Basisschool Dalton Kindcentrum AvontuurRijk in Oirschot

Het team van Dalton Kindcentrum AvontuurRijk in Oirschot

Current section: team
Montfortlaan 20
5688 Oirschot

Zie hier hoe het team van Dalton Kindcentrum AvontuurRijk is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Dalton Kindcentrum AvontuurRijk. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Dalton Kindcentrum AvontuurRijk bij jullie?

Ontdek hoe goed Dalton Kindcentrum AvontuurRijk bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Dalton Kindcentrum AvontuurRijk zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Dalton Kindcentrum AvontuurRijk. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (16.7%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (41.7%)
45-55 jaar (16.7%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Dalton Kindcentrum AvontuurRijk werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (83.3%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Indirect ondersteunend personeel (8.3%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Dalton Kindcentrum AvontuurRijk gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Vervanging van Leerkrachten op Dalton Kindcentrum AvontuurRijk: Een Betrouwbare Aanpak

Bij Dalton Kindcentrum AvontuurRijk garanderen we de continuïteit van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. We hanteren een gestructureerd proces voor personeelsvervanging, waarbij we prioriteit geven aan interne oplossingen om de impact op uw kind te minimaliseren. Onze eerste stap is altijd om intern te zoeken naar beschikbare leerkrachten of ondersteunend personeel met flexibele inzetbaarheid. Deze 'ambulante' medewerkers zijn cruciaal voor het opvangen van korte termijn afwezigheid, waardoor de dagelijkse gang van zaken zo min mogelijk verstoord wordt. Hun flexibiliteit stelt ons in staat om snel te schakelen. Indien een interne oplossing niet mogelijk is, benaderen we parttime leerkrachten die op hun vrije dag beschikbaar zijn om extra te werken. Dit zorgt voor een directe oplossing en behoudt de vertrouwde gezichten in de klas. Als laatste redmiddel, wanneer zowel interne als parttime krachten niet beschikbaar zijn, schakelen we ons bredere netwerk binnen het bestuur in. We contacteren collega's van andere scholen of leerkrachten die zich hebben aangemeld als flexibele invallers. In uitzonderlijke situaties waarin geen vervanging geregeld kan worden, worden leerlingen tijdelijk verdeeld over andere groepen. Zij werken dan aan zelfstandige opdrachten onder begeleiding van de aanwezige leerkrachten. Als een uiterst zeldzame maatregel, waarbij ook groepsverdeling niet haalbaar is, kunnen ouders gevraagd worden hun kind een dag thuis te houden. Dit gebeurt alleen in de meest extreme omstandigheden om de kwaliteit van de opvang te waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Dalton Kindcentrum AvontuurRijk

5

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor leerontwikkeling
Rekenspecialist voor rekenvaardigheid
Hoogbegaafdheid Specialist
Gespecialiseerde Pedagoog
Jonge Kind Specialist voor vroege ontwikkeling

Toelichting van de school:

Op Dalton Kindcentrum AvontuurRijk hanteren we een gestructureerd instructiemodel met differentiatie in drie niveaus voor alle leerlingen. Dit zorgt ervoor dat elke leerling, of deze nu extra ondersteuning nodig heeft of juist uitdaging zoekt, op de juiste manier wordt begeleid. Leerlingen die zelfstandig werken, ontvangen een compact aanbod met verbredende of verdiepende lesstof. Kinderen die extra hulp nodig hebben, krijgen verlengde instructie in de klas, verzorgd door de eigen leerkracht. Dit proces stelt ons in staat om de basisondersteuning continu te optimaliseren en zoveel mogelijk tegemoet te komen aan individuele leerbehoeften. Indien de basisondersteuning niet volstaat, bieden we gespecialiseerde trajecten en arrangementen. Deze zijn afgestemd op de specifieke ondersteuningsvraag en passen binnen de mogelijkheden van onze school. De duur varieert van kortdurend tot een heel schooljaar, met als doel de leerling weer optimaal te laten aansluiten bij de reguliere lesstof. Onze intern opgeleide specialisten zijn een waardevolle aanvulling op het team. Zij bieden hulp en ondersteuning aan collega's en leerlingen vanuit hun specifieke expertise. De inzet van deze specialisten wordt gecoördineerd om de meest effectieve begeleiding te garanderen. Bij onvoldoende resultaat van een traject, wordt gezocht naar alternatieve interne of externe oplossingen, inclusief het adviseren over scholen die beter passende ondersteuning kunnen bieden.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor sociaal gedrag
Intern Begeleider voor ontwikkeling
Specialist voor meer- en hoogbegaafdheid
Pedagogisch Educatief Professional
Kanjer-Coördinator voor sociale vaardigheden

