Basisschool Het DOK in Oegstgeest

Het team van Het DOK in Oegstgeest

Current section: team
Rustenburgerpad 8
2342 Oegstgeest

Zie hier hoe het team van Het DOK is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Het DOK. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Het DOK bij jullie?

Ontdek hoe goed Het DOK bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Het DOK zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 76.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (76.7%)
Man (23.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83%)
Man (17%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Het DOK. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (10.3%)
25-35 jaar (51.7%)
35-45 jaar (17.2%)
45-55 jaar (10.3%)
55-65 jaar (10.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7%)
25-35 jaar (26.1%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (17.6%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Het DOK werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75.9%)
Direct ondersteunend personeel (13.8%)
Indirect ondersteunend personeel (3.4%)
Management (6.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Het DOK gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Personeelsvervanging op Basisschool Het DOK

Op Basisschool Het DOK waarborgen we de continuïteit van kwalitatief hoogstaand onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. Ons uitgebreide vervangingsbeleid is ontworpen om flexibel en effectief in te spelen op elke situatie. Wij zetten diverse strategieën in om lesuitval te minimaliseren. Dit omvat de flexibele inzet van interne collega's die tijdelijk andere taken overnemen of hun rooster aanpassen. Ook maken we gebruik van een regionale pool van bevoegde invallers, wat zorgt voor snelle en deskundige vervanging. Daarnaast kunnen we een beroep doen op vast personeel voor vervanging, of medewerkers van andere schoolbesturen detacheren. Voor langdurige afwezigheid wordt gezorgd voor tijdelijke aanstellingen met een duidelijke einddatum. Indien nodig, vullen we dit aan met interim-professionals of uitzendkrachten om het team te versterken. Alle gedetailleerde informatie over ons personeelsvervangingsbeleid is beschikbaar op de website van Panta Rhei. Wij streven ernaar dat uw kind altijd les krijgt van een bevoegde en enthousiaste leerkracht.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Unitonderwijs Op Het DOK wordt er gewerkt in 4 units; de onderbouwunit, de middenbouwunits en de bovenbouwunit. Unit 1onderbouwunit - de groepen 1 en 2 Unit 2middenbouwunit - de groepen 3 en 4 Unit 3middenbouwunit- de groepen 5 en 6 Unit 4 bovenbouwunit - de groepen 7 en 8 Unit 1 Binnen de onderbouwunit zijn er vijf kleutergroepen en een instroomgroep met vaste groepsleerkrachten. De groepsleerkracht ontvangt de leerlingen aan de start van de dag en bespreekt met de leerlingen de dag en is er ruimte voor het delen van eigen belevenissen en welbevinden. Tijdens de speel/werkles geven de leerlingen op het digikeuzebord aan welke activiteiten zij gaan volgen. De groepsleerkracht heeft vooraf de activiteiten klaargezet en begeleidt de leerlingen bij de keuzes die zij maken. Naast het kiezen van activiteiten wordt er gewerkt met kleine en grote instructiekringen. Tijdens een kleine kring gaat de leerkracht met een klein groepje leerlingen aan de slag met een leerdoel, bijvoorbeeld rekenen/aanvankelijk lezen. Via de uitleg van de leerkracht en een begeleide inoefening maken de leerlingen de leerdoelen eigen en werken zij aan de basis om door te kunnen stromen naar unit 2. Unit 2, 3 en 4 Elke groep heeft een vaste groepsleerkracht die dagelijks verantwoordelijk is voor het opstarten van de groep, voeren van (doel) gesprekken met kind en ouders en gezamenlijk evalueren aan het einde van de dag. Daarnaast is elke leerkracht ook vakleerkracht. Hij of zij geeft voor een vak, bijvoorbeeld rekenen, de instructie aan kleine groepjes leerlingen binnen het eigen leerjaar (bijvoorbeeld groep 3). De andere leerkracht, die op dat moment geen instructie geeft, is dan de unitleerkracht en begeleidt de leerlingen op de unit. Deze leerkracht is op de unit aan het begeleiden en coachen, geeft verlengde/extra instructie, bespreekt dag- of weektaken en evalueert met de leerlingen. Iedere leerkracht is op een dag zowel een vakleerkracht als unitleerkracht. Met alle leerkrachten, op een unit, zijn we verantwoordelijk voor het onderwijs dat wij bieden aan onze leerlingen. Dag- en weektaken

