanties. Mocht er echter onverwacht een leerkracht uitvallen, dan zorgen wij voor naadloze vervanging. De samenwerking met het Mobiliteitscentrum stelt ons in staat om flexibel te putten uit een pool van ervaren onderwijsprofessionals, zowel binnen ons eigen bestuur als daarbuiten. In uitzonderlijke situaties staan leerkrachten van ons eigen team klaar om collega's te ondersteunen met invallen. Deze collegiale inzet is een kernwaarde van onze schoolgemeenschap. Wij streven ernaar deze ondersteuning ook in de toekomst te waarborgen en kunnen met trots melden dat we tot op heden steeds succesvol vervanging hebben kunnen regelen voor onze leerlingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op onze school werken we vanuit het leerstofjaarklassensysteem waarin op minimaal 3 niveaugroepen gewerkt wordt. Door op verschillende niveaus instructie aan te bieden kunnen we onderwijs op maat verzorgen. Ons team bestaat uit een gevarieerd team van 12 leerkrachten. Zij worden ondersteund door een kwaliteitscoördinator. Binnen het team beschikken we o.a. coördinator "pientere leerlingen", gedragsdeskundige etc. Tevens beschikken wij over een vakleerkracht gym. De directie bestaat uit een directeur en een locatieleider. Ter ondersteuning beschikt onze school over een administratief medewerkster en een conciërge. Stagiaires zijn van harte welkom op onze school.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elk Kind op Basisschool De Esch

9

Taalontwikkeling en Rekenspecialisme

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor Leesplezier
Orthopedagoog voor Individuele Begeleiding
Rekenspecialist voor Wiskundig Succes
MHB Specialist voor Talentontwikkeling
Taalspecialist voor Communicatieve Vaardigheden
Logopedist voor Spraak- en Taalontwikkeling
Onze Schoolhond Doedel: Voorlezen en Welbevinden
Kwaliteitscoördinator: Onderwijskwaliteit Bewaken
Externe Fysiotherapie voor Motorische Ontwikkeling

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Esch geloven we in een totaalaanpak voor de ontwikkeling van elk kind. Onze interne kwaliteitscoördinator en leescoördinator werken nauw samen met een specialist voor meer- en hoogbegaafdheid (MHB) om talenten te stimuleren. Daarnaast versterken externe professionals ons team. Een orthopedagoog en onderwijscoach van het Onderwijsondersteuningscentrum (OOC) bieden gespecialiseerde hulp. Onze schoolhond Doedel is een unieke aanwinst; hij leest mee met kinderen met dyslexie, wat hun leesvaardigheid enorm bevordert, en draagt bij aan het algemene welzijn en sociale vaardigheden (SOVA training). De dyslexie- en logopediespecialisten zijn direct op school aanwezig, terwijl fysiotherapie ook extern wordt ingeschakeld voor optimale ondersteuning.

7

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Educatieve Ondersteuning
Orthopedagoog voor Emotionele Steun
Remedial Teacher voor Extra Begeleiding
MHB Specialist voor Sociaal Welzijn
Schoolmaatschappelijk Werk & Schoolverpleegkundige
Kwaliteitscoördinator voor Veilige Leeromgeving

Toelichting van de school:

Het sociaal-emotioneel welzijn van onze leerlingen staat centraal op Basisschool De Esch. Onze eigen kwaliteitscoördinator en MHB specialist zetten zich dagelijks in voor een positieve sfeer en sociale ontwikkeling. We werken nauw samen met het Onderwijsondersteuningscentrum (OOC) voor de expertise van orthopedagogen en onderwijscoaches. Een schoolmaatschappelijk werker is twee wekelijks aanwezig om leerlingen en gezinnen te ondersteunen. De schoolverpleegkundige onderhoudt nauwe contacten en biedt proactieve zorg. Onze goed opgeleide schoolhond Doedel speelt een bijzondere rol in het aanleren van sociale vaardigheden, waardoor kinderen zich veiliger en zelfverzekerder voelen in hun interacties.

