Openbare basisschool De Kikkenduut in Oisterwijk

Het team van Openbare basisschool De Kikkenduut in Oisterwijk

Current section: team
Burg. Verwielstraat 65
5062 Oisterwijk

Zie hier hoe het team van Openbare basisschool De Kikkenduut is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare basisschool De Kikkenduut. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare basisschool De Kikkenduut bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare basisschool De Kikkenduut bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare basisschool De Kikkenduut zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.8%)
Man (18.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare basisschool De Kikkenduut. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (18.2%)
35-45 jaar (40.9%)
45-55 jaar (13.6%)
55-65 jaar (22.7%)
&ge;65 jaar (4.5%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (25.9%)
35-45 jaar (26.8%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (17.9%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare basisschool De Kikkenduut werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (77.3%)
Direct ondersteunend personeel (18.2%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (4.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare basisschool De Kikkenduut gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Leerkrachtvervanging op Basisschool De Kikkenduut

Op Openbare Basisschool De Kikkenduut hechten we veel waarde aan de continuïteit van het onderwijs. Daarom zetten we bij kortdurende afwezigheid van onze leerkrachten, zoals bij ziekte, in op vertrouwde gezichten. Onze vervangingsmanager coördineert dit proces nauwgezet. Voor snelle en betrouwbare invulling van zieke leerkrachten werken we samen met Kinderstad. Zij stellen een poule van vaste invallers beschikbaar, zodat uw kind altijd les krijgt van een capabele professional. Bij langdurige afwezigheid van een leerkracht, besluiten we in overleg met de Medezeggenschapsraad (MR) over de beste aanpak voor het invullen van de vrijgekomen functie. Ondanks het landelijke lerarentekort, streven wij naar optimale oplossingen. Wanneer vervanging onverhoopt niet direct lukt, volgen we een vastgesteld protocol. Dit protocol, gedocumenteerd in onze kwaliteitskaart en goedgekeurd door de MR, beschrijft de stappen die we ondernemen bij ziekte of verlof van een leerkracht. Zo waarborgen we de kwaliteit van ons onderwijs, ook in uitdagende tijden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In schooljaar 2025-2026 zijn er 14 groepen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek ons deskundig team: Specialisten die extra ondersteuning bieden op Basisschool De Kikkenduut

