Basisschool Basisschool De Esch in Oldenzaal

De resultaten van Basisschool De Esch in Oldenzaal

Current section: resultaten
Oosterikweg 1
7577 Oldenzaal

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Esch, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool De Esch bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Esch bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Beheersing op Basisschool De Esch

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. In groep acht meten we dit met de doorstroomtoets. De inspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau voor alle basisscholen, inclusief Basisschool De Esch. Bij Basisschool De Esch streven we ernaar dat al onze leerlingen deze cruciale basisvaardigheden ontwikkelen. De resultaten tonen aan hoe goed we hierin slagen, met een focus op een sterke start voor elke leerling.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Resultaten Basisschool De Esch: Ambitie en Prestatie

Het streefniveau tilt de leerprestaties naar een hoger niveau dan het fundamentele basisniveau. Ons doel op Basisschool De Esch is om zoveel mogelijk leerlingen in groep acht dit hogere niveau te laten bereiken, wat een indicatie is van verdere academische ontwikkeling. De inspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als maatstaf voor onze school om te evalueren hoe effectief ons onderwijs bijdraagt aan het stimuleren van deze hogere prestaties. Wij zetten ons in om onze leerlingen optimaal te begeleiden naar hun individuele streefniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Esch?

Basisschool De Esch in Oldenzaal hecht veel waarde aan de algehele ontwikkeling van elke leerling. Ons schooladvies is gebaseerd op een brede evaluatie van de leerling, waarbij niet alleen taal- en rekenvaardigheden, maar ook persoonlijke groei en ontwikkeling centraal staan. Alle leerlingen in groep 8 doen de Centrale Doorstroomtoets, een verplicht onderdeel om de overgang naar het voortgezet onderwijs soepel te laten verlopen. De resultaten van deze toetsen, samen met onze zorgvuldig opgestelde schooladviezen, zijn transparant beschikbaar op de website 'scholen op de kaart'. Wij zijn trots op de positieve uitstroomprofielen van onze leerlingen en de resultaten die zij behalen. Ons adviesproces start al in groep 3, waar we met behulp van Cito-toetsen (LIB Midden en Eind) de voortgang van leerlingen monitoren. Voor groep 8 gebruiken we specifiek Cito LIB Begin. Deze toetsresultaten bespreken we periodiek met ouders, samen met belangrijke persoonlijke vaardigheden zoals werkhouding, tempo, doorzettingsvermogen en samenwerking. In groep 7 ontvangen leerlingen een eerste, voorlopig schooladvies via een digitaal formulier. Dit document, een levend verslag, wordt gedurende het schooljaar bijgewerkt tot het definitieve advies in groep 8. Dit voorlopige advies wordt samengesteld in nauwe samenwerking met de leerkrachten van groep 6, 7 en 8, de locatieleider en de kwaliteitscoördinator. Begin groep 8 informeren we leerlingen en ouders uitgebreid over de procedure voor de overgang naar het voortgezet onderwijs, onder andere tijdens speciale informatieavonden. De open dagen van scholen in het voortgezet onderwijs, die plaatsvinden in januari, worden van harte aanbevolen ter oriëntatie. Vanaf dit schooljaar wordt de Centrale Eindtoets vervangen door de Doorstroomtoets. Meer details hierover vindt u op de website van de Rijksoverheid. De Cito LIB Begin 8 toets wordt in november afgenomen. In december wordt het digitale adviesformulier bijgewerkt met een tweede, voorlopig advies. Dit definitieve advies wordt bepaald, tenzij de doorstroomtoets in februari aanleiding geeft tot een vervolggesprek. Na de uitslag van de doorstroomtoets op 15 maart, volgt eind maart het definitieve schooladvies richting het VO.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling Basisschool De Esch: Een Veilige Basis voor Leren

Bij Basisschool De Esch in Oldenzaal staat de sociale en emotionele ontwikkeling van onze leerlingen centraal. Wij geloven dat een positief pedagogisch klimaat, waarin elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt, de allerbelangrijkste voorwaarde is voor succesvol leren. Ons ervaren team creëert een omgeving waarin respectvolle omgangsvormen de norm zijn, waardoor we met minimale regels een fijne schoolsfeer waarborgen. Om de sociaal-emotionele groei te monitoren, maken we tweemaal per jaar gebruik van gevalideerde vragenlijsten. Voor de onderbouw zetten we Kindbegrip in, terwijl de midden- en bovenbouw werken met LIB (Leerling in Beeld). De resultaten van deze instrumenten bieden waardevolle inzichten voor onze aanpak. Als methode voor sociaal-emotioneel leren hanteren wij Kwink, een dynamische en veelzijdige online methode voor groep 1 tot en met 8. Kwink behandelt essentiële thema's zoals burgerschap en mediawijsheid, met een sterke focus op preventie van bijvoorbeeld pestgedrag en het versterken van de groepsdynamiek. Meer informatie over deze effectieve methode vindt u op www.kwinkopschool.nl.

Een veilige leeromgeving creëren

Respectvol met elkaar omgaan

Vertrouwen geven en krijgen

Wat is de aanpak van Basisschool De Esch op het gebied van sociale ontwikkeling?

Onze visie op sociale opbrengsten beschrijft gedetailleerd hoe wij de sociale en emotionele ontwikkeling van onze leerlingen bevorderen. Deze visie is essentieel voor het creëren van een veilige en stimulerende leeromgeving.

Welke methoden gebruikt Basisschool De Esch om sociale vooruitgang te meten?

Basisschool De Esch hanteert specifieke registratiemethoden om de sociale ontwikkeling van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen:

  • Kindbegrip (voor de onderbouw)
  • LIB (Leerling in Beeld) voor de midden- en bovenbouw

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren zet Basisschool De Esch in?

Voor het sociaal-emotioneel leren maakt Basisschool De Esch gebruik van bewezen methoden:

  • Kwink: Een complete online methode voor groep 1-8, gericht op burgerschap en mediawijsheid.
  • KIK-training: Specifieke trainingen voor groep 6.
  • KIK (Kind in Kracht): Een schoolbrede aanpak om de kracht in elk kind te stimuleren.

Inspectierapport Basisschool De Esch: Kwaliteit van het Onderwijs

De onderwijskwaliteit van Basisschool De Esch is grondig beoordeeld door de Onderwijsinspectie. In maart 2024 vond er een uitgebreid bezoek plaats aan onze school in Oldenzaal. De bevindingen en het officiële inspectierapport bieden een gedetailleerd inzicht in de prestaties en de ontwikkelingsgebieden van onze educatieve instelling. We nodigen u van harte uit om deze waardevolle informatie in te zien.

Resultaten | Basisschool De Esch in Oldenzaal | [2025] Schoolregister