Toelichting van de school:

Dalton Kindcentrum AvontuurRijk koestert een veilig en positief pedagogisch klimaat waar elke leerling zichzelf kan zijn. Onze kleinschaligheid zorgt ervoor dat iedereen elkaar kent en zich gewaardeerd voelt. We benadrukken het belang van samenwerken en het respecteren van verschillen, waarbij elke leerling zowel verantwoordelijkheid draagt voor zichzelf als voor het welzijn van anderen. We besteden veel aandacht aan niet-cognitieve vaardigheden, die nauw verbonden zijn met onze Daltonkernwaarden. Wij geloven dat een integrale ontwikkeling van de persoon essentieel is voor optimaal leerpotentieel en voorbereiding op de toekomst. Door kinderen verantwoordelijkheid en vrijheid te bieden, leren zij weloverwogen keuzes te maken en de consequenties daarvan te begrijpen. Wij stimuleren leerlingen om uitdagingen aan te gaan en nieuwe stappen te zetten, ook als dat spannend is. Ze leren dat fouten maken een natuurlijk onderdeel is van het leerproces, en dat ze daarbij kunnen rekenen op een ondersteunende en niet-oordelende omgeving. Dit creëert een veilige ruimte voor ontdekking en persoonlijke groei. Onze gespecialiseerde leerkrachten kijken breed naar individuele behoeften, met speciale aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en de impact daarvan op de leerprestaties.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Optimaliseren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor taakgedrag
Intern Begeleider voor structuur
Specialist voor meer- en hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Op Dalton Kindcentrum AvontuurRijk leggen we een sterke nadruk op de ontwikkeling van een effectieve werkhouding en taakaanpak. Door de Daltonkernwaarden te integreren en ons te richten op 21e-eeuwse vaardigheden, leren leerlingen hoe ze taken succesvol kunnen afronden. We gebruiken de 'autometafoor' om leerlingen te begeleiden bij de verschillende fasen van taakuitvoering. In de bovenbouw stellen leerlingen zelf leerdoelen op en monitoren ze hun voortgang via een digitaal portfolio, wat hun zelfstandigheid en eigenaarschap bevordert. Onze specialist meer- en hoogbegaafdheid biedt gerichte ondersteuning aan leerlingen die extra hulp nodig hebben bij hun taakaanpak. De gedragsspecialist integreert eveneens strategieën voor een verbeterde taakaanpak in haar begeleiding, wat bijdraagt aan een positiever leerresultaat voor alle leerlingen.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we geen specifieke interne specialisten hebben voor motorische en lichamelijke ontwikkeling, staan we altijd open voor externe expertise. Op indicatie nodigen wij gespecialiseerde professionals uit om mee te kijken en te adviseren, altijd in nauw overleg met de betreffende ouders en leerlingen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Dalton Kindcentrum AvontuurRijk beschikt niet over faciliteiten of gespecialiseerd personeel voor medisch handelen of persoonlijke verzorging. Wij verwachten van leerlingen, passend bij hun leeftijd, dat zij zelfstandig zorg dragen voor basisbehoeften zoals toiletbezoek en hygiëne. In uitzonderlijke situaties kunnen externe specialisten worden ingeschakeld, mits dit in overleg met ouders gebeurt en van tijdelijke aard is. Structurele begeleiding op dit gebied valt buiten de mogelijkheden en verantwoordelijkheden van de school.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Moestuin
Een multifunctionele gemeenschappelijk ruimte