0

Maximaliseer taal- en rekenvaardigheden met onze extra ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op basisschool De Kikkenduut bieden we, naast de reguliere basisondersteuning, gespecialiseerde hulp voor leerlingen die extra uitdaging of begeleiding nodig hebben. Deze ondersteuning is onderverdeeld in vijf belangrijke domeinen, ook wel bekend als IVO-velden, om de ontwikkeling van elk kind optimaal te faciliteren. Ons team zet zich in voor directe, op maat gemaakte hulp. Dit kan variëren van extra begeleiding door de eigen leerkracht in de klas tot gerichte sessies in kleine groepen, zowel binnen als buiten de klaslokalen. We maken gebruik van gespecialiseerde ondersteuners en assistenten. Specifieke ondersteuningstrajecten, passend binnen ondersteuningsniveaus 2a tot 3b, worden wekelijks verzorgd door onze BPO-experts (6 uur per week). Daarnaast werken we nauw samen met gespecialiseerde partners zoals Auris voor spraak- en taalontwikkeling, TOS en DSH, en bieden we begeleiding door dyslexiebehandelaars om leerlingen optimaal te ondersteunen. We beschikken over een breed scala aan lesmaterialen, zowel fysiek als digitaal, die zijn afgestemd op diverse leerbehoeften. Dit omvat methoden voor individuele leerlijnen, zoals Niveauboek G&R, Bareka en Rekensprint, en digitale platforms als Ambrasoft, Gynzy en methodes zoals Staal, Bouw en Leeshelden. Voor leerlingen die extra uitdaging zoeken, hebben we materialen zoals Slimme kleuters, Rekentijgers, Zinder, Kien en Meesterwerk. Daarnaast faciliteren we de fijne motoriek met aangepast schrijfgerei en bieden we hulpmiddelen voor sensorische regulatie, zoals wiebelkussens en kauwkettingen. Methodieken zoals ‘Werken met aandacht’, Beertjes van Meichenbaum, emotiemeters en prikkelmeters, en de cursus ‘Beter bij de les’ worden ingezet om de concentratie en het welzijn van leerlingen te bevorderen. Ook Taakspel en Kleurles in de groepen 1-3 dragen bij aan een positieve leeromgeving. Ons onderwijs is gestoeld op een diepgaande kennis van leerlijnen en het curriculum. We besteden veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling met programma’s zoals Kanjer en ons gedragsbevorderingsprotocol. Voor leerlingen met specifieke vragen werken we nauw samen met externe partners zoals Stichting de As en lokale behandelpraktijken. Onze school is ingericht met aparte werkruimtes en flexibele werkplekken in de hal voor individuele begeleiding of kleine groepjes. Een eigen speelzaal is beschikbaar voor specifieke activiteiten. Het schoolgebouw is volledig gelijkvloers, wat zorgt voor een toegankelijke leeromgeving voor iedereen. Binnen ons team hebben diverse leerkrachten en de Kindercoach (KC) gespecialiseerde kennis op het gebied van onderwijsbehoeften. Onze experts omvatten een cultuurcoördinator, listcoördinator, leescoördinator, rekencoördinator, gedragscoördinator en een Master SEN gespecialiseerd in gedrag en begeleiding. Alle leerkrachten zijn bekend met speciale onderwijsbehoeften en volgen een gestructureerde ondersteuningsroute. We werken volgens een vastgestelde ondersteuningsroute, waarbij de leerkrachten, leerteams, de Kindercoach-BPO, het ondersteuningsteam (OT) en de Adviescommissie Plein 013 samenwerken. In de leerteams passen leerkrachten collegiale consultatie en intervisie toe. Zowel leerkrachten als de Kindercoach werken evidence-informed, conform de principes van High Performance Organisations (HPO). Het Ondersteuningsteam (OT) vergadert zes keer per jaar en bestaat uit een schakelfunctionaris (SMW), BPO, GGD-verpleegkundige en de Kindercoach. Ouders en leerkrachten worden altijd uitgenodigd om deel te nemen aan deze overleggen. De schakelfunctionaris is wekelijks aanwezig voor kind- en oudertrajecten, en de BPO’er ondersteunt wekelijks het team en de leerlingen. Expertise van BPO vanuit Kinderstad is direct inzetbaar en kan via hen worden aangevraagd. We hechten grote waarde aan de samenwerking tussen ouders en school, met drie geplande gesprekken per jaar met de leerkracht. Ouders zijn altijd welkom bij de overleggen van het OT. We participeren in de Directeuren Leerkring (DLK) en werken samen met scholen binnen Kinderstad voor continue professionalisering. Verbinding met scholen in de wijk, het Voortgezet Onderwijs (VO) en, indien mogelijk, Speciaal Onderwijs (SO) en Speciaal Basis Onderwijs (SBO) is essentieel. Onze leerkrachten en de Kindercoach onderhouden nauwe contacten met externe instanties zoals leerplichtambtenaren, Veilig Thuis, onderzoeksbureaus, psychologenpraktijken en therapeuten om de best mogelijke zorg te garanderen.

3

Ontwikkel een sterke sociaal-emotionele basis met onze experts

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider
Leerkrachten

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Kikkenduut staat een positief en veilig schoolklimaat centraal, essentieel voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Bijna al onze leerkrachten zijn getraind in de Kanjermethode en blijven hun kennis hierover updaten. We streven ernaar om het gehele team komend schooljaar opnieuw te trainen in deze effectieve methodiek. Door een gezamenlijke 'Kanjertaal' te hanteren, creëren we een omgeving waarin kinderen zich prettig voelen en optimaal kunnen leren. Een veilige, ordelijke en voorspelbare omgeving is de basis voor welbevinden en leerprestaties. Wij zetten ons actief in om dit te waarborgen. We baseren ons onderwijs op de principes van Bennett en De Winter, met een focus op het stimuleren en begeleiden van de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Gerichte aandacht voor gewenst gedrag, met voorbeeldgedrag en modeling door leerkrachten, draagt bij aan een klimaat van rust, regelmaat en structuur op De Kikkenduut.