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Het DOK

2

Optimale Taal- en Rekenzorg

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op Basisschool Het DOK investeren we continu in de expertise van ons team. Leerkrachten ontwikkelen zich tot gespecialiseerde professionals, zoals rekendocenten, gedragsexperts en taalspecialisten. Deze specialisten bieden collega's ondersteuning bij specifieke leeruitdagingen. Onze toegewijde specialisten observeren actief in de leslokalen en voorzien leerkrachten van waardevolle feedback. Tijdens teambijeenkomsten en studiedagen delen zij hun kennis om de didactiek en het onderwijsaanbod te verrijken, wat de groei van elke leerling ten goede komt.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Bij uitdagingen op sociaal-emotioneel gebied kunnen leerkrachten op Het DOK rekenen op de expertise van onze gedragsspecialist en intern begeleider. Zij bieden gerichte ondersteuning en begeleiding bij gedragsvraagstukken van leerlingen. Onze intern begeleider observeert regelmatig de klassensituaties om vroegtijdig signalen op te vangen. Indien nodig worden ouders nauw betrokken bij het ondersteuningsproces, zodat we samen de beste aanpak kunnen realiseren.

2

Gerichte Aanpak Gedrag en Werkhouding

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Heeft een leerling moeite met concentratie, taakaanpak of gedrag? Onze gedragsspecialist en intern begeleider staan klaar om leerkrachten te adviseren en te ondersteunen. Zij bieden praktische handvatten voor een effectieve aanpak. Observaties in de klas door de intern begeleider helpen om de specifieke behoeften van leerlingen in kaart te brengen. Ouderbetrokkenheid is hierbij essentieel, en waar nodig zoeken we gezamenlijk naar oplossingen om de ontwikkeling van uw kind te stimuleren.

1

Stimulering Motorische Vaardigheden

Beschikbare specialisten:

Motorisch Remedial Teacher (MRT)

Toelichting van de school:

Onze bewegingsspecialist, een gediplomeerde Motorisch Remedial Teacher, biedt extra ondersteuning aan leerlingen die baat hebben bij gerichte bewegingsactiviteiten. Deze specialistische aandacht draagt bij aan een optimale fysieke ontwikkeling. Voor zeer specifieke motorische problematiek verwijzen wij, in overleg met ouders, door naar externe deskundigen. Zo garanderen we de meest passende zorg voor elke leerling.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Het DOK zijn onze BHV-ers getraind om eerste hulp te verlenen bij onverwachte medische situaties. Hun snelle en adequate handelen zorgt voor de veiligheid van alle leerlingen. Voor gespecialiseerde medische zorg en persoonlijke verzorging die verder gaat dan de schoolse mogelijkheden, verwijzen wij naar externe medische professionals. Wij werken samen met zorgpartners om de gezondheid en het welzijn van onze leerlingen te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal

