Speelleerplein de Fonkeling in Oirschot

De resultaten van Speelleerplein de Fonkeling in Oirschot

Current section: resultaten
Bernadettestraat 1
5688 Oirschot

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Speelleerplein de Fonkeling, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Speelleerplein de Fonkeling bij jullie?

Ontdek hoe goed Speelleerplein de Fonkeling bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden voor Succes

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze cruciale vaardigheden worden getoetst in groep 8 met de centrale eindtoets. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Deze 85% fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op Speelleerplein de Fonkeling

Het streefniveau biedt een uitdagender perspectief dan het fundamenteel niveau, met als doel dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen deze hogere standaard bereikt aan het einde van groep 8. De Onderwijsinspectie stelt, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie van elke school, individuele streefpercentages vast. Dit percentage, dat per basisschool verschilt, dient als de signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Speelleerplein de Fonkeling?

Op Speelleerplein de Fonkeling staat de ontwikkeling van uw kind centraal. Gedurende de gehele schoolloopbaan voeren we persoonlijke gesprekken met de leerlingen. Deze gesprekken bieden kinderen de kans om hun eigen wensen te ontdekken en na te denken over toekomstige carrièredoelen. We helpen hen te identificeren op welke gebieden ze zich verder kunnen ontwikkelen, zowel qua kennis en vaardigheden als qua werkhouding en motivatie. Dit zorgt voor een ontwikkelingsgericht schooladvies dat door de jaren heen groeit met het kind. Dit proces stimuleert het eigenaarschap van de leerling en vergroot de intrinsieke motivatie om zelfstandig aan de slag te gaan. We hanteren een brede kijk op het schooladvies, waarbij we streven naar een plek die perfect aansluit bij de talenten en interesses van elk kind. Ouders en school werken hierbij nauw samen als partners in de educatieve reis. De betrokkenheid van ouders is essentieel tijdens de gehele schoolperiode, inclusief het schooladvies en de overstap naar het voortgezet onderwijs. We informeren ouders proactief en tijdig over de vervolgstappen en bouwen bruggen met vo-scholen voor een soepele transitie. Meer details over onze procedure voor het schooladvies voor het voortgezet onderwijs vindt u in het document 'Procedure schooladvies VO de Fonkeling' op onze schoolwebsite. We onderhouden nauwe banden met het voortgezet onderwijs in de regio. Deze samenwerking richt zich op het delen van informatie over de inrichting van het VO-curriculum en het afstemmen van regelingen. Daarnaast is er regelmatig contact over leerlingen die instromen in de brugklas. Op initiatief van vo-scholen worden er activiteiten georganiseerd om groep 8-leerlingen een helder beeld te geven van de mogelijkheden in het voortgezet onderwijs. Denk hierbij aan introductieochtenden of -middagen. Ouders kunnen hiervoor vrijstelling aanvragen indien gewenst.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Persoonsvorming op Speelleerplein de Fonkeling

Bij Speelleerplein de Fonkeling geloven we dat het begrijpen van de maatschappij en het ontwikkelen van een gezonde relatie met jezelf, anderen en de wereld om je heen cruciaal is. Ons onderwijs is ontworpen om kinderen niet alleen voor te bereiden op deelname aan de samenleving, maar ook om de school zelf te ervaren als een levendige gemeenschap waar samenleven centraal staat. Onze leerlingen komen in aanraking met diverse sociale omgevingen, zoals hun klas, de school als geheel en de lokale buurt. Effectief functioneren in deze contexten vereist belangrijke vaardigheden. Denk hierbij aan het herkennen en benoemen van eigen emoties, het tonen van empathie voor de gevoelens van anderen, en het oplossen van sociale vraagstukken. Al deze aspecten vormen de kern van persoonsvorming: een brede ontwikkeling van de persoonlijkheid. Om de kinderen van de Fonkeling optimaal sociaal en emotioneel weerbaar te maken voor de toekomst, integreren we de essentiële competenties uit "Sociaal Emotioneel Leren als basis" (Kees van Overveld, 2017). Dit combineren we met de leerlijnen die passen bij actief burgerschap, zodat kinderen zich ontwikkelen tot zelfbewuste en betrokken wereldburgers.

Openheid en eerlijkheid in al onze interacties

Samenwerken en gezamenlijk leren bevorderen

Het ontdekken en ontwikkelen van individueel talent

Hoe bevordert Speelleerplein de Fonkeling de sociale ontwikkeling van kinderen?

Onze aanpak is gebaseerd op de principes van Sociaal Emotioneel Leren (SEL), zoals beschreven door Kees van Overveld in "Sociaal Emotioneel Leren als basis" (2017). Dit model focust op vijf kerncompetenties: zelfbesef, zelfmanagement, besef van de ander, relaties hanteren en keuzes maken. Het team van de Fonkeling heeft dit model aangevuld met "de Gouden weken" en "de Zilveren weken". "De Gouden weken" aan het begin van het schooljaar zijn essentieel voor een positieve groepsvorming en het creëren van een veilige en prettige sfeer. Na de kerstvakantie besteden we opnieuw aandacht aan groepsvorming tijdens "de Zilveren weken", om de positieve sfeer te bestendigen. Tussendoor wijden we periodes aan elke competentie. Kinderen leren wat de competentie inhoudt, welk gedrag daarbij hoort en hoe dit zichtbaar is binnen onze school en in de bredere maatschappij. Elke jaargroep ontvangt drie tot vier lessen die aansluiten bij de doelen van de actuele competentie. Ouders worden via onze schoolapp, Social Schools, geïnformeerd over de focuscompetentie en de specifieke vaardigheden die in die periode worden aangeleerd en versterkt.