4

Optimaliseer gedrag, werkhouding en taakaanpak met onze gespecialiseerde aanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider
Leerkrachten
Begeleider Passend Onderwijs

Toelichting van de school:

Leren beschouwen wij als een fundamentele verandering in het langetermijngeheugen, gericht op het vergroten van kennis over de wereld. Deze kennis vormt de basis voor verdere ontwikkeling en succesvolle participatie in de maatschappij. Ons onderwijs is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten uit de cognitieve leerpsychologie, met principes als hoge verwachtingen, heldere doelen en continue directe feedback. We erkennen dat leerlingen meer overeenkomsten dan verschillen vertonen in hun leerprocessen. De snelheid en diepgang van leren zijn sterk afhankelijk van voorkennis. Daarom richten we ons primair op het leren van de groep als geheel, wat leidt tot effectiever leren en meer ruimte creëert voor individuele ondersteuning zoals pre-teaching of verdiepende instructie. Naast effectieve leerstrategieën, besteden we aandacht aan wat leerlingen leren. Ons onderwijs is samenhangend en kwalitatief hoogwaardig, verdeeld over drie kerndoelgebieden: 1. Kennis en vaardigheden: We reiken kennis, vaardigheden en houdingsaspecten aan die essentieel zijn voor het begrijpen van de wereld. 2. Wereldburgerschap: We bevorderen sociale en emotionele ontwikkeling, zodat leerlingen zich ontwikkelen tot kritische burgers die bewust kunnen omgaan met een snel veranderende samenleving. 3. Persoonlijk leiderschap: We leren leerlingen hoe zij zelf de regie kunnen nemen over hun eigen ontwikkeling en welzijn. Deze visie is gebaseerd op het Koersplan Kinderstad 2024-2028, wat onze toewijding aan toekomstgericht onderwijs onderstreept.

1

Stimuleer motorische en lichamelijke ontwikkeling met onze gymspecialist

Beschikbare specialisten:

Docent bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs, Paul Appels, biedt extra ondersteuning waar nodig en begeleidt leerkrachten ter verbetering van de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen.

0

Medische zorg en persoonlijke verzorging: Deskundige ondersteuning op maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Wij bieden een veilige en verzorgende omgeving voor alle leerlingen. Voor specifieke medische handelingen of persoonlijke verzorging werken wij nauw samen met ouders en, indien nodig, met externe professionals om de hoogste kwaliteit van zorg te garanderen. Elk kind krijgt de aandacht die het verdient.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Mediatheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Schoolbibliotheek voor LIST leesonderwijs
Grote hal waar kinderen kunnen samenwerken (onder
Een podium voor onze vieringen

