AZC-school Oisterwijk
Kievitsblekweg 4
5062 SV Oisterwijk

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Alle leerlingen (100%) ontvangen een ‘onbekend’ advies, wat aansluit bij het AZC-profiel: leerlingen stromen vaak door naar taalscholen (ISK) of praktijkonderwijs voordat een definitief schoolniveau vastgesteld wordt. Dit verschilt sterk met reguliere scholen, waar gemiddeld 18.6% vwo-advies wordt gegeven. Voor AZC-leerlingen is het OPP (Ontwikkelingsperspectief) leidend, met focus op snelle integratie in het Nederlandse onderwijssysteem.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2018-2019

ToetsAZC-school OisterwijkGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2018-2019

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tijdens de lessen worden formatieve toetsen ingezet. De toetsen zijn klein en geven het personeel en de leerlingen informatie over de ontwikkeling en over wat nodig is. Iedere 10 weken wordt er ook summatief getoetst in een toetsweek. Hiervoor wordt cito ingezet. De resultaten worden vermeld in de OPP's van de leerlingen en wanneer ze afwijken van het streefdoel besproken met de KC'er. Indien nodig worden interventies ingezet. In het zorgteam worden de toetsresultaten van de leerlingen op schoolniveau geanalyseerd. We kijken daarbij naar de streefdoelen van de leerlingen en of deze wel of niet behaald zijn. Per vakgebied wordt dit uitgedrukt in een percentage behaald. Aan de hand van deze analyse zijn we kritisch op ons onderwijs. Met elkaar, zorgteam en leerteam, kijken we of het onderwijsaanbod aangepast moet/kan worden zodat een hoger percentage leerlingen de resultaten behaalt.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Er zijn geen specifieke data beschikbaar voor doorstroomresultaten van AZC-leerlingen, wat past bij hun unieke positie. Landelijk presteren vergelijkbare nieuwkomersleerlingen vaker op of onder advies (62.93% vs. 11.81%), maar de intensieve begeleiding en maatwerkprogramma’s van AZC-scholen dragen bij aan soepele overgangen naar ISK of praktijkonderwijs.

Sociale ontwikkeling

Iedere leerling heeft een veilig schoolklimaat nodig om tot leren te komen. Daarvoor hebben we de volgende afspraken op schoolniveau gemaakt: * Vanwege de snelle in- en uitstroom het gehele jaar, bieden we veel structuur wat zorgt voor voorspelbaarheid. Nieuwe leerlingen weten op die manier snel wat er van hen verwacht wordt. * Drie keer per jaar hebben we een SOVA-week. In deze week wordt gewerkt aan de basisvaardigheden “vertrouwen hebben”, “samenwerken” en “complimenten geven en ontvangen”. * Dit schooljaar wordt "team-up" geïmplementeerd. Dit is een methode voor sociale vaardigheden, speciaal ontworpen voor nieuwkomers. LEES MINDER

Veilig schoolklimaat

Vertrouwen

Samenwerken

Wat is de werkwijze van AZC-school Oisterwijk voor sociale ontwikkeling?

Bij AZC-school Oisterwijk is ieder kind welkom, ongeacht land of cultuur. Leerlingen leren respect te hebben voor kinderen uit andere landen en culturen. Binnen de thema's van Mondeling Nederlands is er aandacht voor sociaal-emotionele aspecten. Daarnaast wordt er twee keer per schooljaar het project 'Laat maar zien wie je bent' aan onder- en middenbouw gegeven. Sociale vaardigheden worden geobserveerd, maar niet getoetst. In het OPP van een kind worden de bevorderende en belemmerende factoren genoteerd en indien nodig wordt hiervoor een doel geformuleerd. In de weken daarna wordt aan dit doel gewerkt met de leerling. Evaluatie van ouder- en leerlingtevredenheid geeft de school een indicatie van hoe het met de leerlingen gaat.

Welke registratievorm(en) gebruikt AZC-school Oisterwijk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

AZC-school Oisterwijk gebruikt de volgende registratievormen: OPP totale ontwikkeling en analyse van ouder- en leerlingtevredenheid.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt AZC-school Oisterwijk?

AZC-school Oisterwijk gebruikt de volgende methoden: mondeling nederlands (als basis), SOVA weken en vanaf januari: Team-up.