6

Gedrag, Werkhouding en Studieaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positieve Resultaten
Intern Begeleider voor Studie-succes
Orthopedagoog voor Leerstrategieën
MHB Specialist voor Effectieve Leermethoden
Schoolmaatschappelijk Werk & Schoolverpleegkundige
Kwaliteitscoördinator voor Gestructureerde Lessen

Toelichting van de school:

Basisschool De Esch richt zich op het bevorderen van een optimale werkhouding en effectieve studieaanpak bij alle leerlingen. Onze interne kwaliteitscoördinator en MHB specialist zijn kernfiguren in het begeleiden van deze processen. De expertise van orthopedagogen en onderwijscoaches van het OOC is altijd beschikbaar voor advies en ondersteuning op maat. Zij helpen bij het ontwikkelen van effectieve leerstrategieën en het aanpakken van gedragsuitdagingen. Daarnaast ondersteunt ons schoolmaatschappelijk werk, dat tweewekelijks aanwezig is, leerlingen bij het ontwikkelen van een gestructureerde aanpak. De schoolverpleegkundige draagt bij aan een gezonde leefstijl, wat essentieel is voor een goede concentratie en prestatie.

5

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Bewegingsonderwijs
Orthopedagoog voor Lichamelijke Begeleiding
Fysiotherapeut voor Bewegingsstimulatie
Logopedist voor Fijne Motoriek
Kwaliteitscoördinator voor Actieve Lesvormen

Toelichting van de school:

Voor een gezonde motorische en lichamelijke ontwikkeling biedt Basisschool De Esch een breed scala aan ondersteuning. Onze interne kwaliteitscoördinator zorgt voor een actieve en stimulerende leeromgeving. De orthopedagoog en onderwijscoach van het OOC zijn beschikbaar om specifieke begeleiding te bieden. Een externe fysiotherapeut is op school aanwezig om kinderen met motorische uitdagingen te helpen en hun fysieke vaardigheden te verbeteren. Daarnaast draagt de logopedist bij aan de ontwikkeling van fijne motoriek, wat essentieel is voor schrijfvaardigheid. Samen streven we ernaar dat elk kind zijn of haar fysieke potentieel volledig kan benutten.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool De Esch waarborgt de veiligheid en het welzijn van alle leerlingen, inclusief de toediening van medicatie. Dit gebeurt altijd in nauw overleg met ouders en conform het strikte protocol binnen het Veiligheidsplan van KONOT. Leerkrachten zijn getraind om, indien nodig en met de juiste toestemming, medicatie toe te dienen. Dit proces garandeert dat de gezondheid van de leerlingen te allen tijde prioriteit heeft. We zorgen voor een veilige en ondersteunende omgeving waar medische zorg verantwoord wordt verleend.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
27
Totaal specialisten
27
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Ruimte voor onderwijs aan de plusgroep
Ruimtes voor logopedie, kinderfysio en dyslexie
Speel-/ leerpleinen
Buitenschoolse opvang "Humankind"

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Uw Kind op Basisschool De Esch

Ons Toegewijde Ondersteuningsteam: Een Diepgaande Uitleg

Bij Basisschool De Esch geloven we in een toekomstgericht aanbod van extra ondersteuning voor al onze leerlingen. Onze interne kwaliteitscoördinator is een vast aanspreekpunt binnen ons ervaren team. Daarnaast werken we nauw samen met externe specialisten, waaronder een orthopedagoog en een onderwijscoach, die deel uitmaken van een gespecialiseerd onderwijsondersteuningscentrum (OOC). Zij staan altijd klaar om onze leerlingen en het schoolteam te assisteren. Verder zijn essentiële diensten zoals logopedie, fysiotherapie en schoolmaatschappelijk werk direct op onze schoollocatie beschikbaar, verzorgd door een externe, professionele partner. Dit zorgt voor een laagdrempelige en efficiënte ondersteuning dicht bij huis. We blijven ons continu oriënteren en ontwikkelen op het gebied van integraal kindaanbod en inclusief onderwijs. Ons doel is om elke leerling de best mogelijke kansen te bieden voor persoonlijke groei en academisch succes.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Visie en Ambitie

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan 2024-2028?