Optimale Ondersteuning op Maat voor Elke Leerling

Ons Ondersteuningsbeleid Uitgelegd

Bij Openbare Basisschool De Kikkenduut staat de ontwikkeling van elke leerling centraal. Ons ondersteuningsprofiel, geëvalueerd door een externe auditor, beschrijft de basis van onze zorg. We nodigen u echter van harte uit om persoonlijk contact te zoeken voor een compleet beeld van de individuele ondersteuning die wij bieden. De profielen zijn opgesteld volgens de richtlijnen van Indiceren Volgens Ondersteuningsbehoeften (IVO), waarbij scholen worden gecategoriseerd als netwerkschool, smalle of brede ondersteuningsschool, of inclusieve school. Hieronder lichten we deze typeringen toe. OBS De Kikkenduut functioneert primair als netwerkschool met kenmerken van een smalle ondersteuningsschool. Dit betekent dat wij een solide basisniveau van onderwijsondersteuning garanderen. Voor leerlingen met complexere onderwijsbehoeften werken we nauw samen met gespecialiseerde scholen en zorginstellingen, om de meest aangewezen hulp te bieden. Onze leerkrachten zijn de experts in het primaire proces. Zij stemmen het onderwijs af op de individuele leerbehoeften en bevorderen de cognitieve ontwikkeling en beheersing van leerlijnen en curriculum. Effectieve instructie, versterkt door extra ondersteuning van onderwijsassistenten of leraarondersteuners, is hierbij cruciaal. Door middel van formatieve evaluatie monitoren we de voortgang van elke leerling. Differentiatie vindt plaats in de hoeveelheid instructie, oefenstof en tijd, zonder de leerdoelen aan te passen. Een klein aantal leerlingen werkt met een op maat gemaakt leerplan, inclusief eigen leerdoelen en instructies, nauwgezet gemonitord via een Ontwikkelingsperspectief (OPP). Leren van en met elkaar is een kernwaarde. Dit uit zich in peer coaching, maatjesprojecten en tutorlezen door oudere leerlingen voor jongere kinderen. Oudercontacten voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften verlopen via de leerkracht en de Kenniscentrumcoördinator (KC'er). Tevens ontvangen wij deskundige begeleiding van het samenwerkingsverband passend onderwijs, met een vaste vertegenwoordiger op school. Ook voor meer- en hoogbegaafde leerlingen bieden wij uitstekende begeleiding binnen de eigen klas, verzorgd door de eigen leerkracht. Wij verzekeren dat iedere leerling de ondersteuning krijgt die aansluit bij zijn of haar unieke onderwijsbehoeften. Toekomstig Aanbod Extra Ondersteuning Kwaliteit in onderwijs is onze drijfveer. Dit realiseren we door efficiënt gebruik van lestijd, een gegarandeerd en inhoudelijk rijk curriculum, bewezen pedagogische en didactische methoden, en een zorgvuldige balans tussen formatieve en summatieve toetsing. We streven constant naar verbetering en omarmen een cultuur van continu leren. Met de Enigma kwaliteitsaanpak en gestructureerde leerteams werken we aan de verdere ontwikkeling van onze organisatie. Samen met ouders en ons Ondersteuningsteam (OT) zoeken we naar de meest effectieve begeleiding voor onze leerlingen. Hulpvragen, zowel vanuit school als thuis, worden besproken door een team van experts om de juiste acties te ondernemen. Met de inzet van schoolmaatschappelijk werk en een jeugdverpleegkundige bieden we ondersteuning op sociaal-emotioneel gebied. Sommige leerlingen volgen een intern arrangement met individuele leerlijnen of doelen. Het behalen van deze doelen, of het nu gaat om basisvaardigheden, persoonsvorming of werkhouding, is een bron van motivatie en succes voor onze leerlingen. We zijn er trots op hen hierin te zien groeien. LEES MEER

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitszorg en Schoolplan: Ambitie voor Toekomstig Onderwijs

Wat zijn de onderwijskundige doelen van ons schoolplan?

