Het DOK
Rustenburgerpad 8
2342 BT Oegstgeest

Schoolweging

Schoolweging
24.12
Spreiding
6.18

De schoolweging van Het DOK Oegstgeest is 24,12 , met een spreiding van 6,18 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met een score van 97,1% voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde (85%). Hoewel dit net iets onder het vergelijkingsgemiddelde (97,3%) ligt, toont het een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het DOK presteert boven verwachtingen: 69,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, tegenover een inspectienorm van 56,2%. Dit is ook hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 66,9%, wat duidt op effectieve ondersteuning van hogere leerdoelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen hebben een sterke theoretische focus: 23,8% vwo-advies (vergeleken met 18,6% in de regio) en 16,7% havo. Opvallend is het lage percentage praktijkgericht advies (2,4% vmbo-b), wat ruim onder het regionaal gemiddelde van 5,5% ligt. De brede adviesrange sluit aan bij de relatief lage schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet DOK OegstgeestGemeente AmsterdamNederland
LIB178.14178.56175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Leerlingvolgsysteem In ons leerling dossier zit ook een onafhankelijk (landelijk) leerlingvolgsysteem van CITO. Op vastgestelde tijdstippen in het jaar krijgt uw kind een methode onafhankelijke toetsen waarin wordt gekeken hoe uw zoon/dochter zich ontwikkeld ten opzichte van zichzelf en het landelijke gemiddelde. Wij doen dit voor de basisvakken rekenen, begrijpend en technisch lezen en spelling. Op schoolniveau wordt aan de hand van deze toetsen en de toetsen die bij de lesmethoden horen, het lesprogramma geëvalueerd en eventueel bijgesteld. De gegevens worden verwerkt in FocusPO. De gegevens worden met het gehele team besproken en worden er interventies ingezet, waar nodig. Voor de groepen 1 en 2 wordt hiernaast nog gebruik gemaakt van het observatie volgsysteem MijnKleutergroep, waarin de ontwikkelingen van het kind per doel worden vastgesteld. Sociaal-emotioneel leerlingvolgsysteem Naast een leerlingvolgsysteem voor de vorderingen op leergebied gebruiken we op Het DOK ook een sociaal leerlingvolgsysteem. Dit systeem heet Kanvas en maakt onderdeel uit van de methode Kanjertraining. Met deze lijsten houden we de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind bij.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 3,6% van de oud-leerlingen zit onder advies, een derde van het landelijk gemiddelde (11,8%). Maar liefst 50% presteert boven advies, wat het vertrouwen in de advisering onderstreept. Dit past bij de beschreven monitoring en persoonlijke begeleidingsplannen.