
Schoolweging
De schoolweging van Speelleerplein de Fonkeling is 27,83 , met een spreiding van 5,80 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, significant boven de inspectienorm van 85%. Dit benadrukt dat vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden beheersen, ondanks een licht lagere score dan het vergelijkingsgemiddelde (96,4%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 63,0% scoort de school ruim boven de signaleringswaarde van 50,1% voor het streefniveau. Dit duidt op effectieve differentiatie, waarbij bijna twee derde van de leerlingen hogere referentieniveaus haalt dan basaal vereist. Ter vergelijking: soortgelijke scholen halen gemiddeld 61,1%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel vertoont een dubbele focus: 31% van de leerlingen krijgt havo/vwo-advies of hoger (vs. 29,5% bij vergelijkbare scholen), terwijl 10,3% praktijkgericht advies (vmbo-b/-k) ontvangt. Opvallend is het beperkte aandeel van 3,45% zuiver vmbo-b advies tegenover 5,52% regionaal. Dit past bij het ontwikkelingsgerichte karakter van de advisering.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Speelleerplein de Fonkeling | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het volgen van de leerlingen Op Speelleerplein de Fonkeling streven we ernaar dat ieder kind een ononderbroken ontwikkeling kan doormaken. We volgen de ontwikkeling vanaf het moment dat kinderen binnenkomen tot in het voortgezet onderwijs.Bij aanmelding van een kind zorgen we voor een warme overdracht, met het peuterwerk of met de vorige basisschool. Tijdens het schooljaar monitoren wij de ontwikkeling van onze kinderen. Deze tussentijdse monitoring is er op gericht zicht te krijgen op de ontwikkeling in de verschillende vakgebieden om zo ons aanbod in de unit aan te laten sluiten bij de behoefte van elk kind. Deze monitoring vindt op verschillende momenten in het jaar plaats. Bij de start van het schooljaar is er een warme overdracht tussen de vorige leerkracht(en) en de nieuwe leerkracht(en). Samen reflecteren zij op de laatste plannen waarin de doelen voor de kinderen omschreven worden en hoe deze vertaald worden naar het handelen in de klas en stellen zij met de opgedane inzichten het (groeps)plan bij. Bovendien maken zij een groepsoverzicht waarin, naast de laatste toetsresultaten, de leerlingkenmerken en onderwijsbehoeften staan. Dit overzicht is uitgangspunt voor de verdere invulling van het groepsplan. Op verschillende momenten in het schooljaar reflecteren/ evalueren de leerkrachten van de unit eventueel samen met de kwaliteitscoördinator, de stand van zaken rondom het huidige groepsplan. Aan de hand van deze bespreking passen zij het plan aan. Leerkrachten hebben intensief contact met ouders, de kwaliteitscoördinator en eventueel met externen om opvallende zaken uit observaties en analyses te bespreken. Kinderen worden op de Fonkeling betrokken bij wat en hoe zij leren. Door regelmatig in gesprek te gaan met de kinderen weten we wat zij willen leren en hoe ze dat het liefste doen. Ouders worden hier minimaal twee keer per jaar bij betrokken in het ouder-kindgesprek. Om de voortgang van de kinderen bij te houden maken we in groep 1-2 gebruik van LOOQIN en vanaf groep 3 van het leerlingvolgsysteem. Met behulp van dit systeem meten onze leerkrachten in hoeverre de kinderen de leerstof van dat jaar beheersen en bepalen wat de onderwijsbehoeften zijn. Ook volgen we de sociaal-emotionele ontwikkeling minimaal 1x per jaar met een gevalideerd instrument. We zijn ons er steeds van bewust dat toetsen géén doel op zich is, maar een middel om een doel te bereiken. Zicht op onderwijsresultaten wordt op de Fonkeling geborgd, door minimaal twee keer per jaar, te analyseren, opstellen van acties en resultaten te bespreken. Alle teamleden bekijken, onder begeleiding van directie en kwaliteitscoördinator, de opbrengsten. Er worden zowel school- als groepsanalyses gemaakt. We maken hierbij gebruik van een ambitieuze schooleigen norm. De acties die hier uit voortkomen worden opgenomen in een actieplan en krijgen een directe vertaling naar de groepsplannen. De unitleiders bewaken of de actiepunten worden uitgevoerd. De kwaliteitscoördinator bewaakt de kwaliteit, gericht op ondersteuning, over de hele school.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5% van de oud-leerlingen zit onder advies, ruim onder het landelijk gemiddelde van 11,8%. Het hoge percentage leerlingen dat op of boven advies presteert (95% totaal) reflecteert de zorgvuldige advisering en intensieve overdracht naar het VO, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Het begrijpen van de maatschappij en je leren te verhouden tot jezelf, de ander, de wereld om je heen en de tijd waarin je leeft is essentieel. Ons onderwijs is niet alleen een voorbereiding op deelname aan de samenleving, het is zélf een belangrijke vorm van samenleven. Leerlingen van de Fonkeling leven in diverse sociale contexten, zoals de unit, de school en de buurt. Het functioneren in deze contexten vraagt om uiteenlopende competenties zoals het kennen en herkennen van de eigen emoties, het kunnen inleven in de situatie van de ander en het oplossen van sociale problemen. Al deze competenties zijn onderdeel van de persoonsvorming, het breed ontwikkelen van persoonlijkheid. Om de leerlingen van de Fonkeling sociaal emotioneel klaar te maken voor de toekomst willen we ze de competenties uit "Sociaal Emotioneel Leren als basis" (Overveld, 2017) gecombineerd met de ontwikkellijn omgaan met mezelf, de ander en de wereld eigen maken. LEES MINDER
Open
Samen
Talent
Wat is de werkwijze van Speelleerplein de Fonkeling voor sociale ontwikkeling?
Speelleerplein de Fonkeling werkt vanuit de basis van Sociaal Emotioneel Leren (SEL) van Kees van Overveld (2017), gebaseerd op 5 competenties: Zelfbesef, Zelfmanagement, Besef van de ander, Relaties hanteren en Keuzes maken. De school besteedt extra aandacht aan groepsvorming tijdens de 'Gouden weken' aan het begin van het schooljaar en 'Zilveren weken' na de kerstvakantie. Tussentijds wordt er een periode aan elke competentie gewerkt. Ouders worden via Social Schools op de hoogte gehouden van de behandelde competenties en vaardigheden.
Welke registratievorm(en) gebruikt Speelleerplein de Fonkeling om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Speelleerplein de Fonkeling gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.