Extra Ondersteuning op Basisschool Het DOK: Een Compleet Plan

Ontdek Onze Aanpak voor Leerlingontwikkeling

Op basisschool Het DOK geloven we in het bieden van op maat gemaakte ondersteuning aan elke leerling. Onze uitgebreide ondersteuningsstructuur is ontworpen om kinderen te helpen excelleren, zowel op academisch als op sociaal-emotioneel vlak. Hieronder vindt u een gedetailleerde uitleg van hoe wij dit realiseren. **Vroege Ondersteuning voor Jonge Kinderen** Bij Het DOK starten we de schoolcarrière met een warme en gestructureerde aanpak. Voordat een kind vier jaar wordt, nodigen we het uit voor een kennismaking. Een ingevulde vragenlijst en eerdere contacten met de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf vormen de basis voor een soepele overgang. De eerste drie maanden op school staan in het teken van wennen en ontdekken. Onze kleuters worden nauwlettend gevolgd met het observatiesysteem 'MijnKleutergroep'. Leerkrachten vullen meerdere keren per jaar observaties in, die ons inzicht geven in de individuele ontwikkeling van elk kind. Op basis van deze inzichten bepalen we of een leerling extra uitdaging of specifieke ondersteuning nodig heeft op bepaalde leergebieden. **Ondersteuning Binnen de Schoolmuren** De ontwikkeling van onze leerlingen wordt continu geëvalueerd tijdens regelmatige groepsbesprekingen, in samenwerking met onze intern begeleiders. Hierbij kijken we naar observaties en toetsresultaten om een compleet beeld te krijgen van de voortgang. De intern begeleiders fungeren als een essentieel klankbord voor leerkrachten, en bieden advies en ondersteuning bij vragen over leerontwikkeling, werkhouding, welbevinden of gedrag. Zij coördineren ook gespecialiseerde hulp zoals remedial teaching, logopedie en onderzoeken. Daarnaast onderhouden zij contacten met ouders en externe specialisten om de best mogelijke zorg te garanderen. Ons ondersteuningsteam, bestaande uit intern begeleiders en de directie, staat altijd klaar. Om extra zorg en begeleiding te bieden, heeft Het DOK meerdere leraarondersteuners in dienst. Zij helpen bij het begeleiden van kleine groepjes leerlingen. Bovendien hebben we een interne 'Binnenboordgroep' die extra uitdaging biedt aan leerlingen die daar behoefte aan hebben. **Samenwerking met Externe Experts** Naast onze interne expertise, werkt Het DOK nauw samen met een breed netwerk van externe professionals. Dit omvat het samenwerkingsverband PPO regio Leiden, gespecialiseerde expertteams, schoolartsen en jeugdgezondheidszorg. We hanteren strikte protocollen, zoals de Meldcode kindermishandeling, en werken samen met buitenschoolse opvangorganisaties. **Omgaan met Leerachterstanden en Ontwikkelingsplannen** Aan het einde van een periode of schooljaar evalueren we of leerlingen de cruciale leerdoelen beheersen. Indien een leerling achterblijft, kan een extra schooljaar nodig zijn om deze leerdoelen alsnog te behalen. Wij informeren u hierover tijdig, zodat we samen de beste beslissing kunnen nemen. Redenen voor een extra schooljaar kunnen een significante leerachterstand op meerdere vakgebieden zijn, of een negatieve invloed op het welbevinden van het kind. We verwachten dat deze extra ondersteuning leidt tot een verbeterd welbevinden en betere schoolprestaties. Dit wordt alleen voorgesteld als er een duidelijke kans is op aanzienlijke verbetering van de eindresultaten. Indien een leerachterstand niet opgelost kan worden, stellen we een individueel ontwikkelingsplan (OPP) op. Dit plan erkent dat het gestelde eindniveau mogelijk niet wordt gehaald, maar zorgt wel voor een aangepast programma dat aansluit bij het vervolgonderwijs. **Stimuleren van Ontwikkelingsvoorsprong en Versnellen** Op Het DOK dagen we alle leerlingen uit met passende leerstof en extra verrijkingsmateriaal. Onze interne plusklas, de Binnenboordgroep, biedt hier een uitstekend platform voor. Voor leerlingen met een brede ontwikkelingsvoorsprong kunnen we, in overleg met u, besluiten tot versnelling (een jaargroep overslaan). Versnelling is gebonden aan specifieke criteria, vastgelegd in ons overgangsprotocol. Binnen Panta Rhei, ons samenwerkingsverband, zijn er aanvullende mogelijkheden zoals een bovenschoolse plusklas en een groep 9. **Toekomstgericht Onderwijs en Professionalisering** Wij werken met moderne lesmethodes die we zorgvuldig selecteren op hun passendheid voor alle leerlingen, inclusief extra ondersteuning en verrijking. De deskundigheid van onze leerkrachten is hierbij cruciaal. Onze slogan 'Samen ontwikkelen tot wie je bent' weerspiegelt onze focus op samenwerking en persoonlijke groei. Om onze onderwijskwaliteit continu te verbeteren en aan te passen aan de maatschappij, investeren we in professionalisering. Via bijeenkomsten, bordsessies en studiedagen ontwikkelen we onze didactische en pedagogische vaardigheden. We richten ons specifiek op rekenonderwijs en de verdere uitbouw van onze themaweken, met hoge verwachtingen voor alle leerlingen. De implementatie van Expliciete Directe Instructie (EDI) en collegiale consultaties zijn belangrijke pijlers om onze didactische vaardigheden te waarborgen en te versterken.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Toewijding aan Kwaliteitsonderwijs op Basisschool Het DOK

Wat zijn de ambitieuze doelen van ons schoolplan 2023-2027 op Het DOK?

Op Basisschool Het DOK streven we naar een holistische ontwikkeling voor elk kind, met hoge verwachtingen als drijvende kracht. Ons schoolplan voor 2023-2027 focust op de verdere uitbouw van onze thematische aanpak en het continu verbeteren van rekenvaardigheden. We zetten sterk in op de verdere implementatie van Expliciete Directe Instructie (EDI) en stimuleren collegiale consultaties om onze didactische expertise te versterken. Vanuit onze kernwaarden – verbinding, ontwikkeling, creativiteit en talent – bouwen we aan een nog sterkere samenwerking met ouders, met gevarieerde contactmomenten zoals Kind-Ouder-Schoolgesprekken en thematische informatieavonden. Daarnaast willen we ouders actiever betrekken bij schoolbrede thema's en een platform bieden voor het delen van culturele diversiteit. Als erkende opleidingsschool investeren we bovendien in de intensieve begeleiding van nieuwe leerkrachten, wat bijdraagt aan de continue groei van ons onderwijsteam. Het volledige schoolplan is beschikbaar op onze website. Burgerschapsonderwijs bij Het DOK In onze diverse samenleving is aandacht voor verschillende culturen essentieel. Via onze schoolbrede thema's, levensvaardigheden en de leerlingenraad bevorderen we begrip en respect voor elkaar. Onze onderwijsvisie voor burgerschap, geformuleerd binnen Panta Rhei, is gericht op het stimuleren van vrijheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. Deze basiswaarden vormen de kern van actief burgerschap en sociale cohesie. Het DOK fungeert als een micro-samenleving waar leerlingen leren vreedzaam samen te leven en actief bij te dragen aan de maatschappij. De specifieke leerdoelen voor burgerschap omvatten kennis van de democratie en rechtstaat, inzicht in fundamentele waarden als vrijheid en gelijkheid, en de ontwikkeling van sociale en maatschappelijke competenties. We creëren een veilige en respectvolle omgeving waarin deze vaardigheden worden geoefend en geïnternaliseerd. Een gedetailleerd plan voor burgerschapsvorming op Het DOK is opvraagbaar bij de schoolleiding.