Welke methoden gebruikt de school om sociale vooruitgang te meten?

Om de sociale opbrengsten van onze leerlingen systematisch in kaart te brengen, maken wij gebruik van de volgende registratiemethode:

  • Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden gehanteerd op Speelleerplein de Fonkeling?

Speelleerplein de Fonkeling hanteert de volgende bewezen methode voor sociaal-emotioneel leren:

  • Sociaal Emotioneel Leren als basis

Inspectierapport Speelleerplein de Fonkeling: Inzicht in Onderwijskwaliteit

Op 25 januari 2018 vond een gespecialiseerd inspectiebezoek plaats bij Speelleerplein de Fonkeling, met een specifieke focus op 'Didactisch handelen'. Dit verslag, opgesteld door de school zelf, biedt een gedetailleerd overzicht van de bevindingen en de aanpak. Het bezoek van de Onderwijsinspectie dient ter ondersteuning van haar toezicht op het Nederlandse onderwijsstelsel. De verzamelde informatie draagt bij aan het jaarlijkse rapport 'Staat van het Onderwijs', dat traditioneel in april wordt gepubliceerd. Bovendien voldoet dit bezoek aan de wettelijke verplichting om elke basisschool in Nederland minstens eens per vier jaar te evalueren. Het onderzoek zelf besloeg een volle ochtend. De kwaliteit van het didactisch handelen is een hoeksteen voor de algehele onderwijskwaliteit. Daarom besteedt de inspectie voortdurend aandacht aan dit aspect en zoekt zij naar methoden om het didactisch handelen op breder niveau te analyseren. Een belangrijk element binnen het vernieuwde toezichtskader is de erkenning van de unieke ambities van scholen. Tijdens dit bezoek werd de koppeling gelegd tussen de specifieke ambities van Speelleerplein de Fonkeling en de praktijk van het didactisch handelen. Dit resulteerde in een dialoog over de volgende kernelementen: de schoolse ambities met betrekking tot didactisch handelen en hoe deze zichtbaar worden gemaakt binnen de school en in de klaslokalen. Tevens werd de zelfevaluatie van de school op het gebied van kwaliteit en ambitiegerealisatie onderzocht, en werd dit getoetst aan de waargenomen praktijk van het didactisch handelen. Tijdens het inspectiebezoek stonden de volgende centrale vragen centraal: Wat is de huidige staat van het didactisch handelen, met specifieke aandacht voor taakgerichtheid, leerlingbetrokkenheid en feedback? Welke ambities op het gebied van didactisch handelen streeft Speelleerplein de Fonkeling na? Hoe waarborgt de school de kwaliteit van haar didactisch handelen? En, hoe komen de eigen ambities van de school concreet tot uiting in de dagelijkse lespraktijk? De opzet van het bezoek was gericht op de eigen ambities en de beoogde kwaliteit van het didactisch handelen. De directie presenteerde de schoolse ambities in een inleidend gesprek, wat de basis vormde voor het verdere verloop. Hierbij werd ingegaan op de visie op didactisch handelen, recente verbeterpunten en de eigen evaluatie van de school ten aanzien van de huidige kwaliteit. Vervolgens voerden de inspecteur en de interne begeleider lesbezoeken uit, waarbij betrokkenheid, taakgerichtheid, feedback en de geïntegreerde schoolambities werden geobserveerd. De ochtend werd afgesloten met een gezamenlijk reflectiegesprek met de inspecteur, directie, interne begeleider en de betrokken leerkrachten. Omdat de nadruk lag op het gezamenlijke reflectieproces, heeft de inspecteur geen formeel onderzoeksverslag opgesteld. Wel heeft de inspectie de schoolvermelding op 'Scholen op de kaart' bijgewerkt om het bezoek en de besproken thema's te reflecteren. Conclusie na het inspectiebezoek: Inspecteur M. Roders uitte haar grote tevredenheid over het didactisch handelen op Speelleerplein de Fonkeling. In alle leerunits werden een hoge mate van betrokkenheid en taakgerichtheid bij de leerlingen waargenomen. Een rustige en gestructureerde omgeving, waarin leerlingen door middel van routines weten wat er van hen verwacht wordt, droeg bij aan een effectieve leeromgeving. Leerlingen waren gewend elkaar te ondersteunen, wat leidde tot een optimale taakgerichtheid bij alle kinderen. Bovendien werd een consistente lijn in het handelen van de leerkrachten opgemerkt; zij speelden adequaat in op de onderwijsbehoeften van de leerlingen en behielden continu overzicht over de groep. De aangeboden leerstof was weloverwogen, met een duidelijke visie op wie, wat, wanneer leert. De sterke onderlinge samenwerking en de intrinsieke motivatie van het team om het onderwijs te blijven ontwikkelen, zorgen voor een solide borging van het didactisch handelen. Het team staat open voor feedback en durft het eigen handelen kritisch te evalueren en waar nodig aan te passen. Dit alles onderstreept de proactieve en kwaliteitsgerichte cultuur van Speelleerplein de Fonkeling.

Resultaten | Speelleerplein de Fonkeling in Oirschot | [2025] Schoolregister