Ons schoolplan 2024-2028 is gebaseerd op vier strategische ambities van KONOT, gericht op de ontwikkeling van elk kind. De vier KONOT-ambities zijn: Jouw eigen leerreis, Een betekenisvol onderwijsaanbod, De kunst van het ambacht, en Bewust organiseren. Deze vormen de leidraad voor onze kwaliteitszorg, waarmee we streven naar excellent onderwijs voor alle leerlingen. Jouw eigen leerreis: We personaliseren het onderwijs, waarbij we inspelen op de unieke talenten en behoeften van elk kind. Door continue monitoring en flexibele leerplannen zorgen we dat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Een betekenisvol onderwijsaanbod: We creëren een stimulerende leeromgeving die nieuwsgierigheid bevordert. Leerlingen ontwikkelen kennis en vaardigheden voor een toekomstgerichte en weerbare houding, met een mix van digitale en traditionele leermethoden. De kunst van het ambacht: De ontwikkeling van onze leerkrachten staat centraal. Door coaching, collegiale consultatie en professionalisering blijven zij zich voortdurend ontwikkelen in didactiek en pedagogiek. Bewust organiseren: We optimaliseren onze organisatie om elk kind de best mogelijke ondersteuning te bieden. Nieuwe onderwijsvormen worden zorgvuldig onderzocht en geïmplementeerd op basis van reflectie en ervaring. Speerpunten 2024-2025 en vooruitblik 2025-2026: We evalueren onze speerpunten, zoals de oriëntatie op een nieuwe taal- en spellingmethode en de succesvolle implementatie van rekenen. Burgerschap en de KIK-methode (Kind in Kracht) vragen om verdere aandacht en implementatie. Voor schooljaar 2025-2026 richten we ons op de keuze van een nieuwe taal/spelling en begrijpend lezen methode, de verdere uitbouw van het instructiemodel, de implementatie van KIK voor inclusief onderwijs, de verschuiving van IB-er naar KC-er, het opstellen van een beleidsplan digitale geletterdheid en het ontwikkelen van een meetinstrument voor burgerschap.

Hoe waarborgt Basisschool De Esch de ontwikkeling van leerlingen?

Onze school hanteert een gedetailleerde jaarcyclus om de algehele ontwikkeling van elke leerling te volgen, zowel onderwijskundig als sociaal-emotioneel. Dit proces start met een zorgvuldige overdracht van informatie tussen leerkrachten aan het einde van het schooljaar. Gedurende het schooljaar monitoren we de voortgang via dagelijks contact, kindgesprekken, oudergesprekken en toetsresultaten, zoals LIB-toetsen. Deze gestructureerde aanpak, inclusief leerling- en groepsbesprekingen, stelt ons in staat om effectief in te spelen op de individuele onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Video Interactie Begeleiding (SVIB) ondersteunt de professionele ontwikkeling van leerkrachten. Door het analyseren van korte video-opnames van de interactie tussen leerkracht en leerlingen, verbeteren we klassenmanagement en instructievaardigheden. Burgerschap wordt integraal gemeten via observaties, presentaties en kennistoetsen. We gebruiken ook vragenlijsten en tevredenheidsonderzoeken om de ervaren veiligheid te peilen. De resultaten hiervan verwerken we in ons borgingsdocument. Voor een nog betere onderbouwing van onze burgerschapsdoelen, oriënteren we ons op een geavanceerd meetinstrument. Actiepunten en Verbeteringen: We evalueren onze werkwijze voor burgerschap en zoeken naar een passend meetinstrument. Ouderbetrokkenheid en verbinding met de omgeving worden versterkt via de MR en ouderklankbordgroepen. We onderzoeken ook of het aanbod van de academie aansluit bij onze professionaliseringsbehoeften.

Ontdek ons Aanbod voor Jonge Kinderen bij Basisschool De Esch

Toelichting van de school

Basisschool De Esch stimuleert een naadloze overgang van kinderopvang naar de basisschool. Wij onderhouden nauwe banden met vooraanstaande kinderopvangpartners in de wijk Oldenzaal, waaronder Kinderdagverblijf Humankind en Buiten Gewoon. Deze partners zijn strategisch gelegen nabij ons schoolplein en het aangrenzende park, wat een gemakkelijke toegang en samenwerking bevordert. We staan open voor samenwerking met alle kinderopvangorganisaties die de ontwikkeling van jonge kinderen ondersteunen. Bij instroom in groep 1 zorgen wij voor een soepele en warme overdracht van informatie tussen de kinderopvang en de leerkracht van groep 1. Dankzij ons continurooster is er gedurende de schooldag geen aparte middagopvang nodig.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Esch extra programma's voor jonge kinderen?

Basisschool De Esch richt zich op een geïntegreerde aanpak en werkt samen met gespecialiseerde kinderopvangpartners om een rijk aanbod te garanderen. Er zijn momenteel geen aparte, aanvullende programma's direct binnen de school voor deze leeftijdsgroep.

Met welke kinderopvangpartners werkt Basisschool De Esch samen?

Basisschool De Esch werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties om een optimale voorbereiding op het basisonderwijs te bieden. Een belangrijke partner is Kinderdagverblijf Humankind, gevestigd in Oldenzaal.

Basisschool De Esch werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties om een optimale voorbereiding op het basisonderwijs te bieden. Een belangrijke partner is Kinderdagverblijf Humankind, gevestigd in Oldenzaal.

Team | Basisschool De Esch in Oldenzaal | [2025] Schoolregister