Openbare Basisschool De Kikkenduut is continu in ontwikkeling en streeft naar excellentie. Ons schoolontwikkelingstraject, 'Opmaat voor Hoog Presterende Scholen' (HPS), vormt de leidraad voor onze ambitie. We geloven dat elk kind het allerbeste onderwijs verdient en organiseren dit met passie en professionaliteit. Onze langetermijnvisie en concrete doelen zijn vastgelegd in ambitiekaarten (vierjarige streefdoelen) en kwaliteitskaarten (gestandaardiseerde afspraken). Dit fundament, gebaseerd op de Enigma kwaliteitsaanpak die we delen met alle scholen binnen de Opmaat groep, garandeert een consistente en hoge onderwijskwaliteit. Voor het schooljaar 2025-2026 richten we ons op een gegarandeerd kennisrijk curriculum. We streven naar bovengemiddelde resultaten op alle vlakken: kennis, vaardigheden, persoonlijk leiderschap, wereldburgerschap en een positief pedagogisch klimaat. Kennisoverdracht is hierbij altijd het uitgangspunt. Binnen het HPO/HPS-traject implementeren we gegarandeerd kennisrijk curriculair onderwijs, met specifieke aandacht voor wereldoriënterende vakken en burgerschapsonderwijs. In 2025-2026 finaliseren we de keuze voor een effectieve methode voor thematisch onderwijs en starten we direct met de implementatie. Alle leerkrachten werken met heldere leerlijnen om een consistent onderwijsaanbod te waarborgen. Rekenen: Kwalitatieve lessen volgens Rosenshine. Onze leerkrachten verzorgen kwalitatief hoogwaardige rekenlessen, geïnspireerd door de principes van Rosenshine. Zij beheersen de rekenleerlijnen en zetten de methode 'Getal & Ruimte jr.' doelgericht in om onze ambitie te realiseren. We streven in de eerste jaren naar een 1S-score van 70% met 'Getal & Ruimte jr.', waarna we deze ambitie verder zullen verhogen. In 2025-2026 leggen we afspraken vast voor effectief memoriseren en verwerken deze in de kwaliteitskaart. Via Lesson Study ontwikkelen we gezamenlijk lessen, waarbij we bewust keuzes maken bij de implementatie van nieuwe methoden, met de leerlijnen als leidraad. Leerkrachten hanteren uniforme rekentechnieken en rekentaal, die we vastleggen in de kwaliteitskaart rekenen. Jaarlijks evalueren en verhogen we onze 1S-ambities. Leren organiseren (RET-ABC) en gedragsmanagement. Onze leerkrachten beschikken over diepgaande kennis van leerprocessen en effectieve onderwijsorganisatie. Zij blijven op de hoogte van actuele inzichten en passen deze toe om het onderwijs continu te verbeteren. Een positieve schoolcultuur met een veilig en voorspelbaar pedagogisch klimaat staat centraal, waarin we de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen stimuleren en begeleiden. Wij hanteren de principes van Bennet (2022) en De Winter. Door het goede voorbeeld te geven middels modellen, duidelijke instructie en herhaling, creëren we een omgeving van rust, regelmaat en voorspelbaarheid. Dit bevordert het leerplezier en het welbevinden van onze leerlingen. In 2025-2026 verdiepen we de instructieprincipes en integreren we mastery learning, metacognitie en zelfregulatie in ons dagelijks handelen. Duidelijke gedragsverwachtingen en het bewustzijn van onze voorbeeldfunctie versterken dit klimaat. Onze aanpak is altijd gebaseerd op de visie van De Kikkenduut: een veilige en voorspelbare omgeving. Dit vereist continue kennisontwikkeling, zowel individueel als op schoolniveau, en het vastleggen en toepassen van gemaakte afspraken in de kwaliteitskaart 'Organiseren in de Klas'. Effectief samenwerken in leerteams. Onze leerkrachten zijn toegewijd aan hun rol in de leerteams en beschikken over de nodige kennis om als Professional Learning Community (PLC) te functioneren. Zij zijn bedreven in het uitvoeren van lesson study en actieonderzoek, vanuit een gedegen kennisbasis. In 2025-2026 versterken we het leren van en met elkaar door middel van een scholingssessie over lesson study en actieonderzoek, vastgelegd in een kwaliteitskaart. Praktische werkafspraken worden breed gedragen en schoolbreed geïmplementeerd. De leerteams worden periodiek geobserveerd met een speciaal ontwikkelde kijkwijzer voor 'Ideale Leerteamwerkwijze'. Sociaal-emotionele ontwikkeling: Positieve interacties en welbevinden. We hanteren duidelijke gedragsafspraken en communiceren met een gezamenlijke taal die bijdraagt aan het maximale welbevinden van iedereen op De Kikkenduut. Voor 2025-2026 behalen alle leerkrachten de basislicentie voor de Kanjertraining. Onze communicatie en aanpak verrijken we met Taakspel en Dramataal. Scholing 2025-2026: Professionele groei voor optimale leerresultaten. Onze leerkrachten investeren in hun professionele ontwikkeling met trainingen gericht op RETABC mastery learning (herhaling), metacognitie en zelfregulatie. De Kanjertraining (3 dagen voor basislicentie A), Lesson Study en effectieve didactiek zoals kennismuren, kenniskaarten en gestructureerde leerlingenaantekeningen (Marcel Schmeier) met DLK staan eveneens op het programma. Daarnaast verdiepen we ons in Lesson Study en Actieonderzoek.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen op De Kikkenduut?