Extra Ondersteuning voor Leerlingen op Dalton Kindcentrum AvontuurRijk

Gedetailleerde Toelichting van Onze School

Dalton Kindcentrum AvontuurRijk biedt een complete basisschoolervaring voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Als reguliere basisschool richten wij ons primair op algemene educatieve behoeften, zonder gespecialiseerde zorg aan te bieden. Niettemin zetten wij ons maximaal in om elke leerling te begeleiden in zijn of haar persoonlijke ontwikkeling. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, ontvangen deze vanuit onze school. Ons toegewijde team omvat een kwaliteitscoördinator, gedragsspecialist, rekencoördinator, specialist meer- en hoogbegaafdheid, leerkrachtondersteuner, pedagoog en een specialist jonge kind. Samen met het voltallige team stemmen we ons onderwijs en de individuele begeleiding af op de specifieke behoeften van elk kind. Wij geloven in het benutten van kansen en mogelijkheden, terwijl we tegelijkertijd realistisch blijven over onze capaciteiten. We volgen de voortgang en ontwikkeling van onze leerlingen nauwgezet. De verzamelde gegevens gebruiken we om ons onderwijs continu te verbeteren en aan te passen. Dit betekent dat we, waar nodig, extra ondersteuning, gerichte instructie, uitdagende lesstof of individuele gesprekken met de leerkracht bieden. Deze sociaal-emotionele en cognitieve begeleiding wordt vastgelegd in groepsplannen. De groepsleerkracht stelt deze plannen vier keer per jaar op en evalueert ze, met nauwgezette monitoring door de interne begeleider. Indien de interne ondersteuning ontoereikend blijkt, schakelen we, in samenspraak met de ouders en aan de hand van het groeidocument van het kind, externe expertise in. Binnen AvontuurRijk werken we met ondersteuningsgroepen waar leerlingen incidenteel of structureel extra hulp krijgen bij vakken als rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en taal. De groepsleerkracht, die de leerlingen het beste kent, verzorgt deze extra instructie. 'Onze school is kleinschalig. Elk teamlid kent alle leerlingen en voelt zich verantwoordelijk voor iedereen. Zo kunnen we samen de ondersteuning oppakken voor iedere leerling die het nodig heeft.' Mocht de geboden begeleiding niet volstaan, dan zoeken we in overleg met de ouders naar de meest passende oplossing, waarbij het belang van het kind altijd voorop staat. AvontuurRijk is onderdeel van samenwerkingsverband 'De Kempen', waarbinnen we samenwerken met specialisten zoals een orthopedagoog. Daarnaast onderhouden we nauwe banden met Team Wijzer en de GGD. Deze organisaties zijn vertegenwoordigd in ons wekelijks bijeenkomende preventieteam, waar zowel ouders als leerkrachten terechtkunnen met hun vragen. Op AvontuurRijk baseren we ons onderwijs op de Dalton kernwaarden: verantwoordelijkheid, zelfstandigheid, samenwerken, effectiviteit en reflectie. Deze waarden integreren we met de cognitieve ontwikkeling van de kinderen. Onze school kenmerkt zich door een groene omgeving, volop mogelijkheden voor buitenactiviteiten en een prettige kleinschaligheid. In een warme en veilige sfeer krijgt ieder kind de aandacht die het verdient, en werken we gezamenlijk aan de algehele ontwikkeling van onze leerlingen. Voor de komende jaren focussen we op het borgen en optimaliseren van onze interne expertise. Door de samenwerking tussen verschillende specialisaties binnen Skobos te versterken, creëren we een waardevol netwerk dat onze ondersteuningsmogelijkheden voor kinderen en leerkrachten verder vergroot. Tevens onderzoeken we de mogelijkheid om in de toekomst een vakleerkracht voor bewegingsonderwijs in te zetten.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan: De Toekomst van Onderwijs bij AvontuurRijk

Wat zijn de specifieke onderwijskundige doelen van Kindcentrum AvontuurRijk?

Ons schoolplan, met specifieke doelen voor 2025-2026, vormt de basis voor ons onderwijs. We streven naar een digitaal portfolio voor elk kind, waarin de persoonlijke ontwikkeling zichtbaar wordt gemaakt. Daarnaast zetten we in op kansengelijkheid door proactieve verbinding met de omgeving en een sterk preventieteam dat ouders en leerkrachten ondersteunt. Dit team, bestaande uit een jeugdverpleegkundige en een maatschappelijk werker, is wekelijks aanwezig om hulp en advies te bieden, wat cruciaal is voor het voorkomen van problemen en schooluitval. We bevorderen de betrokkenheid van kinderen via een Kinder Meedenk Raad (KMR) op verschillende niveaus, zodat zij een actieve bijdrage kunnen leveren aan goed onderwijs. Samenwerking met het voortgezet onderwijs in Oirschot en Best versterkt de doorlopende leerlijn en zorgt voor een soepele overgang. Ons beleid voor passend onderwijs, met een focus op inclusiever onderwijs, vertaalt zich in praktische keuzes die aansluiten bij de behoeften van elk kind. We onderzoeken ook nieuwe organisatiemodellen, zoals het flexibeler inzetten van leerkrachtenkwaliteiten, om beter aan te sluiten bij de ondersteuningsbehoeften van leerlingen. Burgerschapsonderwijs integreren we via onze Daltonkernwaarden, de Kanjertraining en projecten die sociale en maatschappelijke betrokkenheid bevorderen. Een visiedocument op burgerschapsonderwijs zal onze aanpak verder concretiseren. Sociale veiligheid wordt gemonitord via de Kanjertraining en specifieke gesprekken met kinderen, wat resulteert in een gedetailleerd beeld dat wordt opgenomen in onze kwaliteitsrapportages. We hebben een nieuwe visie op toetsing ontwikkeld, die is vertaald naar een helder toetsbeleid. Daarnaast implementeren we de nieuwe taalmethode STAAL! 2 om het taalonderwijs te versterken. Ons nieuwe leerlingadministratie- en volgsysteem, ParnasSys, wordt optimaal benut voor een toekomstgericht leerlingvolgsysteem. We koesteren een bewuste kwaliteitscultuur en maken deze zichtbaar via een schooleigen kwaliteitsmonitor. De mogelijkheid om twee keer per week bewegingsonderwijs te verzorgen in een geschikte faciliteit is gerealiseerd. Communicatie, zowel intern als extern, is van hoog niveau, en onze Daltonvisie is continu zichtbaar in ons handelen, wat we actief uitdragen middels een PR- en communicatieplan. Ouderbetrokkenheid wordt verder ontwikkeld van samen leven en werken naar samen leren en ontwikkelen, met een focus op de onderwijskundige ontwikkeling van de kinderen.

