
Schoolweging
De schoolweging van De Kikkenduut is 24,60 , met een spreiding van 5,39 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
99,4% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, ook voor leerlingen met een complexere achtergrond.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
40% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, meer dan het dubbele van het regionale gemiddelde (18,6%). De combinatie van vmbo-(g)t (12%) en havo/vwo (28%) laat een sterke theoretische focus zien. Praktijkonderwijs blijft beperkt (0%), in contrast met 1,01% in de regio.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Kikkenduut | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.02 | 175.12 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In alle groepen zijn er tussentijdse metingen van resultaten. Daar worden onder andere observaties, formatief handelen en methodetoetsen voor gebruikt. Maar ook tijdens de lessen controleren leerkrachten voortdurend op begrip om de leerlingen te volgen. De leerkrachten analyseren de resultaten en passen aan de hand daarvan hun handelen aan. Dit wordt in groepsoverzichten beschreven. Daarnaast zijn er methode- onafhankelijke instrumenten in gebruik. We nemen twee keer per jaar de CITO-toetsen af. Bij het analyseren van de opbrengsten gebruiken we de CITO toetsen. In de analyse nemen we mee: De vaardigheidsscores, functioneringsniveau en I-II-III-IV-V scores. We hebben ambities vastgesteld per vakgebied op scores en op groei tov de vorige toets. We maken een analyse over meerdere schooljaren. In groep 1-2 wordt het document "Mijn Portret" gehanteerd en volgen we leerlingen in hun ontwikkeldoelen. Ook deze resultaten worden besproken met de kwaliteitscoördinator. Interventies op schoolniveau: De school heeft ambities gesteld op de drie doeldomeinen van Biesta: cognitie, persoonsvorming en burgerschapsvorming. We hebben de cruciale leermomenten uitgewerkt in relatie tot de referentiekaders van rekenen en taal en maken bewuste keuzes in het aanbod en de instructie (nemen daar de theorie van Rosenshine in mee). Monitoring door medewerker onderwijs en kwaliteit vanuit Kinderstad via de Directeuren Leerkring. De Kikkenduut heeft vanwege de goede opbrengsten geen individuele monitoring nodig. Vervolgen van HPO-visie op leren met goede instructies door het EDI-model en de Rosenshine principes. We professionaliseren ons verder in de onderwerpen EDI en formatief handelen en we ontwikkelen onze doorgaande leerlijnen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 2,78% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,81%). Het hoge percentage boven advies (36,11% vs. 25,27% regio) bevestigt het effect van de kansrijke advisering en doorlopende monitoring in groep 8.
Sociale ontwikkeling
De zorg voor de sociaal-emtiionele ontwikkeling vormt de basis van ons onderwijs. Als kinderen starten op De Kikkenduut zijn zij nog afhankelijk, ze hebben zorg en hulp van anderen nodig. We leren hen, om in de 8 jaar dat ze bij ons zijn, te groeien tot zelfstandige en zelfredzame leerlingen. Daarbij werken we ook aan de vorming van een sterk individu. De jonge leerlingen bekijken de wereld waarbij ze zelf in het middelpunt staan. We leren hen om die blik te verbreden en te functioneren in de groep, klas, school en uiteindelijk de maatschappij. Daarvoorzal de school een verscheidenheid aan leersituaties moeten scheppen. De verschillen in eigenschappen, prestaties en gedrag leiden tot kritisch inzicht. De kinderen leren verantwoordelijkheid te dragen voor zichzelf en voor anderen. Wij vinden voor alle kinderen daarom deze waarden van groot belang: eigenheid (ik) zelfontplooiing (groei) saamhorigheid (samen met jou) Samen vormt het de kernwaarde van onze school in de zin: “Ik groei samen met jou”. LEES MINDER
"Ik groei samen met jou"
Wat is de werkwijze van Openbare basisschool De Kikkenduut voor sociale ontwikkeling?
Op Openbare basisschool De Kikkenduut wordt gewerkt met de Kanjermethode. De Kanjertraining bestaat uit wekelijkse lessen met bijbehorende oefeningen gericht op het bevorderen van een goede sfeer in de klas (preventief) of het verbeteren van de sfeer (curatief). De doelen van de Kanjertraining zijn: het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas, het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen, het beheersen van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten, bewustwording van de eigenheid bij leerlingen, leren om verantwoordelijkheid te nemen en het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie. De methode kent een leerlingvolgsysteem Kanvas dat erkend is door de onderwijsinspectie en gebruikt kan worden om de sociale opbrengsten bij kinderen te meten. Kanjertraining helpt leerkrachten om anders te kijken naar het gedrag van kinderen. De training helpt om problemen bespreekbaar te maken en te zoeken naar oplossingen die goed zijn voor alle partijen. De kinderen, leerkrachten en overblijfkrachten spreken dezelfde taal en leren kinderen problemen op dezelfde manier op te lossen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare basisschool De Kikkenduut om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare basisschool De Kikkenduut gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare basisschool De Kikkenduut?
Openbare basisschool De Kikkenduut gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.