Hoe waarborgt Het DOK de realisatie van haar onderwijsdoelen?

Op Basisschool Het DOK hanteren we een gestructureerde aanpak om onze onderwijsdoelen te monitoren en te borgen. Regelmatige bijeenkomsten tussen directie, intern begeleiders en vakspecialisten zorgen ervoor dat de voortgang wordt geëvalueerd en waar nodig bijgestuurd. We onderscheiden twee niveaus in onze kwaliteitszorg: het fundament en de pijlers. Het fundament bestaat uit de wettelijke vereisten en de standaarden van de Inspectie van het Onderwijs, zoals vastgelegd in de wet primair onderwijs en toetsingskaders. Deze basisprincipes garanderen een uitstekende onderwijsomgeving. De pijlers vertegenwoordigen de unieke meerwaarde die Panta Rhei biedt, voortkomend uit onze missie, visie, kernwaarden en strategische ambities. Deze zijn uitgewerkt in ons schoolplan en vormen de basis voor ons onderscheidende onderwijs. Ons uitgebreide kwaliteitsbeleid is inzichtelijk via onze website en die van Panta Rhei.

Ontwikkelingsgerichte Onderbouw: Spelend Leren bij Het DOK

Toelichting van de school

Op Basisschool Het DOK in Oegstgeest bieden we jonge kinderen een fantastische start met ons thematisch onderwijs in de onderbouw. Wij creëren een veilige en stimulerende leeromgeving waarin spel centraal staat. Door deze rijke speelervaringen ontdekken kleuters de wereld om hen heen en ontwikkelen ze spelenderwijs nieuwe kennis en essentiële vaardigheden. Wij geloven dat de manier waarop kinderen leren net zo belangrijk is als wat ze leren. Jonge leerlingen excelleren vaak meer door actief spel en directe ervaringen dan door abstracte lesstof. Onze leerkrachten begeleiden dit proces planmatig, gedifferentieerd en met duidelijke doelen. Ze handelen vanuit diepgaande kennis van ontwikkelingslijnen, stimuleren elke leerling optimaal en streven naar het behalen van de gestelde ambitie. De leerkracht speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van jonge kinderen. Door actief deel te nemen aan spel en activiteiten, en door ondersteuning te bieden, stimuleren we de kinderen. Deze begeleiding is het meest effectief wanneer deze plaatsvindt binnen de 'zone van naaste ontwikkeling' (Z.O.N.). Dit concept van Vygotsky beschrijft het gebied tussen wat een kind al zelfstandig kan en wat het met hulp kan leren. Door te opereren in deze zone, bieden we precies de juiste uitdaging en ondersteuning voor optimale groei.

Veelgestelde vragen

Biedt Het DOK specifieke programma's voor jonge kinderen?

Basisschool Het DOK focust op een integrale aanpak voor jonge kinderen binnen het reguliere lesprogramma, waarbij spel en thematisch onderwijs de basis vormen voor hun ontwikkeling. Er zijn geen aparte extra programma's specifiek voor deze leeftijdsgroep.

Met welke partners werkt Het DOK samen voor de jongste leerlingen?

Voor een optimale ontwikkeling en doorlopende leerlijn van jonge kinderen werkt Basisschool Het DOK nauw samen met vooraanstaande partners zoals SKO Oegstgeest en BLOS kinderopvang.

Voor een optimale ontwikkeling en doorlopende leerlijn van jonge kinderen werkt Basisschool Het DOK nauw samen met vooraanstaande partners zoals SKO Oegstgeest en BLOS kinderopvang.

Team | Het DOK in Oegstgeest | [2025] Schoolregister