Kindcentrum de Linde
Spoordonkseweg 1
5688 KB Oirschot

Schoolweging

Schoolweging
28.03
Spreiding
7.19

De schoolweging van De Linde Oirschot is 28,03 , met een spreiding van 7,19 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,5% behaalde fundamentele niveaus overtreft de school de inspectienorm van 85% ruimschoots. Deze score benadrukt de solide basiskwaliteit van het onderwijs, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

60,6% van de leerlingen bereikt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 50,1%. Dit prestatieniveau is vergelijkbaar met andere scholen (61,1%), wat een effectieve aanpak van cognitieve uitdagingen illustreert.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig profiel: enerzijds 34,7% hogere adviezen (havo/vwo en vwo), anderzijds 24,5% praktijkgerichte vmbo-adviezen. Dit contrasteert met regionale trends waar vwo-adviezen gemiddeld 18,6% bedragen. De combinatie weerspiegelt zowel ambitie als passende differentiatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Linde OirschotGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op kindcentrum de Linde streven we ernaar dat ieder kind een ononderbroken ontwikkeling kan doormaken. We volgen de ontwikkeling vanaf het moment dat kinderen binnenkomen tot in het voortgezet onderwijs. Ook tijdens de eerste jaren op de middelbare school volgen we het welzijn en de ontwikkeling van de kinderen. Middels een tussentijdse monitoring volgen we de ontwikkeling van de kinderen om zo ons aanbod aan te laten sluiten bij de behoefte van elk kind. Deze monitoring vindt op verschillende momenten in het jaar plaats. Bij de peuters en de kleuters (groep 1-2) leggen leerkrachten hun observaties vast in het volgsysteem Horeb. In de groepen 3 tot en met 8 meten we tweejaarlijks de opbrengsten van de kernvakken met een leerlingvolgsysteem. Dit was voorheen Cito LVS, voor het schooljaar 2024-2025 kiezen we een nieuw volgsysteem. Leerkrachten analysen de verkregen uitslagen om de ontwikkeling van de individuele leerlingen te volgen, maar gebruiken deze gegevens ook om een analyse te maken voor de kwaliteit van ons onderwijsaanbod. Hierbij wordt per kernvak en per groep gekeken naar: de gemiddelde vaardigheidsscore, de gemiddelde vaardigheidsgroei en de behaalde percentages in behaalde referentieniveaus (1F, of 2F/1S) Op schoolniveau maken we van de tussen- en eindopbrengsten een totaalanalyse. Hierbij zetten we opbrengsten af tegen zelf gestelde normen om te kijken of de door ons gestelde (vaardigheids-) groei ook is gehaald. Ook bekijken we of we over meerdere jaren trends kunnen waarnemen of dat er bij een kernvak een trend in de school is te ontdekken. Vanaf groep 6 wordt bekeken of leerlingen de niveaus halen op het gebied van taal en rekenen wat leerlingen geacht worden te halen (de zogenaamde Referentieniveaus) Ook hier worden de opbrengsten afgezet tegen eigen schoolnormen. In groep 8 maken de leerlingen de doorstroomtoets. Deze toets laat zien welk type vervolgonderwijs bij een leerling past, maar daarnaast geeft het ons inzicht in de leerresultaten van de school. Hiermee kunnen we ook verantwoording afleggen aan de Inspectie van Onderwijs en gebruiken we de analyse van de resultaten voor verdere schoolontwikkeling. Ieder jaar meten we twee maal per jaar de sociale veiligheidsbeleving en de kwaliteit van de leeromgeving van de leerlingen. Tot dit jaar gebruiken we hiervoor het instrument Viseon van Cito. Voor het schooljaar 2024-2025 kiezen we hiervoor een nieuw instrument. Met de verkregen resultaten maken de leerkrachten een analyse om te bepalen wat er nodig is voor individuele kinderen of voor de groep. Ook nemen we één keer per jaar de monitor Sociale Veiligheid van Vensters af in de groepen 6 tot en met 8. Dit helpt ons om een beeld te krijgen van de kwaliteit van het pedagogisch klimaat in het kindcentrum en om hierover verantwoording af te leggen aan de Inspectie van het Onderwijs. De IB'er als kwaliteitscoördinator bewaakt de kwaliteit, gericht op de ondersteuning, over de hele school.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

36,4% presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), terwijl slechts 9,1% onder advies scoort (landelijk 11,8%). Dit significante verschil onderstreept de zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Voor kinderen, medewerkers, ouders en bezoekers moet het kindcentrum een veilige plek zijn, waar zij zich prettig en vertrouwd voelen en waar ze met plezier naar toe gaan. Een positief klimaat is de basis van waaruit je kunt leren en werken op school. Het geeft zelfvertrouwen en gevoel van eigen waarde en de mogelijkheden om je te ontwikkelen. We willen kinderen aanspreken op hun kwaliteiten met het vertrouwen dat ze het kunnen (competentie), op een manier waarbij ze zelfstandig oplossingen vinden (autonomie) en vanuit het besef dat de relatie met hun klasgenoten een veilige basis is (relatie). We werken hierbij op De Linde vanuit onze kernwaarden eigenheid, eigenaarschap, vertrouwen en creativiteit en besteden structureel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling door te werken met het programma Leefstijl. Deze methode richt zich op de ontwikkeling van sociaal-emotionele vaardigheden, communicatievaardigheden en burgerschaps-competenties. Het geeft kinderen een goed inzicht in zichzelf en hun relaties met anderen. Aanvullend werken we met gemaakte gedragsafspraken vanuit de werkwijze Fides. LEES MINDER

Eigenheid

Vertrouwen

Eigenaarschap

Wat is de werkwijze van Kindcentrum de Linde voor sociale ontwikkeling?

In de kleutergroepen (groep 1/2) van Kindcentrum de Linde wordt gewerkt met HOREB, wat staat voor Handelingsgericht Observeren, Registreren en Evalueren van Basisontwikkeling. Vanaf groep 3 tot en met 8 worden digitale vragenlijsten gebruikt om het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen te meten en te signaleren welke onderwerpen extra aandacht vragen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum de Linde om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum de Linde gebruikte Viseon, maar kiest voor schooljaar 2024-2025 een nieuw instrument om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum de Linde?

Kindcentrum de Linde gebruikt Leefstijl als methode voor sociaal-emotioneel leren.