Dalton Kindcentrum AvontuurRijk

De resultaten van Dalton Kindcentrum AvontuurRijk in Oirschot

Current section: resultaten
Montfortlaan 20
5688 NM Oirschot

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Dalton Kindcentrum AvontuurRijk, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van Dalton Kindcentrum AvontuurRijk

Schoolweging
26.19
Spreiding
4.92

De schoolweging van AvontuurRijk is 26,19 , met een spreiding van 4,92 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past Dalton Kindcentrum AvontuurRijk bij jullie?

Ontdek hoe goed Dalton Kindcentrum AvontuurRijk bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

Met 98,51% score voor het fundamenteel niveau overstijgt de school niet alleen de landelijke norm (85%), maar ook het regionale gemiddelde (96,71%). Dit onderstreept de succesvolle basisondersteuning voor alle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

63,68% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 51,8%. Dit overtreft het regionale gemiddelde (63,35%) en benadrukt de effectiviteit van het adaptieve lesprogramma.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Dalton Kindcentrum AvontuurRijk?

De adviezen tonen een nadruk op theoretische leerwegen: 26,67% vmbo-(g)t en 10% vwo. Opvallend is het hoge percentage dubbeladviezen (23,34% combinaties zoals vmbo-(g)t/havo), wat past bij de daltonvisie op ontwikkelingsgericht adviseren. Dit contrasteert met regionale trends waar vaker enkelvoudige adviezen worden gegeven.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsAvontuurRijkGemeente AmsterdamNederland
DOE307.86307.86297.47

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
269

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tijdens het schooljaar monitoren wij de ontwikkeling van onze kinderen. Deze monitoring is er op gericht zicht te krijgen op de ontwikkeling op de verschillende vakgebieden, om zo ons aanbod in de klassen aan te laten sluiten bij de behoefte van de leerlingen. Deze monitoring vindt op verschillende momenten in het jaar plaats. Bij de start van het schooljaar (einde van het afgelopen schooljaar) is er een warme overdracht tussen de vorige leerkracht(en) en de nieuwe leerkracht(en). Samen reflecteren zij op het laatste groepsplan (plan waarin de doelen voor de leerlingen omschreven worden en hoe deze vertaald worden naar het handelen in de klas) en stellen zij met de opgedane inzichten het groepsplan bij of formuleren zij een nieuw groepsplan. Bovendien maken zij een groepsoverzicht waarin, naast de laatste toetsresultaten ook de leerlingkenmerken en mogelijke onderwijsbehoeften staan. Dit overzicht is uitgangspunt voor de verdere invulling van het groepsplan. Na ongeveer twee maanden in het nieuwe schooljaar reflecteren/ evalueren de leerkrachten samen met de interne begeleider in een zogenaamd bijstel moment de stand van zaken rondom het huidige groepsplan. Aan de hand van deze bespreking passen zij indien nodig het plan bij. Halverwege het schooljaar vindt er een CITO toetsronde plaats. Aan de hand van de uitslagen van deze toetsronde maken de leerkrachten een analyse. Zij hebben een tussenevaluatie waarbij ze wederom samen met de interne begeleider kijken naar de doelen uit het groepsplan en of deze behaald (gaan) worden. Daar waar nodig vindt er een bijstelling plaats een vertaalt de leerkracht dit naar de klas. Op schoolniveau worden deze tussenresultaten in teamverband besproken, waarbij we kijken of we de gewenste, door ons gestelde groei zien. We kijken daarbij naar de trends per vakgebied en filteren aan de hand hiervan zaken die mogelijk op schoolniveau een ontwikkeling vragen. Ongeveer twee maanden na de eerste toetsronde is er weer een zogeheten bijstel moment, waarop leerkrachten samen met de interne begeleider nogmaals kijken of het aanbod past bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen en of dit leidt tot de door ons omschreven groei en ontwikkeling. Op deze manier houden wij goed zicht op de tussentijdse ontwikkeling, kunnen we ons aanbod goed afstemmen op de onderwijsbehoeften en kunnen we inspelen mogelijk toekomstig schoolontwikkelingen.

Zitten de oud-leerlingen van Dalton Kindcentrum AvontuurRijk in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 8,33% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 20,83% bovenadviezer is. Dit reflecteert de zorgvuldige advisering volgens het 'ontwikkelperspectief' zoals beschreven in het schoolplan. De hoge match (70,83% op advies) benadrukt de effectiviteit van de doorlopende monitoring.

Sociale ontwikkeling

AvontuurRijk is een kleinschalige school waar we het met elkaar een fijn willen hebben. Om dat te realiseren creëren wij een klimaat waarin kinderen zich veilig voelen. Dit is een basisvoorwaarde om tot leren te komen (zie ook Sociaal Veiligheidsplan). Deze veiligheid ontstaat door vertrouwen. Wij werken aan dat vertrouwen door kinderen te laten ervaren dat fouten maken mag, ze inzichten te geven in hun eigen talenten, door de van nature aanwezige nieuwsgierigheid te blijven stimuleren en door kinderen te leren dat eenieder anders is. We hechten veel belang aan samenwerking. Alle betrokkenen op school zijn wederzijds afhankelijk van elkaar. Door onze open, laagdrempelige, positief kritische en respectvolle cultuur ontstaat een heel prettige, veilige en warme sfeer. Als school staan wij open voor input van anderen en gaan daarbij uit van de gedeelde verantwoordelijkheid. Dit sluit mooi aan bij de SKOBOS kernwaarden open minded – verantwoordelijk – verbonden. Hierdoor is er bij alle kinderen, leerkrachten en ouders een hoge betrokkenheid. Het is voor onze kinderen belangrijk steeds op bovenstaande te blijven reflecteren. Door hier steeds bewust mee bezig te zijn, ontstaat er een steeds groter bewustzijn van eigen gedrag/ karakter en hoe dit bijdraagt aan de sfeer en het klimaat op school. We willen hier de kinderen steeds meer zelf verantwoordelijk voor maken. Dat vraagt van ons steeds een passende begeleiding. LEES MINDER

Vertrouwd/ vertrouwen

Verbonden/ samen

Verantwoordelijk

Wat is de werkwijze van Dalton Kindcentrum AvontuurRijk voor sociale ontwikkeling?

Dalton Kindcentrum AvontuurRijk werkt aan sociale ontwikkeling met de Kanjertraining, passend bij de Daltonkernwaarden en de waarden voor sociale opbrengsten. De methode gaat uit van vier gedragstypen en zet in op de kwaliteiten. De kinderen leren de minder positieve kant van hun gedrag herkennen en omzetten. Ze leren hun rol (aanstichter, meeloper, angsthaasje, kanjer) herkennen en hoe hun gedrag bijdraagt aan de situatie. Kinderen leren hun eigen kwaliteit en die van anderen benoemen. Via de Kanvas vragenlijsten krijgen ze inzicht in de sociale opbrengsten. Er wordt structureel aandacht besteed aan een fijne en veilige school in lesactiviteiten, door het team zelf en door te verwijzen naar de uitgangspunten van de Kanjertraining.

Welke registratievorm(en) gebruikt Dalton Kindcentrum AvontuurRijk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Dalton Kindcentrum AvontuurRijk gebruikt de Kanvas vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Dalton Kindcentrum AvontuurRijk?

Dalton Kindcentrum AvontuurRijk gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.