Hoe waarborgt AvontuurRijk de realisatie van de schoolplan doelen?

De voortgang en realisatie van onze schoolplan doelen worden gewaarborgd door middel van een jaarlijks geactualiseerd jaarplan. Dit plan wordt grondig geëvalueerd, waarbij de bevindingen worden meegenomen in het daaropvolgende jaarplan. De voortgang van het jaarplan staat standaard op de agenda tijdens elke vergadering van de Medezeggenschapsraad (MR). Tevens wordt de evaluatie van het jaarplan uitgebreid besproken binnen de MR, wat zorgt voor transparantie en betrokkenheid bij de kwaliteitsontwikkeling van ons kindcentrum.

Speciaal Aanbod Jonge Kind: Kindcentrum AvontuurRijk Oirschot

Toelichting van de school

Bij Dalton Kindcentrum AvontuurRijk in Oirschot streven we naar een naadloze integratie van opvang en onderwijs. We ontwikkelen ons continu om deze samenwerking te optimaliseren, met als ambitie een volledig Dalton gecertificeerd Kindcentrum te worden. Onze focus ligt op het verbinden van onderwijs en opvang vanuit de kernwaarden van Daltononderwijs. Dit creëert een doorlopende leerlijn die speciaal is afgestemd op de behoeften van elk kind, van de jongste jaren tot en met het basisonderwijs.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod biedt Dalton Kindcentrum AvontuurRijk voor jonge kinderen?

Dalton Kindcentrum AvontuurRijk biedt een rijk en stimulerend programma voor jonge kinderen. Dit programma is ontworpen om de ontwikkeling optimaal te ondersteunen. Wij geloven in een brede benadering, waarbij zowel educatieve als sociale vaardigheden centraal staan. Ontdek hoe wij uw kind een vliegende start geven in een veilige en uitdagende leeromgeving.

Dalton Kindcentrum AvontuurRijk biedt een rijk en stimulerend programma voor jonge kinderen. Dit programma is ontworpen om de ontwikkeling optimaal te ondersteunen. Wij geloven in een brede benadering, waarbij zowel educatieve als sociale vaardigheden centraal staan. Ontdek hoe wij uw kind een vliegende start geven in een veilige en uitdagende leeromgeving.

Kinderopvang Oirschot
Integraal Kindcentrum

Met welke partners werkt AvontuurRijk samen voor het jonge kind programma?

Voor ons programma voor het jonge kind werken we nauw samen met Korein Kinderopvang. Deze samenwerking zorgt voor een optimale afstemming tussen opvang en onderwijs. Samen met Korein bieden we een doorlopende ontwikkelingslijn, gebaseerd op de principes van Daltononderwijs. Bezoek de website van Korein voor meer informatie over hun aanpak en diensten.

Voor ons programma voor het jonge kind werken we nauw samen met Korein Kinderopvang. Deze samenwerking zorgt voor een optimale afstemming tussen opvang en onderwijs. Samen met Korein bieden we een doorlopende ontwikkelingslijn, gebaseerd op de principes van Daltononderwijs. Bezoek de website van Korein voor meer informatie over hun aanpak en diensten.

Team | Dalton Kindcentrum AvontuurRijk in Oirschot | [2025] Schoolregister