Op Openbare Basisschool De Kikkenduut werken onze leerkrachten in toegewijde leerteams. Hier worden de schoolambities vertaald naar praktijkgerichte onderzoeksactiviteiten, gericht op het continu verbeteren van ons onderwijs. We bereiden gezamenlijk lessen en thema's voor en onderzoeken welke lesmethoden bewezen effectief zijn, bijvoorbeeld voor begrijpend lezen. De bevindingen en aanbevelingen uit de leerteamonderzoeken worden gedeeld met het Breed Management Team (MT) door de leerteamvoorzitters. Het directieteam neemt vervolgens weloverwogen beslissingen over de implementatie van deze adviezen. De jaarlijkse doelstellingen worden meetbaar en concreet geformuleerd en gemonitord. Dit zorgt ervoor dat het team voortdurend zicht houdt op de schoolontwikkeling en dat we onze ambities waar nodig kunnen bijstellen. Aan het einde van elk schooljaar evalueren we gezamenlijk de behaalde resultaten en stellen we de doelen voor het komende schooljaar vast. Ons handelen is altijd gebaseerd op het vierjarige koersplan, waarin onze strategische ambities zijn uiteengezet.

Ontdek ons Stimulerende Programma voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Bij Basisschool De Kikkenduut Oisterwijk geloven we in een warme overgang naar de basisschool. Elke week beleven onze leerlingen van groep 7 een waardevol moment door voor te lezen aan de peuters van onze buren, Kindergarden. Samen met de kinderen selecteren we boeiende prenten- en voorleesboeken op school, waarna we ons bezoek voorbereiden. Deze gezamenlijke activiteit zorgt voor vreugdevolle interacties, zowel voor onze schoolkinderen als voor de jongste ontdekkers bij de kinderopvang. Omgekeerd verwelkomen we de peuters regelmatig op onze school. Ze nemen deel aan vieringen en genieten van speelse momenten met onze leerlingen uit groep 1 en 2. Onze pedagogische professionals en leerkrachten van de onderbouw werken nauw samen tijdens regelmatige werksessies. Hierin bespreken we hoe we een zo soepel mogelijke overgang kunnen waarborgen, met speciale aandacht voor individuele ondersteuningsvragen. Onze Kinderopvang Coördinator (KC-er) wordt soms ingeschakeld om een peuter die onze school zal bezoeken te ondersteunen. Dit gebeurt altijd in nauw overleg met de ouders, om een veilige en vertrouwde start te garanderen.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Kikkenduut Oisterwijk extra programma's voor peuters?

Basisschool De Kikkenduut Oisterwijk investeert in een prettige kennismaking voor jonge kinderen. Hoewel er geen apart 'extra' programma is, integreren we de jongste kinderen actief in onze schoolactiviteiten, zoals beschreven in onze schoolverklaring, om een geleidelijke en positieve overgang te faciliteren.

Met welke partners werkt Basisschool De Kikkenduut Oisterwijk samen voor het jonge kind?

Basisschool De Kikkenduut Oisterwijk onderhoudt een waardevolle samenwerking met Kindergarden Oisterwijk. Deze samenwerking is gericht op het creëren van een warme en ondersteunende omgeving voor jonge kinderen die de overstap naar de basisschool maken.

Basisschool De Kikkenduut Oisterwijk onderhoudt een waardevolle samenwerking met Kindergarden Oisterwijk. Deze samenwerking is gericht op het creëren van een warme en ondersteunende omgeving voor jonge kinderen die de overstap naar de basisschool maken.

Team | Openbare basisschool De Kikkenduut in Oisterwijk | [2025] Schoolregister